Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Dr.Bedlo

Nu heb je een punt. Het is Jamo en ja dat kan volgens mij (gezien de producten die ik ken vanuit het verleden) inderdaad niet veel voorstellen. Ik kan mij niet voorstellen dat als je op zoek bent naar Hi end speakers je je aangetrokken voelt tot Jamo en of Focal. Dan denk ik aan andere fabrikanten en ook daar is niets mis mee.

Je kunt die spies ook omdraaien. Alco had het over Krell, Wilson etc..Merken die in het verleden het summum waren en als absoluut Hi end werden beschouwd. Maar klinkt het ook? Ik weet het niet nooit naaar geluisterd maar om er  a priori vanuit te gaan dat het wel goed zit met die merken is denk ik een foute gedachte.

Quad vintage.

Dr.Bedlo

Citaat van: Alco op september  8, 2011, 10:11:55
Het woord Hi(gh)-end vind ik een beetje te vaak gebruikte en misplaatste term in de HiFi wereld.

High-end betekend voor mij weinig meer dan DUUR, en zegt me niks over de muzikale kwaliteiten.
Heb ooit eens bij een dealer, in een optimale luisterkamer, optimaal opgesteld, een set gehoord die naar schatting ongeveer het dubbele koste van mijn hypotheek, maar ik vond 't 3x helemaal nix. :yawnee:
Dit was een set met de duurste Krell voor-eind combi, Krell CD-speler en Wilson Grand-Slamm speakers.
Toch wel DE high-end merken bij uitstek.

Dat vond ik overigens ook bij de Demo van NAIM bij AA vorig jaar ook zo opvallend. Men knalt er zoveel Supercaps tegenaan en Black ravioli en dure kabels dat de essentie het pure helemaal niet meer te horen was. Jammer. Overkill mijn inziens.
Quad vintage.

Oud lid

Jamo Concert 8. Mooie luidspreker!

Erwin B

S@m

Citaat van: fred19633 op september  8, 2011, 10:27:10
Het is Jamo en ja dat kan volgens mij (gezien de producten die ik ken vanuit het verleden) inderdaad niet veel voorstellen.

Hiermee geef je toch wederom aan geen flauw benul te hebben van de markt  :sigh:

High-End is niet per se duur, maar wel het beste wat er van een bepaald product is te verkrijgen. Dat daar vaak een stevig prijskaartje aan zit is te verwachten...

AbZ

Jamo Oriel mag toch wel 'hi end' heten...  en (meer recent) die dipolen van Jamo schijnen ook vrij indrukwekkend te zijn.  Wat betreft de logica:  als Jamo goede prijs/prestatie kan leveren in het budget segment, dan wordt het wel wat als ze af en toe een keertje 'cost no object' losgaan.  Dan kan je nog een andere smaak hebben, maar dat is geen kwaliteitsoordeel.

Je moet ook een beetje helder blijven denken.  SF besteedt veel aandacht aan uiterlijke vormgeving.  Mooi of lelijk is subjectief (ik vind de Cremona Auditor erg mooi en sommige andere modellen erg lelijk) maar je kunt op je vingers natellen dat een groot deel van wat je betaalt in het uiterlijk gaat zitten.  Bij Harbeth liggen ze daar duidelijk minder wakker van.

Dr.Bedlo

Nou Het schijnt dat juist het maken van die Cabinets van Harbeth een groot deel van de kostprijs uitmaken. Waarom weet ik niet maar die schijnen uitermate moeilijk te maken te zijn. Maar toegegeven Harbeth LS zien er inderdaad ouderwets en toegegeven lelijk uit. Maar klinken doen ze wel en daar gaat het uiteraard om.
Quad vintage.

