Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Cyreg

LPl , ik hoop dat je in de gaten hebt dat:
"suf" geluid is bijna het tegenovergestelde van scherp, helder, irritant en niet-lang-naar-te-luisteren geluid  :o

Als ik jou was toch maar spikes rechtstreeks op het beton(zonder extra losse steen) en wat langer luisteren.
Evt pas na 'n week met andere tweaks(rack, netsnoer) gaan proberen de klank wat aan te passen. Succes  ;)
setup: Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 3DW Gold +(plus) > Furutech e-TP60E(G) > AH! KB10 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (CD8SE)

Robiwan

Overigens vraag ik mij af of er niet een gouden regel is voor de LS opstelling en of er software en of hardware in de handel is om een en ander optimaal af te regelen, zoals dat vaak opok bij surround het geval is tenminste daar word vaak een microfoon bijgeleverd.
[/quote]

zou wel handig zijn om met een simpel software programma en meetmicrofoon voor het afstellen.
Mijn pioneer surround versterker heeft ook roomcorrectie en klinkt perfect met films.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Robiwan

Citaat van: Cyreg op juli 21, 2011, 12:56:48
LPl , ik hoop dat je in de gaten hebt dat:
"suf" geluid is bijna het tegenovergestelde van scherp, helder, irritant en niet-lang-naar-te-luisteren geluid  :o
Als ik het zo interpreteer samen met je eerdere posts, hou je het zo ook weer niet erg lang vol hoor!

Als ik jou was toch maar spikes rechtstreeks op het beton(zonder extra losse steen) en wat langer luisteren.
Evt pas na 'n week met andere tweaks gaan proberen de klank wat aan te passen.
Netsnoeren, interlinks of om te beginnen toch vooral eerst speakerkabel, Succes  ;)

kabelissue is passe. naim kabels geven gemiddeld gezien het mooiste resultaat. wellicht ben ik de sound van de linn's gewoon zat. als ik de kamer inloop en er speelt een muziekje dan moet dat helder en fris klinken. Dat doet het nu wel min of meer maar met de spikes direct ophet beton of zonder spikes veel minder.

Dr.Bedlo

Citaat van: LPlover op juli 21, 2011, 12:59:13
Overigens vraag ik mij af of er niet een gouden regel is voor de LS opstelling en of er software en of hardware in de handel is om een en ander optimaal af te regelen, zoals dat vaak opok bij surround het geval is tenminste daar word vaak een microfoon bijgeleverd.

zou wel handig zijn om met een simpel software programma en meetmicrofoon voor het afstellen.
Mijn pioneer surround versterker heeft ook roomcorrectie en klinkt perfect met films.

Mijn Marantz heeft dat ook en daar is niets mis mee.
Quad vintage.

Bas Akkerman

Ik denk dat dat soort correcties toch een beetje ten koste gaan van het stereogeluid. Bij films ligt dat net wat minder kritisch kan ik me voorstellen (wat is een "goede" explosie of vliegtuig dat overscheert?).
Met stereo heb je vaak niet echt een gouden regel; de ene luidspreker heeft wel toe-in nodig, de ander niet. En dan heb je het nog niet eens over akoestiekproblemen (die bij jou toch het grootste aandeel lijken te hebben).

En vergeet de rol van de versterker niet! Als ik mijn luistersessies erbij haal, is de invloed van de versterker op dat "je meenemen in de muziek" behoorlijk hoor!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Robiwan

Citaat van: Bas Akkerman op juli 21, 2011, 13:03:52
Ik denk dat dat soort correcties toch een beetje ten koste gaan van het stereogeluid. Bij films ligt dat net wat minder kritisch kan ik me voorstellen (wat is een "goede" explosie of vliegtuig dat overscheert?).
Met stereo heb je vaak niet echt een gouden regel; de ene luidspreker heeft wel toe-in nodig, de ander niet. En dan heb je het nog niet eens over akoestiekproblemen (die bij jou toch het grootste aandeel lijken te hebben).

