Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

musfed

CiteerAlleen over het verschil tussen de SB Touch met en zonder Naim dac, en dat verschil vind ik achteraf zeker geen € 2750,- waard. (ook de helft nog niet)

Kijk, en dat is het verschil. De Naim Dac heeft mij/ons juist wel overtuigd van streaming. Na met een dagmagic gespeeld te hebben en een SB classic was het verschil wat de nDac maakte groot te noemen (in ons huis met onze apparatuur). Investering meer dan waard. De SB touch ging weer net iets verder dan de classic.

Citeerls ik dan tevens lees in dit forum dat het kwa geluid niet eens zoveel uitmaakt dan...komen de twijfels wel of ik er goed aan doe de streamer van naim te kopen.

Hmm, toch maar eens thuis proberen. Wat op een forum beweerd wordt grenst soms aan de klinklare nonsens. Van horen zeggen heeft mij nooit erg ver gebracht.
Dutch & Dutch 8c's

katwax

Hoeveel van diegene die durven in topic over Naim te zeggen dat hun streamers niet beter zijn dan mac mini of dergelijke hebben al een deftige sessie gehad met een Naim streamer?
Ik heb zelf meerdere streamers beluisterd en voor mij stak Naim en Linn toch uit boven de rest.
Met een goede dac zal je misschien wel dicht bij raken, maar dac van Naim + SB touch is ook ruim 3000 euro.
Je kan trouwens Naim streamer bedienen via iphone/ipad met de n-stream app.

Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Dr.Bedlo

Hellup. Heb dus ff helemaal geen zin om tig streamers te beluisteren. Alleen al dat gedoe met dat netwerk doen bij mij de haren rechtovereidn staan.
Ik wcht de ontwikkelingen rustig af of er misschien een standaardisatie van allerlei formaten en aansluitnormen gaat plaatsvinden. De Naim streamer gaat terug en denk erover om de HDX aan te schaffen, dat is een apparaat waar het mij eigenlijk om te doen is. Lekker vanuit de luie stoel je cd collectie door steuberen.
Quad vintage.

katwax

HDX is natuurlijk een goede keus voor mensen die zich niets willen aantrekken van netwerk, rippen, ... en hij klinkt super. Natuurlijk is het niet de goedkoopste oplossing, maar volgens mij wel de simpelste met super geluid :)

Alco

CiteerDe Naim streamer gaat terug en denk erover om de HDX aan te schaffen, dat is een apparaat waar het mij eigenlijk om te doen is. Lekker vanuit de luie stoel je cd collectie door steuberen.
Als ik me niet vergis doet de HDX hetzelfde als de UnitiServe. Het enige verschil is volgens mij dat de HDX al een interne dac en een display heeft, maar that's it.

De HDX kost met een slordige € 6000,- wel meer dan het dubbele van een UnitiServe. :o
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Bensz

Een HDX, of Unitiserve, heb ik ook wel eens overwogen.
Ik zou wel even aan gebruikers vragen hoe deze bevalt qua beheer. Hiermee bedoel ik of metadata te editten is, of het in een netwerk moet voor back up en opslag(in geval van ssd versie), en of eigen downloads en rips(desnoods via een slim omweggetje) ook op te slaan zijn.

Vraag aan huidige gebruikers van de remote app, is deze al stabiel en geeft deze alle coverart al weer?
Kan Naim tegenwoordig Apple Lossless aan, en komt er ook nog Apple Airplay?

Justapoke

Citaat van: garmtz op februari 20, 2012, 22:31:57
Welja, we kopen ook gewoon een YOKO CD-speler, ze klinken toch allemaal hetzelfde! :)  Ik snap echt niet waarom alle zaken die al jaren gelden, bij streamers niet meer van toepassing zijn.

Bij een CD-speler komt er ook iets meer kijken natuurlijk, daar zitten bewegende delen in die storing in het signaal kunnen veroorzaken, en moet je via een lezer de data op een schijf aftasten. Die schijf zit bovendien na verloop van tijd vaak vol met krassen e.d. dus er kan inderdaad veel fout gaan bij een goedkoop gebouwde speler. Net als bij een platenspeler is daar dus inderdaad veel verschil.

In geval van streaming is via de DAC de conversie van het digitale geluid (de éénen en nullen) naar analoog de belangrijke stap, het loopwerk zoals bij de CD-Speler wordt dus over geslagen. Een zeer goed klinkende DAC die meetbaar een prima analoog signaal afgeeft is overigens niet zo heel duur om te bouwen. Geloof ca. 250,- Euro, zelfs inclusief een behuizing. Ook hier geld dus goed is goed..

Ik ga er van uit dat de DAC in mijn SuperNait een prima onderdeel is van het gehele circuit, ik heb dus geen enkele behoefte om nog een veel duurdere DAC aan te schaffen want de verbetering in (meetbaar en dus ook hoorbaar) geluid zal minimaal zijn. Dan stop ik liever dat geld in betere luidsprekers!

De weg die Naim kiest met hun streamers zijn duur, maar zijn het geld tot op bepaalde hoogte overigens wel waard, er wordt immers een stap overgeslagen die een gebruiker al vaak heeft of voor veel minder geld kan kopen: de weg van het transport van de digitale data naar de DAC. Meestal heb je de data al op de computer, alles wat je nodig hebt is een digitale kabel die de data netjes kan transporteren.

Naim kiest er voor om systemen te gaan bouwen waarin zij zelf voor het transport van de bitjes gaan zorgen (waar meetbaar niets te winnen valt) en bouwen daar tevens zelf een complete interface omheen. Dat kost natuurlijk wat om te ontwikkelen, en is daarom tot op hoogte het geld waard. maar ik noem dat de moeilijke weg nemen. Er bestaat via de computer al lang een veel betere interface voor dit transport, en al helemaal wat betreft de opslag. ze lopen dus achter de feiten aan.

Kortom: De systemen van Naim werken prachtig in een situatie waar je een kleine hoeveelheid muziek wilt rippen/beluisteren. Of in een situatie waar geen computer aanwezig is.
Nagenoeg iedereen heeft echter tegenwoordig een compleet netwerk in huis met diverse computers waar muziek op staat, en is tevens ook vaak al voorzien van een backup systeem, een Naim streamer voegt daar voor het geld dus echt niets aan toe..
--
"This power cord is built using high-tech materials costing a small fortune. It might make your system sound a bit better. Or it might not. If it does, we're not really sure why. Still, might be worth trying it - look at the shiny gold plugs!"

katwax

Justapoke --> en deze oplossing heb je naast een naim Hdx laten spelen en je kon geen verschil horen?

Justapoke

Citaat van: Bensz op februari 21, 2012, 12:22:50
Vraag aan huidige gebruikers van de remote app, is deze al stabiel en geeft deze alle coverart al weer?
Kan Naim tegenwoordig Apple Lossless aan, en komt er ook nog Apple Airplay?

Remote app gebruik ik al een jaar of 4 en is vanaf het begin altijd stabiel geweest. Loopt als een tiet !   :D
Uiteraard alle coverart aanwezig. (als het in het bestand zelf zit natuurlijk)

Ben momenteel trouwens net opnieuw begonnen met een Apple TV2, en dat werkt helemaal super.
Via Airplay stream ik nu vanaf de mini naar de AppleTV. Bediening gaat voornamelijk via de Remote App op iPhone.
De bediening kan natuurlijk ook vanaf de mini zelf én als bonus via de afstandsbediening van de AppleTV.

Heb het nu standalone bij de audioset staan, maar als je het ook nog op de TV aansluit wordt het helemaal een feest: Supergroot coverart op je beeldsherm  :blink:
(en natuurlijk nog het gemak van de complete mediacenter en het huren van films etc.)

En dat alles voor 119,-   :pompom:

- Enige nadeel:  het ding is momenteel nergens meer verkrijgbaar, overal uitverkocht. Misschien komt er binnenkort een nieuwe Apple TV3.

Een volgende stap is nog eens testen met een Synology NAS, dan hoeft de mini niet eens meer aan te staan tijdens afspelen van muziek heb ik begrepen.

