Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

ivdz

bedankt jongens voor alle tips !! Mijn mijn simpele verstand stelde ik mij al de vraag of de investering in een rack volledig gerechtvaardigd is vooral ook gegeven mijn huidige XS set. Ik ga het zeker eens proberen (werk met Van Duppen AUdio en Dennis is zeker willens eens een rack te laten horen).

De luidsprekers zijn inderdaad de zwakke schakel vandaag. Op de "wishlist" staan nieuwe, maar ik doe het stap voor stap. Naast Ovator 400, Totem en Harbeth, had ik ook gedacht aan PMC23 en Audio Physic 25. Beide laatste heb ik gehoord en maakten veel indruk. Daarnaast wil ik zeker de B&W PM1 gaan testen. Ik heb die ook gehoord op een Primare set en was verbijsterd. De meningen erover samen met Naim, verschillen nogal, maar dat kan me niet zo veel schelen; eerst zelf luisteren. Ik zou een luidspreker upgrade willen combineren met een HiCap DR op de voorversterker. Nu heb ik een FlatCap XS, maar het verschil met de HiCap vind ik behoorlijk.

Iver
Nac152XS-NAP150XS-FlatCapXS-ND5XS-Naim Allae - QNAP219PII

Dr.Bedlo

U gaat spannende en enerverende tijden tegemoet.
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: fred19633 op september 16, 2012, 11:30:16
U gaat spannende en enerverende tijden tegemoet.

:D :D Zeker want Iver komt aanstaande woensdag bij mij langs voor een luisterbezoek :D
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

Netjes dat je je als particulier sociaal opsteld. Moet ook kunnen vind ik.
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: ivdz op september 16, 2012, 11:28:29
bedankt jongens voor alle tips !! Mijn mijn simpele verstand stelde ik mij al de vraag of de investering in een rack volledig gerechtvaardigd is vooral ook gegeven mijn huidige XS set. Ik ga het zeker eens proberen (werk met Van Duppen AUdio en Dennis is zeker willens eens een rack te laten horen).

De luidsprekers zijn inderdaad de zwakke schakel vandaag. Op de "wishlist" staan nieuwe, maar ik doe het stap voor stap. Naast Ovator 400, Totem en Harbeth, had ik ook gedacht aan PMC23 en Audio Physic 25. Beide laatste heb ik gehoord en maakten veel indruk. Daarnaast wil ik zeker de B&W PM1 gaan testen. Ik heb die ook gehoord op een Primare set en was verbijsterd. De meningen erover samen met Naim, verschillen nogal, maar dat kan me niet zo veel schelen; eerst zelf luisteren. Ik zou een luidspreker upgrade willen combineren met een HiCap DR op de voorversterker. Nu heb ik een FlatCap XS, maar het verschil met de HiCap vind ik behoorlijk.

Iver

met een echt hifi rack zoals een Fraim of Fraimlite ga je met name vooruit op het gebied van helderheid, puntigheid, strakheid en detaillering. De keerzijde in sommige sets/ruimtes is dan een cleanere/killere weergave. 

Robiwan

Citaat van: fred19633 op september 16, 2012, 11:43:39
Netjes dat je je als particulier sociaal opsteld. Moet ook kunnen vind ik.

:) :) Ook leuk om eens andere muziek te horen.

Jongens ik ga effe liggen ik heb me daar een parij koppijn :(

corry

.

Robiwan

Citaat van: corry op september 16, 2012, 12:00:44
Dag Iver,

Weet niet waarvan het ikea meubel gemaakt is, maar naim schijnt het vrij goed te doen op de ikea lack tafels.
Verder denk ik dat een passend meubel wel kan helpen aangezien je dan niet meer zou hoeven te stapelen.
Ook zouden bij een smaller meubel de speakers meer vrijheid krijgen.
Ze worden niet meer gemaakt (maar nog wel eens aangeboden), maar twee ikea corras lack kastjes naast elkaar (evt met spikes) zou aan alle voorgaande eisen voldoen en is niet duur.

op het Naim forum lees je juist dat Naim op een Lack tafel niet goed tot z'n recht komt. Maar eerst zelf proberen natuurlijk.

corry

.

raindog

Citaat van: LPlover op september 16, 2012, 11:46:28
met een echt hifi rack zoals een Fraim of Fraimlite ga je met name vooruit op het gebied van helderheid, puntigheid, strakheid en detaillering. De keerzijde in sommige sets/ruimtes is dan een cleanere/killere weergave.

Dit kan ik deels bevestigen. Onlangs heb ik een Quadraspire Q4L rek gekocht met bamboe-plankjes. Aanvankelijk hoorde ik weinig verschil maar na een avondje goed luisteren merkte ik dat het geluidsbeeld iets opener en gedetailleerder leek te zijn. Geen grote verschillen maar het klonk inderdaad cleaner, echter zonder ook killer/koeler van klank te worden. De warmte in het geluid werd bij mij gelukkig niet aangetast. 

