Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

EdoE

Citaat van: bmateijsen op februari 12, 2012, 15:05:04
We kunnen natuurlijk een speciale Naim en HTForum avond of middag organiseren, waarin we specifiek een aantal onderwerpen/ thema's van Naim behandelen. Evenals noviteiten laten beluisteren. Zou hier animo voor zijn?

Indien ja, start ik een nieuw topic!

Groet,

Bjorn

Ja!

Dr.Bedlo

Quad vintage.

Gianno

We kunnen natuurlijk een speciale Naim en HTForum avond of middag organiseren, waarin we specifiek een aantal onderwerpen/ thema's van Naim behandelen. Evenals noviteiten laten beluisteren. Zou hier animo voor zijn?

Groet,

Bjorn

Mijn interesse is ook wel gewekt.....

Lion of Judah

Citaat van: Alco op februari 13, 2012, 14:04:19
Rogers is inderdaad een geweldig merk, dat goed combineerd met Naim. Ok, het ziet er wat gedateerd uit wellicht.
Ben niet zo bekend met dit model, maar zou goed kunnen dat 't een prima combi imet de Nait 5i-2 is.

Heb zelf 5 jaar lang een setje Rogers Studio 3's gehad en dat klonk geweldig, i.c.m een Naim Nait. (zowel Nait 1,2 als 5i-2)
Heb nog spijt dat ik ze verkocht heb. (voornamelijk vanwege de oubollige looks en 70's kleur fineer, ool al kwamen ze uit de 90's)
Je ziet ze maar zeeer zelden tweedehands te koop. (heb er destijds € 300,- p.p. voor betaald en na >5 jaar weer verkocht voor € 275,- )

Hier nog een paar Rogers opties, die binnen het budget vallen. (niet bekend mee overigens)

http://link.marktplaats.nl/528073129

http://link.marktplaats.nl/510777494

Er zijn inmiddels toch een paar opvolgers die er wat moderner uit zien, o.a. van Spendor?
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Naim Hicap DR, miniDSP SHD, MOON Mind 180, Teddy Pardo PSU.

Dr.Bedlo

gewoon de spuitbus pakken en Je Harbethjes in een felrode kleur spuiten. Ehh voila une replicateur modern!
Quad vintage.

Robiwan

Groet,

Bjorn

ja top, lijkt me leuk.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Roger Black

Martin!!!

Groet,

Bjorn

Lijkt me leuk........................ :clapping:
mainly British stuff

Dr.Bedlo

Ok...na al het enthousiaste gedoe rondom de ND5 XS  zelf maar eentje aangeschaft. Nou ja...ben er nog niet kapot van eerlijk gezegd.
Quad vintage.

bmateijsen

Citaat van: fred19633 op februari 14, 2012, 16:54:29
Ok...na al het enthousiaste gedoe rondom de ND5 XS  zelf maar eentje aangeschaft. Nou ja...ben er nog niet kapot van eerlijk gezegd.

Waarom ben je er niet kapot van?

Dr.Bedlo

Tsja..Vooropgesteld dat hij nog niet is ingespeeld maar vind hem op dit moment nogal hard en klinisch klinken. heel erg upfront ook . Weinig controle . We wachten maar af niet?
Quad vintage.

bmateijsen

Citaat van: fred19633 op februari 14, 2012, 17:03:35
Tsja..Vooropgesteld dat hij nog niet is ingespeeld maar vind hem op dit moment nogal hard en klinisch klinken. heel erg upfront ook . Weinig controle . We wachten maar af niet?

Weinig controle t.o.v. ... ? Vergelijk je hem met je 5XS op DAC?

Dr.Bedlo

Citaat van: bmateijsen op februari 14, 2012, 17:05:15
Weinig controle t.o.v. ... ? Vergelijk je hem met je 5XS op DAC?

Ja inderdaad. Ook met de Ipod. het streaming gedoe moet ik nog ff onder de knie krijgen dat loopt nog niet lekker
Inspelen zal wel een rol spelen dat duurt bij NAIM soms heel erg lang. We zullen zien.
Quad vintage.

bmateijsen

Citaat van: fred19633 op februari 14, 2012, 17:07:54
Ja inderdaad. Ook met de Ipod. het streaming gedoe moet ik nog ff onder de knie krijgen dat loopt nog niet lekker

Dus je speelt nu alleen met de Ipod? Hoe zijn die files geript die op de Ipod staan? Is het streaming niet geïnstalleerd door de dealer? Heeft die uitleg gegeven over rippen, etc?