Als Naim met Airplay gaat werken dan zou dat een goede stap zijn, laat het gehele stream gebeuren lekker over aan een goede interface/computer bouwer als Apple.
Naim is goed in audio, geen computerbouwer. Een Naim streamer kopen vind ik wedden op het verkeerde paard!
--
"This power cord is built using high-tech materials costing a small fortune. It might make your system sound a bit better. Or it might not. If it does, we're not really sure why. Still, might be worth trying it - look at the shiny gold plugs!"

garmtz

AirPlay voor de Naim streamers komt nog dit voorjaar...

Justapoke

Citaat van: katwax op februari 21, 2012, 15:55:45
Justapoke --> en deze oplossing heb je naast een naim Hdx laten spelen en je kon geen verschil horen?

Nee, want heb totaal geen interesse in een harddiskspeler.

Misschien klinkt het net een héél klein ietsje pietsje beter/anders als je heel goed gaat zitten luisteren, maar dat vind ik zeker geen 6000,- Euro waard.
Sterker nog, ik zou de HDX nog niet voor niks willen hebben want het is voor mij geen alternatief i.v.m. de omslachtige opslag en interface.
--

katwax

Citaat van: Justapoke op februari 21, 2012, 16:18:19
Nee, want heb totaal geen interesse in een harddiskspeler.

Misschien klinkt het net een héél klein ietsje pietsje beter/anders als je heel goed gaat zitten luisteren, maar dat vind ik zeker geen 6000,- Euro waard.
Sterker nog, ik zou de HDX nog niet voor niks willen hebben want het is voor mij geen alternatief i.v.m. de omslachtige opslag en interface.
Of misschien klinkt het net veel beter/anders, je hebt het niet vergeleken, toch ga je in een topic over Naim beweren dat het zijn geld niet waard is.
heb tegenwoordig de indruk dat mensen die minder willen uitgeven voor streaming, zichzelf proberen wijs te maken dat hun oplossing evengoed is/klinkt als de duurdere streamers.
Hdx is misschien niet de oplossing die je nodig hebt, maar Naim heeft nog andere streaming oplossingen.

Justapoke

Citaat van: katwax op februari 21, 2012, 16:29:41
Of misschien klinkt het net veel beter/anders, je hebt het niet vergeleken, toch ga je in een topic over Naim beweren dat het zijn geld niet waard is.
heb tegenwoordig de indruk dat mensen die minder willen uitgeven voor streaming, zichzelf proberen wijs te maken dat hun oplossing evengoed is/klinkt als de duurdere streamers.
Hdx is misschien niet de oplossing die je nodig hebt, maar Naim heeft nog andere streaming oplossingen.

Ik heb de indruk dat mensen echt geloven dat door veel meer geld neer te leggen hun éénen en nullen op wonderbaarlijke wijze opgepoetst worden door een streamingsysteem.
Lees ook eens wat andere fora waar niet alleen de eindgebruikers en verkopers posten, maar bijvoorbeeld techneuten die ook zelf audiosystemen bouwen. Het is een feit dat er in de High-End audiowereld heel wat gebakken lucht wordt verkocht. Verkopers noemen alleen de voordelen, niet de nadelen. Lees je anders eens in via de links die ik enkele dagen geleden hier gepost heb.

In het geval van de HDX nog de volgende opmerking:  Het is een product dat al enkele jaren geleden op de markt gebracht is, op dat moment was streaming erg nieuw en was er nog niet veel bekend over de simpele maar vooral prima klinkende oplossingen naast een audioset die er mogelijk zijn met de hedendaagse computerhardware. Op dat moment kon Naim natuurlijk een lekker dikke prijs vragen. Mag ook wel want de ontwikkeling van het systeem kost veel geld.

Op dit moment is de HDX gewoon een zwaar achterhaald concept. Het voordeel van streaming is juist dat je de bewegende delen (het loopwerk) buiten je set plaatst. Een harde schijf zoals in de HDX wil ik dan ook niet naast mijn SuperNait hebben staan te zoemen.

Naim heeft nog andere stream oplossingen inderdaad, geen daarvan zie ik momenteel als alternatief voor wat ik nu persoonlijk gebruik.
--

katwax

Luisteren is weten, dat is mijn mening.

paaj

Wat maakt een HDX (of willekeurige andere high-end  streamer) meer/beter (technisch, ik snap het kant-en-klaar principe) dan een PC met goede geluidskaart?

Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
LG 42C3 || Apple TV

Bensz

Citaat van: Justapoke op februari 21, 2012, 16:05:36
Remote app gebruik ik al een jaar of 4 en is vanaf het begin altijd stabiel geweest. Loopt als een tiet !   :D
Uiteraard alle coverart aanwezig. (als het in het bestand zelf zit natuurlijk)

Een volgende stap is nog eens testen met een Synology NAS, dan hoeft de mini niet eens meer aan te staan tijdens afspelen van muziek heb ik begrepen.

Ik bedoelde meer de Naim remote app. Die heb ik in het verleden duur moeten betalen, is tegenwoordig gratis. Was bij mij toendertijd verschrikkelijk instabiel, traag, en veel coverart werd niet vertoond. Ook het hele upnp dreef mij tot wanhoop, en ik was heus niet de enige...

Waarom zou je een NAS gebruiken? Denk dat de mini niet veel meer stroom verbruikt. Ik heb ook wel eens gelezen dat Itunes geschikte Nas-sen het na een Apple versie update ht niet meer deden.

Justapoke

Citaat van: Bensz op februari 21, 2012, 18:08:38
Waarom zou je een NAS gebruiken? Denk dat de mini niet veel meer stroom verbruikt. Ik heb ook wel eens gelezen dat Itunes geschikte Nas-sen het na een Apple versie update ht niet meer deden.

De reden dat ik (eventueel) een NAS ga gebruiken is omdat ik dan al mijn opslag (dus niet enkel voor muziek) centraal ergens ga neerzetten waar ik geen last heb van het geluid van de harddrives.

Momenteel is mijn situatie als volgt:

- Mac mini (oud model core 2 duo uit 2009) in werkkamer, interne schijf gebruik ik enkel als volume voor itunes. Ik boot vanaf een FireWire disk en heb daar tevens een grote data partitie.

- Streamen momenteel via Apple TV naar de Naim in de huiskamer, via Express naar de slaapkamer. (het is dus tevens multiroom)

- Backup van de muziek maak ik op 2 externe 2,5" USB-disk, die wissel ik om de maand uit en hang ik op het werk aan een oude Mac mini G4 die daar enkel als muziekserver dienst doet. Totaal heb ik dus altijd 3 copy's van mijn iTunes bibliotheek. (Eigenlijk 4 want ik zet het ook nog geregeld op de iMac op kantoor)

Wat ik eventueel wil gaan doen:

- Nieuwe Mac mini met intern alleen een SSD als boot en voor de applicaties, en dan alle opslag, dus ook de muziek centraal op NAS in de meterkast.

De Core 2 Duo is al weer wat jaartjes oud en verschuif ik dan naar het werk, maar van de andere kant loopt het allemaal nog prima en kan het nog best een jaartje mee.
Of ik dit dus ga doen weet ik nog niet, ben er nog niet echt over uit want een NAS is inderdaad vrij ingewikkeld wat setup en voegt verder weing toe in mijn situatie.
--

katwax

Citaat van: paaj op februari 21, 2012, 18:01:54
Wat maakt een HDX (of willekeurige andere high-end  streamer) meer/beter (technisch, ik snap het kant-en-klaar principe) dan een PC met goede geluidskaart?

Geen idee. Zelfde kan je je afvragen tussen streamers, waarom klinkt een ndx beter dan een sonos

Cyreg

Over de geluidskwaliteit van "streamen" ga ik het niet hebben, ook daarbij zullen best 'n hoop verschillen zijn  :D
En ook hierbij gaat het toch weinig over muziek en meer over techniek, ik word gek  :police:

Maar dit is nog veel erger dan de analoge(platenspeler) discussies van 30 jaar geleden  :o
Ben blij dat ik genoeg heb aan m'n DT, CDS en FMtuner  :clapping:
setup: Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 3DW Gold +(plus) > Furutech e-TP60E(G) > AH! KB10 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (CD8SE)

twani

Je plaat blijft hangen ;D

Robiwan

Citaat van: fred19633 op februari 21, 2012, 11:58:22
Hellup. Heb dus ff helemaal geen zin om tig streamers te beluisteren. Alleen al dat gedoe met dat netwerk doen bij mij de haren rechtovereidn staan.
Ik wcht de ontwikkelingen rustig af of er misschien een standaardisatie van allerlei formaten en aansluitnormen gaat plaatsvinden. De Naim streamer gaat terug en denk erover om de HDX aan te schaffen, dat is een apparaat waar het mij eigenlijk om te doen is. Lekker vanuit de luie stoel je cd collectie door steuberen.

ik zie echt het nut niet in van een HDX???? of het digitaliseren van je platencollectie, waarom in hemelsnaam???
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

Om overigens nog even op de streamer terug te komen. Die is op de juiste wijze aangesloten en geaard en met of zonder black ravioli hoor ik geen verschil.Het is ook niet zo dat het geluid slecht is maar voor mijn smaak een beetje te upfront en te direct, kwa controle, details, stereobeeld heb ik geen klagen.

heeft iemand overigens een  linkje naar de app om de streamer via de ipodtouch te bedienen? kan dat natuurlijk als digibeet weer nergens vinden. Of is deze er sowieso niet?
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: fred19633 op februari 21, 2012, 20:53:43

Om overigens nog even op de streamer terug te komen. Die is op de juiste wijze aangesloten en geaard en met of zonder black ravioli hoor ik geen verschil.Het is ook niet zo dat het geluid slecht is maar voor mijn smaak een beetje te upfront en te direct, kwa controle, details, stereobeeld heb ik geen klagen.

heeft iemand overigens een  linkje naar de app om de streamer via de ipodtouch te bedienen? kan dat natuurlijk als digibeet weer nergens vinden. Of is deze er sowieso niet?

ja maar Fred, De Naim sound is ook upfront en direct!
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Bensz

Citaat van: Justapoke op februari 21, 2012, 19:13:24
De reden dat ik (eventueel) een NAS ga gebruiken is omdat ik dan al mijn opslag (dus niet enkel voor muziek) centraal ergens ga neerzetten waar ik geen last heb van het geluid van de harddrives.

Momenteel is mijn situatie als volgt:

- Mac mini (oud model core 2 duo uit 2009) in werkkamer, interne schijf gebruik ik enkel als volume voor itunes. Ik boot vanaf een FireWire disk en heb daar tevens een grote data partitie.

- Streamen momenteel via Apple TV naar de Naim in de huiskamer, via Express naar de slaapkamer. (het is dus tevens multiroom)

- Backup van de muziek maak ik op 2 externe 2,5" USB-disk, die wissel ik om de maand uit en hang ik op het werk aan een oude Mac mini G4 die daar enkel als muziekserver dienst doet. Totaal heb ik dus altijd 3 copy's van mijn iTunes bibliotheek. (Eigenlijk 4 want ik zet het ook nog geregeld op de iMac op kantoor)

Wat ik eventueel wil gaan doen:

- Nieuwe Mac mini met intern alleen een SSD als boot en voor de applicaties, en dan alle opslag, dus ook de muziek centraal op NAS in de meterkast.

De Core 2 Duo is al weer wat jaartjes oud en verschuif ik dan naar het werk, maar van de andere kant loopt het allemaal nog prima en kan het nog best een jaartje mee.
Of ik dit dus ga doen weet ik nog niet, ben er nog niet echt over uit want een NAS is inderdaad vrij ingewikkeld wat setup en voegt verder weing toe in mijn situatie.

In mijn beleving perfect, heb exact dezelfde configuratie werkloos op 'zolder'. Bij mij gaat de Sooloos MC200 het veld ruimen voor deze, of een nieuwe Mac Mini(server). Ik zie alleen geen voordelen in SSD in combi met Itunes.

Justapoke

Citaat van: Bensz op februari 21, 2012, 21:10:23
Ik zie alleen geen voordelen in SSD in combi met Itunes.

Ik gebruik de betreffende mini voor meer dingen als iTunes alleen. SSD heeft dan als voordeel (naast snelheid) vooral dat de mini dan helemaal geen geluid meer maakt.
--