Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Klout10

Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Alco

Vond zojuist dit filmpje op Joetjoep 8). Mooi, simpel 'less is more' setje:
Zelfs via dit YT filmpje, door m'n elcheapo Trust PC speakertjes van 2 tientjes klinkt 't al goed vind ik.

Heb vanavond toevallig ook m'n CB Nait 2 weer eens aangesloten, en de naca5 kabel die ik onlangs voor een vriendenprijsje van Robbert kon overnemen er aangekoppeld. Klinkt toch wel weer errrug fijn moet ik zeggen! :smile:
Opvallend... de Nait 2 klinkt met de naca5 toch wel aanzienlijk beter, terwijl dat bij de Nait 5i-2 niet zo opvalt.

Die (modulaire) racks verkocht Rinsma HiFi in de jaren '90 ook. (wellicht nog ?)
Al z'n apparatuur stond altijd op die 3-poots racks van 't Engelse merk Sound-Factory.
(uit de jaren '80. Bestaat inmiddels niet meer)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Robiwan

Citaat van: Alco op november 12, 2011, 22:30:13
Vond zojuist dit filmpje op Joetjoep 8). Mooi, simpel 'less is more' setje:
Zelfs via dit YT filmpje, door m'n elcheapo Trust PC speakertjes van 2 tientjes klinkt 't al goed vind ik.

Heb vanavond toevallig ook m'n CB Nait 2 weer eens aangesloten, en de naca5 kabel die ik onlangs voor een vriendenprijsje van Robbert kon overnemen er aangekoppeld. Klinkt toch wel weer errrug fijn moet ik zeggen! :smile:
Opvallend... de Nait 2 klinkt met de naca5 toch wel aanzienlijk beter, terwijl dat bij de Nait 5i-2 niet zo opvalt.

Die (modulaire) racks verkocht Rinsma HiFi in de jaren '90 ook. (wellicht nog ?)
Al z'n apparatuur stond altijd op die 3-poots racks van 't Engelse merk Sound-Factory.
(uit de jaren '80. Bestaat inmiddels niet meer)

Verklaring NAC05+NAIT2 erg fijn geluid:
Why do  Naim design their amplifiers to use specific types of speaker cable?

The reasoning goes something like this: All power amplifiers require certain electrical conditions to be met in their output stages to ensure they remain stable in operation. All power amplifiers need to be connected to speaker cable in order to be used and all cables will have electrical properties.  If you  know  these properties in advance then it turns out you can simplify and improve the design of the output stage of a power amplifier by using the cable as part of the circuit.  Of course this means that a cable with the appropriate electrical characteristics must be used with Naim amplifiers.

This is the reason for Naim insisting on using Naim supplied speaker cable and for the minimum length requirement of 3.5m.  If the cable does not meet these criteria then the output stage of the amplifier can become unstable and potentially cause damage to both the amplifiers and the speakers.

For the technically minded the assumed electrical characteristics of the speaker cable are as follows:
•1.3 - 1.5microHenries per metre (Loop)
•MAX 20picoFarads per metre
•About 25milliOhms per meter (loop)
•MIN Length 3.5 metres

Also note there is a specific warning not to use Litz type high capacitance cables.

De NAIT5I-2 is universeler en kan met verschillende merken en lengtes worden gebruikt. Mijn klankmatige voorkeur gaat voor deze versterker echter ook uit naar de NAC05 kabel.

Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Alco

CiteerVerklaring NACa5+NAIT2 erg fijn geluid:
Why do  Naim design their amplifiers to use specific types of speaker cable?
Ja,...op zich is 't inderdaad niet zo heel vreemd dat de Nait 2 beter klinkt met naca5 kabel.
Die kabel heeft inderdaad de meest optimale/ideale specs voor Naim versterkers.

Het opvallende is dat ik enkele jaren geleden (in vorige woning/set) ook een keer Naca5 kon proberen, en toen vond ik de verschillen veel minder opvallend/te verwaarlozen.

De Naca5 klinkt met m'n Nait 5i-2 ook erg goed, en tot voor kort vond ik de ultradunne, goedkope Rinsma 'huismerk' kabel ietsie beter klinken, maar heb net weer wat geluisterd, en krijg langzaam maar zeker ook bij de Nait 5i-2 een lichte voorkeur voor Naca5. (helaas, want wat is 't een 'onmogelijke', stugge kabel)  ::)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

ZeRoo

Ik lees trouwens her en der dat de NDX geen 24/192 (via LAN?) afspeelt.
Is dat geen groot gemis dat iemand toevalilg weet?

