Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Alco

Hallo Iver,

Ja, daar heb je wel een punt.  Als Naim zou denken dat het niet meer rendabel zou zijn had men 't vast niet gedaan.
Zelf denk ik ook dat er een breder publiek zal zijn voor een Ovator 200 dan een 800.
o,ja... de NAC172 was ik alweer vergeten. (een keer knipperen met de ogen en floep...weer een nieuw product)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Dr.Bedlo

Naim heeft in zoverre een probleem dat ze weinig winst maken, ik dacht iets in de omgeving van 13 miljoen pond. Nu hoort dat veel maar dat is uiteraard peanuts als je inovatief en vernieuwend wilt zijn. Dat franse bedrijfje heeft er nu een kapitaal spuit ingedonderd vandaar het ene na het andere product. maar of Naim het op de lange termijn red om de digitale ratrace te kunnen volgen daar heb ik mijn twijfels over. Temeer daar men nu op 2 paarden wed.

Beter was geweest om de analoge producten te behouden en daar alle energie in te steken. Maar ja..Wie ben ik?
Quad vintage.

evilniek

Citaat van: fred19633 op september 15, 2012, 15:46:35
Naim heeft in zoverre een probleem dat ze weinig winst maken, ik dacht iets in de omgeving van 13 miljoen pond. Nu hoort dat veel maar dat is uiteraard peanuts als je inovatief en vernieuwend wilt zijn. Dat franse bedrijfje heeft er nu een kapitaal spuit ingedonderd vandaar het ene na het andere product. maar of Naim het op de lange termijn red om de digitale ratrace te kunnen volgen daar heb ik mijn twijfels over. Temeer daar men nu op 2 paarden wed.

Beter was geweest om de analoge producten te beehouden en daar alle energie in te steken. Maa r ja..Wie ben ik?

De meeste streamers zijn toch ook nog analoog, een groot gedeelte van zo´n apparaat althans .
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

royal d

Zoals beloof zal ik in het kort mijn bevindingen delen over de sets die ik vanochtend/vanmiddag heb gehoord bij BB&G Hilversum.
De merken Linn, Naim, SF Monitor en Linn Majik 140 zijn aan bod gekomen.

Ik heb de sets in onderstaande volgorde beluisterd en geprobeerd enkele kemerken te benoemen.

Superunti
Mooie robuust component en ziet er degelijk uit. Heb de SU beluisterd op SF monitor speaker waardoor ik een vergelijkbaar idee heb van hoe het thuis moet klinken (SF Concerto). N-stream software werkt goed, reageert niet direct bij scrollen (vergeleken met Linn).
Eerst indrukken zijn positief; komt lekker muziek uit, het is levendig, betrekt je bij de muziek en is overall gezien vol qua geluidsbeeld. Vergeleken met Linn DSM echter minder gedetaileerd.

Uniti
Hierbij ook de SF speakers gehoord op de Uniti. Heb deze all-in one kort beluisterd omdat ik de overgang van SU naar Uniti best groot vond. Qua geluidsbeeld kleiner dan de SU waardoor ik het gevoel heb dat informatie niet volledig doorkwam. Aansturing de speaker is  prima (had ik twijfels over).

Nait XS + ND5 XS
Vergeleken met de SU is deze combinatie gedetailleerder en wat evenwichtiger qua geluidsbeeld. Overall gezien vind ik deze combinatie prettiger dan de SU. Voordeel is dat deze uit te breiden is met voedingen.

Linn DSM
Mooie all-in one component qua sound en looks. Het geluidsbeeld was iets minder breed dan met XS/SU maar wel met meer souplesse dan in de andere combinaties. De software wat gemakkelijker te bedienen dan n-stream en reageerde wat vlotter.
Na deze versterker op SF gehoord te hebben zijn de Linn Majik 140 actief aangesloten. Wat een power en gemak met deze set, het komt als een muur van muziek de kamer in.

Conclusie
Naim was er prettig om te horen vooral de XS vond ik kwalitatief beter dan SU. De Linn heeft mij echter positief verrast in termen van muzikaliteit en actieve aansturing. Al met al een hoop nieuwe ideeen opgedaan en ga nadenken over vervolgstappen.
Zoals het er nu uitziet heeft Linn de voorkeur.

Robiwan

Citaat van: D.E. op september 15, 2012, 16:22:00
Zoals beloof zal ik in het kort mijn bevindingen delen over de sets die ik vanochtend/vanmiddag heb gehoord bij BB&G Hilversum.

Ik heb de sets in onderstaande volgorde beluisterd en geprobeerd enkele kemerken te benoemen.