En vergeet de rol van de versterker niet! Als ik mijn luistersessies erbij haal, is de invloed van de versterker op dat "je meenemen in de muziek" behoorlijk hoor!

de linn ninka's zijn 4 ohm wellicht speelt dat ook mee? De akoestiek is op zich niet heel slecht, geen galmbak bijv. maar er zijn wel wat flutterechoos te horen en het klinkt gedempt. Tja de vrouw heeft ook wat in te brengen en ik moet het hier voorlopig mee doen :D 

Cyreg

Sorry LPl, vergissing  :blush:
Heb het eerdere antwoord van vandaag wat aangepast.

Wel speakers met spikes rechtstreeks op betonnen vloer en daarvandaan verder werken.
Heb je alles al 'n keer op 'n houtachtig rack geprobeerd?

Naim interlinks en LSkabel zijn natuurlijk OK in jouw setup.
Misschien toch 'ns een "rustig" niet-Naim freebee netsnoertje uitproberen op de 5i amp.
setup: Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 3DW Gold +(plus) > Furutech e-TP60E(G) > AH! KB10 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (CD8SE)

garmtz

Citaat van: LPlover op juli 21, 2011, 13:01:42
kabelissue is passe. naim kabels geven gemiddeld gezien het mooiste resultaat. wellicht ben ik de sound van de linn's gewoon zat. als ik de kamer inloop en er speelt een muziekje dan moet dat helder en fris klinken. Dat doet het nu wel min of meer maar met de spikes direct ophet beton of zonder spikes veel minder.

Linn speakers klinken vrij 'droog' en neutraal. Weinig 'sprankelend', hoewel open en eerlijk. Als je een 'spetterend' geluid zoekt, is Linn o.h.a. niet de beste keuze. Overigens is die 4 Ohm wel optimaal voor de NAIM versterker.

Bas Akkerman

off-topic: welkom terug Garmt, leuke vakantie gehad?

on-topic: leuk dit zo mee te lezen, leer hier weer van

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Robiwan

Citaat van: Cyreg op juli 21, 2011, 14:03:36
Sorry LPl, vergissing  :blush:
Heb het eerdere antwoord van vandaag wat aangepast.

Wel speakers met spikes rechtstreeks op betonnen vloer en daarvandaan verder werken.
Heb je alles al 'n keer op 'n houtachtig rack geprobeerd?

Naim interlinks en LSkabel zijn natuurlijk OK in jouw setup.
Misschien toch 'ns een "rustig" niet-Naim freebee netsnoertje uitproberen op de 5i amp.

dat heb ik dus al aangegeven dat de speakers op de stoeptegels meer sprankelend klinken dan zo op de vloer. Wellicht is plaatsing niet zo bedoelt maar dat kan me geen reet schelen zolang het in mijn oren maar goed klinkt. Met de stoeptegels eronder komt de tweeter dus wat hoger van de grond en wellicht zorgt alleen dat voor een wat meer sprankelend geluid?

Bas Akkerman

kan natuurlijk ook, maar dan kan je misschien beter de spikes wat verstellen zodat de speakers iets "voorover" buigen en de tweeters een betere hoogte hebben. als dat kan

garmtz

Citaat van: Bas Akkerman op juli 21, 2011, 14:08:41
off-topic: welkom terug Garmt, leuke vakantie gehad?

Thanks! Ja, was relaxed! :)

garmtz

Citaat van: LPlover op juli 21, 2011, 14:24:52
dat heb ik dus al aangegeven dat de speakers op de stoeptegels meer sprankelend klinken dan zo op de vloer. Wellicht is plaatsing niet zo bedoelt maar dat kan me geen reet schelen zolang het in mijn oren maar goed klinkt. Met de stoeptegels eronder komt de tweeter dus wat hoger van de grond en wellicht zorgt alleen dat voor een wat meer sprankelend geluid?

