Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Lex Groningen

Citaat van: LPlover op februari 18, 2012, 08:35:02
En nu opzouten van het Naim forum >:(

Met het verkeerde been uit bed gestapt? :D
Versterker: Musical Fidelity M3si/ Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: Musical Fidelity LX2 LPS/ Luidsprekers: Harbeth ps3er / Streamer: ?/ DAC: ??/  Kabels: ?/Platenwasmachine: Okki Nokki

Robiwan

Citaat van: Dynky op februari 18, 2012, 08:39:10
misschien terug ff je bed in, wie weet gaat het de 2e keer wel goed   8)

;D ;D Dat gezever over kabeltjes, duur dit duur dat, ga lekker naar NU.nl.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Spijkie

@ Justapoke, wat mij opvalt is dat je verwacht dat een kabel of apparaat door een dealer tegen kostprijs verkocht zal worden maar dat kan natuurlijk niet. Een fabrikant en een dealer hebben hun marge nodig om jou als klant te kunnen blijven bedienen en de service te verlenen die jij bij een dergelijk product verwacht. Daarnaast zijn er gewoon mensen die of het wel horen dat er een kabel van € 1.000 aan hangt of dat de mensen gewoon kunnen zeggen kijk mij eens met een kabel van € 1.000 pmeter en ook dat laatste is prima, die bedienen de economie op hun manier en dan hebben we het gewoon over vraag en aanbod :) .

Niet te druk om maken lijkt me.

Groeten,
SPijkie
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Fred Mulder

Citaat van: Justapoke op februari 17, 2012, 23:52:01
... .... ...

Bij Naim is het precies hetzelfde, verder prachtig spul hoor en ben dik tevreden met mijn Supernait. Wel jammer dat ik een SNAIC van 170,- moet kopen als ik een Hi-Cap voeding van 1500,- aan mijn versterker wil hangen. Die kabel die aan materiaal hooguit 2 tot 3 tientjes kan kosten mogen ze er wat mij betreft wel gratis bijgeven, alleen al om het feit dat ik die duur betaalde voeding in de Supernait zelf straks niet eens meer gebruik!  :crazy:

... ... ...

On topic: Een Hicap is additioneel. De interne voeding van de SN wordt nog gewoon gebruikt, ik meen voor de DAC en voorversterker gedeelte.

Fred

Klout10

Ik moet zeggen dat Juxtapose voor een heel groot deel gewoon gelijk heeft. Klasse dat je dat op zo'n manier kunt verwoorden... Ik ben zelf zo'n 25 jaar bezig met muziek en m'n hifi hobby en heb in die tijd ook wel de nodige verschuivingen gezien. Tegenwoordig zit er in mijn beleving ook een groot deel marketing in de kabelbranche. Mooie kleurtjes en speciale constructies zijn eerder regel dan uitzondering. Wat dat betreft is Naim voor mij altijd nog een positieve uitzondering op het gebeuren. Een prijs van EUR 175 voor een Snaic is mijns inziens wel reeel, zeker gezien het feit dat er nog altijd zaken als marges en transportkosten meegerekend dienen te worden...

Dat deze niet gratis meegeleverd wordt is volgens mij vanwege het feit dat je deze niet in alle configuraties nodig hebt. Gewoon lukraak alle kabels in de doos meeleveren zorgt er alleen maar voor dat de verkoopprijs (nog) hoger komt te liggen.

Juxtapose, blijf vooral posten. Het niveau van dit forum gaat alleen maar omhoog!
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Klout10

Citaat van: Fred Mulder op februari 18, 2012, 09:41:41
On topic: Een Hicap is additioneel. De interne voeding van de SN wordt nog gewoon gebruikt, ik meen voor de DAC en voorversterker gedeelte.

Fred

Klopt.
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

musfed

Komt die hicap niet inclusief Snaic?
Dutch & Dutch 8c's

bmateijsen

garmtz

Goed, een HTForum NAIM avondje bij Beter Beeld & Geluid dus... Ik start hiervoor een apart topic in het sponsoren gedeelte...

