Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

garmtz

Als dealer is het zaak de krenten uit inde pap te vissen in de reeks. Wij hebben zelf de XS voor-/eind combinaties nooit echt interessant gevonden: niet zo muzikaal als de geintegreerde modellen, niet zo krachtig en minder veelzijdig als SuperNait/Uniti.

raindog

Vanuit een interesse in de Naim ND5-XS las ik het nieuws over de 172XS met grote belangstelling, zeker gezien het prijskaartje. Alleen begrijp ik niet goed voor wie deze voorversterker/streamer nu eigenlijk bedoeld is.  Ik vind het op zich heel logisch dat aan een streamer/dac een voorversterker wordt toegevoegd, dat zien we ook bij andere fabrikanten steeds vaker. Wat mij vooral bevreemd is dat de 172XS niet de mogelijkheid heeft om te upgraden met een Flatcap of HiCap. Klanten die kiezen voor een aparte voor- en eindversterking doen dat toch mede vanwege de mogelijkheid om makkelijk te kunnen upgraden. Met de 172XS kun je wel upgraden met eindversterking maar niet met de voeding voor je voorversterker/streamer...  ???

Ben ook benieuwd hoe de 172XS nu precies in elkaar zit geschroefd en welke onderdelen er zijn gebruikt.  Hoe dan ook, of het nu een Superuniti is zonder eindversterker, of een ND5-XS met voorsterking minus externe voeding-aansluiting, de prijs is in ieder geval erg aantrekkelijk. 
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

garmtz

Ik denk dat het grotendeels een NAC 152 XS + ND5 XS combi is, maar met de nieuwe volumeregeling van de SuperUniti en zonder de upgrademogelijkheden.

Fred Mulder

Citaat van: raindog op juli  4, 2012, 14:04:09
Ben ook benieuwd hoe de 172XS nu precies in elkaar zit geschroefd en welke onderdelen er zijn gebruikt.  Hoe dan ook, of het nu een Superuniti is zonder eindversterker, of een ND5-XS met voorsterking minus externe voeding-aansluiting, de prijs is in ieder geval erg aantrekkelijk.

Raindog,

Hier vind je een foto van het binnenwerk
http://forums.naimaudio.com/displayForumTopic/content/17194513588019131

Mvg, Fred

raindog

Dag Fred, bedankt voor de link! Interessant verhaal. 

ND5-XS:

NAC N-172XS:

Op basis hiervan kunnen we denk ik wel aannemen dat de 172XS in ieder geval geen ND5-XS is met een voorversterkertje er bij, maar dat zou gezien de prijs misschien ook niet verwacht mogen worden.
Wel apart dat er in de ND-5XS meer 'spulletjes' zitten dan in de 172XS ...  :blush:

Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

garmtz

Wow, dan zat ik er behoorlijk naast! :)

Dr.Bedlo

k zei dus al dat zelfs de dealers de kluts kwijtraken, laat staan de klant. K voel weer een afhaak moment opkomen.
Quad vintage.

Bas Akkerman

Citaat van: fred19633 op juli  6, 2012, 22:17:56
k zei dus al dat zelfs de dealers de kluts kwijtraken, laat staan de klant. K voel weer een afhaak moment opkomen.
Om je spullen weg te doen? Je gaat toch niet je spullen weg doen, omdat een fabrikant iets beslist dat je niet helemaal begrijpt? Blijven er weinig merken over om te kiezen ben ik bang.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jumping Jack

Wat dan te denken van de uniti 2? Quasi hetzelfde vermogen als de superuniti, maar mét cd-speler?
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

fireman

Citaat van: Jumping Jack op juli  6, 2012, 22:21:52
Wat dan te denken van de uniti 2? Quasi hetzelfde vermogen als de superuniti, maar mét cd-speler?

Is die er ook al??? Linkje??
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Jumping Jack

Jumping Jack's set
Discogs

Jumping Jack

Trouwens, wat voor stroomkabel gebruiken jullie? Ik heb nu de standaardkabel aan de SU hangen. Is daar enig voordeel te behalen?
Jumping Jack's set
Discogs

fireman

Heb 'm. denk dat er wel degelijk verschil moet zijn ivm het prijsverschil met de SU. De lijst zegt 80 watt , de naim site zegt 70 watt. Mogelijk ook verschil in de DAC.

Afin, de SU is een bruut apparaat. Super sterk en stabiel in geluid. Erg blij mee. Mede door de veelzijdigheid en de bediening met de n-Stream app. (maar dat kan ook op de andere types uit de serie)
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fireman

Citaat van: Jumping Jack op juli  6, 2012, 22:30:39
Trouwens, wat voor stroomkabel gebruiken jullie? Ik heb nu de standaardkabel aan de SU hangen. Is daar enig voordeel te behalen?

