Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

S@m

Citaat van: Musfed op september 25, 2011, 01:07:44
Heren (waar blijven de dames in deze discussie),

Gisteren thuis (alleen) hard, echt hard, Nevermind gespeeld. En ik ben in de gelukkige omstandigheid hard te kunnen draaien zonder de buren te storen (ze heeft nog nooit geklaagd....)

Ondanks dat je buren nog nooit (lees: nog niet) hebben geklaagd wil dat nog niet zeggen dat je hen niet stoort  ;)

Al eens gevraagd?

Of euh, zit er dit achter Musfed...

Btw, het is erg irritant als de balans weg is. Ook live als de cello luider klinkt dan de rest. Want daar gaat het o.a. bij Fred om neem ik aan, de onbalans in het volume tussen links en rechts.

Heeft iemand van ons ooit bij een concert zich afgevraagd, 'mooi concert, jammer dat de cellist wat teveel naar rechts klonk'.?

Alco

CiteerGisteren thuis (alleen) hard, echt hard, Nevermind gespeeld. En ik ben in de gelukkige omstandigheid hard te kunnen draaien zonder de buren te storen (ze heeft nog nooit geklaagd....)
Misschien hoorde je de bel of het gebonk op de muren niet, omdat de muziek te hard stond...  ;D ;)

CiteerHeeft iemand van ons ooit bij een concert zich afgevraagd, 'mooi concert, jammer dat de cellist wat teveel naar rechts klonk' ?
Daar heb je gelijk in!  (al is een concert voor mij geen referentie hoe de muziek bij mij thuis moet klinken)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Klout10

We dwalen af.

Dat gebeurt in dit Topic maar al te vaak. Is meer regel dan uitzondering  :blink:
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Klout10

Vroeger iets van J. Vereker gelezen waarin hij aangeeft met Naim na te strevens het live geluid van een band of orkest thuis te laten klinken.
Gisteren thuis (alleen) hard, echt hard, Nevermind gespeeld. En ik ben in de gelukkige omstandigheid hard te kunnen draaien zonder de buren te storen (ze heeft nog nooit geklaagd....)
De emotie droop door de speakers. Geweldig.

Ik ben het helemaal met je eens, ik heb dit al eens vaker aangehaald in discussies over "diepte" en "soundstage", maar (nog) niet iedereen is het hiermee eens...

Fantastische plaat trouwens!
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Dr.Bedlo

Ja inderdaad het gaat mij om de onbalans,  dat een insrument soms rechts klinkt ja dat weet ik uiteraard zelf ook nog wel maar heeft met een algemene onbalans niets van doen.

Ok..Heb de situatie eens methodisch en niet wiskundig onder de loep genomen. Allereerst maar eens een digitaal meetapparaat gekocht want dat gedoe met draadjes en meetlinten vond ik maar niks.
|Toen geluisterd en een paar cds uitgezocht waarbij de onbalans duidelijk is te horen.

En dan een bak pleur een nicotine verhogend middel en aan de slag.

1st de speakers op hun plaats laten staan en de LS draad om gewisseld met als resultaat onbalans.

Toen de speakers express uit fase laten spelen maar ook dat gaf geen soelaas

Als laatste de speakers fysiek omgedraaid en ook dat gaf geen verbetering.

En ja dan kom je tot de conclusie dat er zowel bij de speakers en of de apparatuur niks mis is en het een akoestisch iets is en dat heb ik geprobeerd aan te pakken.

Het probleem is dat ik niet alleen klein woon maar ook de kamer een vreemde vorm heeft. De speakers staan tegen een niet rechte wand aan. De linker luidspreker staat verder weg van het luisterpunt dan de rechter. Dus het digitale meetlint erbij en de speakers precies op de juiste afstand tot de luisterpositie geplaatst. En ja hoor de onbalans is weg prachtig in 1ste instantie maar optisch is het geen gezicht. De linker speaker staat nu veel te ver naar voren en ja..De lage tonen zijn overheersend en boomy. Verder een meer gedempt midden gebied.
Van kwaad naar erger dus. Ergo. Ik moet maar met die onbalans leren leven of een  supernait aanschaffen die een balans regelaar heeft meen ik dan kan je tenminste iets compenseren.
Quad vintage.

