Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Dr.Bedlo

Zo..ff een update: Het gaat hem niet worden met de NAIM Streamer.Ik vind de gebruiksvriendelijkheid niet optimaal maar vooral de sound veel te upfront en te schreeuwerig overkomen. Tis jammer maar dan lijkt mij investeren in een Harde schijf recorder van Naim zinvoller op dit moment.
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: fred19633 op februari 19, 2012, 11:51:41
Zo..ff een update: Het gaat hem niet worden met de NAIM Streamer.Ik vind de gebruiksvriendelijkheid niet optimaal maar vooral de sound veel te upfront en te schreeuwerig overkomen. Tis jammer maar dan lijkt mij investeren in een Harde schijf recorder van Naim zinvoller op dit moment.

heb je veel cd's? zo ja, waarom geen 2e hands CD5x o.i.d.?
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

Dit snap ik ff niet? Waar om zou ik er een 2de hands cd speler bijkopen? Ik heb best wel veel cd"s en dan lijkt mij het gebruiksgemak nogal handig. Temeer daar ik slecht ter been ben. Dat streaming gedoe vind ik tot op heden niet echt geslaagd. Dan kan ik beter investeren in de HDX.
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: fred19633 op februari 19, 2012, 12:11:55
Dit snap ik ff niet? Waar om zou ik er een 2de hands cd speler bijkopen? Ik heb best wel veel cd"s en dan lijkt mij het gebruiksgemak nogal handig. Temeer daar ik slecht ter been ben. Dat streaming gedoe vind ik tot op heden niet echt geslaagd. Dan kan ik beter investeren in de HDX.

de cd5i was toch niet goed??? Of heb ik weer het e.e.a. gemist? ;D

Dr.Bedlo

Nee niks gemist. Die cd 5i is allang weg. Ik kreeg een geheel nieuwe uiteraard en die heb ik meteen ongezien ingeruild bij een andere dealer voor een cd5XS.

De vraag is dus nu wat te doen. Blijven doorklooien met dat streaming gedoe of misschien is de unityserve dan toch handiger?
Quad vintage.

Alco

Jammer dat de ND5xs zo tegen valt Fred, maar als je de voordelen van streamen wil (door je collectie bladeren, selecteren en afspelen vanuit je stoel) en aangezien je al een Naim dac hebt, is een Squeezebox Touch dan geen optie ?

Dan ben je al voor zo'n € 230,- + digitaal coax kabeltje klaar. Sluit 'm aan op je Naim dac en... :smile:
Je kunt 'm evt uit het zicht plaatsen als je 'm via een Ipod touch bedient. :)
De SB Touch zal wellicht niet zo goed klinken als de CD5xs + Ndac, maar toch... voor iets meer dan € 200,- kun je er amper een buil aan vallen, en kun je zo toch wennen aan streamen.

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Dr.Bedlo

Alco,

Ik zit er aan te denken. Wat ik nu veel doe is de ipod beluisteren via de NAIM Dac en dat is best goed te noemen. Vraag mij alleen af hoe het geluid zal zijn als ik de unityserve van Naim aanschaf tov de Ipod via de DAC?Alhoewel ik als ik het begrijp deze de cd ook weer op een NAS zet en via een netwerk de cd dan verder distrubieert? Of zit er een interne harde schijf in, zodat dat netwerk gedoe vervalt?
Quad vintage.

Alco

CiteerVraag mij alleen af hoe het geluid zal zijn als ik de harddisk player van Naim aanschaf tov de Ipod via de DAC?
Gezien het enorme prijsverschil verwacht ik daar klankmatig ook wel 't één en ander van, maar heb er geen ervaring mee.

Je bedoeld met de HD player van Naim neem ik aan de UnitiServe ? (niet de HDX)

Wat ik daaraan jammer vind, is dat ie automatisch alles omzet naar .wav bestanden.
Dat neemt bijna 't dubbele qua schijfruimte in, t.o.v. flac-bestanden en je kunt niet even voor/achteruit spoelen in een nummer dat speelt. (al zal dat laatste voor menigeen wellicht geen probleem zijn)

Maar goed, het is uiteraard wel een erg makkelijk plug-and-play product.
CD er in... effe wachten, en klaar, je hebt een perfecte copy, speelklaar opgeslagen op de interne schijf. :)

