Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Justapoke

Citaat van: Alco op februari 19, 2012, 15:40:22
Ik zie zo'n USB-stick als een mini harde schijf, waar tientallen albums op kunnen.
Zo zou ik dus, op een heel eenvoudige, plug-and-play manier, met een paar usb-stickjes een groot deel van m'n (favoriete) CD's  kunnen afspelen, zonder dat er persé een PC of NAS voor nodig is.

1 CD is 1 CD, die zou je dus keer op keer moeten wisselen.
1 usb stick is tientallen CD's, dus hoef je minder vaak te wisselen.
Ik zie persoonlijk bij streamen veel voordelen, maar... kan me ook voorstellen wanneer iemand CD's makkelijker/prettiger in gebruik vind.  

Sterker nog, ik zou er op zich geen enkel probleem mee hebben als streaming niet bestond en zou net zo happy kunnen genieten van CD's. (als een CD eenmaal in een Naim CD-speler zit vind ik de bediening zelfs nog iets prettiger, met één normale AB, i.p.v. 1 batterijslurpende Ipod en een 1 normale AB voor de versterker)

Mja, je kan met een USB stick natuurlijk leuke dingen doen maar ik vind het absoluut geen vervanger voor een fatsoenlijke streaming setup.
Ik denk dat je op den duur stapelgek wordt als je al je muziek op USB gaat zetten. (er van uit gaande dat de meeste muziek liefhebbers minimaal 100+ CD's heeft)

Inderdaad wel leuk om even iets op stick te knallen, het is natuurlijk ook lekker portable. Maar van de andere kant is het weer een erg beperkte iPod.
--
"This power cord is built using high-tech materials costing a small fortune. It might make your system sound a bit better. Or it might not. If it does, we're not really sure why. Still, might be worth trying it - look at the shiny gold plugs!"

Alco

CiteerIk denk dat je op den duur stapelgek wordt als je al je muziek op USB gaat zetten. (er van uit gaande dat de meeste muziek liefhebbers minimaal 100+ CD's heeft)
Toen ik nog een Naim dac had maakte ik regelmatig gebruik van de USB-stick mogelijkheid. Het feit dat je helaas niet de track/titel info kon aflezen was de bottleneck, maar ik vond het verder een prettige optie.

Zo had ik bijvoorbeeld een paar USB-stickjes (ooit eens gekregen als relatiegeschenk van o.a. m'n werk en de lokale CV-ketel leverancier :D) waar ik dan alle albums van één artiest/band op had staan.

Het lijkt me inderdaad niet echt verstandig als je een enorme collectie CD's hebt en die volledig op USB copïeerd en dusdanig afspeelt. Dat was ook niet mijn idee er achter.

Via de Naim DAC was het wel de best klinkende manier om muziek af te spelen. (meest directe signaalweg)

Ik vind het afspelen van USB-stick dus ook geen vervanger voor een fatsoenlijke streamer, maar wel een erg welkome bonus.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Justapoke

Citaat van: Alco op februari 19, 2012, 16:03:33
Ik vind het afspelen van USB-stick dus ook geen vervanger voor een fatsoenlijke streamer, maar wel een erg welkome bonus.

Exact   ::)

Elk voordeel z'n nadeel.. maar wat streaming betreft ben ik wel van mening dat als je er eenmaal mee begint je na verloop van tijd niet meer snel terug zal grijpen op CD's (of USB sticks etc.)

Het is simpelweg de toekomst, en daarom ben ik van mening dat je het flexibel in moet richten. Het belangrijkste deel is hoe je de opslag gaat invullen, en dat kan gewoon het beste via een computer. (met als aanvulling eventueel een NAS, maar heeft eigenlijk alleen zin als je erg veel data in een RAID opstelling wil gaan gebruiken)

Die signaalweg is niet zo belangrijk als men wil laten geloven, bij een (veel te) dure oplossing van Naim transporteer je je data ook maar gewoon over een simpele netwerkkabel.

Dat blijkt men vaak over het hoofd te zien.  :confused:

Als je een vergelijk maakt:

Bij Naim ben je minimaal al snel 3000,- kwijt om te gaan streamen op je set.

