Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Dr.Bedlo

Citaat van: bmateijsen op juni 23, 2011, 14:34:39
Dat komt omdat je de gain apart kan bestellen, dus in MM of MC low, medium of high output element.

Garmt mag ik dan een onsje Gain van je ;D Sorry ben wat melig en kan niet wachten op het belletje dat de XS opgehaald kan worden.
Quad vintage.

bmateijsen

Citaat van: fred19633 op juni 23, 2011, 14:38:14
Garmt mag ik dan een onsje Gain van je ;D Sorry ben wat melig en kan niet wachten op het belletje dat de XS opgehaald kan worden.

Zelfs zo van de leg dat je mij Garmt noemt?

Robiwan

Citaat van: bmateijsen op juni 23, 2011, 14:34:39
Dat komt omdat je de gain apart kan bestellen, dus in MM of MC low, medium of high output element.

dat klopt maar dan kun je toch alsnog de Gain vermelden, hoeveel dB versterking! Het frequentiebereik van de versterkers wordt ook niet vermeld, waarom niet?
Uit een review van hifi news bleek dat dit voor de Nait 5 italic loopt van 4Hz-40 KHz. Toch niks om je voor te schamen! Geef gewoon openheid in de technische specificaties. Vandaar dat ik magazines als bijvoorbeeld LP maar niks vind. Een hoop gelul en bla bla bla maar nog geen een WOW en Flutter meting o.i.d.. Neem een voorbeeld aan Hifi News. Daar een prima review met zowel een verhaal over de bouw, geluidskwaliteit e.d. maar ook een technisch verhaal :D
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

ThijsG

Citaat van: fred19633 op juni 23, 2011, 14:38:14

Spannend, verwacht AA de Nait XS vandaag binnen!? :D
"Why play so many notes instead of just choosing the most beautiful?" Miles Davis

Dr.Bedlo

Citaat van: bmateijsen op juni 23, 2011, 14:39:45
Zelfs zo van de leg dat je mij Garmt noemt?

Oeps sorry mijnheer Bjorn.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Citaat van: ThijsG op juni 23, 2011, 15:01:47
Spannend, verwacht AA de Nait XS vandaag binnen!? :D

nee in de loop van volgende week..maar dan kom ik er zelf waarschijnlijk niet aan toe deze te halen.Heb ff een leeg plekkie in de agenda nodig.
Quad vintage.

garmtz

Citaat van: LPlover op juni 23, 2011, 14:43:59
Uit een review van hifi news bleek dat dit voor de Nait 5 italic loopt van 4Hz-40 KHz.

Dat betekent dus dat een NAIM versterker maar lo-fi is vergeleken bij een Spectral eindversterker met een bandbreedte van bijna 5 MHz? Specs zeggen veel minder dan velen je laten geloven, fabrikanten incluis.

ThijsG

Citaat van: garmtz op juni 23, 2011, 15:23:21
Dat betekent dus dat een NAIM versterker maar lo-fi is vergeleken bij een Spectral eindversterker met een bandbreedte van bijna 5 MHz? Specs zeggen veel minder dan velen je laten geloven, fabrikanten incluis.

Tja idd, het geeft wel een soort van richtlijn wat je kan verwachten met gevoeligheid en aansturing voor je speakers maar verder heb je er geen knal aan.
Tenminste ik niet. (Ben ook niet technisch onderlegt).  :coffee:
"Why play so many notes instead of just choosing the most beautiful?" Miles Davis

Oud lid

Het is me wat met dat NAIM...

Erwin B

Dr.Bedlo

Citaat van: Erwin B op juni 23, 2011, 16:12:47
Het is me wat met dat NAIM...

Erwin B

Em wat gaat het nog worden?
Quad vintage.

Dr.Bedlo

DILEMMA

Ik kom er nu niet meer uit...Ik kan dus upgraden op de volgende manier

Inruil Nait 5/mark 2 voor Nait xs

Inruil cd5/Mark2 voor cd 5 XS

Inruil Harbeth P3esr voor Harbeth Compact 7 es3

De bijleg prijs is bij alle opties ongeveer gelijk. Ik heb dus nu ff een luxr probleem want de concrete vraag"Van welke inruil kan ik de meeste klanktechnische vooruitgang verwachten". Graag jullie meningen vernomen.

Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: fred19633 op juni 23, 2011, 18:17:53
DILEMMA

Ik kom er nu niet meer uit...Ik kan dus upgraden op de volgende manier

Inruil Nait 5/mark 2 voor Nait xs

Inruil cd5/Mark2 voor cd 5 XS

Inruil Harbeth P3esr voor Harbeth Compact 7 es3

De bijleg prijs is bij alle opties ongeveer gelijk. Ik heb dus nu ff een luxr probleem want de concrete vraag"Van welke inruil kan ik de meeste klanktechnische vooruitgang verwachten". Graag jullie meningen vernomen.

alle inruilopties zijn bagger wat mij betreft :D
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

Ja maar ik ben jou dus ff niet
Quad vintage.

