Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Bas Akkerman

Citaat van: Klout10 op augustus  6, 2011, 17:18:36
Het mooie forums (fora?) als deze is dat je direct ervaringen uit kunt wisselen met andere eindgebruikers. Ook de input en ervaring van dealers is m.i. van grote waarde, zij zijn immers hele dagen bezig en hebben - meer dan wie hier ook - de mogelijkheid om apparatuur in talloze combi's te proberen.

Heus, ik lees ook wel eens reviews, maar beschouw ze niet als zaligmakend.  ;)

Ben niet zo van de plusjes, maar +1 ;)
Ik zie het ook als leidraad. Vervolgens kan je ze hier toetsen en er over discussiëren, om ze vervolgens bij een dealer te testen en ten slotte bij je thuis.
Om weer een beetje on-topic te geraken. Hoe goed beschreven de reviews van Naim ook zijn, drie noten van een muziekstuk met je eigen oren beluisteren, kunnen 1000 maal meer vertellen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Roger Black

Ik heb één referentie van Naim en dat is de Nait5i. Ik ben opzoek naar wat meer controle, iets meer power dan de Nait 5i. Het lijkt mij dat ik dit meer zal vinden in de voor-, eindversterker combi's zoals de 112/150 of 102/180. Ga luisteren en vergelijken is het devies. Maar als je je op de tweede hands markt begeeft is dat soms wel lastig. Vandaar mijn vragen hoe deze combinaties zich verhouden tot mijn referentiepunt.

Dr.Bedlo

Ongetwijfeld meer controle en rust. maar is een nait xs dan niet iets voor je? Nu ik een juiste cd speler heb hoor ik duidelijk het verschil met de 5 mark 2 meer controle, iets meer rust, maar vooral een veel meer details en breder stereobeeld. Ook een betere definitie en controle van het laag. Alhoewel ze wel eens zeggen Source first".
Quad vintage.

Alco

Ik moet 't nu toch echt effe kwijt. ik snap niet hoe 't kan, maar mijn set klinkt sinds gisteravond een stuk lekkerder!

Eerst dacht ik nog dat 't verbeelding was, maar ik heb gisteravond muziek beluisterd, vanmorgen, vanmiddag en vanavond. (waarbij vanavond notabene één album vrijwel van begin tot eind... iets was heeel zelden voorkomt)

Het enige wat er sinds gisteren is veranderd, is dat ik een andere netkabel aan m'n Nait 5i-2 heb hangen.
Waarom ?  :unsure: (lang verhaal, en berust meer op toeval, maar wordt te lang en off-topic om nu op door te gaan)

Het gekke is... het gaat om een merkloze netkabel die ik nog had liggen in een bak met diverse interlinks, speakerkabels, kegels/spikes, etc.

Ik kan er nog niet bij dat de verbetering die ik nu ervaar, aan een andere netkabel zou kunnen liggen. :unsure: :dontgetit:
Maar een andere verklaring heb ik ook niet. (als 't toch verbeelding is, laat me dan maar mooi verder dromen) ::)

Ik heb vanavond opvallend veel muziek geluisterd en ook net nog op bescheiden volume. Het bleef uitnodigen om meer te gaan luisteren. Hetgeen wat ik hiervoor miste (via de Nait 5i-2), ervaar ik vreemd genoeg nu wel.
Vooral het gegeven dat de muziek ook blijft boeien op bescheiden volume vind ik een sterk punt.

Het leukste is dat 't me dus geen cent gekost heeft en ik al overwoog om de Nait 5i-2 te koop te zetten.

Goed,... het is dat 't inmiddels wel bedtijd is,..anders...  :sigh:
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Robiwan

Citaat van: Alco op augustus  7, 2011, 00:35:01
Ik moet 't nu toch echt effe kwijt. ik snap niet hoe 't kan, maar mijn set klinkt sinds gisteravond een stuk lekkerder!

Hmm zou best kunnen hoor door de andere netkabel. Als ik de standaard Naim netkabel vervang door een zogenaamd "high end" niet Naim exemplaar dan verdwijnt meteen een deel van de levendigheid.

Ik moet ook even wat kwijt :D Ik speel weer met de Naim stageline phonoversterker (gelukkig dus niet verkocht!). Deze klinkt in combi met de Neat Motives 2 een heel stuk beter dan met de Linn Ninka's. Dat de volumeregelaar een stuk verder open moet neem ik dan voor lief. Het klinkt zeer gedefinieerd, levendig, open en lekker. Bovendien geen spoortje ruis of brom.

Ben tot nu toe zeeeeeeeer te spreken over de Neat Motives 2 in combinatie met Naim.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Alco

Ah, da's goed om te horen LPlover.  Zou toch zonde zijn geweest als je je Stageline nu al kwijt was.

