Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

ThijsG

"Why play so many notes instead of just choosing the most beautiful?" Miles Davis

musfed

Citeerammer van die asbakken op je Nait 5i en CD5i

Daar werd ik ook door afgeleid bij het bekijken van de foto. Kwam direct in me op, nerd die ik ben, dat de onderkant van die asbakken de dekplaat van de apparaten kan beschadigen.....

Dutch & Dutch 8c's

Dr.Bedlo

Citaat van: Alco op juni 20, 2011, 12:49:03
Jammer van die asbakken op je Nait 5i en CD5i, Fred... of is dat een klankmatige upgrade ?  ;) :D (dempen van kastresonanties) ;D

Ja...je wilt niet weten wat voor een verbetering dat brengt.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Quad vintage.

Dr.Bedlo

Citaat van: Musfed op juni 20, 2011, 13:15:26
Daar werd ik ook door afgeleid bij het bekijken van de foto. Kwam direct in me op, nerd die ik ben, dat de onderkant van die asbakken de dekplaat van de apparaten kan beschadigen.....

Valt mee hoor...en nieuw houd je het toch niet.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Citaat van: LPlover op juni 20, 2011, 11:22:20
Ik vind dit wel een aardig rack dat ik zelf in elkaar kan zetten met Gamma meubelbeplating, mdf of ander materiaal. Ik lees toch regelmatig op het Naim forum dat een rack betaande uit een metalen frame en glas niet lekker klinkt met Naim. Hout met glas zou wel goed moeten gaan. Wat vinden jullie van dit meubel?

Mooi..Dat wel maar ik heb eigenlijk niets met een rack. Vind een tafel oid veel  veel sjieker zeker met een niet alledaags merk als NAIM. Mijn buurmans buurman was naar de Mediamarkt geweest voor NAIM? Hadden ze hem met schape ogen aangekeken. Nee...Taiwanese ramsj gelijk NAIM verkochten ze daar  niet!!!!!!!!!
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Den plaats where it all happens en waar de review vandaan word gegenereerd. Is er niemand op het idee gekomen om akoestisch verantwoorde stoelen en ander meubilair te bouwen? Gat in de markt?
Quad vintage.

S@m

x

Roger Black

Citaat van: fred19633 op juni 20, 2011, 14:02:39
Mooi..Dat wel maar ik heb eigenlijk niets met een rack. Vind een tafel oid veel  veel sjieker zeker met een niet alledaags merk als NAIM. Mijn buurmans buurman was naar de Mediamarkt geweest voor NAIM? Hadden ze hem met schape ogen aangekeken. Nee...Taiwanese ramsj gelijk NAIM verkochten ze daar  niet!!!!!!!!!

Hij wilde zeker weten wat zijn buurman voor kapitaal op het Ikea kastje had staan.

Dr.Bedlo

Dat denk ik eerlijk gezegd ook...Als tie nu maar niet denkt dat het uit Taiwan komt?
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Zo...Ik neem aan dat jullie wel nieuwsgierig zullen zijn naar mijn bevindingen aangaande de Naim unity ten opzichte van de Basic Naim 5 serie? Welnu hier komen dan mijn bevindingen. Let wel het is mijn persoonlijke keus. met mijn akoestiek, mijn Speakers enz. Het kan dus voor iemand anders geheel anders uitpakken.
Ik had mij  al een beetje ingelezen in de materie en verschillende reviews en meningen via Internet gelezen. Veel schoot ik daar niet mee op, de meningen waren verdeeld en gaven te weinig houvast om ongezien iets aan te schaffen. Maar gelukkig kon ik de Unity een paar dagen thuis proberen.

Wat is dat ding lood en loodzwaar zeg. Het aansluiten was een fluitje van een cent en nadat ik een dag had gewacht om hem toch iets warmer te laten worden kon het feest beginnen,  en wat een feest.
Ik had  verwacht dat de Unity ongeveer net zo een klankbeeld zou geven als de 5I,mede gezien het feit dat vele onderdelen juist van de 5I geleend zijn en nu  niet van de XS Serie
Maar toch is dat zeker niet zo. De Unity geeft een veel rustiger beeld, een stuk stabieler ook. Het is net alsof de Unity minder moeite hoeft te doen om iets neer te zetten, Individuele stemmen en instrumenten klinken standvastiger en minder rauw. Een mooier en dieper stereobeeld is ook een van de positieve zaken. De ingebouwde cd speler zal debet zijn aan de betere detaillering van  de insrumenten Als ik het in een woord mag samenvatten "Beschaafder" meer een stiff upperlip!