Ik heb de standaard kabel, en ook nog eens een stuk ingekort i.v.m de spaghetti achter de apparaten.

Cyreg

Citaat van: Fireman op juli  6, 2012, 22:35:35
Ik heb de standaard kabel, en ook nog eens een stuk ingekort...

Dus eigenlijk geen standaardkabel meer?
Dan klinkt ie ook anders hoor  :o
setup: Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 3DW Gold +(plus) > Furutech e-TP60E(G) > AH! KB10 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (CD8SE)

garmtz

Citaat van: Cyreg op juli  6, 2012, 22:59:17
Dus eigenlijk geen standaardkabel meer?
Dan klinkt ie ook anders hoor  :o
Yep... Juist de stekkers geven de grootste verschillen.

Robiwan

Citaat van: Fireman op juli  6, 2012, 22:35:35
Ik heb de standaard kabel, en ook nog eens een stuk ingekort i.v.m de spaghetti achter de apparaten.

:dontgetit: :dontgetit: Dat is nu juist niet de bedoeling. De standaardkabel maakt deel uit van de tuning en met inkorten help je dat weer om zeep. Gewoon niet aanzitten basta :D
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Klout10

;D
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

garmtz

Waarom denk je dat ik de kluts kwijtraak? Als ik niet kan voorspellen welke condensator er scheef zit, verkoop jij je spullen? :D

Dr.Bedlo

Citaat van: garmtz op juli  7, 2012, 10:42:41
Waarom denk je dat ik de kluts kwijtraak? Als ik niet kan voorspellen welke condensator er scheef zit, verkoop jij je spullen? :D

Ik denk dat je de kluts kwijtraakt omdat het NAIM meer en meer lukt om complete verwarring te stichten binnen hun line up. Met en zonder streaming mogelijkheden, wel streaming maar dan moet je wel weer iets erbij kopen, wel of geen voeding uitbreiding, bij het ene zit wel een cd speler en bij die weer niet enz/. Dan weer een voorversterker met streaming enz. Khou nu eenmaal van een duidelijke modellen politiek en die word jammer genoeg bij NAIM meer en meer schimmiger.
Quad vintage.

Bas Akkerman

Het gaat toch om hoe jouw set nu klinkt? En mocht je willen upgraden, dan kan een dealer je altijd wegwijs maken in de "schimmige modellenpolitiek". Bedoel het echt niet onaardig, maar het lijkt me toch dat de prestaties van een apparaat boven bedrijfsvoering gaat (faillissement en daardoor garantieperikelen daargelaten)?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dr.Bedlo

Bas,

Uiteindelijk gaat het daar uiteraard om. Maar kun je bij naim daar  wel zeker van zijn als je van een voorafgaand bepaald prijssegment uitgaat? Misschien klinkt die en die combi wel beter of kan ik met een ander apparaat mijn mogelijkheden uitbreiden, of kan ik met dat apparaat wel uitbreiden. Koop ik niet iets dat ik al heb enz enz. En voordt je er op verdacht bent koop je een apparaat dat binnen de korste keren al weer verouderd is of plaatsgemaakt heeft voor iets dat nog beter in je straatje past.
Het creeert onzekerheid en twijfel en is dat prettig. Nee dus.

Ligt die geesink al weer op zijn snufferd(zucht)
Quad vintage.

Alco

Op zich vind ik 't zelf nog niet echt storend, maar kan me ergens wel iets voorstellen bij je mening, Fred19633.

De doorgewinterde Naim liefhebber zal zich ongetwijfeld wel een weg weten te banen tussen de inmiddels vele componenten binnen het Naim programma, maar kan me voorstellen dat 't een nieuweling enigszins afschrikt of aan het twijfelen brengt.
Uiteraard is er dan de behulpzame dealer, maar zou me ook voor kunnen stellen dat een koper zelf van te voren al een gerichte keuze wil maken wat hij wil gaan beluisteren, en dan is er momenteel wel errug veel keuze.

In dat opzicht is het modellenpakket van enkele andere Britse fabrikanten wel een oase van rust. (bijv: Sonneteer, Rega)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Klout10

Ik houd het bij m'n SuperNait / HDX, bevalt me uitstekend!

Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Robiwan

Citaat van: Klout10 op juli  7, 2012, 12:54:23
Ik houd het bij m'n SuperNait / HDX, bevalt me uitstekend!

ik bij mn CD5x, NAT05, Stageline en RP6.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2