Superunti
Mooie robuust component en ziet er degelijk uit. Heb de SU beluisterd op SF monitor speaker waardoor ik een vergelijkbaar idee heb van hoe het thuis moet klinken (SF Concerto). N-stream software werkt goed, reageert niet direct bij scrollen (vergeleken met Linn).
Eerst indrukken zijn positief; komt lekker muziek uit, het is levendig, betrekt je bij de muziek en is overall gezien vol qua geluidsbeeld. Vergeleken met Linn DSM echter minder gedetaileerd.

Uniti
Hierbij ook de SF speakers gehoord op de Uniti. Heb deze all-in one kort beluisterd omdat ik de overgang van SU naar Uniti best groot vond. Qua geluidsbeeld kleiner dan de SU waardoor ik het gevoel heb dat informatie niet volledig doorkwam. Aansturing de speaker is  prima (had ik twijfels over).

Nait XS + ND5 XS
Vergeleken met de SU is deze combinatie gedetailleerder en wat evenwichtiger qua geluidsbeeld. Overall gezien vind ik deze combinatie prettiger dan de SU. Voordeel is dat deze uit te breiden is met voedingen.

Linn DSM
Mooie all-in one component qua sound en looks. Het geluidsbeeld was iets minder breed dan met XS/SU maar wel met meer souplesse dan in de andere combinaties. De software wat gemakkelijker te bedienen dan n-stream en reageerde wat vlotter.
Na deze versterker op SF gehoord te hebben zijn de Linn Majik 140 actief aangesloten. Wat een power en gemak met deze set, het komt als een muur van muziek de kamer in.

Conclusie
Naim was er prettig om te horen vooral de XS vond ik kwalitatief beter dan SU. De Linn heeft mij echter positief verrast in termen van muzikaliteit en actieve aansturing. Al met al een hoop nieuwe ideeen opgedaan en ga nadenken over vervolgstappen.

grappig jou conclusie. Ik vind het tegenwoordige Linn nogal clean en een beetje doods.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Streamz

plus 1. Wat ik recent van Linn heb gehoord klonk netjes, braaf. Bijna saai.

dre73

ik zou het eerder als neutraal en redelijk droog van klank willen noemen.
voordeel van zo`n klank is dat je vaak met alle soorten muziek goed uit de voeten kan.
Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

ivdz

Hallo D.E.,

Wat een goede samenvatting en opsomming. Geeft een zeer helder beeld. Kun je nog iets zeggen over de Sonus Faber ? Welke heb je precies gehoord; de Cremona Auditor monitors of anderen. Ik was ook benieuwd of je toevallig iets gehoord had over de prijzen van de nieuwe Sonus Faber Venere lijn die men recent lanceerde.

Vriendelijke Groet, Iver
Nac152XS-NAP150XS-FlatCapXS-ND5XS-Naim Allae - QNAP219PII

corry

.

Klout10

Bedankt voor je beschrijving. Heb je enig idee welke Linn DSM je hebt beluisterd??

Citaat van: D.E. op september 15, 2012, 16:22:00

Superunti

Uniti

Nait XS + ND5 XS

Linn DSM

Conclusie
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

bmateijsen

Citaat van: Klout10 op september 15, 2012, 18:53:01
Bedankt voor je beschrijving. Heb je enig idee welke Linn DSM je hebt beluisterd??

Majik DSM met 6100 en Aktiv setup voor Majik 140.

bmateijsen

Citaat van: ivdz op september 15, 2012, 17:44:04
Hallo D.E.,

Wat een goede samenvatting en opsomming. Geeft een zeer helder beeld. Kun je nog iets zeggen over de Sonus Faber ? Welke heb je precies gehoord; de Cremona Auditor monitors of anderen. Ik was ook benieuwd of je toevallig iets gehoord had over de prijzen van de nieuwe Sonus Faber Venere lijn die men recent lanceerde.

Vriendelijke Groet, Iver

Het was de Monitor uit de Liuto serie. ;)

twani

Op hifi.nl staat een overzichtstabelletje van de Naim Uniti producten (onder het stukje over de Unitilite). Als je dat even bekijkt blijkt het eigenlijk gamma toch nog wel logisch in elkaar te steken ;)

Gr.
Theo.

Dr.Bedlo

Had ik gezien maar blijf het onlogisch vinden om een all in one product dan weer wel en dan weer niet met een cd speler uit te rusten. Gooi ze dan overal in.
Quad vintage.