CiteerInspelen zal wel een rol spelen dat duurt bij NAIM soms heel erg lang. We zullen zien.

Uiteraard, maar het ligt er ook aan wat je speelt. Files die je op je ipod hebben staan en geript zijn door Itunes zijn kwalitatief niet goed!! Itunes is gewoon een slechte ripper wat mij betreft.

Groet,

Bjorn

Justapoke

Citaat van: bmateijsen op februari 14, 2012, 17:37:41
Files die je op je ipod hebben staan en geript zijn door Itunes zijn kwalitatief niet goed!! Itunes is gewoon een slechte ripper wat mij betreft.

Uiteraard afhankelijk welke instellingen je gebruikt in iTunes voor het rippen. Met Lossless zal er met de kwaliteit toch echt niet heel veel mis kunnen zijn.
Voor MP3 gebruikt het geloof ik de Fraunhofer codec en AAC is over het algemeen prima kwaliteit tegen geringe bestandsgrote. Via settings uiteraard wel fatsoenlijk bitrates kiezen.

Welke vorm van rippen raad je dan aan? Ik heb het vermoeden dat 99% van de mensen namelijk geen verschil gaat merken en komt het op mij weer over als een verkopers-praatje.
Daarnaast is er in een groot aantal muziekbibliotheken sprake van muziek die gedownload is (al dan niet via legale of illegale weg) en heb je het rippen niet zelf in de hand.

Persoonlijk lijkt mij overigens al dat gedoe met die netwerkstreamers maar niets. iTunes gebruik je toch al in de meeste gevallen, hang er een Airport Express aan van een paar tientjes (bij voorkeur wel bedraad) en speel je playlists af via de Remote app op je ipod-touch/iPhone/iPad.

Makkelijker kan je het niet hebben, ik gebruik dit zelf al enkele jaren naar volle tevredenheid met de interne DAC van de SuperNait en de geluidskwaliteit is prima!

--
"This power cord is built using high-tech materials costing a small fortune. It might make your system sound a bit better. Or it might not. If it does, we're not really sure why. Still, might be worth trying it - look at the shiny gold plugs!"

Klout10

Citaat van: fred19633 op februari 14, 2012, 16:54:29

Ik mag toch aannemen dat je de ND5 XS toch eerst thuis hebt kunnen beluisteren ?!?!
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Robiwan

De basweergave van mijn set lijkt de laatste tijd het spoor bijster. Het klinkt niet strak genoeg ook niet met een flatcap aan de Nait XS. Beetje een rubberachtig karakter. Verandering van speakerpositie maakt niet al te veel verschil alsmede het ontdoen van oorsmeersel. Het lijkt ook net of de set een beetje moe klinkt. Ik snap er werkelijk geen fuck van??? :o

Dr.Bedlo

Garmtz,

Ik heb de hoogste instelling gekozen dus dat zal wel aardig goed zitten. en als ik de Ipod in de Dac sode mieter klinkt het oorstrelend mooi.
Zelfs als ik de Ipod in mijn nait sx steek middels minijack naar minijack is het nog stukken beter.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Citaat van: LPlover op februari 14, 2012, 19:53:32
De basweergave van mijn set lijkt de laatste tijd het spoor bijster. Het klinkt niet strak genoeg ook niet met een flatcap aan de Nait XS. Beetje een rubberachtig karakter. Verandering van speakerpositie maakt niet al te veel verschil alsmede het ontdoen van oorsmeersel. Het lijkt ook net of de set een beetje moe klinkt. Ik snap er werkelijk geen fuck van??? :o

Beetje dunnetjes ook zeker? Had ik gisteravond, de controle was ook wat weg. Vanmiddag klonk het weer als vanouds. Iets met de stroom? Of anders je fysieke toestand?
Quad vintage.

bmateijsen

Citaat van: Justapoke op februari 14, 2012, 18:52:13
Uiteraard afhankelijk welke instellingen je gebruikt in iTunes voor het rippen. Met Lossless zal er met de kwaliteit toch echt niet heel veel mis kunnen zijn.

Wij hebben veel verschillende methodes vergeleken, beste vorm van rippen:

- XLD (voor MAC)
- DBPoweramp (voor PC)

En aangezien je verschillende instellingen hebt, wel de correcte instellingen gebruiken!

Rippen: alleen in FLAC of in ALAC.

CiteerVoor MP3 gebruikt het geloof ik de Fraunhofer codec en AAC is over het algemeen prima kwaliteit tegen geringe bestandsgrote. Via settings uiteraard wel fatsoenlijk bitrates kiezen.