Merk je er ook iets van dat de speakers kleiner/minder hoog zijn dan je Ninka's ?
Toen ik de Motive 2's voor het eerst zag, dacht ik namelijk dat gezien de bescheiden lengte, het geluidsbeeld wat 'laag bij de grond' zou zijn.  (maar dat zal wel meevallen dan, doordat ze iets achterover hellen)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Roger Black

Citaat van: fred19633 op augustus  6, 2011, 20:17:48
Ongetwijfeld meer controle en rust. maar is een nait xs dan niet iets voor je? Nu ik een juiste cd speler heb hoor ik duidelijk het verschil met de 5 mark 2 meer controle, iets meer rust, maar vooral een veel meer details en breder stereobeeld. Ook een betere definitie en controle van het laag. Alhoewel ze wel eens zeggen Source first".

De nait XS ligt op dit moment buiten mijn budget helaas.

Dr.Bedlo

Op vrijdag 26 en zaterdag 27 augustus zal bij Hifistudio It Harkstee het merk Naim centraal staan. Er wordt op deze dagen aandacht geschonken aan de NDX, hun nieuwste netwerkspeler. Dit zal in combinatie zijn met o.a. de Ovator 400, deze speaker heeft inmiddels al de nodige furore verworven en zal hier in combinatie met een Naim NAC282/NAP200 combinatie gaan spelen. Tijdens deze show zal er ook ruimschoots aandacht worden besteed aan de verschillende voedingen die Naim gebruikt bij hun apparatuur en wat voor hoorbaar effect dit heeft op de weergave.
U bent van harte welkom op:

Vrijdag 26 augustus: 13-21u
Zaterdag 27 augustus: 11-17u
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: Alco op augustus  7, 2011, 08:58:24
Ah, da's goed om te horen LPlover.  Zou toch zonde zijn geweest als je je Stageline nu al kwijt was.

Merk je er ook iets van dat de speakers kleiner/minder hoog zijn dan je Ninka's ?
Toen ik de Motive 2's voor het eerst zag, dacht ik namelijk dat gezien de bescheiden lengte, het geluidsbeeld wat 'laag bij de grond' zou zijn.  (maar dat zal wel meevallen dan, doordat ze iets achterover hellen)

De motives 2 stralen mooi de ruimte in en het klankbeeld is lekker los. Ze vullen mijn woonkamer van 6x4,5 m helemaal met mooie klanken. De Ninka's waren groter maar het klankbeeld op zich was meer compact en tussen de speakers. Het klankbeeld bleef ook wat meer aan de speaker plakken dan bij de Motives. De Ninka's hadden wel iets meer controle door de gesloten kast en een wat voller laag. Maar zo op het gehoor gaan ze beide net zo diep. De volumeregelaar moet wel wat verder open omdat de gevoeligheid met 85 dB een stukje lager ligt dan van de Ninka's.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

Overigens over merkbetrokkenheid gesproken ken iemand die zijn zoon Linn heeft genoemd en zijn dochter Ninka. Wel apart. maar om je zoon nu NAIM te noemen? Of je dochter ovatar of snaic? Kweennie.
Quad vintage.

musfed

Haha, volgens mij zijn er nogal wat mannen die Naim heten.

Betekenis en herkomst van Naim:

Naim is een Arabische jongensnaam.
De betekenis van de naam is `Sereen, kalm`.
Dutch & Dutch 8c's

Cyreg

@Alco > natuurlijk kan dat zeer zeker aan het andere netsnoertje liggen  :pompom:
Ik ben totaal niet verbaasd hoor en geloof je eigen oren, in combi met je hersenen, maar wel!

In dit naim Topic al eerder vermeld dat freebee netsnoertjes bijna allemaal verschillend klinken.
En ook voorgesteld om dat 'ns uit te proberen(zie mijn antw. op 9 juni, 2 juli en 21 juli in dit topic)

Ook 'ns kijken in de "showcase sector" bij "Sone's set"  bij mijn antw. op 17 april voor freebee netsnoer fabrikanten..
... en ook link naar Naimforums over netkabels.

Kortom blij dat in ieder geval iemand daar 'ns (zij het blijkbaar per ongeluk) z'n voordeel mee doet  ;)
setup: Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 3DW Gold +(plus) > Furutech e-TP60E(G) > AH! KB10 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (CD8SE)

Alco

Citeer@Alco > natuurlijk kan dat zeer zeker aan het andere netsnoertje liggen  
Ik ben totaal niet verbaasd hoor en geloof je eigen oren, in combi met je hersenen, maar wel!

In dit naim Topic al eerder vermeld dat freebee netsnoertjes bijna allemaal verschillend klinken.
En ook voorgesteld om dat 'ns uit te proberen(zie mijn antw. op 9 juni, 2 juli en 21 juli in dit topic)

@Cyreg.

Tja,... :blush: ik denk dat ik toch een beetje te eigenwijs en nuchter was, om te geloven dat ook tussen niet exotische netkabels nog uberhaupt verschillen zouden kunnen ziijn. Eerst dacht ik echt dat 't tussen m'n oren zat, maar 't is nu al de 2e dag en vanmorgen heb ik weer zitten genieten, dus ik ga inderdaad maar op m'n oren af! (deed ik gelukkig al, maar toch) :satisfied:

ThijsG

@Fred,

Hoe is het met je Naim NAIT XS, nog nieuwe bevindingen? Ben erg benieuwd.

