Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Klout10

Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom je er twee versterkers op na houdt. Als je zo tevreden bent met de Nait 2, waarom verkoop je de Nait 5i dan niet??
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Alco

CiteerIk begrijp eigenlijk niet zo goed waarom je er twee versterkers op na houdt. Als je zo tevreden bent met de Nait 2, waarom verkoop je de Nait 5i dan niet??

Kan me voorstellen... ::)

Toen ik de Nait 5i kocht had ik nog een setje Rogers Studio 3's. Die lustten wel wat meer powerrr.
Daarbij is de Nait 5i beter geschikt als je alleen met een CD-speler draait. (wat ik toen deed)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Lex Groningen

Citaat van: Alco op juli 14, 2011, 18:55:50
Bij Rinsma HiFi in Lippenhuizen, Fryslan.

Even een vraagje, ben je daar kort geleden nog geweest? Ben daar een tijdje terug nog geweest, maar wat een vergane glorie is deze zaak, tenminste als ik de verhalen mag geloven zoals het er vroeger was.

Ben daar dus een tijdje terug geweest met forum lid Nosferatu. Vond het een mooi pand, maar eenmaal binnen zag ik een oude collectie en een hoop oude meuk wat niet echt werkte.
Versterker: Musical Fidelity M3si/ Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: Musical Fidelity LX2 LPS/ Luidsprekers: Harbeth ps3er / Streamer: ?/ DAC: ??/  Kabels: ?/Platenwasmachine: Okki Nokki

Alco

CiteerEven een vraagje, ben je daar kort geleden nog geweest ?

Nee, ben er zeker al een jaar of 5 a 6 niet meer geweest.

CiteerBen daar een tijdje terug nog geweest, maar wat een vergane glorie is deze zaak, tenminste als ik de verhalen mag geloven zoals het er vroeger was.

O,ja ?  :unsure: Ik ken Rinsma eigenlijk alleen vanaf 1995 t/m circa 2005)

Was er enkele jaren toch wel vaste klant/kind aan huis. (op gegeven moment m'n auto verkocht en er even later kwam er een Naim dealer in Grunn'n)  the rest as they say is history.  ;D ;)

CiteerVond het een mooi pand, maar eenmaal binnen zag ik een oude collectie en een hoop oude meuk wat niet echt werkte.
Ik vind 't ook een mooi pand, met veel, prettige luisterruimtes. Ik begrijp wat je bedoeld met oude meuk.
Rinsma moe(s)t niet zoveel hebben van 'modern spul' en was een liefhebber van veel merken die hun gloriedagen inmiddels allang achter de rug hebben. Ik denk dat de beste man inmiddels wel in de 70 moet zijn. :sadlike:
Eigenlijk zijn er maar 3 merken die hij voert, waar hij helemaal weg van is... Sonneteer, PENaudio en AVID.

Als ik me niet vergis was Rinsma de eerste Naim dealer in Nederland. (a living legend dus eigenlijk :clapping: )
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Lex Groningen

Het was inderdaad een man van in de 70. Maar wel een man die je van alles wilde laten zien en horen, alleen ging alles niet zo goed meer.
Een platenspeler die van zijn voetjes donderde, een versterker die niet werkte en tot slot ook nog een phono amp die open en bloot lag en niet werkte.
Bij de laatste wilde ik nog wel helpen, maar had zoiets van, niet doen, ik ga een knal horen vervolg, kortsluiting. :D
Vond het dus een goede aardige man, maar had denk ik zijn zaak eerder moeten overdoen aan iemand die in deze tijd staat.
Versterker: Musical Fidelity M3si/ Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: Musical Fidelity LX2 LPS/ Luidsprekers: Harbeth ps3er / Streamer: ?/ DAC: ??/  Kabels: ?/Platenwasmachine: Okki Nokki

Alco

CiteerEen platenspeler die van zijn voetjes donderde, een versterker die niet werkte en tot slot ook nog een phono amp die open en bloot lag en niet werkte.
Yep,...sounds like Rinsma to me. ;D  Er werkten ook wel andere mensen af en toe toen ik er kwam.
Ik hoop dat de zaak tzt overgaat aan iemand die in ieder geval wel diezelfde passie en gedrevenheid heeft, voor dezelfde produkten. (misschien ietsie voorzichtiger ;)  Maar dat zal wel goed komen denk ik. :)

Z'n zoon is al importeur van Sonneteer,...anders was dat een mogelijke kandidaat voor overname geweest. :lookaround:

Ik denk in ieder geval wel met plezier terug aan de good old 90's, toen ik er voor 't eerst Naim hoorde, en toen ik er in 1998 m'n eerste Nait 2 kocht.