Wat mij persoonlijk wel aanspreek aan sommige nieuwe streaming producten van Naim (Unitiqute, ND5xs, NDX, SuperUniti) is de mogelijk om simpelweg via een USB-stickje muziek af te spelen. Misschien zal dit als een leuke gadget/bonus zijn bedoeld, ik zie het meer als een ideale manier om zo plug-and-play mogelijk muziek af te spelen.
Met hetzelfde gemak als bij streamen vanaf PC/HD/NAS, maar zonder dat er een PC of NAS voor nodig is.
Ik zie 't zo voor me: een paar USB-stickies, waar je dan op elke stick je (favoriete) CD's van een bepaald genre kwijt kan.
(via de Naim dac vond ik dat ook al de best klinkende manier op muziek af te spelen, alleen kon je dan de info op het stickje nergens op aflezen)

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Dr.Bedlo

Kijk en dat is eigenlijk datgene dat ik zoek. Ga daar eens werk van maken maar misschien hebben de Boys uit  Hilversum begin maart ook wel ff zoiets klaarstaan?

Alco, heb je het verschil nu al gehoord tussen de Naim nait 5-2 en de Naim nait XS?
Quad vintage.

paaj

Kan iemand me vertellen hoe ik m'n Supernait kan openmaken? Ik hoorde net iets rammelen vanbinnen (een schroefje los ofzo?).
Onderop zitten een hoop schroeven, maar ik wil niet per ongeluk printplaten losschroeven ofzo...
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
LG 42C3 || Apple TV

Robiwan

Citaat van: paaj op februari 19, 2012, 12:53:08
Kan iemand me vertellen hoe ik m'n Supernait kan openmaken? Ik hoorde net iets rammelen vanbinnen (een schroefje los ofzo?).
Onderop zitten een hoop schroeven, maar ik wil niet per ongeluk printplaten losschroeven ofzo...

lastig. als je de kap probeert te verwijderen (onderzijde 4 schroefjes) en je kijkt in het app. door de kap een beetje op te tillen, dan zie je een schroefje aan de voorkant die de kap vergrendeld. Kortom ik kreeg het niet voor elkaar bij mijn XS.

Robiwan

Citaat van: fred19633 op februari 19, 2012, 12:20:13
Nee niks gemist. Die cd 5i is allang weg. Ik kreeg een geheel nieuwe uiteraard en die heb ik meteen ongezien ingeruild bij een andere dealer voor een cd5XS.

De vraag is dus nu wat te doen. Blijven doorklooien met dat streaming gedoe of misschien is de unityserve dan toch handiger?

oke, de CD5x bevalt dus wel?

Bensz

Citaat van: Alco op februari 19, 2012, 12:40:02

Maar goed, het is uiteraard wel een erg makkelijk plug-and-play product.
CD er in... effe wachten, en klaar, je hebt een perfecte copy, speelklaar opgeslagen op de interne schijf. :)

Wat mij persoonlijk wel aanspreek aan sommige nieuwe streaming producten van Naim (Unitiqute, ND5xs, NDX, SuperUniti) is de mogelijk om simpelweg via een USB-stickje muziek af te spelen.

Is idd een handig concept. Echter kijk van te voren wel of achteraf metadata te veranderen is. De Geraadpleegde database, ik neem aan AMG, zit er wel es naast. Kan ook haast niet anders, tik maar eens een CD in op de website, je zal zien hoeveel verschillende versies er van een album kunnen zijn.
Klein nadeel is volgens mij bij de Unitiserve dat eigen rips, downloads etc niet op de HD te zetten zijn. Maar er kunnen wel meerdere usb sticks op, die je dan in je complete library terug ziet. Dat vind ik bijzonder charmant aan het apparaat. Samen met het eenvoudig uittebreiden van schijfruimte mbv een nas.
Echter blijft wat ik eerder aangaf, een NAS + squeezebox, ook een perfecte combi, zeker moeilijk te verslaan met een goede (Naim)dac.

paaj

Citaat van: LPlover op februari 19, 2012, 13:01:28
lastig. als je de kap probeert te verwijderen (onderzijde 4 schroefjes) en je kijkt in het app. door de kap een beetje op te tillen, dan zie je een schroefje aan de voorkant die de kap vergrendeld. Kortom ik kreeg het niet voor elkaar bij mijn XS.

De XS lijkt op de afbeeldingen anders in elkaar te zitten. De Supernait is een soort lade in een massief omhulsel dat volledig rond gaat (behalve voor en achter). Het lijkt alsof de hele versterker er vooruit uit moet kunnen schuiven.
LG 42C3 || Apple TV

Dr.Bedlo

Citaat van: Bensz op februari 19, 2012, 13:07:40
Is idd een handig concept. Echter kijk van te voren wel of achteraf metadata te veranderen is. De Geraadpleegde database, ik neem aan AMG, zit er wel es naast. Kan ook haast niet anders, tik maar eens een CD in op de website, je zal zien hoeveel verschillende versies er van een album kunnen zijn.
Klein nadeel is volgens mij bij de Unitiserve dat eigen rips, downloads etc niet op de HD te zetten zijn. Maar er kunnen wel meerdere usb sticks op, die je dan in je complete library terug ziet. Dat vind ik bijzonder charmant aan het apparaat. Samen met het eenvoudig uittebreiden van schijfruimte mbv een nas.
Echter blijft wat ik eerder aangaf, een NAS + squeezebox, ook een perfecte combi, zeker moeilijk te verslaan met een goede (Naim)dac.

Aargh...Wat is dan het nut van een harde schijf in de Unityserve als je der niks op kan zetten.?
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Citaat van: LPlover op februari 19, 2012, 13:06:50
oke, de CD5x bevalt dus wel?

Kweennie ik heb een cd5xs en die is toppie.
Quad vintage.

Alco

CiteerAlco, heb je het verschil nu al gehoord tussen de Naim nait 5-2 en de Naim nait XS ?
Nee, nog niet, maar voel daar eigenlijk ook weinig behoefte voor.
Ten eerste omdat de Nait 5i-2 nog te goed bevalt en ten 2e omdat de XS meerdere keren klankmatig wordt omschreven als een versterker die mij niet/minder goed zou bevallen. Die 2 aspecten samen maken me niet nieuwsgierig genoeg.

Puur klankmatig gezien vind ik de Nait 2 nog steeds de meest muzikale geïntegreerde Naim versterker.
Jammer dat 't ding geen AB heeft... :unhappy:, anders... :sigh:

CiteerDe Supernait is een soort lade in een massief omhulsel dat volledig rond gaat (behalve voor en achter).
Het lijkt alsof de hele versterker er vooruit uit moet kunnen schuiven.
Precies, zoals met alle vroegere Naim versterkers. Een erg solide manier.
Mijn Nait 2 zit ook in zo'n dikke omhulsel. Even 4 schroeven (in de voetjes) aan de onderzijde losschroeven, en voila.... dan schuif je de bodemplaat + inhoud en voor/achterzijde er zo uit.

CiteerAargh...Wat is dan het nut van een harde schijf in de Unityserve als je der niks op kan zetten.?
Dat genoemde nadeel van Bensz is inderdaad nog een nadeel van de UnitiServe, die ik effe vergeten was...
Je kunt alleen originele CD's rippen naar de interne HD. Dus, mocht je op je eigen PC/HD al gedownloade CD's oid hebben staan,...jammerrr de bammerrr, die kun je dan niet op de UnitiServe zetten.  :unhappy:

Dey

Je moet de voeten en overige schroeven aan de onderzijde losdraaien, dan schuif je inderdaad de kap zo van de front- en bodemplaat.
Weet je zeker dat er iets los ligt en dat dat niet de ingangsectie is? Die hoort namelijk los/zwevend te zijn.
Naim Audio NAC202, NAPSC, NAP200, HiCapDR, DAC-V1, Rega P6 Ania, Nsub, Dynaudio

Robiwan

Citaat van: fred19633 op februari 19, 2012, 13:42:31
Kweennie ik heb een cd5xs en die is toppie.

ja leuk, die bedoel ik ook ;D Toppie dus, dat dacht ik wel. Ben zelf ook zeer tevreden met de CD5x.

paaj

Dat zijn flink wat schroeven, houden die geen belangrijke zaken bij elkaar? Ik hield hem scheef en hoorde een soort van schroefje rollen (zo'n geluid iig) geen idee hoe dat losgeraakt kan zijn.