Ik heb even een tegenvaller gehad met de belastingdienst had bijna de Naim NAP200 bij elkaar, en zal weer opnieuw moeten beginnen met sparen.
Zat even te denken om de NAC202 in de verkoop te doen, en de 2e handse Nait XS te pakken die op Marktplaats staat.
"Why play so many notes instead of just choosing the most beautiful?" Miles Davis

Klout10

Citaat van: ThijsG op augustus  7, 2011, 20:13:03
@Fred,

Ik heb even een tegenvaller gehad met de belastingdienst had bijna de Naim NAP200 bij elkaar, en zal weer opnieuw moeten beginnen met sparen.
Zat even te denken om de NAC202 in de verkoop te doen, en de 2e handse Nait XS te pakken die op Marktplaats staat.

Niet doen! Vroeg of laat wil je toch weer een NAC202/NAP200...
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

ThijsG

Citaat van: Klout10 op augustus  7, 2011, 20:17:38
Niet doen! Vroeg of laat wil je toch weer een NAC202/NAP200...

Ben ik met je eens, vandaar ook nog niet gedaan. Wel is het jammer dat de NAC202 al bijna 2 maand in de doos zit. :)
"Why play so many notes instead of just choosing the most beautiful?" Miles Davis

Klout10

Ik weet niet wat voor speakers je hebt, maar zou een NAP155XS iets zijn?? Scheelt alweer gauw zo'n EUR 800...
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

ThijsG

Citaat van: Klout10 op augustus  7, 2011, 20:56:35
Ik weet niet wat voor speakers je hebt, maar zou een NAP155XS iets zijn?? Scheelt alweer gauw zo'n EUR 800...

Sonus Faber Cremona Auditors, heb ik ook aan zitten denken, en dan vanzelf weer eens inruilen voor de 200. Ik denk wel dat de NAP155XS genoeg juice
heeft om de Sonus goed aan te sturen. Ik geloof dat de mannen van BB&G eens zeiden dat de XS wat te licht zal zijn.

dre73

wat heb je nu staan dan?
Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

ThijsG

Citaat van: dre73 op augustus  7, 2011, 21:16:11
wat heb je nu staan dan?

Marantz SR8300 receiver staat aangesloten. En een hele mooie Naim NAC202 in de doos :P.

Poldo

Naim maar ook Moon staan bekend dat zij op papier weinig watts geven en dus "lastige" speakers niet kunnen temperen. Gedeeltelijk is dit waar, echter op een speaker met een redelijk hoog rendement hoeft dit geen probleem te zijn.

Ik ben op een forum helemaal afgemaakt toen ik vertelde dat mijn 2x50w Moon versterker makkelijk mijn audiovectors konden aansmurfen. Ik zou volgens hen minimaal 200 watt nodig hebben.

Hebben Naim eigenaren dit ook wel eens te horen gekregen van watts believers?

Natuurlijk is meer watts handig, maar er zijn meer factoren die een rol spelen zoals power supply, en de manier hoe de watts verdubbelen in 4 ohm etc?
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

AbZ

Citaat van: fred19633 op augustus  7, 2011, 10:38:13
Overigens over merkbetrokkenheid gesproken ken iemand die zijn zoon Linn heeft genoemd en zijn dochter Ninka. Wel apart. maar om je zoon nu NAIM te noemen? Of je dochter ovatar of snaic? Kweennie.
Ninka vind ik eigenlijk wel een leuke naam.  Linn lijkt meer op een raar gespelde meisjesnaam (Lynn)
maar er zijn idd een hoop merken/modellen die hierbij tot ergere ongelukken kunnen leiden  :D

Dr.Bedlo

Citaat van: ThijsG op augustus  7, 2011, 21:12:48
Sonus Faber Cremona Auditors, heb ik ook aan zitten denken, en dan vanzelf weer eens inruilen voor de 200. Ik denk wel dat de NAP155XS genoeg juice
heeft om de Sonus goed aan te sturen. Ik geloof dat de mannen van BB&G eens zeiden dat de XS wat te licht zal zijn.

De xs heeft net zo veel juice als de 155 zijnde 60 watt en als mijn XS geen enkele moeite heeft om mijn Harbeths van 83 DB rendement aan te sturen zal de XS ook geen enkele moeite hebben om de Sonussen van 88 DB rendement aan te sturen.

En anders sonussjes  op de snelbinders en ff bij mij luisteren dan weet je het zeker of het je aanstaat.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Citaat van: ThijsG op augustus  7, 2011, 20:13:03
@Fred,

Thijs

Klote zeg"Maar misschien niet onverstandig om je idealen iets naar beneden te schroeven. De XS draait nu helemaal goed met de CD5 mark 2. Kan alleen maar een vergelijk maken met de NAIT5-2 maar dat de XS duidelijk de meerdere is.  is duidelijk. Meer controle en rust, _alhoewel dat niet dramatisch is te noemen- maar vooral meer details en een beter en breder stereobeeld- een betere controle vooral in de lage tonen. Vind het de meerprijs tov de NAIT 5-2 meer dan waard.
Quad vintage.