MP3 is leuk voor veel bestanden meenemen op je Ipod verder niet.

CiteerWelke vorm van rippen raad je dan aan? Ik heb het vermoeden dat 99% van de mensen namelijk geen verschil gaat merken en komt het op mij weer over als een verkopers-praatje.

Zie hierboven.... En iedereen kan dat horen ;)

CiteerDaarnaast is er in een groot aantal muziekbibliotheken sprake van muziek die gedownload is (al dan niet via legale of illegale weg) en heb je het rippen niet zelf in de hand.

Met downloaden heb je het nooit in de hand, dus daar kies je dan voor of je koopt gewoon zelf de CD!

CiteerPersoonlijk lijkt mij overigens al dat gedoe met die netwerkstreamers maar niets. iTunes gebruik je toch al in de meeste gevallen, hang er een Airport Express aan van een paar tientjes (bij voorkeur wel bedraad) en speel je playlists af via de Remote app op je ipod-touch/iPhone/iPad.

Als je een goede dealer hebt, dan zal hij/ zij je daarin begeleiden en kiezen voor de correcte weg. Met een goede streamer kies je dan ook nooit voor itunes. En indien USB dac, dan zijn er Puremusic, etc.

CiteerMakkelijker kan je het niet hebben, ik gebruik dit zelf al enkele jaren naar volle tevredenheid met de interne DAC van de SuperNait en de geluidskwaliteit is prima!

Heb je al eens een hi-cap op de Supernait geprobeerd.. Ik zou niet zonder kunnen ;), onwijze upgrade voor juist de interne DAC!

Groet,

Bjorn

Robiwan

Citaat van: fred19633 op februari 14, 2012, 19:58:56
Beetje dunnetjes ook zeker? Had ik gisteravond, de controle was ook wat weg. Vanmiddag klonk het weer als vanouds. Iets met de stroom? Of anders je fysieke toestand?

nee dun zeker niet, maar zoals gezegd een soort  rubberachtige klankarakter. Het laag heeft een eentonige klank.

garmtz

Citaat van: fred19633 op februari 14, 2012, 17:03:35

Inspelen... Inspelen... Inspelen... Ook experimenteren met de aarding (floating/chassis) en de netfase. Heb je de bajonetten van de interlinks los, of heb je ze aangedraaid? Hoe staan de apparaten ten opzichte van elkaar? OP elkaar, naast elkaar? Waar staat de Flatcap t.o.v. de andere apparaten? Gebruik je de standaard netsnoeren? Stekkerblok?

Bij Naim is ALLES belangrijk. Je kunt het flink verprutsen door een paar kleine dingen fout te doen. Voordeel van een goede dealer...

garmtz

Citaat van: LPlover op februari 14, 2012, 20:09:50
nee dun zeker niet, maar zoals gezegd een soort  rubberachtige klankarakter. Het laag heeft een eentonige klank.

Voor jou gelden dezelfde vragen als hierboven...

Robiwan

Citaat van: garmtz op februari 14, 2012, 20:13:27
Voor jou gelden dezelfde vragen als hierboven...

Inspelen... Inspelen... Inspelen...
Geen issue meer

Ook experimenteren met de aarding (floating/chassis) en de netfase.
netfase is oke

Heb je de bajonetten van de interlinks los,
los.

Hoe staan de apparaten ten opzichte van elkaar? OP elkaar, naast elkaar? Waar staat de Flatcap t.o.v. de andere apparaten?

Spullen staan in quadraspire q4 rack. Van onder naar boven: flatcap, tuner, nait xs, cd5x

Gebruik je de standaard netsnoeren? Stekkerblok?
standaard, musicline

volgorde in stekkerdoos (vanaf inkomende srtroomdraad)
cd5x, flatcap, tuner, nait xs, motordraaitafel. XS direct in de wandcontactdoos geeft een meer heldere en strakkere klank maar ook minder "muzikaal".

Volgens mij lijkt alles oke!

garmtz

Hahaha! Je krijgt een 10! :)  Wat ik me nog kan voorstellen is een wat minder goed gesoldeerde speakerkabel. In de tijd kan dat effect gaan hebben. Demagnetiseer je set ook eens (bestaan CD'tjes voor). En dan NOG iets: staan je speakers in de buurt van een warmtebron? Door hitte kunnen de rolranden van de speakers zachter worden en is de laagcontrole een stuk minder.