Cyreg

Hoi, ik verwacht in 1e instantie het grootste resultaat met upgraden vd 5i naar de XS........
.....zowel qua geluidskwaliteit als flexibiliteit/aansluitingen.  ;)
De P3ESR's zou ik als laatste vervangen (zijn vlgns velen nog beter dan mijn P3ES2's)  :butbut:
setup: Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 3DW Gold +(plus) > Furutech e-TP60E(G) > AH! KB10 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (CD8SE)

Oud lid

Citaat van: Cyreg op juni 23, 2011, 18:45:23
Hoi, ik verwacht in 1e instantie het grootste resultaat met upgraden vd 5i naar de XS........
De P3ESR's zou ik als laatste vervangen (zijn vlgns velen nog beter dan mijn P3ES2's)  :butbut:

Denk ik ook.

Erwin B

Dr.Bedlo

Citaat van: Cyreg op juni 23, 2011, 18:45:23
Volgens je sig heb je ook de Compacts? Ben ff de kluts weer danig kwijt(groninger he) Ik heb voor alle duidelijkheid de P3 ESR en kan die dus inruilen voor de Compacts. overigens als je in de buurt bent mag je gerust die P2"s naast die van mij zetten(als ik die nog heb tenminste) Kopkoffie is ook nog wel ergens te vinden.Dan weet je het tenminste zeker welke beter klinken, of anders klinken.
Quad vintage.

Cyreg

In woonkamer nu P3es2's met NAD C316BEE op de digitale decoder voor TV-geluid en radiomuziek  :thumbs-up:

Grootste verschil van C7 met P3 is m.i. de grootte vh geluidsbeeld en wat meer laag(er).
P3's zijn m.i. wel wat beter in de verdwijntruc (alsof er geen speakers staan) en ietsje betere stemmen  ;)

Maar zoals met alles zijn de resultaten wel reuze afhankelijk vd gebruikte kamer-apparatuur/bekabeling-combinaties.
Vandaar ook mijn verwachting dat de P3ESR's samen met de NaitXS/speakerkabels nog beter combineren?  :unsure:

De kenners van BB&G zullen daar in ieder geval ook wel 'n mening over hebben?

O ja > Groningen is 'n uurtje of 2 verderop met de auto  ;)
setup: Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 3DW Gold +(plus) > Furutech e-TP60E(G) > AH! KB10 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (CD8SE)

Dr.Bedlo

Ja ben ook wel benieuwd naar de mening van BenG. Overigens vind ik niet dat de P3 s een verdwijntruc goochelen. Integendeel zelfs. Ze zijn zelfs behoorlijk aanwezig en upfront. Dit alles met NAIM uiteraard.
Quad vintage.

Alco

CiteerOverigens vind ik niet dat de P3 s een verdwijntruc goochelen. Integendeel zelfs. Ze zijn zelfs behoorlijk aanwezig en upfront. Dit alles met NAIM uiteraard.

Ik denk dat Cyreg niet zozeer het klankkarakter bedoeld, maar meer de truc dat het geluidsbeeld zo ruimtelijk is, met stemmen en instrumenten die hun eigen rotsvaste plek hebben in 't geluidsbeeld, waarbij 't dan lijkt alsof er nog maar weinig rechtstreeks vanuit de speakers zelf komt. (dat effect krijg je volgens mij ook wat meer als de speakers iets naar binnen gericht staan, t.o.v. recht naar voren)
Maaruhh,...je weet 't nog hèh, Fred ?!  Mocht je je Harbethjes kwijt willen. :sigh: :D ;)

Wat betreft je genoemde opties kan ik over de speakers niet oordelen, maar tussen de Naim CD-spelers en versterker opties, verwacht ik ook 't meeste verschil tussen de Nait 5i en de Nait xs.
(waarbij een verschil uiteindelijk niet altijd een verbetering hoeft te zijn. Heeft ook met smaak te maken, zoals je hebt ervaren met het uitproberen van de Uniti, en ik een bij 't uitproberen met de SuperNait)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

ThijsG

De britse filosofi is dat ze eerst de de Bron goed pakken dan pas versterker en speakers.
Volgens hun zit het meeste winst te halen in de bron (Dus nieuwe CD speler). Zo hoorde
ik een verhaal dat iemand de Nait XS heeft en daar de CDS3 op gebruikt. Tja......

