Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

S@m

Klout10

Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Dey

Citaat van: Klout10 op september 20, 2011, 21:18:59
Verplicht leesvoer voor alle Naim liefhebbers denk ik:

http://www.theaudiobeat.com/visits/naim_interview.htm

Mooi interview en geruststellende woorden:
There are no plans by Focal, who have invested this money, to try and destroy something that has been built up over 30 years. They understand the value of the brand.
Naim Audio NAC202, NAPSC, NAP200, HiCapDR, DAC-V1, Rega P6 Ania, Nsub, Dynaudio

Robiwan

Citaat van: garmtz op september 20, 2011, 13:25:24
Al dat geleuter over subjectief...! Ik hoor het gewoon, dat is een beroepsmatige bevinding. Ik HOEF geen verschil te horen omdat ik dit WIL horen, ik moet gewoon in staat zijn een set bij ons in de zaak en bij een klant optimaal klinkend te krijgen, dus ik luister naar verschillen die werkelijk zin hebben. Dus niet: een heel duur netsnoer aansluiten en dan 'denken' dat het beter klinkt. Ik ben na 23 jaar luisterervaring wel iets verder dan dat...

En over netsnoeren en NAIM: gebruik het standaard netsnoer! Of beter nog, de Powerline (als je het geld ervoor hebt). Heb wel andere snoeren kunnen vinden die werken, maar die houden nooit alle positieve eigenschappen van NAIM intact. Er bestaat sowieso ook geen 'duurder'/'beter' netsnoer, alleen een GESCHIKTER netsnoer. Zo klinkt het allergoedkoopste Cardas netsnoer op alle DACs/CD-spelers die ik heb geprobeerd beter dan alle andere netsnoeren die ik heb geprobeerd.

Ik hoor zeker wel verschil met bijv de stekkerpositie maar nu komt het. Het gekke is dat vooral de XS daar gevoelig voor is en dan met name de kanaalbalans. Ik heb nog even lopen klooien en het valt op dat de kanaalbalans meer naar rechts trekt met de XS in de musicline en veel meer gecentreerd is (dus links en rechts meer in balans) met de XS direct in de wandcontactdoos en dat met alle bronnen. Hoe is dat te verklaren?

Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

AbZ

Citaat van: garmtz op september 20, 2011, 13:25:24
Al dat geleuter over subjectief...! Ik hoor het gewoon, dat is een beroepsmatige bevinding. Ik HOEF geen verschil te horen omdat ik dit WIL horen, ik moet gewoon in staat zijn een set bij ons in de zaak en bij een klant optimaal klinkend te krijgen, dus ik luister naar verschillen die werkelijk zin hebben. Dus niet: een heel duur netsnoer aansluiten en dan 'denken' dat het beter klinkt. Ik ben na 23 jaar luisterervaring wel iets verder dan dat...
::)  De paus zit al veel langer in zijn vak en toch geloof ik hem niet op zijn woord.

Ik respecteer je mening en ontken niet dat je een heleboel kunt horen, maar er zijn zat mensen die (met of zonder 23 jaar ervaring) weer andere dingen zeggen.  Vakmatig of niet, het is gewoon een mening.  Ook als je echt iets hoort kan je interpretatie nog drastisch uiteenlopen met anderen.

Dr.Bedlo

Citaat van: LPlover op september 21, 2011, 08:17:03
Ik hoor zeker wel verschil met bijv de stekkerpositie maar nu komt het. Het gekke is dat vooral de XS daar gevoelig voor is en dan met name de kanaalbalans. Ik heb nog even lopen klooien en het valt op dat de kanaalbalans meer naar rechts trekt met de XS in de musicline en veel meer gecentreerd is (dus links en rechts meer in balans) met de XS direct in de wandcontactdoos en dat met alle bronnen. Hoe is dat te verklaren?

Zit wat in..ik heb trouwens een ervaring die net anderdom is dwz had ook dat het stereobeeld naar rechts trok. Nu ik de stekkers anders in het naimsblock heb geplaatst is dat verbeterd maar nog steeds niet 100 procent.
Quad vintage.

S@m

Citaat van: fred19633 op september 20, 2011, 07:21:02
als je net een paar megabucks hebt betaald voor een kabeltje wil je gewoon dat dat beter klinkt ook al is er geen verschil te merken.

Als je wijs bent dan probeer je eerst een megabucks kostend kabeltje uit in je eigen set-up alvorens tot koop over te gaan lijkt me...

Dr.Bedlo

Ja..of je koopt een no name kabeltje
Quad vintage.

