Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Dr.Bedlo

Yep. Heel vroeger (opa verhaalt)  had je hier in de Stad (groningen dus) in de gelkingestraat "Boersma" zitten en die had veel Sony. Heb ik mijn 1ste cassespeler nog van, met van die fluor lampjes. zal ik binnnenkort eens uit de kelder diepen. Ik heb hem nog steeds.
Quad vintage.

Justapoke

Citaat van: fred19633 op maart  3, 2012, 20:25:17
Yep. Heel vroeger (opa verhaalt)  had je hier in de Stad (groningen dus) in de gelkingestraat "Boersma" zitten en die had veel Sony. Heb ik mijn 1ste cassespeler nog van, met van die fluor lampjes. zal ik binnnenkort eens uit de kelder diepen. Ik heb hem nog steeds.

Als het uit de ES reeks is met houten zijpanelen dan is het (zelfs voor een cassettedeck) soms nog aardig wat geld waard indien in goede staat.

http://www.sony-es.com

http://www.flickr.com/photos/mastercontrolmedia/
--
"This power cord is built using high-tech materials costing a small fortune. It might make your system sound a bit better. Or it might not. If it does, we're not really sure why. Still, might be worth trying it - look at the shiny gold plugs!"

corry

.

musfed

Hmm, hier ben ik het niet mee eens.
Een SQ Touch is een mooie bron. Is als enige bron al een prima apparaat. Maar een nDac maakt (in mijn set dus....) het verschil wel degelijk.
En of je daar 2500 euro voor over hebt, tja, daar kan ik niet veel over zeggen. En ik kan me in Alco's set voorstellen dat het de verhoudingen een beetje uit elkaar trekt.
Ach, ik had vroeger best een CDS3 op mijn Nait2/PMCtb2 set willen hebben.
Misschien moet je het een beetje op die manier zien, dat je met de nDac een perfecte bron (na de SB Touch dan...) hebt!

Dutch & Dutch 8c's

garmtz

Inderdaad, de keten is zo goed als de zwakste schakel... Een Naim DAC kan een zeer aanzienlijk verschil maken, maar vooral wanneer de rest van de set die verschillen ook weer kan geven.

Jeriko

Citaat van: Jeriko op februari 14, 2012, 21:28:21
Zou je voor de Supernait eerder een hi-cap dan een Naim streamer aanschaffen?

Ik heb eerlijk gezegd van Bjorn op de vraag die ik gesteld heb nog steeds geen antwoord gehad, ben er best wel nieuwsgierig naar.

Gr. Jeriko
Denon AVC-X4800H, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2/ Audioqiuest Dragonfly red en een Audio-Technica ATH-A7 hoofdtelefoon.

garmtz

Citaat van: Jeriko op maart  5, 2012, 22:26:24
Ik heb eerlijk gezegd van Bjorn op de vraag die ik gesteld heb nog steeds geen antwoord gehad, ben er best wel nieuwsgierig naar.

Gr. Jeriko

Als mijn antwoord ook zinvol voor je is: een HiCap... :)

Alco

Citeerik had vroeger best een CDS3 op mijn Nait2/PMCtb2 set willen hebben.
Misschien moet je het een beetje op die manier zien, dat je met de nDac een perfecte bron (na de SB Touch dan...) hebt!
Dat was inderdaad mijn gedachte m.b.t de nDac, om zodoende zoveel mogelijk uit de bron te halen. :)

CiteerInderdaad, de keten is zo goed als de zwakste schakel... Een Naim DAC kan een zeer aanzienlijk verschil maken, maar vooral wanneer de rest van de set die verschillen ook weer kan geven.
Daar heb je absoluut gelijk in Garmtz.  Wat die zwakste schakel is geweest weet ik niet, maar ik denk niet aan m'n Diapasons. Die klinken (direct aangestuurd door versterker, zonder filter) zo genadeloos open.

Wellicht was ik met de Ndac daar toch wat te ver in door geschoten, met m'n 'source-first' principe :lookaround:
Aangezien bijvoorbeeld de SB-Touch + Metrum dac (twv € 350,-) toch ook al erg goed klonk.
Misschien dat ik onbewust dan toch de kostprijs in het achterhoofd houd, en daardoor meer verschil verwachtte.

Of zou het misschien een gebrek aan 'cable-dressing' kunnen zijn geweest ?  Veel Naimoholics op 't UK Naim forum zweren bij z.n. 'cable-dressing'. Een in de praktijk bijna onmogelijke taak, (vooral met Naca5 in een set) door een set zo vrij mogelijk te plaatsen, met kabels (interlinks, netkabels, ls-kabels) die elkaar niet mogen raken... :dontgetit:

Daar ben ik niet echt mee bezig, dus alles krioelt nog steeds aardig door elkaar.

