Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Klout10

Citaat van: Bensz op februari 16, 2012, 21:59:01
Een linn, Naim streamer, of in mijn geval een Sooloos voegt he-le-maal nix toe.

Nounou, da's nogal een statement!
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Bensz

Ik heb een Naim Dac, een Unitiqute gehad, tegenwoordig een Sooloos. Als het aan mij ligt ga ik weer terug naar de Mac Mini waar ik mee ben begonnen.
Ervaring dus!

Bensz

Citaat van: Klout10 op februari 16, 2012, 22:52:49
Nounou, da's nogal een statement!

Vertel jij mij maar wat de toegevoegde waarde is van genoemde streamers.

Justapoke

Citaat van: Bensz op februari 16, 2012, 23:02:45
Vertel jij mij maar wat de toegevoegde waarde is van genoemde streamers.

DAB radio ?  En het klinkt een héél klein beetje beter (of anders) voor héél veel meer geld   :D
--
"This power cord is built using high-tech materials costing a small fortune. It might make your system sound a bit better. Or it might not. If it does, we're not really sure why. Still, might be worth trying it - look at the shiny gold plugs!"

Bensz

bmateijsen

Citaat van: Bensz op februari 16, 2012, 22:56:50
Ik heb een Naim Dac, een Unitiqute gehad, tegenwoordig een Sooloos. Als het aan mij ligt ga ik weer terug naar de Mac Mini waar ik mee ben begonnen.
Ervaring dus!

Ik vind het een loze kreet als je het niet uitlegt! Waarom voegt het voor jou niets toe?

Groet,

Bjorn

Bensz

Zeg jij maar wat een Linn streamer anders doet dan een Squeezebox. Of een Mac Mini tov een Sooloos, wat in mijn beleving ook maar een PC'tje is.

musfed

Beetje boude bewering is het wel  8)

Wij zijn vorig jaar van een SQ classic overgestapt op een Touch en die klonk, via de nDac, wel degelijk beter dan de classic. Geen wereldschokkend verschil maar wel degenlijk een verschil.
Kan me er wel een voorstelling van maken dat het nog beter kan. Dusss...
Dutch & Dutch 8c's

bmateijsen

Citaat van: Bensz op februari 17, 2012, 09:00:03
Zeg jij maar wat een Linn streamer anders doet dan een Squeezebox. Of een Mac Mini tov een Sooloos, wat in mijn beleving ook maar een PC'tje is.

Wij hebben veel dingen getest en beluisterd en weten heel goed wat verschillende streaming componenten doen. Dus nu niet de zaak omdraaien, maar ik hoor graag wat je hebt beluisterd, in welke context en wat je dan vond van die specifieke oplossing tov een Mac mini. Graag ook welke programma's je op de mac mini gebruikt, hoe je de muziekbestanden geript hebt, etc.

Groet,

Bjorn

Dey

Ik heb een keer mijn Squeezebox Touch (toen zonder BotW voeding) gekoppeld aan Metrum Nos DAC en die direct vergeleken met een Linn Akurate op mijn Supernait. Wat klank betreft was er geen direct waarneembaar verschil, wel was de Linn iets nauwkeuriger in de timing door een betere klok of door minder jitter.
Ook een leuk voordeel van een Linn streamer is dat je hem gewoon met je Naim afstandsbediening kan bedienen en natuurlijk via de mooie iPad app. Maar of dat het geld waard is? Nee, dan kan je het geld beter in speakers investeren.
Naim Audio NAC202, NAPSC, NAP200, HiCapDR, DAC-V1, Rega P6 Ania, Nsub, Dynaudio

twani

Citaat van: bmateijsen op februari 17, 2012, 10:49:44
Wij hebben veel dingen getest en beluisterd en weten heel goed wat verschillende streaming componenten doen. Dus nu niet de zaak omdraaien, maar ik hoor graag wat je hebt beluisterd, in welke context en wat je dan vond van die specifieke oplossing tov een Mac mini. Graag ook welke programma's je op de mac mini gebruikt, hoe je de muziekbestanden geript hebt, etc.