S@m

Citaat van: fred19633 op september 21, 2011, 10:27:12
Ja..of je koopt een no name kabeltje

Om te vergelijken is dat wel aardig inderdaad, heb je recent nog een megabucks kabel (in relatie met de rest van je set) vergeleken met een budget kabel Fred?

Dr.Bedlo

Nee...Want ik houd het gewoon bij het standaard kabeltje van Naim.Ik heb verder niks met kabels en interlinks.
Quad vintage.

S@m

Citaat van: fred19633 op september 21, 2011, 10:43:23
Nee...Want ik houd het gewoon bij het standaard kabeltje van Naim.Ik heb verder niks met kabels en interlinks.

Misschien toch eens proberen, wellicht verandert dat je mening over subjectiviteit en het duurdere kabeltje beter vinden omdat die duur is. Je ervaring zou wel eens heel anders kunnen zijn.

Ooit heb ik een (overigens erg dure) set niet echt super vinden klinken (geen idee welke bekabeling er achter zat). Na mijn vraag of ik eens dezelfde set met een andere interlink kon horen is hieraan gehoor gegeven. Nu klonk de set zoals ík het graag hoor.

Wat bleek, de interlink van €7000,- was vervangen door één van €99,-. En nadat ik het prijsverschil wist vond ik die van €99,- nog steeds de beste (in betreffende set-up)  ;)

Dr.Bedlo

Ik ga dat niet doen. Ga er vanuit dat ze hopelijk bij NAIM wel weten wat ze doen dus dat NAIM Din kabeltje zal niet beroerd zijn. Dat is net zo met LS kabel ik heb dat stugge draadje en ook dat zal wel goed zitten. Het valt mij overigens op dat er meer mensen zijn die vinden dat het stereobeeld van de XS naar rechts trekt. Apart en eigenlijk heel ergerlijk.
Quad vintage.

S@m

Citaat van: fred19633 op september 21, 2011, 10:57:29
Ik ga dat niet doen. Ga er vanuit dat ze hopelijk bij NAIM wel weten wat ze doen dus dat NAIM Din kabeltje zal niet beroerd zijn. Dat is net zo met LS kabel ik heb dat stugge draadje en ook dat zal wel goed zitten. Het valt mij overigens op dat er meer mensen zijn die vinden dat het stereobeeld van de XS naar rechts trekt. Apart en eigenlijk heel ergerlijk.

Met een normaal koperdraadje tussen b.v. cd speler en wandcontactdoos klinkt het doorgaans ook heel behoorlijk, maar met een ander draadje kan het nét dat verschil geven (of juist niet). Afijn, je hebt geen zin om het zelf te ontdekken, ook prima toch  ;)

Wat het laatste betreft, het scheef trekken van het stereobeeld. Heb je al geprobeerd om de luidsprekerkabels op de versterker te wisselen, dus links op rechts en vice versa. Trekt het stereobeeld dan naar links?

Dr.Bedlo

40 jaar ervaring en dat zegt genoeg dacht ik.Heb in het verleden al genoeg gekabeld om te weten dat het voor mij wezenlijk niet zo veel verschil maakt. Volgens mij is het grotendeels subjectief en suggestief en de rest voodoo.

Had ik al gedaan en dat maakt geen verschil het stereobeeld blijft iets recht hangen. Dacht 1st dat het aan mijn akoestiek lag maar nu ik ook anderen daarover hoor verhalen.
Quad vintage.

S@m

Citaat van: fred19633 op september 21, 2011, 11:19:30
40 jaar ervaring en dat zegt genoeg dacht ik.Heb in het verleden al genoeg gekabeld om te weten dat het voor mij wezenlijk niet zo veel verschil maakt. Volgens mij is het grotendeels subjectief en suggestief en de rest voodoo.

Had ik al gedaan en dat maakt geen verschil het stereobeeld blijft iets recht hangen. Dacht 1st dat het aan mijn akoestiek lag maar nu ik ook anderen daarover hoor verhalen.

40 jaar ervaring en je bent pas 48  ;D En zoveel zegt dat niet Fred, ik ben ondertussen ook alweer zo'n 35 jaar bezig met hifi en dan zijn er nog steeds zaken waarover ik me verbaas.

En dat bij het wisselen van de kabels nog steeds het beeld naar rechts trekt kan dan nooit aan de electronica liggen, zoveel ervaring zou je dan wel moeten hebben  ;). Dan zijn het je luidsprekers of toch je akoestiek.

Luidspreker wisselen lijkt me om dat ook uit te sluiten...