Misschien was/is dan toch de Nait 5i-2 de zwakke schakel... :huh2:  
(de SBT klonk zonder Ndac op de Nait 2 mooier dan met Ndac op de Nait 5i-2!!)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

vanzomereng

Citaat van: corry op maart  5, 2012, 21:49:52
Ga je kijken naar alternatieven binnen deze prijsklasse dan wordt het lastig...

Ik lees goede berichten over de Squeezebox i.c.m. de DAC Music Hall 25.3
Deze bevat een buis en haalt net de scherpe digitale randjes van het geluid af maar levert desondanks maar als voldoende resolutie.
Je kunt deze Music Hall ook (zonder meerkosten) laten upgraden met een mooie NOS Philips Goldpinbuis. Voor ca. 730 euro ben je dan al klaar
Je heb dan een optical ingang, s/pdif ingang en asynchrone USB-ingang en tevens is deze DAC ook een koptelefoonversterker.

Ik zelf weet niet inhoeverre dit allemaal klopt en hoorbaar is, vindt het zeer lastig om verschillen te horen, als de volumes gelijk worden getrokken.
Niettemin voel ik me wel aangetrokken tot die Music Hall 25.3 en met name ook i.c.m. de koptelefoonuitgang

Voorheen had ik de Squeezebox op mijn CD-speler A740C aangesloten (als DAC) en dit klonk al zeer fraai maar de A740C moet het
veld ruimen en heb ik de Squeezebox dig./optisch op de DAC van mijn reeds aanwezige Marantz SA15S2 aangesloten.
Tot op heden bevalt me dit zeer goed en de diverse verhalen, dat een optische aansluiting minderwaardig is, kan ik volledig ontkrachten,
het klinkt gewoon  :wub:    --> mischien is deze oplossing wel een blijvertje  ;D

De Music Hall, wordt pas een optie, als ik mijn Cambridge verkocht krijg, anders laten we het voorlopig zo (over luxeproblemen gesproken  :P)
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

garmtz

Ik ben ook behoorlijk fanatiek met cable-dressing. Maakt echt wel uit, maar geen werelden natuurlijk...

Alco

Ziet er op zich prima uit Vanzomereng, die Music Hall 25.3
(al heb ik persoonlijk geen behoefte aan een koptelefoonversterker)

Ik zit zelf toch weer te denken aan een Metrum dac (quad of Octave), omdat ik daar al prima ervaringen mee heb.
Of... de Rega DAC. Die lijkt me op zich ook wel interessant. (ook uitgaande van de goede match van Rega & Naim)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Jeriko

Citaat van: garmtz op maart  5, 2012, 22:28:51
Als mijn antwoord ook zinvol voor je is: een HiCap... :)

Tuurlijk  ;D
Denon AVC-X4800H, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2/ Audioqiuest Dragonfly red en een Audio-Technica ATH-A7 hoofdtelefoon.

corry

.

Alco

CiteerWow, dat maakt me nieuwschierig (naar de nait 2 dan
Hihi,...ik dacht wel dat dat een reactie los zou maken...,maar ik meen 't wel. :)
De Nait 5i-2 vind ik nog steeds een prima klinkende versterker, en de Nait 2 en 5i-2 hebben klankmatig (gelukkig) meer overeenkomsten dan verschillen.
Het voornaamste verschil zit 'm in de 'x-factor' die de Nait 2 bezit.
Als ik 't probeer te omschrijven denk ik aan woorden als 'natuurlijker, meeslepender, betrokkenheid', kortom (voor mij) muzikaler.

De bekende nadelen van een Nait 2 zijn: geen remote, beperkt vermogen van slechts 15 watt, kanaalongelijkheid op laag volume, zeer gevoelige volumeknop.
Verder doen de plastic draaiknoppen wat goedkoop aan, maar daar valt mee te leven.
Met een digitale bron, zonder regelbaar uitgangsniveau, vind ik de Nait 2 een crime in gebruik! I.c.m een mooie draaitafel is 't in alle opzichten een snoepje.

Ik wil toch nog één keer een andere versterker proberen die niet die nadelen van de Nait 2 heeft, maar klankmatig en visueel wel helemaal my cup o' tea is.
Mocht dat uiteindelijk toch wishful thinking blijken, dan denk ik dat ik de Nait 5i-2 toch maar verkoop en gewoon mijn good ol' Naitje blijf gebruiken.

Citeer...en dan zou zo'n CB versie met een M2 Tech Young dac ook niet misstaan  ;)
Nu je 't zegt... inderdaad! Die Young dac heeft een soortgelijke behuizing, ook zo'n CB rand en die functionele looks. :smile:

garmtz

Alleen nog even zwart spuiten (op het voorste randje na...)... ;D

fireman

Hoe verhoudt de superuniti zich tov de unitiqute?