Dat was minder lastig dan het leek. Geen idee waarom ze die extra schroeven gebruiken, maar het schoof er inderdaad zo uit. Er lagen twee schroefjes los, die lijken bij de voedingsprint te horen. Daar zitten twee dezelfde nog in een soort witte gaten, en twee gaten ongevuld. Lijkt me geen kwaad te kunnen om die even achterwege te laten aangezien ze een erg klein soort van hexaschroefkop hebben die ik natuurlijk niet heb liggen... in ieder geval is de rammel nu weg :)
LG 42C3 || Apple TV

Justapoke

Citaat van: fred19633 op februari 19, 2012, 12:11:55

Denk ook aan de toekomst, je gaat CD's rippen en een bibliotheek opbouwen. Over een tig aantal jaren zou dat zomaar erg uit de hand (lees groot) kunnen worden.
Naar mijn mening is streaming via een simpele computer dus aan te raden. Dan ben je veel minder beperkt dan de standaar Naim oplossingen, en spreek je over echte gebruiksgemak want je kan het inrichten zoals je zelf wil.

Ik zou een Mac mini kopen, de DAC heb je al.  Je hebt blijkbaar een iPod dus iTunes gebruik je toch al neem ik aan, zie die Mac mini als een pro iPod met veel meer mogelijkheden en beter geluid.
--
"This power cord is built using high-tech materials costing a small fortune. It might make your system sound a bit better. Or it might not. If it does, we're not really sure why. Still, might be worth trying it - look at the shiny gold plugs!"

Justapoke

Citaat van: Alco op februari 19, 2012, 12:40:02
Ik zie 't zo voor me: een paar USB-stickies, waar je dan op elke stick je (favoriete) CD's van een bepaald genre kwijt kan.
(via de Naim dac vond ik dat ook al de best klinkende manier op muziek af te spelen, alleen kon je dan de info op het stickje nergens op aflezen)

Je gaat dus een hele serie USB sticks als fysieke dragers gebruiken?  Wat is er dan anders als gewoon CD te blijven gebruiken?

Ik zie alleen maar meer nadelen.. CD werk makkelijker.
--
"This power cord is built using high-tech materials costing a small fortune. It might make your system sound a bit better. Or it might not. If it does, we're not really sure why. Still, might be worth trying it - look at the shiny gold plugs!"

Justapoke

Zijn het niet de DIN aansluitingen op de achterkant? Die zitten los en dat hoort zo!

Edit: n.m. je bent er al uit. Wel knap waardeloos dat er gewoon schroeven los raken in een versterker van 3500,-
Dat had een leuke schade kunnen veroorzaken,
--

Alco

CiteerJe gaat dus een hele serie USB sticks als fysieke dragers gebruiken?  Wat is er dan anders als gewoon CD te blijven gebruiken?

Ik zie zo'n USB-stick als een mini harde schijf, waar tientallen albums op kunnen.
Zo zou ik dus, op een heel eenvoudige, plug-and-play manier, met een paar usb-stickjes een groot deel van m'n (favoriete) CD's  kunnen afspelen, zonder dat er persé een PC of NAS voor nodig is.

1 CD is 1 CD, die zou je dus keer op keer moeten wisselen.
1 usb stick is tientallen CD's, dus hoef je minder vaak te wisselen.

Plus een paar USB-sticks neemt veel minder ruimte in dan een paar honderd CD's.

CiteerIk zie alleen maar meer nadelen.. CD werk makkelijker.
Ik zie persoonlijk bij streamen veel voordelen, maar... kan me ook voorstellen wanneer iemand CD's makkelijker/prettiger in gebruik vind.  

Sterker nog, ik zou er op zich geen enkel probleem mee hebben als streaming niet bestond en zou net zo happy kunnen genieten van CD's.
(als een CD eenmaal in een Naim CD-speler zit vind ik de bediening zelfs nog iets prettiger, met één normale AB, i.p.v. 1 batterijslurpende Ipod en een 1 normale AB voor de versterker)

Justapoke

Citaat van: Alco op februari 19, 2012, 13:42:36
Dat genoemde nadeel van Bensz is inderdaad nog een nadeel van de UnitiServe, die ik effe vergeten was...
Je kunt alleen originele CD's rippen naar de interne HD. Dus, mocht je op je eigen PC/HD al gedownloade CD's oid hebben staan,...jammerrr de bammerrr, die kun je dan niet op de UnitiServe zetten.  :unhappy:

Dat bedoel ik dus, de Naim stream oplossingen zijn leuke stukjes techniek maar hebben meer nadelen dan voordelen.
Hoe maak je backups van je opgeslagen muziek??  Harde schijven hebben soms een verrassend korte levensduur, je zou maar net een maandje bezig zijn met je CD's omzetten en de HD gaat stuk.. kan je weer van vooraf-aan beginnen.

Ik zou altijd voor een PC oplossing gaan!   ->  en bij PC bedoel ik natuurlijk Mac   :D
--