Lex Groningen

Citaat van: Alco op juli 15, 2011, 19:42:26
Z'n zoon is al importeur van Sonneteer,...anders was dat een mogelijke kandidaat voor overname geweest. :lookaround:

Jammer dat zijn zoon deze zaak dan niet overneemt. Voor mijn gevoel blijft het een zaak waar je nog iets van kan maken.

Citaat van: Alco op juli 15, 2011, 19:42:26
Ik denk in ieder geval wel met plezier terug aan de good old 90's, toen ik er voor 't eerst Naim hoorde, en toen ik er in 1998 m'n eerste Nait 2 kocht.

Kan me daar heel iets goeds bij voorstellen. Weet niet of je de zaak Jan Roken nog kent in Groningen? Maar ik had dit als 14/15 jarig ventje bij de top lijn van Denon.

Robiwan

speakers met spikes op een steen of direct op de vloer??? Wie geeft het goede antwoord :)

ik vertrouw mn eigen oren niet meer, of het is de nait 5i die zich niet lekker voelt of de speakers die tegenstribbelen, maar het valt mij zo erg op dat het klankbeeld nogal wisselt per dag en zelfs per dagdeel. Nu klinkt het echt volkomen bagger. Hard en kaal als een hele slechte mp3. Hoe kan dat nou????

Bij snijders hifi gaven ze ook al aan dat de nait 5i net niet helemaal lekker klinkt met een linn ninka. Ze hadden goede ervaringen met Neat, B&WCM8 en Audio Physics.

Maar goed ik vertrouw alleen m'n eigen oren, of juist niet :D, maar ga toch stiekem maar eens luisteren.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Alco

CiteerKan me daar heel iets goeds bij voorstellen. Weet niet of je de zaak Jan Roken nog kent in Groningen?

Aaah, jazeker...Roken HiFi. Die kan ik me nog herinneren.
Weet de plek wel waar ik Roken voor 't laatst ben binnen geweest, maar de straatnaam niet meer.
(pand op de hoek, schuin tegenover benzinepomp)

Schuin tegenover Roken HiFi had je tot voor een jaar of 10 ook nog een klein winkeltje met vinyl.

Lex Groningen

Citaat van: Alco op juli 15, 2011, 20:10:32
Weet de plek wel waar ik Roken voor 't laatst ben binnen geweest, maar de straatnaam niet meer.

Bij de Ebbingebrug. ;) Jammer dat dit soort zaken zijn verdwenen uit de stad, net als Eringa.

Schuin tegenover Roken HiFi had je tot voor een jaar of 10 ook nog een klein winkeltje met vinyl.

Vaag. Maar kan me deze zaak niet echt herinneren.

Dr.Bedlo

Citaat van: LPlover op juli 15, 2011, 20:07:08
speakers met spikes op een steen of direct op de vloer??? Wie geeft het goede antwoord :)

ik vertrouw mn eigen oren niet meer, of het is de nait 5i die zich niet lekker voelt of de speakers die tegenstribbelen, maar het valt mij zo erg op dat het klankbeeld nogal wisselt per dag en zelfs per dagdeel. Nu klinkt het echt volkomen bagger. Hard en kaal als een hele slechte mp3. Hoe kan dat nou????

Bij snijders hifi gaven ze ook al aan dat de nait 5i net niet helemaal lekker klinkt met een linn ninka. Ze hadden goede ervaringen met Neat, B&WCM8 en Audio Physics.