Justapoke

Citaat van: Spijkie op februari 18, 2012, 08:55:13
@ Justapoke, wat mij opvalt is dat je verwacht dat een kabel of apparaat door een dealer tegen kostprijs verkocht zal worden maar dat kan natuurlijk niet. Een fabrikant en een dealer hebben hun marge nodig om jou als klant te kunnen blijven bedienen en de service te verlenen die jij bij een dergelijk product verwacht.

Dat valt best wel mee, bij de simpele berekeningen die ik eerder hier boven heb gemaakt ben ik uitgegaan van kostprijs materiaal + arbeidsloon. Een leuke marge is prima, maar marges van vaak honderden procenten vind ik niet normaal voor een simpel bijproduct als een kabel.

Citeer
Daarnaast zijn er gewoon mensen die of het wel horen dat er een kabel van € 1.000 aan hangt

Dat noemen we Placebo effect!

Citeer
of dat de mensen gewoon kunnen zeggen kijk mij eens met een kabel van € 1.000 pmeter en ook dat laatste is prima, die bedienen de economie op hun manier en dan hebben we het gewoon over vraag en aanbod :) .

Niet te druk om maken lijkt me.

Doe ik ook niet.. Als iemand een godsvermogen uit wil geven aan kabels moet ie dat zeker lekker zelf weten.

Dat iemand een andere mening c.q. "geluid laat horen" op dit forum moet toch ook kunnen lijkt me.   :turn:
--
"This power cord is built using high-tech materials costing a small fortune. It might make your system sound a bit better. Or it might not. If it does, we're not really sure why. Still, might be worth trying it - look at the shiny gold plugs!"

Justapoke

Citaat van: Klout10 op februari 18, 2012, 09:52:56
Ik moet zeggen dat Juxtapose voor een heel groot deel gewoon gelijk heeft. Klasse dat je dat op zo'n manier kunt verwoorden... Ik ben zelf zo'n 25 jaar bezig met muziek en m'n hifi hobby en heb in die tijd ook wel de nodige verschuivingen gezien. Tegenwoordig zit er in mijn beleving ook een groot deel marketing in de kabelbranche. Mooie kleurtjes en speciale constructies zijn eerder regel dan uitzondering. Wat dat betreft is Naim voor mij altijd nog een positieve uitzondering op het gebeuren. Een prijs van EUR 175 voor een Snaic is mijns inziens wel reeel, zeker gezien het feit dat er nog altijd zaken als marges en transportkosten meegerekend dienen te worden...

Dat deze niet gratis meegeleverd wordt is volgens mij vanwege het feit dat je deze niet in alle configuraties nodig hebt. Gewoon lukraak alle kabels in de doos meeleveren zorgt er alleen maar voor dat de verkoopprijs (nog) hoger komt te liggen.

Juxtapose, blijf vooral posten. Het niveau van dit forum gaat alleen maar omhoog!

Ik heb in het geval van Naim ook niet zo'n probleem met hoge kosten, het is mooi spul dat nog keurig handmade uit de UK komt, en dat mag best wat kosten.

Voor niets gaat inderdaad de zon op, als ik een HiCap aanschaf koop ik daar echt wel zonder probleem een SNAIC bij. Maar vertel me niet dat ze er niet goed aan verdienen!

Nog wat aardig leesvoer voor de geïnteresseerden:

Informatie over de zin en onzin in high-end hifi techniek:  http://www.breem.nl/

Ook aardig wat info:  http://www.opusklassiek.nl/index_audiotechniek.htm

o.a. :  Cables and the Amplifier/Speaker Interface:  http://www.opusklassiek.nl/audiotechniek/cables.htm
Het naschrift van Ruud Jansen (van Speakerland geloof ik) is erg leuk om te lezen:  http://www.opusklassiek.nl/audiotechniek/cables_naschrift.htm
--
"This power cord is built using high-tech materials costing a small fortune. It might make your system sound a bit better. Or it might not. If it does, we're not really sure why. Still, might be worth trying it - look at the shiny gold plugs!"

