Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

garmtz

Citaat van: Bas Akkerman op augustus  6, 2011, 13:08:23
En de Unitiserve via de (DAC van de) Naim CD van Fred laten spelen en dan versterken door de Nait XS? Of zeg ik nu weer iets raars?

Ja, je zegt iets geks... :) Een Naim CD-speler heeft geen digitale ingangen...

Dr.Bedlo

Nog even een vraag: Ik heb nu de NAIM spullen rechtstreeks op die houten tafel staan en ik vraag mij af of het misschien iets uithaalt om onder de apparatuur iets van spikes te monteren zodat het wat los van het hout komt of geven de gemonteerde rubberen voetjes voldoende demping.?
Quad vintage.

garmtz

Citaat van: fred19633 op augustus  6, 2011, 13:27:30
Nog even een vraag: Ik heb nu de NAIM spullen rechtstreeks op die houten tafel staan en ik vraag mij af of het misschien iets uithaalt om onder de apparatuur iets van spikes te monteren zodat het wat los van het hout komt of geven de gemonteerde rubberen voetjes voldoende demping.?

De normale voetjes zijn zo goed als ideaal.

S@m

Citaat van: fred19633 op augustus  6, 2011, 13:27:30

Wat vragen die Naimies toch veel... Probeer het gewoon uit!

Alco

CiteerVanwege het generatieverschil... De Nait 5i zit min of meer in dezelfde generatie als de 112/122+150.

Aah, ok.. ja, da's waar.

CiteerWat vragen die Naimies toch veel... Probeer het gewoon uit!
Haha,...ja,..dat verwacht je toch niet, op een forum !?  :sigh: ;)
Ik heb zelf o.a. geëxperimenteerd met Masterbase isolatieblokjes, kegels, marmerplaten...
uiteindelijk kwam alles gewoon weer op z'n (eigen) pootjes terecht.  8)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

S@m

Citaat van: Alco op augustus  6, 2011, 13:56:24
Haha,...ja,..dat verwacht je toch niet, op een forum !?  :sigh: ;)

In de verwachting dat 'men' naast het Naim topic ook andere topic leest idd niet.

Iets wat jij in elk geval wel heb gedaan getuige onderstaand citaat  ;)

CiteerIk heb zelf o.a. geëxperimenteerd met Masterbase isolatieblokjes, kegels, marmerplaten...
uiteindelijk kwam alles gewoon weer op z'n (eigen) pootjes terecht.  8)

En da's ook de enige manier om erachter te komen of de sound je uiteindelijk bevalt.

Dr.Bedlo

Met dit verschil dat ik nu weet dat ik het gewoon zo moet laten, en Alco ettelijke eurotjes heeft weggegooid >:D om tot het zelfde resultaat te komen....! Tsja...vandaar mijn vraag he...Soms ben ik best wel handig :P
Quad vintage.

S@m

Citaat van: fred19633 op augustus  6, 2011, 14:24:43
Met dit verschil dat ik nu weet dat ik het gewoon zo moet laten, en Alco ettelijke eurotjes heeft weggegooid >:D om tot het zelfde resultaat te komen....! Tsja...vandaar mijn vraag he...Soms ben ik best wel handig :P

Foutje.

Alco vind het prima met de standaard voetjes en misschien heeft hij bij de doorverkoop ervan wel winst weten te maken.

Misschien vind jij het (in jouw set-up) misschien juist wel prettig om het voordeel te hebben van harde voetjes voor bijvoorbeeld een wat 'gestokener' plaatje. Of heb je het liever wat 'troebel' en hebben zachte voetjes je voorkeur... ;D

Dr.Bedlo

Nee hoor als Alco het goed vind dan heb ik geen reden om verder te experimenteren.
Quad vintage.

S@m

Citaat van: fred19633 op augustus  6, 2011, 14:31:03
Nee hoor als Alco het goed vind dan heb ik geen reden om verder te experimenteren.

garmtz

There is but one way... The NAIM way... :D

NAIM denkt zelf nota bene na welke voetje ze toepassen onder welk model. Zo heeft een CDX2 keiharde gladde voetjes, maar de meeste andere apparaten iets zachtere.

S@m

Citaat van: garmtz op augustus  6, 2011, 14:59:40

Zo heeft een CDX2 keiharde gladde voetjes...