En na deze lofzang op de unity moet het toch niet al te moeilijk zijn toch om voor de Unity te keizen toch?

Nou...Ehh..Nee. Ik heb besloten om toch mijn oude installatie te houden. En wel hierom:
Ik denk dat mede door die beschaafdheid de klank bij mij wat te kill en analytisch overkwam wat te gepolijst. Datgene dat ik belangrijk vind en waarmee NAIM ook bekend is geworden namelijk de PRATT wil maar niet komen en dan moet je een en ander tegen elkaar afwegen. Een ander ding is dat als ik ooit nog een wil upgraden ik dat nu kan doen met de CD speler en of de versterker en dat is dus een financiƫle afweging. Met de Unity word dat moeilijker want dan heb je niks meer.

En ja..Streaming..Jeetje wat een gedoe, dat heb ik dus niet voor elkaar gekregen.
Quad vintage.

Alco

Hey Fred,

Je weet 't wel spannend te houden. 8)
Ik dacht na de eerste paar regels 'Goh, die is helemaal om en gaat toch voor de Uniti!'

Ik herken je ervaring echter wel, en was denk ik vergelijkbaar met toen ik thuis een SuperNait mocht beluisteren.
In eerste instantie was ik ook erg enthousiast, om dezelfde redenen. (rustiger, beschaafder,etc)

Na een paar dagen begon me dat echter al te vervelen, en miste ik de klank die me juist zo aansprak bij Naim.
Uiteindelijk gaf ik toch de voorkeur aan het levendige, heldere karakter van de Nait 5i.

Dat je streaming een gedoe vind kan ik me ook wel iets bij voorstellen. Ik kwam er in 't begin ook zelf niet uit...

CD vind ik ook nog steeds erg makkelijk. laadje open, CD er in, (puckie er op), laadje weer dicht en spelen maar...
geen gedoe met PC die aan moet blijven staan, of een NAS erbij kopen die dan altijd aan moet staan, CD's rippen, backups maken, TAG's controleren en evt wijzigen, een Ipod/phone kopen en als AB gebruiken, omdat de info op de meeste streeamer display's amper leesbaar zijn vanaf de bank,etc.

Het is dat ik nu al een paar jaar zonder noemenswaardige problemen met een Squeezebox draai, die klankmatig op zich prima bevalt, anders had ik ook nog prima met een (al dan niet Naim) CD-speler kunnen leven.

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Alco

o, btw.... nog een Naim gerelateerd nieuwtje...

Ik heb na lang aarzelen toch besloten om mijn eerste grote liefde een recap-kuur te geven. ;D 8)

Latham zal de onderdelen die nodig zijn voor een recap bestellen bij Naim in Salisbury, Engelend.
Zodra deze binnen zijn krijg ik een seintje, en stuur ik m'n kleine Naimpie een weekje te logeren naar Latham. :smile:
Als 't goed is heb ik 'm dan na ruim een week weer terug, en kan ie er weer fris en fruitig jaaaren tegenaan. :clapping:

Ben beneid... :sigh:
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Klout10

Citaat van: Alco op juni 21, 2011, 20:54:00
Latham zal de onderdelen die nodig zijn voor een recap bestellen bij Naim in Salisbury, Engelend.
Zodra deze binnen zijn krijg ik een seintje, en stuur ik m'n kleine Naimpie een weekje te logeren naar Latham. :smile:
Als 't goed is heb ik 'm dan na ruim een week weer terug, en kan ie er weer fris en fruitig jaaaren tegenaan. :clapping:

Goh, niets ten nadele van Latham, maar waarom niet naar AA?
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Klout10

Citaat van: Alco op juni 21, 2011, 20:44:46
geen gedoe met PC die aan moet blijven staan, of een NAS erbij kopen die dan altijd aan moet staan, CD's rippen, backups maken, TAG's controleren en evt wijzigen, een Ipod/phone kopen en als AB gebruiken, omdat de info op de meeste streeamer display's amper leesbaar zijn vanaf de bank,etc.