Maar goed ik vertrouw alleen m'n eigen oren, of juist niet :D, maar ga toch stiekem maar eens luisteren.

Hee dat komt mij bekend voor....volgens mij ligt het xs gedonder niet eens aan de xs maar aan de cd5i. kan het niet meer nagaan zo want de aston is al weer terug_moet 1st mijn iegen spul weer goedhebben- en de aston had ik geproebeerd met de ipod en dat ging goed.
Quad vintage.

Alco

CiteerVaag. Maar kan me deze zaak niet echt herinneren

Volgens mij heette 't Flat-Records...

Dr.Bedlo

Roken zat aan de Zwanestraat. Schitterend heb ik mijn 1ste hifi versterker weggehaald de Luxman L1. Hadden ook van die mooie foldertjes. Was genieten. Je struikelde altijd wel over een Klipschje en de geur van de Magnat vlamtweeter. Vergeet je nooit meer.

Overigens heeft er ook niet ergens iets op het zuiderdiep gezeten en ja richer sounds in de ebbingestraat maar die was heel snel foetsie.
Quad vintage.

S@m

Citaat van: fred19633 op juli 15, 2011, 20:35:56kan het niet meer nagaan zo want de aston is al weer terug_moet 1st mijn iegen spul weer goedhebben- en de aston had ik geproebeerd met de ipod en dat ging goed.

Sjonge jonge, onbegrijpelijk. Als je een 'storing' in je systeem hebt controleer je toch alles... ???

Dr.Bedlo

Citaat van: S@m op juli 15, 2011, 20:43:51
Sjonge jonge, onbegrijpelijk. Als je een 'storing' in je systeem hebt controleer je toch alles... ???

Wat ik dus tig keer heb gedaan....Alleen de cd51 nu net ff niet op de aston..stom maar ja daar ben je groninger voor.
Quad vintage.

Lex Groningen

Citaat van: Alco op juli 15, 2011, 20:36:50
Volgens mij heette 't Flat-Records...

Sorry, zegt me niets.

Ps: PM.

Robiwan

hmmmmm. Ik heb de speakers nu ontspiked, geen steen onder de voet maar gewoon zo met voet en al op het tapijt gepleurt met beide op een gelijke afstand tot de achtermuur en ongeveer 90 cm uit de hoeken zonder toe in. klinkt weer als van ouds :wub:  misschien ga ik te ver in mijn obsessie om alles zo perfect mogelijk op te stellen, waterpas enz en vergeet daarbij dat met gewoon luisteren en wat schuiven betere resultaten te behalen zijn. Het laag dreunt zonder spikes niet door dus wat dan het nut van de spikes is??

S@m

Citaat van: LPlover op juli 15, 2011, 21:10:05
Het laag dreunt zonder spikes niet door dus wat dan het nut van de spikes is??

O.a. om ze te koppelen aan de betonnen vloer (door het tapijt heen), voor de stabiliteit en om ze waterpas af te kunnen stellen...

bmateijsen

Citaat van: LPlover op juli 15, 2011, 21:10:05
hmmmmm. Ik heb de speakers nu ontspiked, geen steen onder de voet maar gewoon zo met voet en al op het tapijt gepleurt met beide op een gelijke afstand tot de achtermuur en ongeveer 90 cm uit de hoeken zonder toe in. klinkt weer als van ouds :wub:  misschien ga ik te ver in mijn obsessie om alles zo perfect mogelijk op te stellen, waterpas enz en vergeet daarbij dat met gewoon luisteren en wat schuiven betere resultaten te behalen zijn. Het laag dreunt zonder spikes niet door dus wat dan het nut van de spikes is??

Zet de spikes er maar weer onder, maar zonder steen (dan weet je het ;D).

Robiwan

Citaat van: bmateijsen op juli 15, 2011, 21:22:25
Zet de spikes er maar weer onder, maar zonder steen (dan weet je het ;D).