@Iver, voor wat betreft meubel denk ik dat jouw set er wel bij gebaat zou zijn als de componenten niet meer op elkaar gestapeld hoeven te worden. Dat is toch wel het voordeel van een rek, dat elk apparaat zijn eigen ondergrond heeft.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

garmtz

Citaat van: ivdz op september 16, 2012, 10:34:19
Hallo allemaal,

Ik zou wat advies kunnen gebruiken: momenteel staat mijn set op een simpele Ikea meubel (zie bijgaand) waar ik enkel een paar Nordost spikes onder heb staan. Nu lees ik heel veel over de verbeteringen aan het geluid vanzodra een Naim Frame rack wordt ingezet; anderen gebruiken alternatieve racks van QuadraSpire. DE verbeteringen zouden telkens noemenswaardig zijn. Zelf heb ik mijn set nog nooit op een goed meubel gehoord, dus kan helemaal niet inschatten hoe groot die eventuele verbeteringen zijn. Verder is er nog een ander "subtiel" problemke en dat is dat ik de Naim en QuadraSpire racks niet mooi vind.

Hoe hebben jullie dit opgelost ? Bestaan er andere merken racks met een wat meer moderne uitstraling ? IS het mogelijk om mijn huidige eenvoudige meubel te behouden, maar te werken met bijvoorbeeld dempers of IsoPlates ?

Vriendelijke groet, Iver

Ontzettend fijne set heb je! Ik persoonlijk vind de Naim/Epos combinatie zeker niet slecht. Sterker nog, in vroeger tijden zijn de Epos ES11/14 ontwikkeld op een NAP 250. Wat betreft rack: houden wat je hebt! Hoewel ik wel bedenkingen heb bij de Flatcap en NAP 150 op elkaar. De bron en voorversterker op elkaar is in ieder geval prima te doen. In geen geval demper gebruiken en eigenlijk ook geen harde cones etc. De normale voetjes zijn gewoon prima.

Robiwan

Citaat van: garmtz op september 16, 2012, 12:39:14
Ontzettend fijne set heb je! Ik persoonlijk vind de Naim/Epos combinatie zeker niet slecht. Sterker nog, in vroeger tijden zijn de Epos ES11/14 ontwikkeld op een NAP 250. Wat betreft rack: houden wat je hebt! Hoewel ik wel bedenkingen heb bij de Flatcap en NAP 150 op elkaar. De bron en voorversterker op elkaar is in ieder geval prima te doen. In geen geval demper gebruiken en eigenlijk ook geen harde cones etc. De normale voetjes zijn gewoon prima.

Ik heb een fraimlite van 3 lagen. Daar staan in een Nait Xs, Cd5x en een NAT05. Welke volgorde zou theoretisch gezien het beste zijn? De Nait XS op de bovenste plank of juist de bron?

garmtz

Citaat van: LPlover op september 16, 2012, 12:45:42
Ik heb een fraimlite van 3 lagen. Daar staan in een Nait Xs, Cd5x en een NAT05. Welke volgorde zou theoretisch gezien het beste zijn? De Nait XS op de bovenste plank of juist de bron?

Altijd de bron onderop... Daarboven de Nait XS en daarboven de tuner. De Nait XS is zwaarder dan de NAT 05, dus geeft een lager zwaartepunt aan het rack. De onderkant van het rack trilt het minst, vandaar op die plek de bron.

Robiwan

Citaat van: garmtz op september 16, 2012, 12:47:33
Altijd de bron onderop... Daarboven de Nait XS en daarboven de tuner. De Nait XS is zwaarder dan de NAT 05, dus geeft een lager zwaartepunt aan het rack. De onderkant van het rack trilt het minst, vandaar op die plek de bron.

dus op de onderste plank de cd5x, daarboven de nait en op de bovenste plank de tuner? Ik heb het nu totaal ondersom :D, tuner, cd5 en op de bovenste plank de nait.

garmtz

Citaat van: LPlover op september 16, 2012, 12:50:33
dus op de onderste plank de cd5x, daarboven de nait en op de bovenste plank de tuner?

Klopt!

CiteerIk heb het nu totaal ondersom :D, tuner, cd5 en op de bovenste plank de nait.

Hmmm... :)

Alco

Citeermomenteel staat mijn set op een simpele Ikea meubel (zie bijgaand) waar ik enkel een paar Nordost spikes onder heb staan
Goh, is dat een Ikea meubel ?  Nice! Weet je misschien nog de naam van het meubel, Iver ?