Da's nou precies waarom ik zo gecharmeerd ben van de HDX; geen PC die aan hoeft te staan, geen NAS nodig en back-ups maken doet-ie zelf. Enkel CD's rippen, maar dat is natuurlijk een eenmalige actie van luttele minuten...
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Alco

CiteerDa's nou precies waarom ik zo gecharmeerd ben van de HDX; geen PC die aan hoeft te staan, geen NAS nodig en back-ups maken doet-ie zelf.
Kan ik me heel goed voorstellen Klout10. :)  Ik zou ook liever een HD-speler hebben dan een streamer.
Alleen die prijs van de HDX... :o (zelfs 2e hands)

CiteerEnkel CD's rippen, maar dat is natuurlijk een eenmalige actie van luttele minuten...
Ahum,...per CD inderdaad...1 down, >500 to go. :butbut:  ;)
Ik weet dat 't een eenmalige klus is, maar ik vind 't jammer dat ik 't merendeel van m'n CD's al op een HD heb staan, incl. albums die ik niet op CD heb. (vinyl-rips en downloads)

Citeerniets ten nadele van Latham, maar waarom niet naar AA?
Nou, niets ten nadele van A-A, maar ik ben nogal een ongeduldig type en via Latham ben ik 'm minder lang kwijt. :lookaround:

Klout10

Klout10

Alco,

Zag trouwens net dat de Duitse Naim distributeur een mooie actie heeft: bij aanschaf UnitiQuite of UnitiServe een iPod cadeau en bij aanschaf van beide zelfs een iPad!!

Is jou bezwaar ook meteen opgelost  ;)

Alco

Jee, da's inderdaad een mooie actie! :)  Maar ik hou 't voorlopig bij m'n good ol' Naitje + SB Touch. 8)

ThijsG

Citaat van: Alco op juni 22, 2011, 07:20:09
Jee, da's inderdaad een mooie actie! :)  Maar ik hou 't voorlopig bij m'n good ol' Naitje. 8)

Mooie platenspeler erbij en genieten maar :P
"Why play so many notes instead of just choosing the most beautiful?" Miles Davis

Dr.Bedlo

Citaat van: ThijsG op juni 22, 2011, 07:29:00
Mooie platenspeler erbij en genieten maar :P

Meer heeft dat neit nodig. Denk dat ALCO zonder hol_sorry kon het ff niet laten- een mooie zet maakt met de recap.

Moeten we als Noordse Naimpies toch een keer samenkomen. Altijd wel interessant. Mooi groen boompje opzetten.
Quad vintage.

musfed

'Tis jammer Alco dat je zo ver van Latham af woont. Ik heb mijn gerecapte versterker destijds zelf opgehaald bij Latham. Dat is toch een soort walhalla voor de Naim liefhebber. Er stonden toen 3 Linn LP12's permanent te draaien in diverse Naim sets. Nog even geluisterd naar een Naim set (weet niet meer precies welke) op Neat Ultimatum MF7 speakers. Klonk geweldig. En in die enorme ruimte zit hij zelf te werken achter een bureautje. Er zijn vervelender werkplekken denkbaar (qua ruimte dan, het bedrijf zit op een errug saai bedrijventerrein).
Dutch & Dutch 8c's

Dr.Bedlo

Zo...De unity net weerom gebracht. Volgende week mag ik de xs thuis proberen...ben benieuwd.
Quad vintage.

ThijsG

Citaat van: fred19633 op juni 22, 2011, 13:14:57
Zo...De unity net weerom gebracht. Volgende week mag ik de xs thuis proberen...ben benieuwd.

Welke XS? De Nait of de NAC + NAP? Ben benieuwd!!

Robiwan

Citaat van: fred19633 op juni 22, 2011, 13:14:57

je bedoelt de Nait XS?
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2