Bensz

In mijn beleving totaal on- interessant zolang er weinig aanbod is in high-res muziek.

twani

Maar dat is wel heel snel aan het veranderen, er is best al veel fijne content beschikbaar.......

musfed

Ik heb ook al wel eens wat aangeschaft bij hdtracks. En die hidef files klinken geweldig over de nDac.
Kan er ook niet op wachten dat er een makkelijker manier komt (soort app store voor muziek, geen mp3) om muziek te kopen. Met allerlei promotiemateriaal die op de iPad te lezen is als een hoes.
Dutch & Dutch 8c's

Bensz

Toch vrees ik dat er veel High-res wordt "geupsampled" van oorspronkelijk 44.1khz/16bit opnames.

http://www.computeraudiophile.com/content/HD-Tracks-Rumours-sold-2496-yet-format-1696

musfed

CiteerToch vrees ik dat er veel High-res wordt "geupsampled" van oorspronkelijk 44.1khz/16bit opnames.

Hmm, dat wist ik niet. Wel interessant om te lezen.
Dutch & Dutch 8c's

ZeRoo

Citaat van: ZeRoo op november 15, 2011, 08:20:42
Ik lees trouwens her en der dat de NDX geen 24/192 (via LAN?) afspeelt.
Is dat geen groot gemis dat iemand toevalilg weet?

Om mezelf maar even te quoten, zie net dat er een hard en software update komt van de NDX, waardoor dit wel mogelijk is...

twani

Citaat van: Bensz op november 16, 2011, 18:34:11
Toch vrees ik dat er veel High-res wordt "geupsampled" van oorspronkelijk 44.1khz/16bit opnames.

http://www.computeraudiophile.com/content/HD-Tracks-Rumours-sold-2496-yet-format-1696

Dat klopt want zoals met alles in de wereld spreek je soms over kaf, soms over koren.......

Gianno

Afgelopen woensdag heb ik bij mijn dealer de NDX(+XPS) beluisterd op een Supernait met Hi-Cap en Neat Momentum 4i. Bediening verliep via een iPad2. Heerlijk gebruiksgemak en een magistraal lekkere klank. Toevallig kwam tijdens mijn luistersessie ook bij hun de ND5XS binnen, maar die hebben we niet beluisterd. Waarschijnlijk ga ik volgend jaar toch overstag voor een NDX, t klinkt bizar lekker en werkt ook nog eens subliem. Hmmmm. moet ik natuurlijk ook weer een fraimlevel erbij nemen... nog maar even doorsparen dan.  ;D

paaj

analoog of digitaal aangesloten?
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
LG 42C3 || Apple TV

Alco

Citeeranaloog of digitaal aangesloten?
Ik neem aan analoog, want ik ga er vanuit dat de dac in de NDX beter is dan die van de SuperNait.

Gianno

Citaat van: Alco op november 18, 2011, 21:44:37
Ik neem aan analoog, want ik ga er vanuit dat de dac in de NDX beter is dan die van de SuperNait.

Inderdaad analoog. Ik draai nu zelf nog een logitech squeezbox classic via de Supernait DAC. Maar de NDX schepte een veel bredere soundstage (meende ik in ieder geval te horen). De bediening is ook vloeiender. Ik ga volgend jaar toch nog een shootout houden tussen de NDX en ND5XS en dan zonder optionele voedingen. Daarna maak ik mijn keuze wel. 

Alco

De SB Touch is op zich al een upgrade, t.o.v. de SB Classic. :)
Zowel via analoog als de digitale uitgang. (opener, helderder, meer detail)
Een dergelijke upgrade hoeft, na verkoop van de SB Classic, maar zo'n € 100,- te kosten.

Martin!!!

Na maanden van "meelezen" is het er dan toch van gekomen om hier m'n eerste post te plaatsen.

Set up:

Naim Supernait
Naim DVD5
Naim NAT05 (overgenomen van forumlid Klout10)
Clearaudio Emotion
Cambridgeaudio 540P

Monitor Audio RS8

Panasonic TX-P50VT30E

Kabels divers

Ik ben van plan om voor de late avonduurtjes een "goede" hoofdtelefoon aan te schaffen, mijn oog is gevallen op de Akg K701.

Is dit een goede combi met de Supernait of moet er toch nog een headamp tussen?

Wellicht andere hoofdtelefoon suggesties i.s.m. de Supernait!

Alvast bedankt voor de input........
mainly British stuff

Klout10

Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Martin!!!

Dank je.

LP lover heb ik wel eens via de telefoon gesproken toen hij zijn Stageline (abusievelijk :dry:) te koop had staan.

Dus ik 'ken' er al twee van 'de club'.

Tot nu toe vond ik dat ik niets te melden of te vragen had in dit topic.

Maar nu ben ik heeeeel nieuwsgierig naar de hoofdtelefoon bevindingen van de Naimies en met name van degene met een Supernait in het bezit.

mainly British stuff

paaj

Ik heb hem nog niet echt serieus gebruikt, geen 'zware' hoofdtelefoon om echt te testen, maar mijn eerste indruk was dat hij qua klank en kracht prima is, maar niet ruisvrij (net als de versterker zelf dus). Zou zelf toch voor een losse versterker gaan, maar probeer eerst zelf te luisteren want een K701 zal denk ik minder last hebben omdat deze wat lastiger aan te sturen is dan m'n op portable gebruik gerichtte ESW10.