Robiwan

Citaat van: Justapoke op februari 18, 2012, 18:27:13
Ik heb in het geval van Naim ook niet zo'n probleem met hoge kosten, het is mooi spul dat nog keurig handmade uit de UK komt, en dat mag best wat kosten.

Voor niets gaat inderdaad de zon op, als ik een HiCap aanschaf koop ik daar echt wel zonder probleem een SNAIC bij. Maar vertel me niet dat ze er niet goed aan verdienen!

Ik lees ook veel goeds over de degelijkheid en duurzaamheid van Naim. Duidelijk een merk met een eigen karakter en gemaakt voor de echte muziekliefhebber. Zit er geen Snaic bij een Hicap?

Justapoke

Citaat van: LPlover op februari 18, 2012, 18:36:08
Zit er geen Snaic bij een Hicap?

Jawel, maar bij gebruik als upgrade voor de SuperNait zijn er 2 stuks nodig.
--

Justapoke

--

Robiwan

Citaat van: Justapoke op februari 18, 2012, 18:44:01
Jawel, maar bij gebruik als upgrade voor de SuperNait zijn er 2 stuks nodig.

SNAIC 4 en 5, net als bij de Nait XS. Ik speel nog steeds zonder Flatcap2x aan de Nait XS. Zonder klinkt het meer Naimies. 

bmateijsen

Citaat van: LPlover op februari 18, 2012, 18:59:02
SNAIC 4 en 5, net als bij de Nait XS. Ik speel nog steeds zonder Flatcap2x aan de Nait XS. Zonder klinkt het meer Naimies. 

Vind je? Als je een 2x hebt, zou ik absoluut die aan de Nait XS knopen.

Robiwan

Citaat van: bmateijsen op februari 18, 2012, 19:10:39
Vind je? Als je een 2x hebt, zou ik absoluut die aan de Nait XS knopen.

heb ik al meerdere malen gedaan, telkens weer terug naar zonder flatcap. De CD5x en Stageline is absoluut mooier met flatcap2x. Zeker met de NAT05 tuner krijgt de klank iets kils met flatcap aan de Nait XS.

bmateijsen

Iets kils? Misschien  moet je niet vaak switchen, maar hem gewoon eens een langere tijd eraan laten zitten? Het is namelijk niet minder Naims....

Robiwan

Citaat van: bmateijsen op februari 19, 2012, 08:28:53
Iets kils? Misschien  moet je niet vaak switchen, maar hem gewoon eens een langere tijd eraan laten zitten? Het is namelijk niet minder Naims....

hier een reactie van het Naim forum, waar ik mij in kan vinden:

Nait XS *AND* Flatcap 2XS
-Tighter Bass
-Better separation of instruments especially during complex passages.
-Blacker Blacks
-More defined decays of instruments.
-Sound Stage is on an equal plane with the speaker fronts, maar iets meer geknepen.
-A tad "Drier" sound than without the Flatcap.

Nait XS *WITHOUT* Flatcap 2XS
-More Air
-Bigger SoundStage
-More "alive" feeling with recordings that sound muted (zeker met de tuner)
-More Forward SoundStage
-Looser Bass but its more apparent on lean sounding recordings.
-A Warmer Sound

De voordelen wegen voor mij niet op tegen de nadelen.