S@m

Citaat van: fred19633 op september 25, 2011, 11:35:18
En ja hoor de onbalans is weg prachtig in 1ste instantie maar optisch is het geen gezicht.

Wel prettig te weten dat het niet aan je electronica of luidsprekers ligt.

Misschien krijg je nog een ingeving vwb plaatsing en wellicht kan je met een akoestisch scherm o.i.d. het één en ander oplossen...

Robiwan

Het probleem is dat ik niet alleen klein woon maar ook de kamer een vreemde vorm heeft. De speakers staan tegen een niet rechte wand aan. De linker luidspreker staat verder weg van het luisterpunt dan de rechter. Dus het digitale meetlint erbij en de speakers precies op de juiste afstand tot de luisterpositie geplaatst. En ja hoor de onbalans is weg prachtig in 1ste instantie maar optisch is het geen gezicht. De linker speaker staat nu veel te ver naar voren en ja..De lage tonen zijn overheersend en boomy. Verder een meer gedempt midden gebied.
Van kwaad naar erger dus. Ergo. Ik moet maar met die onbalans leren leven of een  supernait aanschaffen die een balans regelaar heeft meen ik dan kan je tenminste iets compenseren.

[/quote]

Bij mij is de onbalans door de akoestiek simpelweg verholpen door de linker speaker een fractie meer naar voren te plaatsen. Toe in gelijk als rechter speaker. Maar mijn kamer is dan ook een doosvorm en een heel stuk minder problematisch dan bij jou thuis. Schuif nog wat zou ik zeggen. 
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Alco

Over niet ideale ruimten gesproken... zag deze foto op 't UK Naim forum.

De eigenaar van deze set (Rega RP3/Nait-2/SL2) beseft dat 't een verre van ideale ruimte en opstelling is,
maar toch is hij erg enthousiast over het eindresultaat.

Mijn eerste reactie was echter :omg: Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit echt goed kan klinken.
Ok, de klankmatige match tussen de componenten op zich nog wel, maar gezien de opstelling in de piepkleine ruimte. :unsure:
(lijkt me zonde van speaker die nieuw rond de € 8000,- euri kostten)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Robiwan

Mijn eerste reactie was echter :omg: Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit echt goed kan klinken.
Ok, de klankmatige match tussen de componenten op zich nog wel, maar gezien de opstelling in de piepkleine ruimte. :unsure:
(lijkt me zonde van speaker die nieuw de € 8000,- euri kostten)
[/quote]

je zit hier dicht op de speakers dus een soort monitor effect. Ik denk dat de klank op zich goed is met ongetwijfeld wat gedreun door staande golven in de kleine ruimte, maar vooral het stereobeeld zal te wensen overlaten, te compact. Maar als je dat niet zo belangrijk vindt, who cares :D.

ThijsG

Citaat van: Alco op september 24, 2011, 18:57:00
Als kadootje ?!  Ikke! :happy: Dat had je nou niet moeten doen.  ;)
(of wordt 't een sigaar uit eigen doos ? :laugh: :D ;))

Je prijs is zondermeer scherp Thijs. Jammer dat 't nog niet echt wil lukken.

:nopompom: Ik dacht meer, van je kan jezelf de NAC202 kado doen :P
"Why play so many notes instead of just choosing the most beautiful?" Miles Davis

Robiwan

Citaat van: Alco op september 25, 2011, 13:47:43
[

of deze van Linn ???

Alco

Citeerof deze van Linn
Holymoly...het kon nog erger dus. :omg: :dontgetit:

Robiwan

Combinatie Naim NAC122x + NAP150x is dat klankmatig vergelijkbaar met Nait XS?

Alco

CiteerCombinatie Naim NAC122x + NAP150x
Ah, je doelt vast op die set die op MP staat. (die zo 'mooi', met aandacht is opgesteld, in dat fraaie meubel ;) )

Ik heb geen ervaring met de NAC122x + NAP150x maar zou verwachten dat deze op een net iets hoger niveau speelt dan de Nait XS.  Kan 't mishebben uiteraard, en ben ook wel benieuwd naar reacties van mensen die deze 2 weleens met elkaar hebben vergeleken.