AbZ

Citaat van: fred19633 op september  8, 2011, 11:03:28
Nou Het schijnt dat juist het maken van die Cabinets van Harbeth een groot deel van de kostprijs uitmaken. Waarom weet ik niet maar die schijnen uitermate moeilijk te maken te zijn. Maar toegegeven Harbeth LS zien er inderdaad ouderwets en toegegeven lelijk uit. Maar klinken doen ze wel en daar gaat het uiteraard om.
Ja, maar bij die kastjes van Harbeth staat de functionaliteit duidelijk voorop.  Dat ze dan toch nog de visueel minder geslaagde exemplaren afkeuren vind ik wel weer begrijpelijk, gezien het prijssegment.

Robiwan

Citaat van: fred19633 op september  8, 2011, 09:14:14
Misschien wel..Punt is dat ik bij goede en High end luidsprekers nu niet direct aan Focal denk aan de andere kant ik denk bij High end Luidsprekers ook niet aan Naim. En gek genoeg ook niet aan Harbeth. Anyway als je voor Naim kiest en daar LSjes bij zoekt is Harbeth zeker de moeite waard.Voor wat betreft Neat. Ik vond ze wat donker en direct klinken maar kwa looks ongeevenaard.

Neat donker??????????????? Juist niet.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

Citaat van: LPlover op september  8, 2011, 11:53:49
Neat donker??????????????? Juist niet.

Ligt eraan welke finish je neemt als je zwart neemt is het wel donker ja..En als je voor een witte finish gaat dan is het wel licht ja. ;D
Quad vintage.

garmtz

Nee, totaal niet donker... Vind wel dat dit alles erg off topic gaat, wederom 'dankzij' Fred.

Dr.Bedlo

Citaat van: garmtz op september  8, 2011, 12:01:47
Nee, totaal niet donker... Vind wel dat dit alles erg off topic gaat, wederom 'dankzij' Fred.

Geen dank graag gedaan.
Quad vintage.

S@m

Fred is een mazzelaar, hij heeft op audiogebied blijkbaar nog veel te ontdekken...

Dr.Bedlo

Citaat van: fred19633 op september  8, 2011, 11:59:36
Ligt eraan welke finish je neemt als je zwart neemt is het wel donker ja..En als je voor een witte finish gaat dan is het wel licht ja. ;D

En toch is dit geen rare gedachte er zijn in het verleden wel experimenten meegedaan waarbij een paar exacte gelijke speakers maar dan in een witte en in een zwarte kleur inderdaad een geheel andere waarneming bij het luisterpanel naar voren brachten. Subjectief dus. Dat kan al haast niet anders. Een zeker verwachtingspatroon en dat is veradelijk maar o zo menselijk. Dat is bij mij en Jamo net zo...De verwachting bij mij is dat het niets is en dat zal dan ook bij mij altijd zo blijven. Vele mensen hebben dat bij Bose ook.

Ik heb nu de flatcap(is binnengekomen) aangesloten op de CD speler maar hoor ik verschil...Nee...Niets. Toegegeven het moet nog worden ingespeeld.
Quad vintage.

S@m

Citaat van: fred19633 op september  8, 2011, 12:09:34
Dat is bij mij en Jamo net zo...De verwachting bij mij is dat het niets is en dat zal dan ook bij mij altijd zo blijven.

Kom op Fred, je weet zelf toch ook wel dat dit zal veranderen wanneer je betreffende luidsprekers hoort en ze klinken wél naar tevredenheid...?!

Dr.Bedlo

Citaat van: S@m op september  8, 2011, 12:29:08
Kom op Fred, je weet zelf toch ook wel dat dit zal veranderen wanneer je betreffende luidsprekers hoort en ze klinken wél naar tevredenheid...?!

Ja natuurlijk weet ik dat ook wel, maar er aan toegeven valt nog niet mee. Ik heb jaren lang geen enkele feeling met Jamo gehad en stel je voor dat ze nu wel redelijke tot goede luissprekers maken. Heb ik ook met Naim overigens. Ik vind Naim luidsprekers niet zo geweldig. Mind you niet slecht begrijp me goed maar het spreekt mij niet zo aan. De kans is dan ook groot dat als Naim nu ineens wel een goede ls maakt die er uitspringt ik niet de moeite zou gaan nemen er naar te luisteren.