Je moet je nooit storen aan 'wat hoort', alleen afgaan op wat in jouw oren het beste klinkt!

En kan door de tweeterhoogte komen, zeker! Vooral als je bank/stoel vrij hoog is. Je kunt inderdaad ook experimenteren met tilt, maar in mijn ervaring presteren Linn speakers uitstekend als ze waterpas staan.

Robiwan

Citaat van: garmtz op juli 21, 2011, 14:29:07
Je moet je nooit storen aan 'wat hoort', alleen afgaan op wat in jouw oren het beste klinkt!

En kan door de tweeterhoogte komen, zeker! Vooral als je bank/stoel vrij hoog is. Je kunt inderdaad ook experimenteren met tilt, maar in mijn ervaring presteren Linn speakers uitstekend als ze waterpas staan.

ze staan waterpas op de tegels.

Cyreg

Ipv koppelen vd speaker ad betonnen vloer(lees huis/massa) door spikes, wordt ie nu gekoppeld aan de tegel.  ???
De tegel ligt NIET puntgekoppeld ad betonnen vloer, heeft alleen gewicht.
Dat geeft naar mijn ervaring in het algemeen meer midden-hoog geluid > jouw helderheid.

Geluidsverschil heeft n.m.m. heel weinig te maken met 'n paar cm hoogte verschil voor de tweeter.
Zeker niet als je ook e.e.a. op 'n afstandje beluisterd, random in de luisterruimte.
Kan je checken door even 'n blok hout te gebruiken ipv steen  :o

Robiwan

Citaat van: Cyreg op juli 21, 2011, 16:57:47
Ipv koppelen vd speaker ad betonnen vloer(lees huis/massa) door spikes, wordt ie nu gekoppeld aan de tegel.  ???
De tegel ligt NIET puntgekoppeld ad betonnen vloer, heeft alleen gewicht.
Dat geeft naar mijn ervaring in het algemeen meer midden-hoog geluid > jouw helderheid.

Geluidsverschil heeft n.m.m. heel weinig te maken met 'n paar cm hoogte verschil voor de tweeter.
Zeker niet als je ook e.e.a. op 'n afstandje beluisterd, random in de luisterruimte.
Kan je checken door even 'n blok hout te gebruiken ipv steen  :o

Ik snap de theorie achter het koppelen en inderdaad klinkt er meer midden-hoog met de tegel eronder maar voor mijn oren klinkt dat beter, tenminste voorlopig wel ja :D.
Ik hou verder van een schoon, strak en knorrig laag. Ik gruwel van gebonk, traagheid maar ook van te slank laag. Daarnaast moet het midden en hoog helder en open klinken met bite.

Ik ga aanstaande zaterdag naar een paar luidsprekers luisteren bij snijders hifi. Voorlopig de Neat motive 2, B&W CM8, Audio Physics en nog wat ander spul. Fred zet alles netjes klaar. Ik neem ook keiharde techno mee want dat draai ik ook geregeld :D

Verder laat ik mijn cd5x en nat05 tuner even nakijken bij Latham of ze nog voldoen aan de specs en zoniet dan recappen.

Alco

Citeerook de Nait5i hebben van nature een beetje gebrek aan tophoog en dat hoor je door een zekere mate van terughoudendheidversluiering
De Nait 5i een zekere mate van terughoudendheid/versluiering ?? :huh2:
Dat is wel de laatste eigenschap die ik een Nait 5i zou toekennen.  Eerder het tegenovergestelde.

Ben wel benieuwd hoe de andere speakers bij Snijders je zullen bevallen.
De Neat Motive 2 schijnt een erg fraaie match te zijn met de Nait 5i. :)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Bas Akkerman

Ik heb daar de Audio Physics Sitara en de B&W 805 diamond beluisterd. Ben benieuwd wat je ervan vindt. Vast al eens gezegd, maar voor de zekerheid: houd er rekening mee dat de luisterruimtes van Snijders behoorlijk gedempt zijn.