Robiwan

Citaat van: Alco op september 26, 2011, 19:27:12
Ah, je doelt vast op die set die op MP staat. (die zo 'mooi', met aandacht is opgesteld, in dat fraaie meubel ;) )

Ik heb geen ervaring met de NAC122x + NAP150x maar zou verwachten dat deze op een net iets hoger niveau speelt dan de Nait XS.  Kan 't mishebben uiteraard, en ben ook wel benieuwd naar reacties van mensen die deze 2 weleens met elkaar hebben vergeleken.

staat opgesteld in een gammel kastje. MP wat is dat voor site, ken ik niet???? :D

Alco

Ik heb die set trouwens wel vaker te koop zien staan overigens... vraag me af waarom die nog niet verkocht is.
(wellicht dat de 1e foto een echte Naimoholic een beetje afschrikt :D ;) )

De prijs vind ik op zich wel schappelijk. :)

Robiwan

Citaat van: Alco op september 26, 2011, 19:44:54
Ik heb die set trouwens wel vaker te koop zien staan overigens... vraag me af waarom die nog niet verkocht is.
(wellicht dat de 1e foto een echte Naimoholic een beetje afschrikt :D ;) )

De prijs vind ik op zich wel schappelijk. :)

slechts 175 euro boven de nieuwprijs van een Nait5italic. Ik zou het wel weten. De NAC 112x en NAP150x krijgen goede kritieken.

Alco

Het is een nette prijs inderdaad, maar heb eigenlijk geen enkele drang/behoefte om m'n Nait 5i-2 te vervangen.
Ook omdat ik dan opeens 3 componenten heb die samen hetzelfde doen als m'n huidige versterker.
(I like to keep things simple 8) )

Ik denk eerder dat m'n volgende aanwinst/upgrade in de bron sector zal vallen. :sigh:

Het valt me op trouwens dat de NAP150 of de FC2x een iets donkerder kleur heeft.
(wellicht verkleurt of dat 't alleen zo lijkt op de foto)

Klout10

Citaat van: Alco op september 26, 2011, 21:00:28
Ik denk eerder dat m'n volgende aanwinst/upgrade in de bron sector zal vallen. :sigh:

Nu maak je me wel erg nieuwsgierig ...

twani

Citaat van: Alco op september 25, 2011, 13:47:43

De eigenaar van deze set (Rega RP3/Nait-2/SL2) beseft dat 't een verre van ideale ruimte en opstelling is,
maar toch is hij erg enthousiast over het eindresultaat.

(lijkt me zonde van speaker die nieuw rond de € 8000,- euri kostten)
Deze set is opgesteld volgens het "Shurgard" principe ;D

Alco

CiteerNu maak je me wel erg nieuwsgierig ...

Ik heb nog niks concreets op 't oog hoor, maar de laatste tijd stoor ik me steeds vaker aan m'n Squeezebox Touch.

Qua speakers ben ik eigenlijk nog dik tevreden met m'n Diapason's, maar moet toegeven dat ik ook wel nieuwsgierig ben naar de Harbeth HL-P3esr en (inmiddels nog iets meer) de Neat Motive 2(SE).

Maar ik denk dat m'n eerst volgende update OF weer een Naim CD-speler wordt, OF tzt toch een Naim ND5xs streamer. (beiden opties hebben zo hun voor en tegens)

Robiwan

Mijn Naim set krijgt een hoge waardering op hifi.nl onder my.hifi.nl. Toch wel een lekker gevoel :D

De waardering is echter maar een magere 5,9 en slaat nergens op daar de hoogste waardering een 6,4 is ??? ??? ???

S@m

Robiwan

S@m

Citaat van: LPlover op september 27, 2011, 11:20:22
Mijn Naim set krijgt een hoge waardering op hifi.nl onder my.hifi.nl. Toch wel een lekker gevoel :D

De waardering is echter maar een magere 5,9 en slaat nergens op daar de hoogste waardering een 6,4 is ??? ??? ???

Ik vraag me af waarop zo'n waardering op is gebaseerd. De samenstelling, hoe het is neergezet, afwerking, ...?