Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Dr.Bedlo

Goed nog een keer en ja toegegeven mijn fout.

Ik laat alles altijd permanent aanstaan. Maar als ik een cd er indoe dan valt het mij op dat pas na een kwartier tot twintig minuten het echt lekker klinkt. Dat viel mij bij de basis set al op en nu ook bij de XS serie. De unity weet ik niet daar ik daar nog speakertjes bij zoek.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Citaat van: Klout10 op september 11, 2011, 10:00:13
Zonde van het geld, waarom niet eens contact opnemen met de dealer waar je de Neats hebt gekocht? Ik heb hier al vaker het belang van een relatie met een goede dealer benadrukt. Wat me opvalt is dat op dit forum veel mensen vaak van apparatuur wisselen op basis van recenties en meningen van anderen... Vraag of je dealer eens een keertje komt luisteren!

Ja...Het belang van een goede dealer is inderdaad van groot belang zoals ik helaas heb moeten ervaren.
Quad vintage.

Klout10

Citaat van: fred19633 op september 11, 2011, 10:33:58
En LP Lover ik zou ook eens naar de CD speler gaan kijken die was bij mij ook de dader. Kreeg het totdat ik een andere cd speler aanhaakte niet goed.

LP Lover, dat bedoelde ik nu net in m'n vorige post ;-)

Ik heb een aantal pagina's terug gescrolled en kan het zo 1-2-3 niet terugvinden: er is ergens een moment geweest waarop je de Neat Motives geweldig vond. Anders had je ze immers niet gekocht. Nu lees ik dat je je versterker op MP hebt gezet omdat je niet tevreden bent?? Wat is er in de tussentijd precies veranderd in je set, inrichting, etc.?
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Robiwan

Citaat van: fred19633 op september 11, 2011, 10:33:58
Staat het ook, maar was een komma vergeten, ik heb de boel altijd aan staan.

En LP Lover ik zou ook eens naar de CD speler gaan kijken die was bij mij ook de dader. Kreeg het totdat ik een andere cd speler aanhaakte niet goed.

de cd5x is nagekeken door Latham audio en voldeed geheel aan de specs.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Robiwan

Citaat van: Klout10 op september 11, 2011, 10:56:47
LP Lover, dat bedoelde ik nu net in m'n vorige post ;-)

Ik heb een aantal pagina's terug gescrolled en kan het zo 1-2-3 niet terugvinden: er is ergens een moment geweest waarop je de Neat Motives geweldig vond. Anders had je ze immers niet gekocht. Nu lees ik dat je je versterker op MP hebt gezet omdat je niet tevreden bent?? Wat is er in de tussentijd precies veranderd in je set, inrichting, etc.?

wellicht een kwestie van gewenning dat mijn hersenen na een tijdje zeggen, mwoa het kan beter klinken. Qua inrichting is er niet noemenswaardigs iets veranderd. Ja een andere audio meubel (quadrasphire q4 i.p.v. soundorganisation Z560).

S@m

Citaat van: LPlover op september 11, 2011, 11:07:34
de cd5x is nagekeken door Latham audio en voldeed geheel aan de specs.

De weergave staat dan ook los van de specs. De cd speler die ik beluisterde voldeed ook, maar gaf een emotieloze sound.

Hoe is de weergave met vinyl..? Vol leven en pakkend of ook doods.

Robiwan

Citaat van: S@m op september 11, 2011, 11:10:20
De weergave staat dan ook los van de specs. De cd speler die ik beluisterde voldeed ook, maar gaf een emotieloze sound.

Hoe is de weergave met vinyl..? Vol leven en pakkend of ook doods.

nee, de cd5x heeft ook een luistertest ondergaan bij Latham en ook die voldeed.

S@m

Citaat van: LPlover op september 11, 2011, 11:13:08
nee, de cd5x heeft ook een luistertest ondergaan bij Latham en ook die voldeed.

Nog een keer, dat zegt niets over de wijze waarop de cd speler je in de muziek betrekt. Hij kan ontzettend goed zijn, zelfs in een andere set-up ook nog eens bevredigend klinken. Dat zegt nog niets in mbt tot jouw beleving  ;)

Betrekt vinyl je wel in de muziek?