Zijn ze idem en enkel de eindversteking is 80 watt ipv 30 watt. wat mijn maakt de superuniti nog meer anders (beter) dan de qute? is er ergens een site/link met die info? of kan iemand dat hier neerzetten?

Thx 
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

corry

.

paaj

Ai, dat is dan toch net jammer.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
LG 42C3 || Apple TV

Alco

Ik zag op MP vanavond een Nait 3 staan, waar de verkoper maar liefst € 800,- voor vraagt.

Is dat niet een 'klein beetje' over the top ? :unsure:
Da's zo'n € 90,- onder de vraagprijs van destijds. (>12 tot 19 jaar geleden)

Ik weet dat de Nait 2 behoorlijk waardevast is en soms ook voor hoge bedragen van eigenaar wisselen, maar bij de Nait 3 was dat nooit zo zeer het geval. (heb een tijdje terug nog één in een winkel zien staan voor € 300,- )

garmtz

Wij hebben net een occasion Nait XS verkocht voor 1100 Euro, dus 800 Euro is echt belachelijk. Wegens 'out of production' dan waarschijnlijk. Wat de gek er voor geeft...

fireman

Voor de kenners...

Hoe verhoudt de superuniti zich tov de unitiqute?

Zijn ze idem en enkel de eindversteking is 80 watt ipv 30 watt. wat mijn maakt de superuniti nog meer anders (beter) dan de qute? is er ergens een site/link met die info? of kan iemand dat hier neerzetten?

Thx 
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

garmtz

Totaal andere interne opbouw. Daarom (en mede vanwege het vermogensverschil) een totaal ander prestatieniveau. Alles wat je zou willen weten staat op de Naim website en wat je nog niet weet, kun je in een luistersessie te weten komen... ;)

Dr.Bedlo

Citaat van: corry op maart  6, 2012, 11:06:17
Wow, dat maakt me nieuwschierig (naar de nait 2 dan)... en dan zou zo'n CB versie met een M2 Tech Young dac ook niet misstaan  ;)

Godallemachtig wat een lelijk ding!
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Zo...Even ruim de tijd genomen om de akoestiek te verbeteren "And here are the results from the Groninger Jury". (Ben bang dat het dit jaar weer niks word met het songfestival")

Ik had gordijnen maar dat waren van die goedkope Gamma dingetjes zonder enige vorm van demping. Hoorde dan ook maar weinig verschil of ik ze nu open of dicht had. Nu dus wel: Zware wollen joekels. Het kleed in de kamer heb ik ingeruild voor een zware pers. En dat is het wel,  meer akoestische aanpassingen zouden een aantasting betekenen van mijn Huisstyl en dat moet ook maar niet.

Het viel mij op dat er direct al een massieve aanslag werd gedaan op het Klankbeeld met de gordijnen dicht. Het klonk allemaal veel ingetogener, veel rustiger en ja ook wel  een ietsie peitsie warmer. Helaas waren hiermee ook de controle en het stereobeeld ietwat negatief aangepast. Wat vooral opval was een grote mate van demping in het geluidsbeeld. Onacceptabel De gordijnen dus maar weer open gedaan. En dus nu alleen maar de inwerking van het vloerkleed getest.

En toen viel het eurotje(inflatie zeker? Ja zeker de inflatie!) Het klankbeeld bleef behouden kwa luidheid en controle, de gedemptheid was gelukkig passe. het klankbeeld bleef mooi coherant en verstaanbaar, en goed te plaatsen in de ruimte. De warmte bleek echter onvoldoende en alhoewel beter tov van de vorige situatie was het mij nog iets te upfront. Nog niet helemaal je dat dus. Ben echter wel overtuigd dat de akoestiek binnen in de ruimte een van de belangrijkste factoren zijn om het geluidsbeeld te bepalen.

Heb nu een test cd gekocht en daar ga ik eens mee aan de gang. iK houd menigeen gewenst en eventueel ongewenst op de hoogte van de ontwikkelingen. Verder nog mega ingekocht voor de kleine luisteruimte waar ik menig nacht pleeg door te brengen. Naim uiteraard en Rega (maar wat precies ja dat vertel ik nog niet.

En ja..Ik loop misschien tegen de beperkingen aan van de luisterruimte en misschien valt er niets meer te verbeteren iets wat ook niet opgelost kan worden door andere apparatuur.
Quad vintage.

Bas Akkerman

Fred, misschien een kleiner oppervlak bedekken in plaats van het hele raamoppervlak? Dus bijvoorbeeld een wandkleedje of schilderij op doek?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten