Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Oud lid

Beste Fred,

Ik blijf alleen maar over de REGA's bezig omdat ik van jullie niks anders hoor dan P3!
En ik vind e P3-24 (1100 pegels) veel te duur voor wat het is en hoe het klinkt!
In die prijsklasse zou ik een Clearaudio Emotion kopen! ook zeer uitgebreid beluisterd. En kun je ook krijgen in melkglasacryl, rood, blauw en zwart.
Of een Technics SL1210 mk2 hoewel die niet meer gemaakt schijnt te worden.

Erwin B

ThijsG

Citaat van: Erwin B op juni 29, 2011, 22:43:13
Beste Fred,

Ik blijf alleen maar over de REGA's bezig omdat ik van jullie niks anders hoor dan P3!
En ik vind e P3-24 (1100 pegels) veel te duur voor wat het is en hoe het klinkt!
In die prijsklasse zou ik een Clearaudio Emotion kopen! ook zeer uitgebreid beluisterd. En kun je ook krijgen in melkglasacryl, rood, blauw en zwart.
Of een Technics SL1210 mk2 hoewel die niet meer gemaakt schijnt te worden.

Erwin B

Clearaudio Concept :P / Performance vindt ik zelf wel mooi van Clearaudio. Michell Gyro SE, Avid Diva II / Volvere (black). Om maar wat tafels te noemen.
Voor budget tafels zou ik kijken naar een tweedehands Thorens TD160 MKII (Black).
"Why play so many notes instead of just choosing the most beautiful?" Miles Davis

Klout10

Citaat van: Alco op juni 29, 2011, 21:43:55
Om 't toch even bij Naim te houden... de Ovator series bijvoorbeeld.
Ik vind 't (zeker gezien de prijs) lelijke speakers, met name ook door de goedkoop aandoende 'plastic' voorkant.
Als die ook in dezelfde houtfineer afwerking was als de zijkanten, werd 't al een wat ander verhaal.
(ook vind ik de fineer keuzes een beetje beperkt en achterhaald bij Naim... al jaaaren maple, cherry en zwart)

Helemaal mee eens! Uiteraard valt er over smaak te twisten, maar naar mijn mening zien veel Engelse luidsprekers er gewoon niet uit!
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

bwolke

Citaat van: Jumping Jack op juni 29, 2011, 21:55:18
Citaat van: Fireman op juni 29, 2011, 21:51:06
Dit is een mooie  :headbanging:

xerxes  :inlove:

Had ik mijn rpm 6.1 niet gehad, had ik deze serieus overwogen...
Zeg dat wel! Helemaal i.c.m. een Aro

Dr.Bedlo

Citaat van: Klout10 op juni 29, 2011, 23:16:19
Helemaal mee eens! Uiteraard valt er over smaak te twisten, maar naar mijn mening zien veel Engelse luidsprekers er gewoon niet uit!

Ja van design hebben ze geen cheese gegeten. Mijn Harbeths zijn ook zo in de jaren zestig blijven steken. Maar dat heeft ook wel weer zijn charme
Quad vintage.

Robiwan

2e beoordeling Naim set:

Bij alle bronnen zou het laag ietwat voller mogen zijn. Met cd komt dat nog het meest naar voren. Wellicht de Linn Ninka's een keer vervangen voor basreflexemplaren. Vervanging van de glasplaten door 12,5 mm mdf zorgt wel voor een iets rijkere weergave.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

musfed

CiteerMijn Harbeths zijn ook zo in de jaren zestig blijven steken.

En die vind ik (helaas nooit beluisterd) geweldig om te zien. Toch een soort statement van de makers dat ze die schroeven in het zicht laten zitten.
Mijn eigen MFS'jes vind ik ook wel mooi om te zien.
Dutch & Dutch 8c's

garmtz

Citaat van: Musfed op juni 30, 2011, 10:53:09
Toch een soort statement van de makers dat ze die schroeven in het zicht laten zitten.

Puur vorm volgt functie hoor...

Dr.Bedlo

Zo..het feest kan weer beginnen de NAIM  Nait XS staat er. !ste indruk....Hard en emotieloos maar dat komt om dat ie steenkoud is.
Quad vintage.

S@m

Citaat van: fred19633 op juni 30, 2011, 16:34:37
!ste indruk....Hard en emotieloos maar dat komt om dat ie steenkoud is.

Luistert dat zo nauw bij Naim dan?

In mijn beleving moet ook 'koud' apparatuur al goed klinken, na enkele nummers kan het dan nog een tikkie beter...

garmtz

Citaat van: S@m op juni 30, 2011, 16:52:53
Luistert dat zo nauw bij Naim dan?

Ja, enorm.

CiteerIn mijn beleving moet ook 'koud' apparatuur al goed klinken, na enkele nummers kan het dan nog een tikkie beter...

Technisch gezien moeten transistoren gewoon op bedrijfstemperatuur zijn en thermisch stabiel. Dat is gewoon meetbaar en zeker hoorbaar.

S@m

Citaat van: garmtz op juni 30, 2011, 16:53:59
Ja, enorm.

Technisch gezien moeten transistoren gewoon op bedrijfstemperatuur zijn en thermisch stabiel. Dat is gewoon meetbaar en zeker hoorbaar.

Okay.

Da's met 1 of 2 tracks toch wel zo'n beetje het geval?

garmtz

Citaat van: S@m op juni 30, 2011, 17:02:02
Okay.

Da's met 1 of 2 tracks toch wel zo'n beetje het geval?