Heb zelf een jaar of 5 geleden, toen ik nog een Nait 5i, CD5x + FC2 had, een Naim Fraim gebrobeerd, en 't bracht wel een verbetering, t.o.v. m'n Ikea Corras kastje, maar ik vond 't persoonlijk minimaal. (zeker in vergelijking tot de forse prijs)  Qua verbeteringen kan ik me wel vinden in de beschrijving van LPlover.

CiteerZe worden niet meer gemaakt (maar nog wel eens aangeboden), maar twee ikea corras lack kastjes naast elkaar (evt met spikes) zou aan alle voorgaande eisen voldoen en is niet duur.

De huidige "opvolger", de Odda kost ook maar 4 tientjes en met 2 naast elkaar is er ruimte voor totaal 6 componenten.

Onder elk kastje 3 spikes/kegels en klaar. :)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Robiwan

Citaat van: garmtz op september 16, 2012, 12:52:09
Klopt!

Hmmm... :)

je zou ook kunnen redeneren dat hoe hoger hoe meer ontkoppeling? en met source first strategie de bronnen dus zo hoog mogelijk?

Klout10

Kijk eens op het Naim UK Forum, er zijn talloze topics gewijd aan dit onderwerp. Ik zie ook redelijk vaak de voortrap bovenop het rack staan...

Overigens staan bij mij thuis de HDX en SuperNait broederlijk naast elkaar op een NorStone rack...
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

garmtz

Citaat van: LPlover op september 16, 2012, 12:56:42
je zou ook kunnen redeneren dat hoe hoger hoe meer ontkoppeling? en met source first strategie de bronnen dus zo hoog mogelijk?

Zo KUN je redeneren, maar het zelf testen bewijst welke redenatie correct blijkt... ;)

Alco

CiteerOverigens staan bij mij thuis de HDX en SuperNait broederlijk naast elkaar op een NorStone rack...
Norstone is inderdaad wel een mooi betaalbaar merk. Heb jij dan wellicht dit rack, Klout10 ?

Men zou er dan evt voor kunnen kiezen om de glazen platen te vervangen door hout/mdf. :)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Dr.Bedlo

Die heb ik ook. Vind het geluidsverschil ten opzichte van een duur rack zoals bijvoorbeeld die van Naim nihil, en meer in het suggestieve liggen dan dat het ook maar enigzins hoorbaar is. Dempers vind ik overigens wel hoorbaar killing.
Quad vintage.

Alco

CiteerDie heb ik ook
O ? Niet meer dat lage, brede Ikea Lack meubel, Fred ?

Dat vraagt om...  :sigh: ;)

Robiwan

Citaat van: garmtz op september 16, 2012, 13:08:45
Zo KUN je redeneren, maar het zelf testen bewijst welke redenatie correct blijkt... ;)

:D Ik heb jou advies opgevolgd.

Dr.Bedlo

Citaat van: LPlover op september 16, 2012, 13:22:40
:D Ik heb jou advies opgevolgd.

Nee , al een tijdje niet meer. In zoverre heb nu de rega set er opstaan. Ben niet thuis dus fotos komen in due time.
Quad vintage.

ivdz

allez heren, dankuwel voor zoveel en zobruikbare reakties !!!!
Ik ga dan onthouden dat de apparatuur liefst niet gestapeld moet worden en naast elkaar geplaatst, ofwel bovenelkaar met tussenleggers zoals in het Corras voorbeeld. Wellicht een idee om "2 Corras - achtigen" en naast elkaar te plaatsen; Overigens zie ik 1 model bij in de foto van Norstone dat me ook aan staat.
Voila, ik durf het niet zo goed te bekennen, maar mijn hudige "meubel" is eigenlijk den zitbank van zo'n Ikea buiten-tuinset :-) evenwel weet ik niet of Ikea ze nog leverd. De "investering" was navenant: 10€ voor het demo model, en €15 voor een nieuwe !!
De Epos Epic luidsprekers heb ik nu een klein jaartje. De idee om ze te gaan luisteren kwam van een test in Hifi Choice. Op moment van aankoop wilde ik het budget beperken; ik heb ze nieuw kunnen kopen aan € 900. Gegeven die prijs, excelleren ze denk ik. Ergens zegt een buikgevoel dat ze vandaag de zwakste schakel zijn in de ketting; ik vind ze erg direct, en soms tegen het "harde" aan in de hoge tonen. Staat tegenover dat ze heel warm klinken en goed overweg gaan met Vocals.

Volgende week woensdag op bezoek in Nederland bij een forumlid op dit forum die een vergelijkbare set heeft met heel mooie luidsprekers. Ik kijk er naar uit !! Tof dat zo iets kan plaats hebben tussen mensen met een gezamelijke hobby !!
Nac152XS-NAP150XS-FlatCapXS-ND5XS-Naim Allae - QNAP219PII