Klout10

Inderdaad Fred, gooi ze er wat mij betreft allemaal uit. Linn is al een aantal jaren geleden gestopt met het maken van CD spelers ...
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

ivdz

Hallo allemaal,

Ik zou wat advies kunnen gebruiken: momenteel staat mijn set op een simpele Ikea meubel (zie bijgaand) waar ik enkel een paar Nordost spikes onder heb staan. Nu lees ik heel veel over de verbeteringen aan het geluid vanzodra een Naim Frame rack wordt ingezet; anderen gebruiken alternatieve racks van QuadraSpire. DE verbeteringen zouden telkens noemenswaardig zijn. Zelf heb ik mijn set nog nooit op een goed meubel gehoord, dus kan helemaal niet inschatten hoe groot die eventuele verbeteringen zijn. Verder is er nog een ander "subtiel" problemke en dat is dat ik de Naim en QuadraSpire racks niet mooi vind.

Hoe hebben jullie dit opgelost ? Bestaan er andere merken racks met een wat meer moderne uitstraling ? IS het mogelijk om mijn huidige eenvoudige meubel te behouden, maar te werken met bijvoorbeeld dempers of IsoPlates ?

Vriendelijke groet, Iver
Nac152XS-NAP150XS-FlatCapXS-ND5XS-Naim Allae - QNAP219PII

Dr.Bedlo

Citaat van: Klout10 op september 16, 2012, 10:31:48
Inderdaad Fred, gooi ze er wat mij betreft allemaal uit. Linn is al een aantal jaren geleden gestopt met het maken van CD spelers ...

Dat zullen ze niet doen ongeveer 30 procent van de omzet haalt NAIM uit de cd spelers
Quad vintage.

Klout10

Citaat van: fred19633 op september 16, 2012, 10:37:16
Dat zullen ze niet doen ongeveer 30 procent van de omzet haalt NAIM uit de cd spelers

Waar haal je deze wijsheid vandaan?

Dr.Bedlo

Tsja...Inside knowledge zullen we maar zeggen.Of toch gewoon wikipedia?
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: ivdz op september 16, 2012, 10:34:19
Hallo allemaal,

Ik zou wat advies kunnen gebruiken: momenteel staat mijn set op een simpele Ikea meubel (zie bijgaand) waar ik enkel een paar Nordost spikes onder heb staan. Nu lees ik heel veel over de verbeteringen aan het geluid vanzodra een Naim Frame rack wordt ingezet; anderen gebruiken alternatieve racks van QuadraSpire. DE verbeteringen zouden telkens noemenswaardig zijn. Zelf heb ik mijn set nog nooit op een goed meubel gehoord, dus kan helemaal niet inschatten hoe groot die eventuele verbeteringen zijn. Verder is er nog een ander "subtiel" problemke en dat is dat ik de Naim en QuadraSpire racks niet mooi vind.

Hoe hebben jullie dit opgelost ? Bestaan er andere merken racks met een wat meer moderne uitstraling ? IS het mogelijk om mijn huidige eenvoudige meubel te behouden, maar te werken met bijvoorbeeld dempers of IsoPlates ?

Vriendelijke groet, Iver

Het Ikea meubel ziet er best goed uit :). Dempers moet je niet gebruiken met Naim. Spikes of eigenlijk voldoen de poten van het meubel prima. Meubels van metaal en glas zou ik ook niet aanraden.

Ik zelf heb een Fraimlite en Quadraspire meubel. Ja er is wel wat verschil in klank, maar de meubels zijn vrij duur en verwacht geen dag en nacht verschil met het Ikea meubel.

Is het mogelijk om de speakers op een andere plek te zetten zonder meubels er tussen?

Dr.Bedlo

Ben het met LP lover eens , gewoon zo laten als het is. Je zou eens Harbeth speakers kunnen proberen. Vind Epos eerlijk gezegd niet zo een geweldige match, Maar dat is uiteraard persoonlijk.
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: fred19633 op september 16, 2012, 11:02:07
Ben het met LP lover eens , gewoon zo laten als het is. Je zou eens Harbeth speakers kunnen proberen. Vind Epos eerlijk gezegd niet zo een geweldige match, Maar dat is uiteraard persoonlijk.

Volgens recensies zou de epic 5 wel goed moeten matchen met Naim.

Dr.Bedlo

Ja recensies. Volgens Hifi.nl maakt Bose ook prachtig klinkende producten. ;)
Quad vintage.

Klout10

Citaat van: fred19633 op september 16, 2012, 10:52:35
Tsja...Inside knowledge zullen we maar zeggen.Of toch gewoon wikipedia?

:D

Klout10

Citaat van: fred19633 op september 16, 2012, 11:10:24
Ja recensies. Volgens Hifi.nl maakt Bose ook prachtig klinkende producten. ;)

Helemaal mee eens, ga vooral zelf luisteren. Bespaart je op de lange termijn een hoop geld!