Toch niet toevallig omdat ze die nog ergens in een doos vonden... :satisfied:

Wel een compliment waard aan Naim... ;)

Klout10

Wat me opvalt op dit forum is dat men maar al te vaak afgaat op meningen van anderen en verhalen van "horen zeggen". Vaak hebben deze mensen het desbetreffende apparaat niet eens zelf beluisterd. Ook lees ik maar al te vaak dat een apparaat op internet of in en magazine goede recentie heeft gekregen. Een (internet) magazine is voor z'n inkomsten mede afhankelijk van advertenties. Het lijkt me voor de hand liggen dat een apparaat van een leverancier/importeur die pagina's van datzelfde blad vult met advertenties niet zo snel een slechte recentie zal krijgen! Wellicht dat de Engelstalige magazines hier vanwege de grotere schaal in het voordeel zijn, maar ik kan me zo 1-2-3 geen slechte recentie in een Nederland blad herinneren...

Ga zelf luisteren, als het beter klinkt dan is het ook beter. Kan je op de lange termijn een hoop geld besparen...

Wellicht een beetje off-topic, maar ik moest het toch even kwijt...
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

garmtz

Dr.Bedlo

Citaat van: garmtz op augustus  6, 2011, 14:59:40

NAIM denkt zelf nota bene na welke voetje ze toepassen onder welk model. Zo heeft een CDX2 keiharde gladde voetjes, maar de meeste andere apparaten iets zachtere.

Hmm...Als die voetjes sowieso geconstueerd zijn voor de verschillende apparaten vraag ik mij wel af wat dan het nut is van die audiofiele racks (naimframe) bijvoorbeeld, zou dan niet veel uit moeten maken toch?
Quad vintage.

garmtz

Citaat van: fred19633 op augustus  6, 2011, 16:09:42
Hmm...Als die voetjes sowieso geconstueerd zijn voor de verschillende apparaten vraag ik mij wel af wat dan het nut is van die audiofiele racks (naimframe) bijvoorbeeld, zou dan niet veel uit moeten maken toch?

Die redenatie gaat niet op... Het is niet dat de voetjes het apparaat immuun maken voor trillingen/resonanties of wat dan ook, het is alleen zo dat die specifieke voetjes in een ideale situatie het beste klinken voor dat apparaat, los van het feit of het nog beter kan met een Naim rack (wat dus wel het geval is).

Dirk

ben eigenlijk wel blij dat Linn geen rack in het aanbod heeft  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Bas Akkerman

Citaat van: garmtz op augustus  6, 2011, 13:14:04
Ja, je zegt iets geks... :) Een Naim CD-speler heeft geen digitale ingangen...

Weer wat geleerd, maar had ook kunnen googlen...  :blush:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Alco

CiteerWat me opvalt op dit forum is dat men maar al te vaak afgaat op meningen van anderen en verhalen van "horen zeggen". Vaak hebben deze mensen het desbetreffende apparaat niet eens zelf beluisterd. Ook lees ik maar al te vaak dat een apparaat op internet of in en magazine goede recentie heeft gekregen.

Ik begrijp je standpunt Klout10, en ben 't met je eens, maar op zich vind ik 't geen kwaad kunnen als meerdere(!) recensies de klank van eenzelfde HiFi produkt omschrijven en daarmde iemand dan aansporen om te gaan luisteren.
(al zou 't misschien ook mensen kunnen afschrikken om iets te gaan luisteren, n.a.v een test, terwijl ze zelf wellicht een heel andere mening zouden hebben, na beluistering)

Je komt inderdaad zelden een negative recensie tegen. (vroeger nog weleens in de Engelse HiFi magazines)

Ik geef soms zelf ook weleens aan in reacties, dat een bepaald HiFi component 'volgens zeggen/anderen' of volgens meerdere recensies zus/zo klinkt, maar dan zeg ik dat er wel bij.  

Zelf luisteren blijft inderdaad de enige oplossing!  8)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Bas Akkerman

Citaat van: Alco op augustus  6, 2011, 16:36:50
Ik begrijp je standpunt Klout10, en ben 't met je eens, maar op zich vind ik 't geen kwaad kunnen als meerdere(!) recensies de klank van eenzelfde HiFi produkt omschrijven en daarmde iemand dan aansporen om te gaan luisteren.
(al zou 't misschien ook mensen kunnen afschrikken om iets te gaan luisteren, n.a.v een test, terwijl ze zelf wellicht een heel andere mening zouden hebben, na beluistering)

Je komt inderdaad zelden een negative recensie tegen. (vroeger nog weleens in de Engelse HiFi magazines)

Ik geef soms zelf ook weleens aan in reacties, dat een bepaald HiFi component 'volgens zeggen/anderen' of volgens meerdere recensies zus/zo klinkt, maar dan zeg ik dat er wel bij.  

Zelf luisteren blijft inderdaad de enige oplossing!  8)

Hifi.nl was vroeger nog wel kritisch, maar dat is ook wel steeds minder. Erg jammer, zeker als je dat tegenover reviews in hardware-bladen zet. Dat is misschien ook wel makkelijker testen, omdat het om cijfertjes gaat en dus makkelijker meetbaar is. Zal nooit kopen zonder te luisteren, maar een eerlijke review kan toch leerzaam en onderhoudend zijn.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dr.Bedlo

Ja maar wat is een eerlijke review? Daar kom je als consument nooit achter. Als ik verschillende reviews lees dan is het inderdaad zo dat alles hallelujah is met een klein foutje want we willen tenslotte wel objectief lijken. En reviews van consumenten zijn ook niet echt behulpzaam een ieder zal toch zijn eigen merk en voorkeuren te vuur en te zwaard verdedigen( een beetje generalieren mag toch wel?)
Quad vintage.

Bas Akkerman

Een eerlijke review is een review die een apparaat op zichzelf test (wat kan het, wat doet het) én deze test in het licht van zelfde apparaten in dezelfde prijsklasse en duurdere klasse (klankmatige eigenschappen). Zodat je dus kunt achterhalen hoe een apparaat zich verhoudt tot andere apparaten, je wilt immers een keuze kunnen maken. Tegenwoordig is in veel reviews "alles goed", een beetje zoals een review uit de consumentenbond.

Dr.Bedlo

Citaat van: Klout10 op augustus  6, 2011, 15:16:21
Wat me opvalt op dit forum is dat men maar al te vaak afgaat op meningen van anderen en verhalen van "horen zeggen". Vaak hebben deze mensen het desbetreffende apparaat niet eens zelf beluisterd. Ook lees ik maar al te vaak dat een apparaat op internet of in en magazine goede recentie heeft gekregen. Een (internet) magazine is voor z'n inkomsten mede afhankelijk van advertenties. Het lijkt me voor de hand liggen dat een apparaat van een leverancier/importeur die pagina's van datzelfde blad vult met advertenties niet zo snel een slechte recentie zal krijgen! Wellicht dat de Engelstalige magazines hier vanwege de grotere schaal in het voordeel zijn, maar ik kan me zo 1-2-3 geen slechte recentie in een Nederland blad herinneren...

Ga zelf luisteren, als het beter klinkt dan is het ook beter. Kan je op de lange termijn een hoop geld besparen...

Wellicht een beetje off-topic, maar ik moest het toch even kwijt...

Tot op zekere hoogte kan ik je redenatie volgen en beamen. Maar als je niet van te voren al een wishlist hebt samen gesteld dan is het hek van de dam en blijf je aan het luisteren en wikken en wegen.Reviews kunnen dan een goed hulpmiddel zijn zeker...ik heb mij vroeger laten leiden door review en kocht binnen mijn budget datgene dat de hemel werd ingeprezen en ja...dat ging dus telkens mis. Want de synergie ontbrak totaal.

Ben nu ook wel iemand van het luisteren maar binnen bepaalde grenzen. Zoals Bas Akkerman dat doet kan ik wel snappen en heb er ook wel respect voor maar zou het zelf niet kunnen.
Heb overigens toen ik opzoek was naar speakertjes voor mijn surroundset naar de Boston geluisterd die door vrijwel zoniet iedereen de hemel in werd geprezen...Heb toch maar de Monitor audios genomen.
Tsja..Ingewikkeld die Audio.
Quad vintage.

Klout10

Het mooie forums (fora?) als deze is dat je direct ervaringen uit kunt wisselen met andere eindgebruikers. Ook de input en ervaring van dealers is m.i. van grote waarde, zij zijn immers hele dagen bezig en hebben - meer dan wie hier ook - de mogelijkheid om apparatuur in talloze combi's te proberen.

Heus, ik lees ook wel eens reviews, maar beschouw ze niet als zaligmakend.  ;)
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Klout10

*