EJR

als je een receiver wil combineren met Naim (dit geval 5i) voor center en surrounds. welke merken pass zouden dan het best passen bij naim?
Stereo: Jriver MC  -> Holoaudio RED ->Shiit Ygrdrasil -> Morrow Audio MA5 -> [Goldmund] Job Pre2 > MA4 > [Goldmund] Job 250 Monos -> Van Damme Hi-fi -> PMC twenty.26
HT: mede8er MED1000X3D - Panasonic P42ST30
Data: 20TB Unraid server

Robiwan

Citaat van: EJR op februari 19, 2012, 09:43:26
als je een receiver wil combineren met Naim (dit geval 5i) voor center en surrounds. welke merken pass zouden dan het best passen bij naim?

Merk en type maakt niet zoveel uit. Qua homogeniteit voor surroundweergave prefereer ik 1 receiver voor alle kanalen i.p.v. combinatie stereoversterker voor de fronts en een receiver voor de overige kanalen.

Klout10

Citaat van: LPlover op februari 19, 2012, 09:37:30
hier een reactie van het Naim forum, waar ik mij in kan vinden:

Nait XS *AND* Flatcap 2XS
-Tighter Bass
-Better separation of instruments especially during complex passages.
-Blacker Blacks
-More defined decays of instruments.
-Sound Stage is on an equal plane with the speaker fronts, maar iets meer geknepen.
-A tad "Drier" sound than without the Flatcap.

Nait XS *WITHOUT* Flatcap 2XS
-More Air
-Bigger SoundStage
-More "alive" feeling with recordings that sound muted (zeker met de tuner)
-More Forward SoundStage
-Looser Bass but its more apparent on lean sounding recordings.
-A Warmer Sound

De voordelen wegen voor mij niet op tegen de nadelen.

Als ik het zo zie is het dus meer hifi vs. meer muziek. Keuze ligt voor de hand zou ik zeggen...

Robiwan

Citaat van: Klout10 op februari 19, 2012, 10:56:54
Als ik het zo zie is het dus meer hifi vs. meer muziek. Keuze ligt voor de hand zou ik zeggen...

let wel, dit is mijn mening voor de Nait XS!!!!! Flatcap 2x aan de CD5x/Stageline is sterk te prefereren. Maar ook dat is mijn mening ;D

EJR

Citaat van: LPlover op februari 19, 2012, 09:49:10
Merk en type maakt niet zoveel uit. Qua homogeniteit voor surroundweergave prefereer ik 1 receiver voor alle kanalen i.p.v. combinatie stereoversterker voor de fronts en een receiver voor de overige kanalen.
in dit geval verhuist HT naar de woonkamer waar al een stereo aanwezig is denk toch wel dat ik met de naim meer kan geniet van muziek dan de onkyo 507 die ik voor ht gebruikte
de onkyo heeft geen pre-outs dus voorlopig word het sowieso weer stereo voor HT. eventueel in de toekomst een oplossing vinder voor center en surrounds.
het lijkt erop dat een extra reciever daarvoor de goedkoopste oplossing is. nu de vraag welke  O0
Stereo: Jriver MC  -> Holoaudio RED ->Shiit Ygrdrasil -> Morrow Audio MA5 -> [Goldmund] Job Pre2 > MA4 > [Goldmund] Job 250 Monos -> Van Damme Hi-fi -> PMC twenty.26
HT: mede8er MED1000X3D - Panasonic P42ST30
Data: 20TB Unraid server

Cyreg

Zie de verschillen met/zonder PSU zoals boven beschreven door LPlover(Quote is mislukt!)

Even 'n zijstapje van Naim, IMO in mijn eerdere setup met Cyrus/JMR Emeraude's en met toenmalig Furutech netspul...
....en meestal tegen de mening van de meeste anderen in:

DAT IS EXACT MIJN ERVARING IN HET ALGEMEEN MET CYRUSAPP. MET EN ZONDER PSX-R's  ???

en inderdaad klank IMO meer HIFI met PSX en warmer/echter/realistischer zonder PSX
Heeft verder weinig met Naim van doen, maar vond het zo herkenbaar dat............  ;)
setup: Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 3DW Gold +(plus) > Furutech e-TP60E(G) > AH! KB10 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (CD8SE)