NEE :D klinkt lekker nu zonder spikes :inlove:

bmateijsen

Citaat van: LPlover op juli 15, 2011, 21:26:44
NEE :D klinkt lekker nu zonder spikes :inlove:

Deze luidspreker is niet gemaakt om zonder spikes te draaien.... ::). En de obsessie met een stenen voet snap ik bij de meeste nog steeds niet... ::)

Robiwan

Citaat van: bmateijsen op juli 15, 2011, 21:28:29
Deze luidspreker is niet gemaakt om zonder spikes te draaien.... ::). En de obsessie met een stenen voet snap ik bij de meeste nog steeds niet... ::)

:D :D Het laag is iets vetter maar das juist zo lekker klinkend.

Bensz

Citaat van: Alco op juli 15, 2011, 16:58:26

Deze text uit een testverslag uit 1990 van de Nait 2, verwoord exact mijn bevindingen:

"I must admit that I approached the NAIT 2 with a slight prejudice. Its unusual styling, DIN connectors, relatively high price, and poor performance on the bench did not endear me to it. That was before I listened to it. Seconds into the first record, I knew this amplifier was different. The soundstage was huge, open, three-dimensional, and transparent. Instruments floated in space, with center images presented solidly between the speakers.

The amplifier's most striking characteristic was the depth of the soundstage. Instruments were separated by a feeling of "air." Through the NAIT 2, the speakers tended to disappear into the music.
"

Wat waren toendertijd directe concurrenten van de Nait2?

Dus eigenlijk is er sinds de Nait2 weinig veranderd of verbeterd binnen Naim, en moet ik het niet zien als een leuk vintage apparaat cq nostalgica?

Alco

CiteerWat waren toendertijd directe concurrenten van de Nait 2?

Hmm, daar vraag je wat. Qua klankkarakter zou ik 't even niet weten. Wellicht een Onix OA20.
(ook Engels merk, met vergelijkbare afmetingen, soberheid en forse trafo. http://ftbw.de/files/oa20.html

Enkele andere merken met prima geïntegreerde versterkers uit die tijd (eind jaren 80/begin 90) zijn:

Cyrus (Cyrus 1 en 2)
NVA
Exposure
Musical-Fidelity (de A1 klasse-A "tosti-ijzer)

CiteerDus eigenlijk is er sinds de Nait 2 weinig veranderd of verbeterd binnen Naim, en moet ik het niet zien als een leuk vintage apparaat cq nostalgica?

Er is zeker wel iets veranderd binnen Naim, maar of dat een verbetering is... voor de meeste mensen waarschijnlijk wel, maar er zijn ook mensen die een voorkeur hebben voor de oudere 'chrome bumper' en/of 'olive' serie.
Wat betreft de geïntegreerde Naim versterkers is door de jaren heen het vermogen toegenomen, en is de klank iets veranderd (lastig uit te leggen in welke zin)

Ik zie de oude 'shoe-box' Naits niet als een leuk vintage apparaat en nostalgie ook niet echt.
Met vintage heb ik eigenlijk niet zo veel en bij nostalgie denk ik eerder aan muziek dan aan HiFi.  
Ik had liever gezien dat ik de Nait 5i beter zou vinden. Dan ging de Nait 2 dezelfde dag nog weer de verkoop in, want ik vind de Nait 5i mooier om te zien, heeft meer vermogen en daardoor meer keuze in passende speakers +... een AB om 't volume te kunnen regelen.

Met andere speakers zou m'n voorkeur wellicht kunnen omslaan naar de Nait 5i.
Met makkelijk aan te sturen speakers geef ik de voorkeur aan m'n Nait 2.
(hoewel... ik met m'n vorige Naim n-Sats speakers vreemd genoeg niet echt een voorkeur had)

Bensz

Citaat van: Alco op juli 15, 2011, 22:23:05

Enkele andere merken met prima geïntegreerde versterkers uit die tijd (eind jaren 80/begin 90) zijn:

Cyrus (Cyrus 1 en 2)
NVA
Exposure
Musical-Fidelity (de A1 klasse-A "tosti-ijzer)

Heb je wel ooit iets anders dan Naim in huis gehad? In de jaren 80/90 waren er toch ook bijvoorbeeld mooie dikke jappaners te koop, al dan niet in klasse A.