Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Klout10

Citaat van: Erwin B op augustus 18, 2011, 13:27:03
"Ein gut erhaltener Nait-1 für um 150,- wäre eine Überlegung wert." Dat vindt iemand op een Duits forum, waar ik vaker zit. En dat kan ik wel onderschrijven. Er wordt gewoon te veel verwacht voor zogeheten vintage spullen. Hoge bedragen zijn alleen voor mensen die g**len op het merk. In het betreffende topic vraagt ook iemand wat zo'n versterker nog mag kosten. De geciteerde persoon heeft zelf jaren een Nait 1 gehad.

Erwin B

Helemaal mee eens, bij dit soort apparatuur is vaak "wat de gek er voor geeft".
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Alco

€ 150,- vind ik spotgoedkoop voor een Nait-1.
Toegegeven, als je ziet waar sommige Nait's op Ebay van eigenaar wisselen, dan is 't soms wel even schrikken.

Maar aan de andere kant... die hoge waardevastheid is vaak niet voor niets.

Als ik uitga van een Nait 1, die gemiddels voor zo'n € 300,- verkocht word (soms meer, soms iets minder) en dan nog een recap verdient, van € 275,- (via Latham), dan zit je op bijna € 600,-
Dat is meer dan de versterker, midden jaren '80 nieuw kostte!!  :butbut: Maar on the other hand... ik ken (nog) geen huidige versterker in die prijsklasse (of evt het dubbele) die beter klinkt.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

musfed

Ja Alco, en dan vergeet je ook nog wat.
Hoeveel versterkers uit de jaren '80, of nieuwer, kun je retourneren naar de fabrikant voor een servicebeurt?
Ik kan zo snel op geen merk komen!!!
Dutch & Dutch 8c's

Alco

CiteerJa Alco, en dan vergeet je ook nog wat.
Hoeveel versterkers uit de jaren '80, of nieuwer, kun je retourneren naar de fabrikant voor een servicebeurt?
Ik kan zo snel op geen merk komen!!!
Klopt helemaal Musfed.

Ik ken één merk die dat ook doet, en dat is Sonneteer.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Oud lid

Dat recappen stelt niks voor zegt men op het Duitse forum. Zal dus ook wel weer veel te veel voor betaald worden.

Geen versterker die beter klinkt en die ook nog het dubbele mag kosten. Jij hebt wel humor, Alco :yawnee:

Erwin B

Alco

CiteerDat recappen stelt niks voor zegt men op het Duitse forum. Zal dus ook wel weer veel te veel voor betaald worden.
Dus,...omdat 'men' het zegt op dat Duitse forum is het zo ? :sarcasm:

Als je kijkt naar de kosten van de onderdelen die gebruikt worden... ja, dan wordt daar teveel voor betaald, en persoonlijk vind ik 't ook wel prijzig, maar ik denk dat 't voornamelijk in het arbeidsloon zit. Ik zou 't zelf in ieder geval niet kunnen, dus ik vind het prettig dat die mogelijkheid geboden wordt, en de versterker dan weer als nieuw is.

CiteerGeen versterker die beter klinkt en die ook nog het dubbele mag kosten. Jij hebt wel humor, Alco :yawnee:
Dank je. (altijd leuk als je mensen aan 't lachen kunt krijgen :smile:)

Ik wil niet zeggen dat er geen betere versterker is voor het in mijn voorbeeld genoemde bedrag (<€ 1200,- ) en misschien is 't een wat ongenuanceerde uitspraak, want zoiets blijft persoonlijk en afhankelijk in welke set je een versterker beluisterd en vergelijkt.

Maar,... als ik 't goed begrijp ken jij wel een versterker in die genoemde prijsklasse die je beter vind klinken dan een Nait 1 ? (of Nait 2) Ben benieuwd welke...

musfed

CiteerDat recappen stelt niks voor zegt men op het Duitse forum. Zal dus ook wel weer veel te veel voor betaald worden.

Dat klinkt mij wel errug negatief in de oren.
De re-cap is niet alleen een re-cap. Als de dealer het goed doet wordt er een opknapbeurt uitgevoerd nav de originele "meetwaarden".
De onderdelen komen uit Salisbury waar men van allen apparaten onderdelen bewaart. Loopwerken van cd-spelers uitgezonderd wanneer deze niet meer gemaakt worden.

En waar betaal je voor:
- dealer/importeur die het werk doet (uit elkaar halen, solderen etc)
- Naim die een enorm magazijn heeft waar ze voorraad voorfinancieren
- Naim die, als een onderdeel niet meer gemaakt wordt, investeert in het vinden van een gelijkwaardig onderdeel.