Ik zou zelf voor de Nait XS gaan en dan de CD5XS en dan speakers. Dan misschien een platpet
voor de Nait en CD! Dan koekeloeren naar speakers!! Mja dat zou ik doen.

garmtz

Ik verwacht veruit het grootste verschil met een stap naar een Monitor 30/Compact 7... Het gemak in de weergave, de betere laagweergave, groter geluidsbeeld etc. zullen de verschillen in de elektronica wel overstijgen. Alleen zal bijvoorbeeld een Monitor 30 je nog meer dan een P3ESR laten horen hoeveel beter je installatie nog kan... ;)

Je kunt echter ook anders redeneren en dat is als volgt: de P3ESR is een nogal lastige speaker om aan te sturen (lastiger dan de M30/C7), dus in dat opzicht is een upgrade naar de XS met je huidige speakers best een stap. Ook een stap naar een Flatcap XS is dan nog steeds een significante stap. Beide stappen zijn in mijn mening (en ervaring) groter dan stap van CD5i naar CD5xs.

Het is dus zaak om eerst voor jezelf vast te stellen hoe zeer je gehecht bent aan de klank van de P3ESR t.o.v. een grotere Harbeth en als dat uitvalt richting P3ESR, eerst te kijken naar de versterking en evt. xtra voeding.

Alle mogelijkheden zijn bij ons te beluisteren. Wij hebben M30, C7, P3ESR, NAIT 5i, NAIT XS, CD5i, CD5XS en Flatcap XS staan... ;)

Alco

CiteerDe Britse filosofie is dat ze eerst de de Bron goed pakken dan pas versterker en speakers.
Volgens hun zit het meeste winst te halen in de bron (Dus nieuwe CD speler)

Die filosofie kan ik me op zich vaak prima in vinden,(vooral bij een draaitafel als bron) maar vond uiteindelijk toch dat bij de Naim CD-spelers de verschillen redelijk klein waren in relatie tot de meerprijzen.
Zo ben ik (geheel tegennatuurlijk ;D) van een CDX, via een CD5X + FC2x terug gegaan naar een CD5i, en ondanks dat de CDX het beste klonk, waren de verschillen vrij klein. (het klankkarakter bleef min of meer gelijk)

Het klankmatig verschil tussen een Nait 5i en SuperNait vond ik aanzienlijk groter.
Dat verschil zou de één kunnen zien als een grote upgrade (meer rust, autoriteit, meer verfijning, meer bas, meer laid-back), terwijl 't voor mij betekende dat ik het kenmerkende Naim geluid wat begon te missen.

Daarom schreef ik ook dat ik meer 'verschil' verwacht tussen de versterkers en niet perse meer 'winst'.

Maar... juist gezien mijn genoemde ervaring met Naim CD-spelers en versterkers zou ik bijvoorbeeld liever een CDX2 of CDS3 combineren met een Nait 5i, dan bijvoorbeeld een 282/200 met een CD5i.
(beide onlogische combie's uiteraard, maar even als voorbeeld en als geld geen rol zou spelen) 8)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

garmtz

Tja, het is altijd een dilemma voor 'naimies'.... Ga je hoger in de Naim 'boom', dan ga je betere regulering, stevigere voedingen en verfijndere schakelingen krijgen, vaak gepaard met iets langere signaalwegen/meer componenten. Het kan best zijn dat juist een niet gereguleerde versterker voor veel gebruikers 'levendiger' klinkt dan een gereguleerde. Technisch gezien is dit niet zo, gehoormatig kan een ander verhaal zijn.

Ga je naar de absolute top van Naim, hoe je zeker nog het Naim karakter, alleen is het ontzettend geraffineerd geworden. Dat is ook een soort 'gewenning', want het komt echt dichter bij de 'waarheid'. Maarja, die waarheid is vreselijk subjectief gekleurd.

Cyreg

@ fred

Citaat van: Alco op juni 23, 2011, 21:40:13
Ik denk dat Cyreg niet zozeer het klankkarakter bedoeld, maar meer de truc dat het geluidsbeeld zo ruimtelijk is, met stemmen en instrumenten die hun eigen rotsvaste plek hebben in 't geluidsbeeld, waarbij 't dan lijkt alsof er nog maar weinig rechtstreeks vanuit de speakers zelf komt.

Als je dit "niet-uit-de-speaker" klinken niet zo herkend > misschien even de fase van je netsnoertjes checken?
Even omdraaien in het stekkerblok en opnieuw luisteren  :huh2:

En evt. misschien wat verder finetunen vh geluid met speakerpositie en kabeltjes?  :hehe:

Alco

Hey Fred,...grappig... ik zie zojuist opeens jouw Naim & Harbeth set staan op 't UK Harbeth forum.
(had ik me gisteravond uit nieuwsgierigheid bij geregistreerd) :)