AbZ

Citaat van: S@m op september 21, 2011, 11:29:24En dat bij het wisselen van de kabels nog steeds het beeld naar rechts trekt kan dan nooit aan de electronica liggen, zoveel ervaring zou je dan wel moeten hebben  ;). Dan zijn het je luidsprekers of toch je akoestiek.
Waarom niet?  Blijkt iig niet in de kabels te zitten, en als speakers+ruimte hetzelfde zijn gebleven hou je weinig andere opties over.

Dr.Bedlo

Het maakt niet uit. Als je de luidsprekers omdraait _de kabels dan- blijft het beeld noch rechts hangen- Dan kan zowel de akoestiek als de electronica iets bijdragen.

Ik zal bij gelegenheid eens de luidprekers eens omdraaien met de kabels er nog in als dan links iets luider klinkt dan zijn het de Harbethjes maar dat lijkt mij eerlijk gezegd niet het geval te zijn. Het is of de akoestiek of de XS. En dat laatste lijkt mij nu het meest voor de hand liggend.

Ja ja S@M kwas al vroeg er mee bezig. Klooien met een Crown recordertje.Met van die bandjes weet je wel. Chroom en ferriet ach je kent het wel.
Quad vintage.

S@m

Citaat van: fred19633 op september 21, 2011, 11:49:41
Het maakt niet uit. Als je de luidsprekers omdraait _de kabels dan- blijft het beeld noch rechts hangen- Dan kan zowel de akoestiek als de electronica iets bijdragen.

Als je links en rechts verandert op de versterker en het blijft naar dezelfde kant trekken (in dit geval rechts) kan het onmogelijk aan de electronica liggen. (Dan zou het beeld nl naar links moeten trekken).
Zoeken dus in de akoestiek of luidsprekers.

Kortom om de fout bij de luidsprekers uit te sluiten deze van de stands en omwisselen...

Btw, het kan natuurlijk ook nog aan je gehoor liggen (al eens laten testen?)  ;)

Dr.Bedlo

x
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Citaat van: S@m op september 21, 2011, 12:00:48
Als je links en rechts verandert op de versterker en het blijft naar dezelfde kant trekken (in dit geval rechts) kan het onmogelijk aan de electronica liggen. (Dan zou het beeld nl naar links moeten trekken).
Zoeken dus in de akoestiek of luidsprekers.

Kortom om de fout bij de luidsprekers uit te sluiten deze van de stands en omwisselen...

Btw, het kan natuurlijk ook nog aan je gehoor liggen (al eens laten testen?)  ;)

Je hebt potjandorie ook nog gelijk ook. Logisch nadenken en we komen er wel. Dan is het dus duidelijk een akoestisch probleem en mijn gehoor is juist rechts iets minder.Ik zal er eens goed mee aan de gang gaan, alhoewel ik het nu ook weer niet zo een probleem vind, mijn stoel iets meer rechts trekken zodat de linker speaker iets meer in het linker oor blert en het is ook goed.
Quad vintage.

S@m

Citaat van: fred19633 op september 21, 2011, 12:07:57
Je hebt potjandorie ook nog gelijk ook. Logisch nadenken en we komen er wel. Dan is het dus duidelijk een akoestisch probleem en mijn gehoor is juist rechts iets minder.

Heb je de luidsprekers ook al fysiek gewisseld van plaats?

Dr.Bedlo

Citaat van: S@m op september 21, 2011, 12:09:35
Heb je de luidsprekers ook al fysiek gewisseld van plaats?

Nee nog niet ga ik binnenkort eens mee aan de gang(bedankt overigens voor het logische meedenken)
Quad vintage.

S@m

Citaat van: fred19633 op september 21, 2011, 12:12:39
Nee nog niet ga ik binnenkort eens mee aan de gang(bedankt overigens voor het logische meedenken)

Meestal is het nutteloos en onzinnig wat er uit mijn hand komt en soms heb je er iets aan  ;)

Klout10

Citaat van: S@m op september 21, 2011, 12:00:48
Btw, het kan natuurlijk ook nog aan je gehoor liggen (al eens laten testen?)  ;)

Ik heb dit al eens eerder bij iemand mee gemaakt. Vind een ander ook dat het beeld naar een kant trekt? Stomme opmerking misschien, maar draai eens om ga eens achterstevoren staan ...
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Dr.Bedlo

Ja het is duidelijk dat het beeld bij een ieder die geluisterd heeft naar rechts trekt een gehoor probleem zal het dan ook niet zijn en zoals gezegd mijn gehoor is juist rechts iets minder.
Quad vintage.