Dr.Bedlo

Citaat van: S@m op september 11, 2011, 11:14:52
Nog een keer, dat zegt niets over de wijze waarop de cd speler je in de muziek betrekt. Hij kan ontzettend goed zijn, zelfs in een andere set-up ook nog eens bevredigend klinken. Dat zegt nog niets in mbt tot jouw beleving  ;)

Het kan ook gewenning zijn. Dat heb ik zelf ook wel. Maar blijf het wel vreemd vinden. Denk dat het misschien(maar dat blijft een gok) te maken zou kunnen hebben met te veel demping. Kun je misschien iets gaan schuiven met een meubelstuk en of vloerkleedje?
Ik vind overigens de NAIT XS tov de basis Nait nog steeds een enorme verbetering in de zin van Controle en stereobeeld. Wel meer direct en soms wat hard meer "slam in youre face".
Quad vintage.

garmtz

Citaat van: fred19633 op september 11, 2011, 11:22:53
Ik vind overigens de NAIT XS tov de basis Nait nog steeds een enorme verbetering in de zin van Controle en stereobeeld. Wel meer direct en soms wat hard meer "slam in youre face".

Dat heet dynamiek, wat de Nait 5i wat kan missen op een P3...

Dr.Bedlo

Citaat van: LPlover op september  3, 2011, 14:43:36
en toch mis ik wat "bass oohmp of slam" zoals ze dat zo mooi zeggen in het Engels. Een party animal is het ook niet direct. Dat laatste deed de 5italic beter. De XS+FC2x is rustiger en soms vind ik de klank wat metalig. Zoals door enkele hier wordt aangegeven zijn Naimies niet snel tevreden. En nee ik ook nog niet.

Hmm...Die ervaring heb ik niet. In zoverre in 1ste instantie schrok ik wel van het Laid back Karakter maar dat is gelukkig na de inspeelperiode geheel verdwenen. Nu is het veel meer upfront en zoals garmtz terecht opmerkte meer dynamisch.

Dat is wel wennen. En ja dat electronische in de bovenste register ja dat hoor ik nu ook wel enigzins.Maar misschien is het ook wel dat ik het  hoor omdat je het hebt vermeld.
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: S@m op september 11, 2011, 11:14:52

oke, maar het geeft wel aan dat het niet aan de "technische" staat van de cd5x kan liggen. Betrekking met de muziek is een ander verhaal natuurlijk.

Ik speel nu zonder flatcap 2x en dat geeft een minder "hellige" klank en meer vollere klank, mooier in mijn oren, dan met.
Speakers heb ik nu dicht tegen de achterwand, ca. 25 cm (uitgangspunt volgens manual Neat) met een toe in van hooguit 10 graden. Klinkt meer in balans dan een stuk naar voren. Wellicht iets minder ruimteinfo maar daar maal ik niet zo om. Eens kijken hoelang ik dat volhoud :D

Dr.Bedlo

hmm...tis omdat je erzelf over begint maar heb ook het idee dat de Flatcap meer slecht doet dan goed. Wel meer controle dat wel ook wel iets transparanter maar meer hard en neigt naar een zekere schrilheid.
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: fred19633 op september 11, 2011, 13:25:55
hmm...tis omdat je erzelf over begint maar heb ook het idee dat de Flatcap meer slecht doet dan goed. Wel meer controle dat wel ook wel iets transparanter maar meer hard en neigt naar een zekere schrilheid.

kan ook aan de combinatie liggen. In sommige sets geeft de flatcap waarschijnlijk een grote verbetering.

corry

.

Robiwan

Citaat van: corry op september 11, 2011, 15:02:47
Voeding schijnt bij naim een belangrijke factor te zijn. Als ik het forum goed gevolgd heb, heb je ook vrij recent je stekkerdoos verandert. Hoewel de musicline een standaard naim netsnoer bevat en de eerste twee aansluitingen in "ster" staan geschakelt kan het evengoed het verschil in levendigheid verklaren tov je vorige. Je zou ook eens kunnen experimenteren met de volgorde van de stekkers aangezien de laatste vier dozen niet in ster staan.

oke dat wist ik niet. De cd speler staat direct op de wandcontactdoos aangesloten. op de musicline als 1e de flatcap 2x (voor cd5x en stageline), daarna de tuner en vervolgens de XS en de motor van de draaitafel. kan ik nog mee experimenteren.

Robin

Cyreg

Om de onderlinge restspanningen zo klein cq gelijk mogelijk te houden (klinkt beter!) is....
...het slimmer om alle apparaten op dezelfde verlengdoos te zetten (dichterbijelkaar dus)  :huh2:
Volgorde in verlengdoos is absoluut iets om mee te experimenteren (IME klinkt dat echt anders)
Let dus ook op de juiste fase/neutral stand vd stekkers of experimenteer hiermee(luisteren)

En volgens mij staan alle ML-verlengdoos contactsetjes parallel en in-line (geen ster)  :devil:
Als dat wel anders is > graag even waar dat terug te vinden is (ff demonteren gaat moeilijk/niet  ;))
setup: Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 3DW Gold +(plus) > Furutech e-TP60E(G) > AH! KB10 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (CD8SE)

corry

.

Cyreg

OK, bedankt voor het fotootje; wel apart en ook gesoldeerd zo te zien   ???
Zie wel wat je bedoelt > zo dus eigenlijk > 1 met 5 in-ster, en die 5 daarbij in-lijn  ;D
setup: Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 3DW Gold +(plus) > Furutech e-TP60E(G) > AH! KB10 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (CD8SE)

Robiwan

Citaat van: Cyreg op september 11, 2011, 15:29:23
Om de onderlinge restspanningen zo klein cq gelijk mogelijk te houden (klinkt beter!) is....
...het slimmer om alle apparaten op dezelfde verlengdoos te zetten (dichterbijelkaar dus)  :huh2:
Volgorde in verlengdoos is absoluut iets om mee te experimenteren (IME klinkt dat echt anders)
Let dus ook op de juiste fase/neutral stand vd stekkers of experimenteer hiermee(luisteren)

En volgens mij staan alle ML-verlengdoos contactsetjes parallel en in-line (geen ster)  :devil:
Als dat wel anders is > graag even waar dat terug te vinden is (ff demonteren gaat moeilijk/niet  ;))

volgens de handleiding van de musicline, als 1e digitale app, dan de analoge bronnen, dan de VV en pas als laatste de eindbak.

Mij lijkt dus de cd-speler als 1e en vervolgens de flatcap, tuner, draaitafel en XS logisch.

Cyreg

Tja, gewoon het ML advies volgen; maar......
...stiekem toch even luisteren of de versterker bijv op de 2e contacten beter klinkt  :devil:

Ik begreep toch goed dat je nu de CDspeler NIET in de MLdoos had?
Maar je hebt zeker aan 1st 6xMLdoos niet genoeg met al je apparatuur?
Dan wordt het wat ingewikkelder, lijkt me  ???

Robiwan

Citaat van: Cyreg op september 11, 2011, 17:27:23
Tja, gewoon het ML advies volgen; maar......
...stiekem toch even luisteren of de versterker bijv op de 2e contacten beter klinkt  :devil:

Ik begreep toch goed dat je nu de CDspeler NIET in de MLdoos had?
Maar je hebt zeker aan 1st 6xMLdoos niet genoeg met al je apparatuur?
Dan wordt het wat ingewikkelder, lijkt me  ???

aan 1 MLdoos heb ik genoeg, heb maar 5 netsnoeren. Cd-speler zit toch weer in wandcontactdoos, net effe wat meer betrokkenheid en stereobeeld trekt dan iets minder naar rechts maar is meer centraal.

volgorde in de MLdoos is dus:

flatcap, tuner, draaitafel, XS. Maar eerlijk gezegd hoor ik nauwelijks verschil met experimenteren.

Dr.Bedlo

Hmm..Interessant

Ik heb ook zo een musicline stekker doos _overigens los en geen handleiding- maar heb ik het goed begrepen dat je de digitale aparatuur als eerste in moet steken vanaf de wandcontact doos?
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Citaat van: LPlover op september 11, 2011, 17:48:49
aan 1 MLdoos heb ik genoeg, heb maar 5 netsnoeren. Cd-speler zit toch weer in wandcontactdoos, net effe wat meer betrokkenheid en stereobeeld trekt dan iets minder naar rechts maar is meer centraal.

volgorde in de MLdoos is dus:

flatcap, tuner, draaitafel, XS. Maar eerlijk gezegd hoor ik nauwelijks verschil met experimenteren.

Ga er ook zo mee aan de kluts..Dat naar rechts trekken van het stereobeeld heb ik overigens ook veel last van. Ben al aan het schuiven geweest met de speakers maar het haalt niet veel uit.
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: fred19633 op september 11, 2011, 17:52:32
Ga er ook zo mee aan de kluts..Dat naar rechts trekken van het stereobeeld heb ik overigens ook veel last van. Ben al aan het schuiven geweest met de speakers maar het haalt niet veel uit.

dan kan aan meerdere dingen liggen. Sommige opnames (zowel cd als lp) zijn ook meer links of rechts dan andere. hoek van indraai moet voor links en rechts gelijk zijn alsook de afstand tot de achterwand en indien mogelijk ook tot de zijwanden. Sommige radioprogramma's trekken ook meer naar een kant dan andere.