Groet,

Bjorn
Je moet jezelf al bijna afvragen of je dat wel uitgelegd wil hebben door Bensz, want zulke onzin op een dergelijk stellige wijze poneren doet mij vermoeden dat deze discussie op helemaal niets uitdraait. Eigenlijk stelt hij Digitaal is digitaal, éénen en nullen dus er is geen verschil tussen de gebruikte apparatuur. Iedere in de audio wereld goed ingewijde personage weet natuurlijk heel veel beter.
De vraag moet al bijna zijn of de door Bensz gebruikte set, luisterruimte en oren wel geschikt zijn om dergelijke verschillen überhaupt waar te nemen....  

Bensz

Citaat van: bmateijsen op februari 17, 2012, 10:49:44

Groet,

Bjorn

Maar wat is het verschil tussen genoemde apparaten volgens jou? Dat was mijn vraag.

Bensz

Citaat van: twani op februari 17, 2012, 11:04:05
Je moet jezelf al bijna afvragen of je dat wel uitgelegd wil hebben door Bensz, want zulke onzin op een dergelijk stellige wijze poneren doet mij vermoeden dat deze discussie op helemaal niets uitdraait. Eigenlijk stelt hij Digitaal is digitaal, éénen en nullen dus er is geen verschil tussen de gebruikte apparatuur. Iedere in de audio wereld goed ingewijde personage weet natuurlijk heel veel beter.
De vraag moet al bijna zijn of de door Bensz gebruikte set, luisterruimte en oren wel geschikt zijn om dergelijke verschillen überhaupt waar te nemen....  

Ik vraag de ingewijden om uitleg.

Dr.Bedlo

Dus als ik het nu goed begrijp zal ik met de Naim Streamer tov een andere streamer die vele malen goedkoper is geen verschil moeten horen? Lijkt mij inderdaad nogal een boute uitspraak.
Quad vintage.

Bas Akkerman

Citaat van: Bensz op februari 17, 2012, 11:29:00
Ik vraag de ingewijden om uitleg.
Citaat van: Bensz op februari 16, 2012, 22:56:50
Ervaring dus!
Je geeft aan zelf ook een ingewijde te zijn, dus ik ben benieuwd naar de beschrijving van jouw ervaringen met de Naim Dac, Unitiqute en Sooloos in verhouding tot de Mac Mini.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bensz

Ik noem mijzelf geen ingewijde. Ik hoor geen verschil, en daarom denk ik dat er geen verschillen zijn. Dat zou wat ik hier teruglees kunnen liggen aan mijn oren, mijn set, en/of mijn luisterruimte.

bmateijsen

Citaat van: Bensz op februari 17, 2012, 12:18:13
Ik noem mijzelf geen ingewijde. Ik hoor geen verschil, en daarom denk ik dat er geen verschillen zijn. Dat zou wat ik hier teruglees kunnen liggen aan mijn oren, mijn set, en/of mijn luisterruimte.

Dat is een uitspraak waar ik mee kan leven ;), dat het voor jou dus geen verschil uitmaakt. Eerder zeg je namelijk het veel meer absoluut, dat er geen verschil is.

Groet,

Bjorn

Justapoke

Citaat van: twani op februari 17, 2012, 11:04:05
Digitaal is digitaal, éénen en nullen dus er is geen verschil tussen de gebruikte apparatuur. Iedere in de audio wereld goed ingewijde personage weet natuurlijk heel veel beter.

Heel die audio wereld is een beetje verziekt aan het raken met al die fabels.. een tiental jaren terug kocht je b.v. bij een goede zaak als Audiohome in Eindhoven een leuke set, kabels die je er bij kocht kwamen daar gewoon
van de rol af. Setje goede pluggen er bij en gewoon zelf in elkaar zetten. (heb het nog steeds liggen, geloof dat het Belden kabel is o.i.d)
Tijd geleden bezocht ik deze (overigens prima) zaak nog eens om weer wat kabels aan te schaffen, echter verkopen ze nu enkel nog kant en klare "interconnects" en wist men opeens niets meer van het feit dat men dit vroeger verkocht en tevens duidelijk aangaf dat je kabel gewoon het beste van de rol kon kopen om het vervolgens zelf netjes op maat maken. (degelijke kabel, korte afstand, fatsoenlijke plug en netjes solderen - geleiding moet natuurlijk wel goed zijn) goed is goed!.

Het is gewoon duidelijk, tegenwoordig verkoopt men graag al die uberdure kabels die nagenoeg niets toevoegen. Met een aardig lulverhaal er omheen, simpelweg voor de veel hogere marge die dit als gevolg heeft.

Citeer

Juist, de verschillen zijn dermate klein dat de vaak veel hogere prijs gewoon niet verhouding staat. De meeste mensen horen simpelweg geen enkel verschil tussen deze minieme details.
Dat ligt overigens vaak nog niet eens aan hun oren.. het zit juist -tussen- de oren bij mensen die denken tussen elke kabel of andere streamer of wat dan ook direct grote verschillen te kunnen waarnemen.

Als je oren aangaven dat een kabel van ruim 1000 Euro opeens een veel beter geluid oplevert heb je goede oren ja, maar de rest wat er tussen zit is simpelweg compleet gestoord, of je belazerd de boel voor poen, dat kan niet anders!

Laat je dus niet te veel opkloten door forumleden die te veel lopen te mieren over de zogenaamd duidelijk hoorbare verschillen, maar geniet gewoon van de muziek op je set.
Ik hoor de verschillen dus ook niet. En gelukkig maar want het leven is een stuk aangenamer zonder het nutteloos vullen van de zakken van fabel/kabel-verkopers!  :D

éénen en nullen worden door een bepaalde kabel of streamer echt geen éénen en twééen - een fatsoenlijke overdracht is natuurlijk belangrijk,
maar blijkbaar zou ik volgens de verhalen hier grote last moeten hebben van het zogenaamde Jitter op mijn Supernait, terwijl ik nergens last van heb?
--
"This power cord is built using high-tech materials costing a small fortune. It might make your system sound a bit better. Or it might not. If it does, we're not really sure why. Still, might be worth trying it - look at the shiny gold plugs!"

garmtz

Wij verkopen altijd Naim luidsprekerkabels van de rol bij Naim apparatuur (interlinks zitten erbij) en Linn luidsprekerkabels van de rol bij Linn apparatuur (ook hier zitten de interlinks erbij). Verder alle standaard netkabels in ieder geval bij bovenstaande merken. Bij andere merken is het soms even zoeken naar de beste kabels, maar hoeft zeker niet altijd exotisch te zijn.

Robiwan

Citaat van: Justapoke op februari 17, 2012, 20:05:02
Heel die audio wereld is een beetje verziekt aan het raken met al die fabels.. een tiental jaren terug kocht je b.v. bij een goede zaak als Audiohome in Eindhoven een leuke set, kabels die je er bij kocht kwamen daar gewoon
van de rol af. Setje goede pluggen er bij en gewoon zelf in elkaar zetten. (heb het nog steeds liggen, geloof dat het Belden kabel is o.i.d)
Tijd geleden bezocht ik deze (overigens prima) zaak nog eens om weer wat kabels aan te schaffen, echter verkopen ze nu enkel nog kant en klare "interconnects" en wist men opeens niets meer van het feit dat men dit vroeger verkocht en tevens duidelijk aangaf dat je kabel gewoon het beste van de rol kon kopen om het vervolgens zelf netjes op maat maken. (degelijke kabel, korte afstand, fatsoenlijke plug en netjes solderen - geleiding moet natuurlijk wel goed zijn) goed is goed!.

Het is gewoon duidelijk, tegenwoordig verkoopt men graag al die uberdure kabels die nagenoeg niets toevoegen. Met een aardig lulverhaal er omheen, simpelweg voor de veel hogere marge die dit als gevolg heeft.