Kom daar maar eens voor bij een ander merk.
Dutch & Dutch 8c's

Oud lid

Citaat van: Alco op augustus 18, 2011, 20:44:05

Als je kijkt naar de kosten van de onderdelen die gebruikt worden... ja, dan wordt daar teveel voor betaald, en persoonlijk vind ik 't ook wel prijzig, maar ik denk dat 't voornamelijk in het arbeidsloon zit. Ik zou 't zelf in ieder geval niet kunnen, dus ik vind het prettig dat die mogelijkheid geboden wordt, en de versterker dan weer als nieuw is.
Dank je. (altijd leuk als je mensen aan 't lachen kunt krijgen :smile:)

Ik wil niet zeggen dat er geen betere versterker is voor het in mijn voorbeeld genoemde bedrag (<€ 1200,- ) en misschien is 't een wat ongenuanceerde uitspraak, want zoiets blijft persoonlijk en afhankelijk in welke set je een versterker beluisterd en vergelijkt.

Maar,... als ik 't goed begrijp ken jij wel een versterker in die genoemde prijsklasse die je beter vind klinken dan een Nait 1 ? (of Nait 2) Ben benieuwd welke...

Zoals je al zegt, Alco, is zoiets persoonlijk. Dus ik vind dat er betere versterkers zijn.
Jij vindt Naim het beste, dat mag.

Erwin B

Oud lid

Citaat van: Alco op augustus 18, 2011, 20:44:05

Ik vind hier wat vooringenomenheid in doorklinken. Je doet net of er in Duitsland geen Naim kenners en ook nog technische mensen rondlopen. Van het door mij al jaren bezochte forum kunnen de Nederlandse fora nog wat leren. En heel veel kennis daar.

Erwin B

Alco

CiteerIk vind hier wat vooringenomenheid in doorklinken. Je doet net of er in Duitsland geen Naim kenners en ook nog technische mensen rondlopen

Zo bedoelde ik het niet hoor.  Je zei:"zal dus ook wel weer teveel voor betaald worden", alleen omdat enkele mensen op een Duits forum vinden dat een recap niks voorsteld.
Daarmee wou ik aangeven dat dat ook een persoonlijke mening is van die mensen, en niet perse zo hoeft te zijn.
(of 't nou op een Duits, Engels of Nederlands forum is)

Bensz

Die genoemde €275 is denk ik wel redelijk als je alleen al naar uurloon kijkt.
Maar wat wordt er voor dat geld allemaal vervangen? Het mag dan te prijzen zijn dat een fabrikant 20 jaar oude versterkers serviced, maar er zijn zat hobbyisten die vintage van welk merk dan ook reviseren.

Alco

Citeerwat wordt er voor dat geld allemaal vervangen?

Bensz

Maar de eindtorren dus niet?

fireman

Dit werd bij mijn nait 2 uitgevoerd.

10*tantaal condensator in voortrap/eindtrap

2*tantaal condensatoor Phono ingang

1*voedings condensator

Verder krijgt de eindtrap een controle op BIAS afstelling en nieuwe koelpasta onder eindtransistors, volume krijgt controle op onbalans (bij onbalans nieuwe potmeter deze is niet inbegrepen in ReCap kit!)

Visuele controle en werking van knoppen.

Apparaat wordt gereinigd en getest op gehoor.

Prijs 275 euro incl. btw

Laat ik nu een perfecte potmeter hebben  O0
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Dr.Bedlo

Hebben ze en relatief dure versterker, kun je dit ding na ongeveer 10 jaar weer als nieuw laten klinken en dat is het  prutte.pruttel-pruttel....steun kreun. Kijk Dat begrijp ik dus ff niet..Zucht ga maar weer aan mijn Fendertje pielen.
Quad vintage.

S@m

Citaat van: fred19633 op augustus 19, 2011, 09:51:15
Hebben ze en relatief dure versterker, kun je dit ding na ongeveer 10 jaar weer als nieuw laten klinken en dat is het  prutte.pruttel-pruttel....steun kreun. Kijk Dat begrijp ik dus ff niet..Zucht ga maar weer aan mijn Fendertje pielen.

Misschien een stomme vraag Fred, maar sport je?
Je zucht zoveel, misschien een slechte conditie?

On topic: waarop baseer je dat de versterker na een update klinkt als pruttel-pruttel...steun-steun?

Dr.Bedlo

lezen wat er staat is niet een van je sterke punten wel?
Quad vintage.

S@m

Citaat van: fred19633 op augustus 19, 2011, 10:02:01
lezen wat er staat is niet een van je sterke punten wel?