Nee... Weet je hoe lang het duurt voordat een volledige koelvin thermisch stabiel is? Best lang... :) In het geval van een aantal NAIM versterkers (de instappers) is dat de kast zelf.

Klout10

Citaat van: garmtz op juni 30, 2011, 12:23:56
Puur vorm volgt functie hoor...

Geloof ik eerlijk gezegd niets van ...
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Dr.Bedlo

Neem het maar voor waar aan. De NAIT 5 liep eigenlijk pas goed te draaien na enkele maanden.

Sorry dacht dat je het over de NAIT had... Ik geloof wel dat er een hele filosofie achter zit. Overigens wel handig die schroeven aan de achterkant. Apart ook wel.Ook aan de voorkant maar die zie je niet, want die grille is een verhaal apart.
Quad vintage.

garmtz

Citaat van: Klout10 op juni 30, 2011, 17:34:39
Geloof ik eerlijk gezegd niets van ...

Jij wilt dus zeggen dat je meer weet van de 'thin wall/lossy' behuizingen van Harbeth dan ik? Vertel! Harbeth doet NIETS, maar dan ook NIETS aan hun luidsprekers wat NIET in dienst staat van een betere geluidskwaliteit. Behalve dan prachtig gefineerde kasten gebruiken, waarvan een enorme hoeveelheid nog van wordt afgekeurd ook. Lees dit: http://www.harbeth.co.uk/usergroup/showthread.php?351-BBC-style-thin-wall-cabinets.-Why-so-special&highlight=lossy

Maargoed, dit gaat nogal offtopic...

Oud lid

Citaat van: fred19633 op juni 30, 2011, 17:40:21
Neem het maar voor waar aan. De NAIT 5 liep eigenlijk pas goed te draaien na enkele maanden.

Nait 5 i of schuine i. Duidelijk zijn, want er is ook een Nait 5 geweest.

Erwin B

Klout10

Citaat van: garmtz op juni 30, 2011, 18:10:59
Jij wilt dus zeggen dat je meer weet van de 'thin wall/lossy' behuizingen van Harbeth dan ik? Vertel! Harbeth doet NIETS, maar dan ook NIETS aan hun luidsprekers wat NIET in dienst staat van een betere geluidskwaliteit. Behalve dan prachtig gefineerde kasten gebruiken, waarvan een enorme hoeveelheid nog van wordt afgekeurd ook. Lees dit: http://www.harbeth.co.uk/usergroup/showthread.php?351-BBC-style-thin-wall-cabinets.-Why-so-special&highlight=lossy

Maargoed, dit gaat nogal offtopic...

Nee, maar ik doelde op het feit dat schroeven wel of niet zichtbaar zijn in de baffle. Dit heeft volgens mij niets te maken met "vorm volgt functie" ...

Ik blijf erbij dat ik ze er niet uit vind zien, maar over smaakt valt natuurlijk heerlijk te twisten ;-)

Dr.Bedlo

Citaat van: Erwin B op juni 30, 2011, 18:13:15
Nait 5 i of schuine i. Duidelijk zijn, want er is ook een Nait 5 geweest.

Erwin B

Ja..Weet ik toch. Ik heb het dan ook maar over de NAIT 5-2...dat is duidelijk lijkt mij?
Quad vintage.

garmtz

Citaat van: Klout10 op juni 30, 2011, 18:26:30
Nee, maar ik doelde op het feit dat schroeven wel of niet zichtbaar zijn in de baffle. Dit heeft volgens mij niets te maken met "vorm volgt functie" ...

Wel degelijk, want ze verbergen kost geld... :) Hoewel je eigenlijk gewoon met fronts moet spelen, zo zijn ze i.i.g. 'gevoiced'.

CiteerIk blijf erbij dat ik ze er niet uit vind zien, maar over smaakt valt natuurlijk heerlijk te twisten ;-)

Uiteraard... :)

Dr.Bedlo

Wat hebben ze der ook een sjoege van he!
Quad vintage.

Alco

Ik vind wel dat een Naim een poosje nodig heeft om op te warmen voordat ie optimaal klinkt (uurtje ofzo), vandaar ook dat advies om ze gewoon 24/7 aan te laten, maar kan me niet herinneren dat ik merkte dat mijn Nait 5i-2 steeds beter begon te klinken, na verloop van tijd.
(sommige mensen spreken van weken/maanden, waarin ze nog verschillen merken)

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

garmtz

Ik ben ook van mening dat het geen weken/maanden hoeft te duren, maar de complexere Naim spullen (zwaardere eindversterkers etc.) hebben baat bij een dag (zo'n 24 uur dus).

Alco

By the way,....er staat nu opeens een LP12 met de dure Naim Aro arm (verkeerd geschreven overigens) en Naim Armageddon voeding te koop op Martkplaats.  
( http://link.marktplaats.nl/462141495 )

Maar.... (helaas weer een 'maar')  Het komt op mij over als weer zo'n gevalletje 'too good to be true'

De advertentie is in half Engels/half Duits geschreven en de prijs is verdacht laag, vind ik persoonlijk.
(heb weleens alleen de arm te koop zien staan voor soortgelijke bedragen!)  :sarcasm:

OF 't is iemand die geen idee heeft wat ie verkoopt (gezien de prijs) of je kunt enorm veel mazzel hebben en voor een prikkie een geweldige draaitafel scoren.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Oud lid

http://www.audiomarkt.de/_markt/

Hier nog een LP12 met NAIM spul.

Erwin B