Voor veel minder geld koop je een hagelnieuwe Mac mini, iPhone én iPad. Wat kabels of een Airport Express, een externe USB disk voor extra opslag/backup en je bent klaar.
De meeste mensen hebben al een PC of Mac, en vaak een iPhone b.v. of je koopt er anders een iPod Touch bij. Ben je voor een fractie van het bedrag klaar en ben je zo flexibel dat je het in kan richten zoals je zelf wil. Het kan bij de set zelf staan, maar boven op zolder is ook geen probleem. Staat het in de buurt van je TV dan heb je er gelijk een compleet media center bij voor afspelen van video.

Ik vind de Mac mini met een iPad de meeste ideale oplossing momenteel, compact, functioneel, prima kwaliteit geluid en naast de strakke looks bovendien stil en zuinig. Wat wil je nog meer...

--
"This power cord is built using high-tech materials costing a small fortune. It might make your system sound a bit better. Or it might not. If it does, we're not really sure why. Still, might be worth trying it - look at the shiny gold plugs!"

Dr.Bedlo

Heb net even een plaatje gedownload van de mac mini. K zit mij dan weer af te vragen hoe je de mini op je versterker aan moet sluiten k zie alleen een uitgaande mini jack plug?

oerigens vind ik dat je groot gelijk hebt met de kabelmaffia. Vind ik overigens ook voor stands en audio meubels.Veel te duur.

Dan is mijn twaek zijnde een glaasje karnemelk op de rechter speaker met links gedraaide bacterieen cultuur een stuk goedkoper. zal wel niet lang meer duren voordat de audiohandel bij de AH karnemelk inkoopt en dan verkoopt voor ongeveer 500 euro de liter.
Quad vintage.

Justapoke

Citaat van: fred19633 op februari 19, 2012, 17:04:08
Heb net even een plaatje gedownload van de mac mini. K zit mij dan weer af te vragen hoe je de mini op je versterker aan moet sluiten k zie alleen een uitgaande mini jack plug?

De mini-jack is tevens een optische uitgang. Verbinding op de DAC via een "TOSLINK to Mini-TOSLINK Digital Audio Optical" kabel

Zoals deze: http://www.dealextreme.com/p/toslink-to-mini-toslink-digital-audio-optical-cable-1-5m-length-21920

Via USB kan het ook, daar zijn diverse oplossingen die soms ook de hoofdprijs kosten en nooit zo heel veel meerwaarde kunnen toevoegen imo.
Maar beginnen via de optical is prima, andere dingen kan je in een later tijdstip altijd nog uit proberen..

Er is ook veel over de mini terug te lezen via:  Htforum.nl > Stereo > Bronnen, media en DAC's etc.
En op diverse andere fora natuurlijk.
--

Dr.Bedlo

Ok...

Dus als ik het allemaal goed heb begrepen kun je met een goedkopere streaming oplossing,  zoals met een Logitech squeezebox en of een mac mini vrijwel hetzelfde resultaat bereiken als met de veel duurdere Naim oplossing?
Quad vintage.

Alco

CiteerDus als ik het allemaal goed heb begrepen kun je met een goedkopere streaming oplossing,  zoals met een Logitech squeezebox en of een mac mini vrijwel hetzelfde resultaat bereiken als met de veel duurdere Naim oplossing ?
Een Naim streamer zal 't ongetwijfeld winnen op meerdere vlakken, (bouw, voeding, looks!, etc) maar...
in principe doet een SB Touch hetzelfde als een ND5xs. (alleen dan voor € 230,- i.p.v bijna € 2500,- )

Aangezien je al een Naim dac hebt, hoef je een Squeezebox alleen nog maar met een digitaal coax kabeltje aan te sluiten op één van de ingangen van je Naim dac en voila... :smile: Een serieuze streamer for peanuts money.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Dr.Bedlo

Hmm...dat scheelt inderdaad heel wat pleuropjes. Ik was er toch al uit dat de streamer teruggaat. Zal dat eens in de onderzoekmode gooien.

Binnenkort ben ik overigens van zins bij mij thuis een open lustersessie te gaan organiseren met Naim en Harbeh.
Quad vintage.

Justapoke

Citaat van: fred19633 op februari 19, 2012, 19:18:37
Ok...

Dus als ik het allemaal goed heb begrepen kun je met een goedkopere streaming oplossing,  zoals met een Logitech squeezebox en of een mac mini vrijwel hetzelfde resultaat bereiken als met de veel duurdere Naim oplossing?

Zoals gezegd vind ik de Naim oplossing nog al beperkt wat mogelijkheden en gebruiksgemak.

Voor 2500,- koop je dus een apparaat in je set die alleen maar voor doorvoer van audiobestanden kan zorgen. Voor dat zelfde of minder geld koop ik liever een mini systeem en iPad, dan heb je naast de perfecte interface voor streamen én het optimaal beheren van je audiobestanden tevens nog ontelbare andere mogelijkheden; tijdens beluisteren van je muziek van uit de luie stoel kan je rustig op de iPad gelijk je email lezen, over het web surfen, beetje posten op fora, foto's of video bekijken etc. etc. en noem het maar op. Duizenden applicaties zijn beschikbaar en er is van alles mogelijk. Daarnaast kan een mini ook nog gewoon als volledige desktop computer fungeren.

Hoe je de opzet maakt heb je geheel zelf in de hand, het kan al als simpele streamer hardware tussen je set gebruikt worden zonder beeldscherm, maar je kan het dus ook op je TV aansluiten als complete mediaspeler.

Het begint eigenlijk bij wat je wil gebruiken om je muziek-bibliotheek te bouwen en te beheren.
Als dat iTunes op de computer is (Mac of PC maakt niet uit) is dan kan je alle kanten op:

De bediening "remote" via iPod/iPhone maar bij voorkeur natuurlijk iPad - en het stream gedeelte wat je dus aansluit op de DAC/verserker zelf kan vervolgens via:

Airport express  (meeste simpele en vaak goedkoopste oplossing)
AppleTV
Mac mini  (zit trouwens ook nog een mooie kleine aluminium afstandsbediening bij)

Of uiteraard een iMac/Macbook/Windowspc of laptop met fatsoenlijke geluidsuitgangen.

Hoe de interface werkt kan je op youtube even bekijken, hier onder een voorbeeld.. wel van weer een tijdje geleden en in het begin de complete setup:

http://youtu.be/UvEpgcE9KCs

--

Dr.Bedlo

Een andere overweging zou ook kunnen zijn dat Naim tot op heden niet erg succesvol is gebleken met hun digitale producten.
Quad vintage.

paaj

Niet succesvol? Ze staan over het algemeen toch redelijk goed aangeschreven? Van wat ik zo lees: uitstekende DAC, prima streamers (hoewel goed aan de prijs) en erg mooie alles-in-een apparaten.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
LG 42C3 || Apple TV

Dr.Bedlo

Mislukte nvi
mislukte dvd speler
Quad vintage.

garmtz

Citaat van: fred19633 op februari 20, 2012, 21:34:24
Mislukte nvi
mislukte dvd speler

Video (AV) is niet hun ding. Audio wel.

Alco

CiteerMislukte nvi
mislukte dvd speler
Die tel ik persoonlijk dan niet mee... dat zijn inmiddels al oude producten van respectievelijk 8 en 17 jaar geleden!

De huidige serie streaming producten lijken me zeer succesvol. Ik lees voornamelijk zeer lovende woorden over o.a. de UnitiQute, SuperUniti, ND5xs, NDX, van zowel gebruikers als in diverse (al dan niet online) testverslagen. :)
(al vind ik ze aardig prijzig, op de Qute na die ik gezien z'n prestaties en compleetheid vrij netjes geprijst vind)

garmtz

Ik snap het prijzig even niet... Een CDX2 is ook 4750 Euro en een NDX vind ik zonder meer op hetzelfde niveau presteren.

Alco

CiteerIk snap het prijzig even niet... Een CDX2 is ook 4750 Euro en een NDX vind ik zonder meer op hetzelfde niveau presteren.
Dat geloof ik graag, maar de CDX2 en NDX verschillen qua prijs dan ook niet zo veel, toch ?
(als ik me niet vergis is de NDX maar zo'n € 500,- goedkoper)

Beide vind ik dus erg prijzig. Ok, zondermeer erg mooie producten, maar toch...
(niet om gaan rekenen naar de oude Hollandse gulden :crazy: ;))

garmtz

Citaat van: Alco op februari 20, 2012, 22:01:04
Dat geloof ik graag, maar de CDX2 en NDX verschillen qua prijs dan ook niet zo veel, toch ?

Dat is natuurlijk ook juist mijn punt! De streamers worden afgedaan als 'duur', maar ze zijn net zo duur als de CD-spelers, waar mensen gewoon geld voor neerlegden (en dan is de CDX2 nog 'middle of the road').

CiteerBeide vind ik dus erg prijzig. Ok, zondermeer erg mooie producten, maar toch...

Met alle respect... Iedereen heeft zijn eigen budget en iets kan dan prijzig zijn. Het is echter pas 'duur' als het die prijs niet waard is, anders is het gewoon iets dat je je niet kunt veroorloven. Dat jij persoonlijk iets duur vindt, maakt iets nog niet duur. Ik vind een BMW duur, een ander koopt fluitend een hagelnieuwe M5... :)

Dr.Bedlo

met alle respect maar ik moet Alco toch gelijkgeven. Als je bijvoorbeeld de streaming oplossing van Naim beziet en die van logitech od de mac mini dan is dat prijsverschil wel heel erg veel. als ik dan tevens lees in dit forum dat het kwa geluid niet eens zoveel uitmaakt dan...komen de twijfels wel of ik er goed aan doe de streamer van naim te kopen.
Temeer daar de streamer van Naim(productnummers van naim snap ik nooit iets van)mij niet echt kan bekoren kwa geluid en bediening(maar ben dan ook een analoog typje)
Quad vintage.

Poldo

Citaat van: Alco op februari 20, 2012, 22:01:04

Beide vind ik dus erg prijzig. Ok, zondermeer erg mooie producten, maar toch...

Hoi Alco,

heb je nu geen dac op je squeezebox? Misschien kun je eens kijken/luisteren naar de exposure dac, niet zo goed als die van Naim maar zou wel een mooie upgrade zijn voor je squeeze.
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

Alco

CiteerDat is natuurlijk ook juist mijn punt! De streamers worden afgedaan als 'duur', maar ze zijn net zo duur als de CD-spelers, waar mensen gewoon geld voor neerlegden (en dan is de CDX2 nog 'middle of the road').
Zo had ik 't nog niet bekeken Garmtz... hmm, mjaa.. daar heb je dan toch wel een punt.
Dan lijken de streamers inderdaad wel een betere VFM verhouding hebben, dan de CD-speler prijsgenoten.

CiteerDat jij persoonlijk iets duur vindt, maakt iets nog niet duur. Ik vind een BMW duur, een ander koopt fluitend een hagelnieuwe M5...
Da's waar... daarom gaf ik ook aan dat ik het persoonlijk prijzig vind. Voor mezelf vind ik 't dus te duur (lees: te veel geld), maar dat hoeft voor een ander uiteraard niet zo te zijn. (auto's heb ik al helemaal weinig voor over ::))

garmtz

Citaat van: fred19633 op februari 20, 2012, 22:18:24
met alle respect maar ik moet Alco toch gelijkgeven. Als je bijvoorbeeld de streaming oplossing van Naim beziet en die van logitech od de mac mini dan is dat prijsverschil wel heel erg veel. als ik dan tevens lees in dit forum dat het kwa geluid niet eens zoveel uitmaakt dan...komen de twijfels wel of ik er goed aan doe de streamer van naim te kopen.
Temeer daar de streamer van Naim(productnummers van naim snap ik nooit iets van)mij niet echt kan bekoren kwa geluid en bediening(maar ben dan ook een analoog typje)