'Zucht' kom ik anders wel vaak tegen... ;D

Edit...Oooh, je drukt je een beetje beroerd uit, maar ik heb 'm...zij zuchten ook... ;)

Dr.Bedlo

Citaat van: S@m op augustus 19, 2011, 10:10:30
'Zucht' kom ik anders wel vaak tegen... ;D

Goed laat ik het dan duidelijker uitleggen: Je koopt op een gegeven moment een relatief dure versterker(NAIM dus) Na ongeveer 10 jaar heb je de mogelijkheid om deze door middel van een aantal onderdelen weer als nieuw te laten functioneren en klinken. Vervolgens klinken er dus stemmen in dit forum dat men dat toch veel te duur vind. En is het gesteun en gekreun naar aanleiding van dit prijsgebeuren  goed te horen. En dat begrijp ik dus niet?
Je kunt het ook laten of zelf gaan pielen. Is je versterker waarschijnlijk wel naar de donder, maar het bespaart je uiteraard wel je centen.
Heb overigens nog steeds geen nieuwe cd5-2.
Quad vintage.

S@m

Citaat van: fred19633 op augustus 19, 2011, 10:15:37
Goed laat ik het dan duidelijker uitleggen: Je koopt op een gegeven moment een relatief dure versterker(NAIM dus) Na ongeveer 10 jaar heb je de mogelijkheid om deze door middel van een aantal onderdelen weer als nieuw te laten functioneren en klinken. Vervolgens klinken er dus stemmen in dit forum dat men dat toch veel te duur vind. En is het gesteun en gekreun naar aanleiding van dit prijsgebeuren  goed te horen. En dat begrijp ik dus niet?
Je kunt het ook laten of zelf gaan pielen. Is je versterker waarschijnlijk wel naar de donder, maar het bespaart je uiteraard wel je centen.
Heb overigens nog steeds geen nieuwe cd5-2.

Helder Fred  ;)

Nosferatu

Mij ook helder. Begreep Fred even niet helemaal. Nu weer wel. ;D
Is toch mooi dat je eigen oude vertrouwde versterker weer als nieuw kan worden gemaakt ? Doet geen enkele andere fabrikant bij mijn weten, die hebben liever dat je een nieuwe koopt. Wat dat betreft is zo'n recap zo duur nog niet.
En Fred, wanneer naar it harkstee Naim show ? Vrijdag ? Zaterdag ?
Video corner: Denon X-4000 AVR + Denon DBT-3313UD, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels, LG 50PK350 Full HD plasma TV.

Music corner: Luxman L-509Z versterker, Luxman D-07X SACD speler, Denon DCD-1520 (1989)  CD speler, Philips CD-101 (1984) CD speler, Tellurium Q Black Diamond XLR interlinks, Tellurium Q Ultra Black II RCA interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Black, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon MC-X40, Ortofon Quintet Black-S, Audio Technica  AT33xMLB, Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre-amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Belden 19364 luidsprekerkabels.

HeadFi corner: Sony NW-A306 DAP, Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Sony WH-1000XM3, Bose QC25, ATH-MSR7NC hoofdtelefoons, AudioQuest DragonFly Kobalt USB-DAC/amp.

garmtz

Ik vind die recap eigenlijk gewoonweg goedkoop, als je ziet wat voor werk erin zit.

musfed

Mij hoor je ook niet klagen (nou ja, wel even als ik moet pinnen.... ;))
Dutch & Dutch 8c's

Dey

Hot news!

Focal heeft Naim overgenomen!  :o

http://www.pinkfishmedia.net/forum/showthread.php?t=104411
http://www.focal.com/en/home-audio-loudspeakers/focal-jmlab/focal-and-naim.php
http://forums.naimaudio.com/displayForumTopic/content/7057894844685991

Ik zal me trouwens even voorstellen.
Ben altijd al een audiofiel geweest en heb een aantal jaren geprobeerd om een goede installatie in de auto te krijgen omdat ik veel op weg zit. Dit heb ik na vele investeringen maar opgegeven en bezit nu een nieuwe Volvo met uitstekende geluidsinstallatie af-fabriek. Heerlijk! Geen gedoe meer met tal van afstellingen en storingen!
Sinds vorig jaar ben ik mijn woonkamer installatie aan het upgraden en ik bezit nu toevallig bijna dezelfde installatie als Alco, namenlijk het volgende:

Focal Chorus 816W
NAC A5 (2x 6m)
Naim Nait 5i
Chord Cobra Cinch --> DIN
Metrum Quad dac
Apogee Wyde Eye coax
Squeezebox Touch modded

Klinkt al lekker maar er is nog een hoop te verbeteren aan akoestiek en misschien luidsprekers of een Nait XS / SuperNait.
Enfin, eerst  morgen maar eens de Naim demo bezoeken bij Snijders te Rotterdam.
Naim Audio NAC202, NAPSC, NAP200, HiCapDR, DAC-V1, Rega P6 Ania, Nsub, Dynaudio

musfed

Volgens mij gaan ze meer samenwerken dan dat er sprake is van een overname.
Lijkt me niet onverstandig.
Dutch & Dutch 8c's