Dr.Bedlo

Citaat van: Alco op juli 21, 2011, 20:12:29
Dat is wel de laatste eigenschap die ik een Nait 5i zou toekennen.  Eerder het tegenovergestelde.

Moet mij daar bij aansluiten, versluiering terughoudenheid? Nee..geen spoortje.
Quad vintage.

AnalogKid

Ik kan uit eigen ervaring zeggen: de Naim Nait 5i en de Neat Motive's 2 zijn inderdaad een perfecte match! De Neat's zijn levendig, dynamisch, hebben een geweldige drive, transienten zijn snel, vol maar strak laag en klinken daarbij ook nog eens open!  Voor mijn muzieksmaak (progrock, hardrock, metal) echt perfect! Kan me wel voorstellen als je van rustigere muziek houdt dat je ze (teveel?) upfront vindt klinken. Als ik de klankvoorkeuren van LPllover lees zet ik mijn geld op de Neat's.... Oh ja, in mijn luisterruimte (ca. 3x5 meter) heb ik geen last van een bonkig of teveel laag. Maar ik draai ook alleen vinyl, dat scheel natuurlijk wel iets.
Rega P5 full Groovetracer upgrades / Clearaudio Nano / Naim Hi-Line / Naim Nait 5i (italic) / NACA5 / Neat Motive 2 -> 'Spin The Black Circle!'

Robiwan

ik heb m'n bericht aangepast.

Robiwan

Citaat van: Bas Akkerman op juli 21, 2011, 20:17:07
Ik heb daar de Audio Physics Sitara en de B&W 805 diamond beluisterd. Ben benieuwd wat je ervan vindt. Vast al eens gezegd, maar voor de zekerheid: houd er rekening mee dat de luisterruimtes van Snijders behoorlijk gedempt zijn.

de wanden en vloeren zijn geheel bedekt met dik tapijt in de luisterruimtes. De B&W 805d valt af want die kosten 2200 euro per stuk :blink: Fred vond juist het vorige "budget" model van audio physics goed klinken met Naim, daarnaast de Motive 2, B&W CM8, speakers van het merk "Bach???" en natuurlijk de Ovators. Hij was niet zo te spreken van de combinatie Nait5i en Ninka, maar goed dat kan ook een verkoop truc zijn :D. Ik ga niks overhaast beslissen.

Alco

Citeerde wanden en vloeren zijn geheel bedekt met dik tapijt in de luisterruimtes.
Goh, da's een beetje vreemd. Dat komt niet echt overeen met de gemiddelde huiskamer vrees ik.
Met name veel moderne, strak ingerichte woonkamers zijn vaak (te) weinig gedempt.
(vaak laminaat/plavuizen, geen gordijnen, geen vloerkleed)

Citeerspeakers van het merk "Bach???

Ik vermoed dat hier het model 'Bach' van Viƫnna Acoustics bedoeld wordt:

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Bensz

Citaat van: LPlover op juli 21, 2011, 21:09:37
de wanden en vloeren zijn geheel bedekt met dik tapijt in de luisterruimtes. De B&W 805d valt af want die kosten 2200 euro per stuk :blink: Fred vond juist het vorige "budget" model van audio physics goed klinken met Naim, daarnaast de Motive 2, B&W CM8, speakers van het merk "Bach???" en natuurlijk de Ovators. Hij was niet zo te spreken van de combinatie Nait5i en Ninka, maar goed dat kan ook een verkoop truc zijn :D. Ik ga niks overhaast beslissen.

Een oude liefde van me is een Naitje5 met B&W 705's. Zag nu dat B&W de PM1 heeft uitgebracht, wat ik van de constructie cq bouwkwaliteit kan zien op de plaatjes ben ik zeer benieuwd naar de combi met een Nait5iiXS. Volgens mij 705, CM1 on steroids, die niet onderdoen voor 805's.

garmtz