Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Alco

CiteerNee, het merk Bach: http://www.bachluidsprekers.nl/
Ok,...dus toch..  kende ik nog niet.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

S@m

Citaat van: Alco op juli 21, 2011, 21:36:39
Met name veel moderne, strak ingerichte woonkamers zijn vaak (te) weinig gedempt.
(vaak laminaat/plavuizen, geen gordijnen, geen vloerkleed)

In zo'n kamer is het dan ook zonde om (kostbare) audio apparatuur neer te zetten, iedere rechtgeaarde audio liefhebber zal zo'n akoestiek mijden als de ...  ;)

Dr.Bedlo

Meestal krijgt dan de apparatuur de schuld!
Quad vintage.

S@m

Citaat van: fred19633 op juli 22, 2011, 09:42:01
Meestal krijgt dan de apparatuur de schuld!

Of er wordt klauwen met geld uitgegeven aan bekabeling...

Bas Akkerman

Of er wordt muziek gedraaid die nog wel een beetje klinkt.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

S@m

Citaat van: Bas Akkerman op juli 22, 2011, 09:47:55
Of er wordt muziek gedraaid die nog wel een beetje klinkt.

Zou die muziek bestaan Bas?

Bas Akkerman

Veel bas, veel lagere stemmen, piano. Ja, vast wel.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

S@m

Citaat van: Bas Akkerman op juli 22, 2011, 09:50:21
Veel bas, veel lagere stemmen, piano. Ja, vast wel.

Nee, veel te veel reflecties. Word je horendol van  ;)

Bas Akkerman

Als ik sommige woofers in auto's hoor... Er zullen echt wel mensen zijn die dat kunnen waarderen hoor. Maar andersom is ook niet goed hoor, de luisterkamer van Snijders was voor mijn smaak iets te gedempt. Ben gewoon heel benieuwd LPlover het vindt!

S@m

Citaat van: Bas Akkerman op juli 22, 2011, 09:56:08
Als ik sommige woofers in auto's hoor... Er zullen echt wel mensen zijn die dat kunnen waarderen hoor. Maar andersom is ook niet goed hoor, de luisterkamer van Snijders was voor mijn smaak iets te gedempt. Ben gewoon heel benieuwd LPlover het vindt!

Een auto heeft niet de akoestiek van een badkamer ;)

Dirk

sorry voor de off-topic reactie, maar ik ben niet de enige, dus in dit topic kan het blijkbaar ;)

valt me op dat velen bij het zien van een moderne en relatief kale kamer meteen denken dat het nooit ofte nimmer goed kan klinken.
zelf heb ik ook een behoorlijk minimalistisch ingerichte kamer, maar ik heb echt nergens last van, dus het zal allemaal wel meevallen mits je net genoeg demping can creëren en de meest kritische reflecties kan aanpakken (in mijn geval spiegelreflecties vanaf de tegenoverliggende muur)...en dat hoeft echt niet altijd dmv dikke raambekleding of kamerbrede/hoogpolige tapijten.

wat ik daarnaast veel bizarder vind, is hoe velen op dit forum een (naar mijn gevoel) belachelijk grote/uitgebreide set in een ruimte hebben staan die daar fysiek gewoon echt niet toereikend voor is, en dan heb ik het enkel en alleen over de ratio grootte vd kamer, tov grootte (& aantal) speaker(s).

ik zie hier bvb soms (luister)ruimtes de revue passeren van nog geen 4 bij 4, waarin een surround set wordt neergezet waarmee je met gemak een woonkamer van 40m² kan vullen...en dan vraagt zo iemand zich af of ie nog kan upgraden dmv akoustische aanpassingen, andere kabeltjes of wat voor tweak dan ook :wacko:
btw ; idem trouwens voor stereosets, ook daar zie je op fora als dit soms een set speakers staan in een ruimte, waarvan ik enkel maar kan denken "doodzonde van zo'n set speakers"

edit : typo
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dr.Bedlo

Mee eens.

Wat mij nogal eens opvalt is dat er mensen zijn die echt een hele mooie installatie hebben en de speakers een meter uit elkaar zetten. Of dat nu wel een goed stereobeeld geeft? Nee dus..
Quad vintage.

Bas Akkerman

Citaat van: Dynky op juli 22, 2011, 10:29:59
ik zie hier bvb soms (luister)ruimtes de revue passeren van nog geen 4 bij 4, waarin een surround set wordt neergezet waarmee je met gemak een woonkamer van 40m² kan vullen...en dan vraagt zo iemand zich af of ie nog kan upgraden dmv akoustische anpassingen, andere kabeltjes of wat voor tweak dan ook :wacko:
btw ; idem trouwens voor stereosets, ook daar zie je op fora als dit soms een set speakers staan in een ruimte, waarvan ik enkel maar kan denken "doodzonde van zo'n set speakers"

Absoluut mee eens, ben zelf ook volop bezig met het plaatsingsvraagstuk. Punt is ook niet dat alleen kale ruimtes nadelige effecten kunnen hebben op de geluidskwaliteit, maar de akoestiek op zich. En aangezien sets vaak in huiskamers komen te staan, wordt daar (imho) te weinig rekening mee gehouden. Maar ik houd veel teveel van discussie, wie heeft er iets te melden op Naim-gebied!?

S@m

Citaat van: Dynky op juli 22, 2011, 10:29:59
sorry voor de off-topic reactie, maar ik ben niet de enige, dus in dit topic kan het blijkbaar ;)

valt me op dat velen bij het zien van een moderne en relatief kale kamer meteen denken dat het nooit ofte nimmer goed kan klinken.
zelf heb ik ook een behoorlijk minimalistisch ingerichte kamer, maar ik heb echt nergens last van, dus het zal allemaal wel meevallen mits je net genoeg demping can creëren en de meest kritische reflecties kan aanpakken (in mijn geval spiegelreflecties vanaf de tegenoverliggende muur)...en dat hoeft echt niet altijd dmv dikke raambekleding of kamerbrede/hoogpolige tapijten.

wat ik daarnaast veel bizarder vind, is hoe velen op dit forum een (naar mijn gevoel) belachelijk grote/uitgebreide set in een ruimte hebben staan die daar fysiek gewoon echt niet toereikend voor is, en dan heb ik het enkel en alleen over de ratio grootte vd kamer, tov grootte (& aantal) speaker(s).

ik zie hier bvb soms (luister)ruimtes de revue passeren van nog geen 4 bij 4, waarin een surround set wordt neergezet waarmee je met gemak een woonkamer van 40m² kan vullen...en dan vraagt zo iemand zich af of ie nog kan upgraden dmv akoustische aanpassingen, andere kabeltjes of wat voor tweak dan ook :wacko:

edit : typo

Met erg grote luidsprekers kan je best een erg goede sound creëeren in een kleine ruimte, uiteraard zou dit nóg mooier kunnen zijn in een grote ruimte. Ik denk vergelijkbaar met je voorbeeld van de 'kale' ruimte. In een aangeklede ruimte zou dit ook waarschijnlijk (nog) mooier klinken.

Overigens ben ik het niet met je eens dat een kale ruimte mooi klinkt, maar dit ligt denk ik ook weer aan smaak.

Ik ben onlangs nog bij iemand geweest met een set van zo'n 25K, in een kale ruimte. Hij vond het fantastisch klinken, ik vreselijk... ;)

Dr.Bedlo

Tsja...Dat NAIM toch mooier klinkt met een goede cdspeler dan met een kadukke!
Quad vintage.

Bas Akkerman

Citaat van: fred19633 op juli 22, 2011, 10:46:34
Tsja...Dat NAIM toch mooier klinkt met een goede cdspeler dan met een kadukke!

Als het goed is wel, anders had dit topic vast niet de 150 pagina's gehaald!

Robiwan

iemand ervaring hier met de Lehmann black cube 2006 SE?
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

garmtz

Robiwan

Citaat van: garmtz op juli 22, 2011, 15:16:04
Ja.

oh :D Is dat wat? Morgen lenen bij Arts excellence.

De Astin trew AT8000 die ik nu te leen heb is een prima klinkende phonopre met een zuivere klank maar het laag mag van mij nog wat krachtiger zijn.
Ik wil ook nog een Clearaudio proberen.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

AbZ

Citaat van: LPlover op juli 22, 2011, 14:31:53
iemand ervaring hier met de Lehmann black cube 2006 SE?
lekker on topic  :thumbs-up:  ;D

garmtz

Citaat van: LPlover op juli 22, 2011, 15:26:54
oh :D Is dat wat? Morgen lenen bij Arts excellence.

Ja, heel mooi. Moeilijk voor normaal geld te verbeteren.

CiteerDe Astin trew AT8000 die ik nu te leen heb is een prima klinkende phonopre met een zuivere klank maar het laag mag van mij nog wat krachtiger zijn.
Ik wil ook nog een Clearaudio proberen.

Met alle respect, ik denk dat de Lehmann de mooiste is van allen.

ThijsG

Garmtz,

Ik ben benieuwd of jullie bij BB&G al de Superline hebben getest van Naim?!
"Why play so many notes instead of just choosing the most beautiful?" Miles Davis

garmtz

Citaat van: ThijsG op juli 22, 2011, 19:45:23
Garmtz,

Ik ben benieuwd of jullie bij BB&G al de Superline hebben getest van Naim?!

Ja... Destijds met een SuperCap als voeding. Subliem... Een enorme klankrijkheid en ultieme rust, maar tegelijkertijd enorm dynamisch, open en ruimtelijk.

ThijsG

Citaat van: garmtz op juli 22, 2011, 21:02:46
Ja... Destijds met een SuperCap als voeding. Subliem... Een enorme klankrijkheid en ultieme rust, maar tegelijkertijd enorm dynamisch, open en ruimtelijk.

Ja tja, ja.... haha die moet ik ook hebben. Maar wel errug prijzig voor een Phonostage :D. Dat wordt flink sparen komende tijd. (nadat ik een nieuwe NAP200 heb gekocht :P).
"Why play so many notes instead of just choosing the most beautiful?" Miles Davis

garmtz

Ik hoop dat je niet serieus bent... ;)