Optisch mooie combinatie met de rest van je systeem is natuurlijk een Headline met HiCap, kun je ook gelijk de Supernait meepakken.

Heb je de K701 al gehoord? Zo niet, eerst doen... liefst in vergelijk met HD600/650 en DT880/990

Mooie set trouwens :)

LG 42C3 || Apple TV

Robiwan

Citaat van: Martin!!! op november 23, 2011, 23:05:08
Dank je.

LP lover heb ik wel eens via de telefoon gesproken toen hij zijn Stageline (abusievelijk :dry:) te koop had staan.

Dus ik 'ken' er al twee van 'de club'.

Tot nu toe vond ik dat ik niets te melden of te vragen had in dit topic.

Maar nu ben ik heeeeel nieuwsgierig naar de hoofdtelefoon bevindingen van de Naimies en met name van degene met een Supernait in het bezit.

Mooie set Martin al ben ik zelf niet zo weg van Monitor Audio, maar dat is mijn smaak en dat kan jouw niks bommen :D
De stageline heb ik gelukkig niet verkocht. Oke wat zacht met het CA element maar ben dat nu wel gewend. Klinkt prima. Laatst een Array PH1 phonoversterker te leen gehad van nieuw 2300 euro en die klonk met mijn element niet beter, sterker nog minder fijn.

Luister je veel via de hoofdtelefoon? Die in de Supernait zal best goed zijn, maar kan er verder niet over oordelen.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

paaj

Nog even wezen luisteren, in ieder geval genoeg power. Op mijn ESW10 is het op het zachtste volume dat links/rechts in balans is al op normale luistervolume (en dan zit je een paar graden boven minimaal. Komt redelijk overeen met eerdere ervaringen: 'echte' hoofdtelefoonversterkers kunnen zachter dan de geintegreerde... :-X

Lichte ruis blijf ik horen, op meerdere opnames. Maar dat is dus met een K701 die een stuk minder gevoelig zal zijn misschien geen een probleem.

Wat me meer verbaasde (of eigenlijk niet, want de speaker-outputs zijn ook onlogisch) is dat links en rechts verwisseld zijn.
Zorg dus minstens voor een custom 1/8"->1/4" verloopkabeltje dat dat recht trekt.
LG 42C3 || Apple TV

Martin!!!

Citaat van: paaj op november 24, 2011, 10:30:15
Heb je de K701 al gehoord? Zo niet, eerst doen... liefst in vergelijk met HD600/650 en DT880/990

Ik heb de Akg K701 al gehoord op een niet vergelijkbare versterker en vond hem "wat dunnetjes" klinken ten opzichte van een ook beluisterde boemerdeoemboem Denon hoofdtelefoon. Miste bij het de K701 het laag een beetje (Black album Mettalica).

Ik ga zeker de HD600/650 Sennheiser en de DT770/880/990 ook nog beluisteren. Elders op dit forum http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=73562.msg1963828#msg1963828 las ik van Garmtz goede bevindingen over de Sennheiser. Nu nog zoek naar een winkel waar al deze modellen op voorraad zijn en afluisterbaar zijn op een Supernait :dozingoff:
mainly British stuff

Martin!!!

Citaat van: LPlover op november 24, 2011, 20:37:59
Mooie set Martin al ben ik zelf niet zo weg van Monitor Audio, maar dat is mijn smaak en dat kan jouw niks bommen :D
De stageline heb ik gelukkig niet verkocht. Oke wat zacht met het CA element maar ben dat nu wel gewend. Klinkt prima. Laatst een Array PH1 phonoversterker te leen gehad van nieuw 2300 euro en die klonk met mijn element niet beter, sterker nog minder fijn.

Luister je veel via de hoofdtelefoon? Die in de Supernait zal best goed zijn, maar kan er verder niet over oordelen.

Voorlopig blijven de Monitor Audio's nog even staan, ik ga ze binnenkort wel verwennen met de NACa5 ben nog een beetje aan het dubben over de lengte van de kabel. De versterker staat op nog geen meter van de rechter weergever en om daar dan een stugge kabel, van de door velen aanbevolen minimale 3,50 meter aan te hangen???? Denk zelf eerder aan een lengte van 2,50 meter.

Dan is de Stageline aan de beurt en vervolgens de voeding (HiCap of Teddypardo)........

Tsja en dan tussendoor nog de hoofdtelefoon. Momenteel heb ik er nog geen, maar het lijkt me prettig om 's avonds laat en 's nachts deze te gaan gebruiken om de buren niet tot last te zijn.

mainly British stuff