Juist, de verschillen zijn dermate klein dat de vaak veel hogere prijs gewoon niet verhouding staat. De meeste mensen horen simpelweg geen enkel verschil tussen deze minieme details.
Dat ligt overigens vaak nog niet eens aan hun oren.. het zit juist -tussen- de oren bij mensen die denken tussen elke kabel of andere streamer of wat dan ook direct grote verschillen te kunnen waarnemen.

Als je oren aangaven dat een kabel van ruim 1000 Euro opeens een veel beter geluid oplevert heb je goede oren ja, maar de rest wat er tussen zit is simpelweg compleet gestoord, of je belazerd de boel voor poen, dat kan niet anders!

Laat je dus niet te veel opkloten door forumleden die te veel lopen te mieren over de zogenaamd duidelijk hoorbare verschillen, maar geniet gewoon van de muziek op je set.
Ik hoor de verschillen dus ook niet. En gelukkig maar want het leven is een stuk aangenamer zonder het nutteloos vullen van de zakken van fabel/kabel-verkopers!  :D

éénen en nullen worden door een bepaalde kabel of streamer echt geen éénen en twééen - een fatsoenlijke overdracht is natuurlijk belangrijk,
maar blijkbaar zou ik volgens de verhalen hier grote last moeten hebben van het zogenaamde Jitter op mijn Supernait, terwijl ik nergens last van heb?

Waarom heb je dan een Supernait gekocht als je toch weinig verschil hoort??
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

Citaat van: Justapoke op februari 17, 2012, 20:05:02

Ik hoor de verschillen dus ook niet. En gelukkig maar want het leven is een stuk aangenamer zonder het nutteloos vullen van de zakken van fabel/kabel-verkopers!  :D

had je dan niet beter een 2dehands Bose setje gekocht ipv een supernait? klinkt toch allemaal hetzelfde!
Quad vintage.

Justapoke

Citaat van: garmtz op februari 17, 2012, 20:15:33
Wij verkopen altijd Naim luidsprekerkabels van de rol bij Naim apparatuur (interlinks zitten erbij) en Linn luidsprekerkabels van de rol bij Linn apparatuur (ook hier zitten de interlinks erbij). Verder alle standaard netkabels in ieder geval bij bovenstaande merken. Bij andere merken is het soms even zoeken naar de beste kabels, maar hoeft zeker niet altijd exotisch te zijn.

Niet meer dan normaal dat luidsprekerkabel van de rol komt. Maar zoals ik al aangaf was het een tijd geleden ook heel normaal dat bij goede hifi zaken de interlinks ook gewoon van de rol af kwamen. En wat techniek betreft is er in die jaren niet zo veel veranderd volgens mij.

Bij luidsprekerkabel stuur je ook wat overheen, bij interlinks stuur je een klein signaal van a naar b via een fatsoenlijk afgeschermde kabel, en door middel van pluggen die fatsoenlijk geleiden. Prachtig dat er met bepaalde kabels een zogenaamde magische match kan ontstaan, wel vind ik het vreemd dat dit dan nagenoeg altijd de hoofdprijs moet kosten.

Volgens de verhalen die je zo overal hoort en leest kan een combinatie van een bepaald stukje kabel en connectoren een geweldig resultaat geven, vreemd genoeg kom ik nooit ergens kabels tegen die gewoon redelijk aan de prijs zijn. Fatsoenlijk kwaliteit kabel met een degelijk afgeschermde mantel kost op rol laten we zeggen ergens tussen de 2 en 10 EURO de meter, pluggen zijn er natuurlijk ook in verschillende maten en afmetingen, maar als je naar de kosten kijkt om dergelijke stukjes metaal te produceren dan kom je bij redelijke aantallen denk ik al snel onder een €/stuk uit voor een degelijke uitvoering. Bij heel bijzonder exotische uitvoeringen in wat kleinere oplagen zal dat nooit meer dan 5 Euro kunnen zijn.