Ach en dat is met zoveel dingen zo, het moet je aanspreken kwa geluid en filosofie en of uiterlijk. En als dat het niet doet dan word het niks toch?
Quad vintage.

S@m

Citaat van: fred19633 op september  8, 2011, 12:35:14
Ja natuurlijk weet ik dat ook wel, maar er aan toegeven valt nog niet mee. Ik heb jaren lang geen enkele feeling met Jamo gehad en stel je voor dat ze nu wel redelijke tot goede luissprekers maken. Heb ik ook met Naim overigens. Ik vind Naim luidsprekers niet zo geweldig. Mind you niet slecht begrijp me goed maar het spreekt mij niet zo aan. De kans is dan ook groot dat als Naim nu ineens wel een goede ls maakt die er uitspringt ik niet de moeite zou gaan nemen er naar te luisteren.

Ach en dat is met zoveel dingen zo, het moet je aanspreken kwa geluid en filosofie en of uiterlijk. En als dat het niet doet dan word het niks toch?

Ondanks dat bepaalde merken je niet aanspreken is het wel leuk en imho de moeite waard om ze te beluisteren, gewoon om een ervaring rijker te worden  ;)

Dr.Bedlo

Citaat van: S@m op september  8, 2011, 12:38:05
Ondanks dat bepaalde merken je niet aanspreken is het wel leuk en imho de moeite waard om ze te beluisteren, gewoon om een ervaring rijker te worden  ;)

Dat ben ik met je eens maar dan kun je gezien de hoeveelheid LS fabrikanten wel aan de gang blijven. Aan de andere kant heb ik nog nooit naar iets kunnen luisteren zonder echt geintressseerd te zijn en echt de intentie te hebben dat als het mij aanspreekt het ook echt te kopen.

Ik bedoel hier mee aan te geven. Dat ik niet naar zaken luister die ik niet kan betalen, -tenzij dit een openbare luistersessie betreft-of dat ik naar iets luister gewoon om ff te horen hoe iets klinkt. zonder ook maar de intentie te hebben om het eventueel ook aan te schaffen. Vind dit nogal zielig en oneerlijk tegenover de winkelier. Dat beperkt natuurlijk de keuze wel enigzins.

En ja ...Dat is nu eenmaal ikke. Als ik het ooit voor een tig aantal jaren eens gehoord heb en het is mi niet iets dat mij aanspreekt zal ik er jaren later ook niet meer naar luisteren.
Quad vintage.

S@m

AbZ

Citaat van: S@m op september  8, 2011, 12:55:02Ieder z'n meug...
Dat ook  :coffee:

(denk dat Garm gelijk heeft qua on/off-topic)

Oud lid

Die NAIM Ovator S600 en S400 zijn grotendeels door de Duitser Karl Heinz Fink ontworpen. Iemand die allerlei fabrikanten, tegen betaling uiteraard, zijn diensten aanbiedt. Dus hoeveel NAIM heeft zo'n luidspreker dan?

Erwin B

garmtz

Heel veel NAIM... Net of een enkele driver de speaker maakt...

garmtz

Voor de duidelijkheid: hij heeft alleen de BMR (mede)ontwikkeld.

Oud lid

Citaat van: garmtz op september  8, 2011, 13:14:03
Heel veel NAIM... Net of een enkele driver de speaker maakt...

Ik denk niet dat het alleen bij de driver is gebleven.

Fink heeft oa ook gewerkt voor ALR/Jordan, Boston, Magnat en de nieuwe Wharfedale Jade serie.

Erwin B

corry

.

Oud lid

Naim heeft ook een duur netsnoer. Die weten zeker waar ze mee bezig zijn! >:D

Erwin B