Welja, we kopen ook gewoon een YOKO CD-speler, ze klinken toch allemaal hetzelfde! :)  Ik snap echt niet waarom alle zaken die al jaren gelden, bij streamers niet meer van toepassing zijn. Nogmaals, ik heb het vermoeden gehad dat de ND5XS niet helemaal goed was, of slecht (NIET?) door een dealer bij je geplaatst. Heb je bijvoorbeeld gelet op de aarding achter op het apparaat (floating/ground). Maakt ERG veel uit in een Naim systeem. Staat hij in een Naim systeem op 'ground', klinkt het inderdaad platter en harder dan op 'floating'. Ik noem maar 1 ding...

garmtz

Citaat van: Alco op februari 20, 2012, 22:27:38
Zo had ik 't nog niet bekeken Garmtz... hmm, mjaa.. daar heb je dan toch wel een punt.
Dan lijken de streamers inderdaad wel een betere VFM verhouding hebben, dan de CD-speler prijsgenoten.

Niet perse BETER, maar op zijn minst vergelijkbaar wat betreft VFM.

CiteerDa's waar... daarom gaf ik ook aan dat ik het persoonlijk prijzig vind. Voor mezelf vind ik 't dus te duur (lees: te veel geld), maar dat hoeft voor een ander uiteraard niet zo te zijn. (auto's heb ik al helemaal weinig voor over ::))

Ik heb ook weinig voor auto's over hoor, koop altijd 2e hands bakken en rag die helemaal af... :D  Was meer een voorbeeld... ;)

Alco

CiteerIk heb ook weinig voor auto's over hoor, koop altijd 2e hands bakken en rag die helemaal af... :D Was meer een voorbeeld... ;)
En een prima voorbeeld. :)

Citeermet alle respect maar ik moet Alco toch gelijkgeven. Als je bijvoorbeeld de streaming oplossing van Naim beziet en die van logitech od de mac mini dan is dat prijsverschil wel heel erg veel. als ik dan tevens lees in dit forum dat het kwa geluid niet eens zoveel uitmaakt dan...komen de twijfels wel of ik er goed aan doe de streamer van naim te kopen.
Hoi Fred,

Ik weet inmiddels dat een Logitech Squeezebox Touch i.c.m een mooie dac, voor relatief weinig geld erg goed kan klinken, maar heb ze nooit naast elkaar vergeleken met een Naim streamer, dus kan daar niet echt over oordelen.
Alleen over het verschil tussen de SB Touch met en zonder Naim dac, en dat verschil vind ik achteraf zeker geen € 2750,- waard. (ook de helft nog niet)

Heb tot nu alleen de NDX mogen beluisteren op o.a. een SuperNait + HiCap en Ovator 400's, en dat klonk super. 8)
O,ja...en de UnitiQute i.c.m Sonics luidsprekers, en ook daarover was ik enthousiaster dan ik vooraf had verwacht.

CiteerHoi Alco,

heb je nu geen dac op je squeezebox? Misschien kun je eens kijken/luisteren naar de exposure dac, niet zo goed als die van Naim maar zou wel een mooie upgrade zijn voor je squeeze.
Hoi Poldo,

Ik heb nu momenteel inderdaad geen dac, en eigenlijk kan ik daar voorlopig best mee leven.
(heb alleen die BoTW voeding er op aangesloten)

Ik ken geen Exposure dealer bij mij in de buurt. Ken het merk alleen van Rinsma HiFi, maar was daar destijds niet zo kapot van eigenlijk. Mocht ik tzt toch weer een dac kopen, dan is de kans groot dat 't weer een Metrum dac wordt.

Poldo

Westerhuis audio video heeft exposure is dat niet in de buurt?
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

Alco

CiteerWesterhuis audio video heeft exposure is dat niet in de buurt?
Bedankt voor je tip, Poldo. Da's op zich redelijk in de buurt, maar aangezien ik geen auto heb en Exposure niet echt mijn interesse heeft acht ik de kans klein dat ik deze winkel een bezoekje zal brengen.