Nou ben ik niet zo'n hele prof met solderen, maar een kabel in elkaar zetten kan nooit meer dan een half uur duren. Indien je het de hele dag doet denk ik dat je eerder op hooguit 3 minuten per kabel uit komt.

In theorie zou je dus al een prima kabel moeten kunnen kopen voor rond een tientje, die in redelijk veel gevallen uitmuntende resultaten zou moeten opleveren.
Rara waarom ik nooit in den hemel geprezen kabels van een tientje tegenkom??

We nemen er een voorbeeld bij: 

Siltech
Siltech SQ88B G3 - 1 meter XLR
Helaas is op deze kabel niet meer te lezen dat het een SQ88 G3 is.
Occasionprijs: 150 Euro

Dit is dan een gebruikte kabel. Geen idee wat de nieuwprijs normaal is, maar tenzij ik me vergis zou dit aan kabel hooguit 20,- kunnen zijn voor 2x 1 meter.
Hang er 4 Neutrik XLR (4,- bij conrad) pluggen aan dan zit je met laten we zeggen een dikke 75,-/uur aan arbeid en nog wat onkosten op toch echt maximaal 75,- wat die kabel zou mogen kosten -> als deze nieuw was.

Leg mij maar uit waarom die kabel zo veel moet kosten dan. Wat connector betreft is het echt niet beter dan de genoemde Neutriks (in de PA wereld zijn ze ook niet gek) en met "verguld" roepen praat je het ook niet goed. Ik ken de firma Siltech verder niet, maar die breien hun rollen kabel ook echt niet zelf!

Bij Naim is het precies hetzelfde, verder prachtig spul hoor en ben dik tevreden met mijn Supernait. Wel jammer dat ik een SNAIC van 170,- moet kopen als ik een Hi-Cap voeding van 1500,- aan mijn versterker wil hangen. Die kabel die aan materiaal hooguit 2 tot 3 tientjes kan kosten mogen ze er wat mij betreft wel gratis bijgeven, alleen al om het feit dat ik die duur betaalde voeding in de Supernait zelf straks niet eens meer gebruik!  :crazy:

Verder niet persoonlijk bedoeld Garmtz, ik ken jullie zaak zelf niet en uit wat ik doorgaans lees hebben jullie echt wel veel kennis (en goed spul) in huis, en is jullie service blijkbaar prima, maar niet alle dingen slik ik voor zoette koek.

Citaat van: LPlover op februari 17, 2012, 20:18:35
Waarom heb je dan een Supernait gekocht als je toch weinig verschil hoort??

De looks ?  De ogen willen ook wat!  :D

Citaat van: fred19633 op februari 17, 2012, 20:28:15
had je dan niet beter een 2dehands Bose setje gekocht ipv een supernait? klinkt toch allemaal hetzelfde!

Wat is dat nou weer voor flauwekul?  Als ik in reactie op diverse beweringen hier aangeef geen verschil te horen tussen b.v. verschillende (optische notabene) kabels wil nog niet zeggen dat ik geen fatsoenlijk oordeel over een installatie kan hebben!

De SuperNait heb ik overigens gekocht omdat ik op zoek was naar een versterker met wat ruim vermogen i.c.m. een ingebouwde dac. Ik luisterde immers al wat jaartjes digi, wilde het aantal onderdelen in de set zo beperkt mogelijk houden. En het geluid van Naim stond me direct aan (tijdens bezoekje VAD show)
--

Justapoke

Heeft er iemand trouwens een gouden tip voor UTP kabel (ca. 12 meter) en 2 stuks RJ45 connectoren ?

Graag onder de 1000,-
m'n huidige (newlec) netwerkkabel streamt niet zo muzikaal !     :clapping:
--

Robiwan

En nu opzouten van het Naim forum >:(
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Dirk

Citaat van: LPlover op februari 18, 2012, 08:35:02
En nu opzouten van het Naim forum >:(
misschien terug ff je bed in, wie weet gaat het de 2e keer wel goed   8)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea