Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Fred Mulder

Citaat van: Alco op juni  6, 2011, 22:59:42
Op het UK Naim forum kreeg ik deze reactie op mijn vraag hoe het versterkerdeel van de Uniticute zich verhoud, t.o.v. de Nait 5i.

"No contest in my opinion - if the Qute was bought simply as an amplifier it would justify its asking price - absolutely amazing little box and a wonderful DAC as well that outperforms all but the very very best.
Feed it from a Mac/V-Link and it sounds superb; I prefer it to the CDX2/Nait 5i, I used to run.
That said CDX2 just using Qute as an amp sounds stunning.
"

Klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar maakt toch wel nieuwsgierig. :)

Ik zou sowieso eens gaan luisteren, misschien een keer dagje Hilversum ;-)
tenzij je natuurlijk bezwaren hebt tav uiterlijk/verschijning; kwestie van prioriteiten

Dr.Bedlo

Ipod. I phone, . cd speler speakertjes tunertje, en de computer
Quad vintage.

Alco

CiteerIk zou sowieso eens gaan luisteren, misschien een keer dagje Hilversum ;-)
tenzij je natuurlijk bezwaren hebt tav uiterlijk/verschijning; kwestie van prioriteiten.

Qua uiterlijk begin in er aan te wennen. Vind de UnitiCute dan wel aantrekkelijker dan de Uniti.
(doet me qua formaat aan de Nait 2 denken) :wub:
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

bmateijsen

Citaat van: Alco op juni  7, 2011, 08:01:07
Qua uiterlijk begin in er aan te wennen. Vind de UnitiCute dan wel aantrekkelijker dan de Uniti.

De Qute is echt een snoepje ;D 8)

Alco

Volgens mij heb ik zojuist nog een voordeel van de Uniticute ontdekt...

(van de Naim website)
"Connect a USB memory stick to the front panel USB socket and the audio files it contains will be identified by the UnitiQute interface and be immediately available for browsing, selection and playback."

Dus,... stel dat ik s'avonds laat nog wat muziek wil besluisteren. (of op een ander moment wanneer de PC even niet aanstaat) kan ik gewoon een paar van m'n favoriete CD's op een USB-stickje zetten, in de UC prikken en gaan met die banaan ?! :smile:

Ik vraag me wel af of de tracks op de USB dan ook gewoon op een Ipod/phone verschijnen, als je die als AB gebruikt.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

S@m

Citaat van: Alco op juni  7, 2011, 10:11:24

(van de Naim website)
"Connect a USB memory stick to the front panel USB socket and the audio files it contains will be identified by the UnitiQute interface and be immediately available for browsing, selection and playback."

Dus,... stel dat ik s'avonds laat nog wat muziek wil besluisteren. (of op een ander moment wanneer de PC even niet aanstaat) kan ik gewoon een paar van m'n favoriete CD's op een USB-stickje zetten, in de UC prikken en gaan met die banaan ?! :smile:

Ik vraag me wel af of de tracks op de USB dan ook gewoon op een Ipod/phone verschijnen, als je die als AB gebruikt.

Zo heb ik alle muziek op USB sticks staan, sticks in de Blacknote DSS30i Tube en spelen zonder 'hinderlijke' bewegende delen  ;)

bmateijsen

Citaat van: Alco op juni  7, 2011, 10:11:24

(van de Naim website)

Dat werkt op zich best goed, maar is net zo snel als streamen. ;)

CiteerIk vraag me wel af of de tracks op de USB dan ook gewoon op een Ipod/phone verschijnen, als je die als AB gebruikt.

Nee, die zie je niet, dus moet je weten in welke volgorde die stat. Je kan namelijk wel gewoon skippen.

Groet,

Bjorn

ThijsG

Citaat van: Alco op juni  7, 2011, 08:01:07

Hehe ze is inderdaad Cute!! Look its a baby Naim!!
"Why play so many notes instead of just choosing the most beautiful?" Miles Davis

fireman

Citaat van: bmateijsen op juni  7, 2011, 10:18:42
Dat werkt op zich best goed, maar is net zo snel als streamen. ;)

Nee, die zie je niet, dus moet je weten in welke volgorde die stat. Je kan namelijk wel gewoon skippen.

Groet,

Bjorn

Is dat idem als bij de nDAC ?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Dr.Bedlo

Hmm...Zo een all in one zou iets zijn voor de slaapkamer...Een paar sonus faber toys erbij en klaar. Vraag mij wel af of ik de trscks dan ook kan aflezen vis een tv monitor? het worden weer dure tijden!
Quad vintage.

musfed

CiteerZo een all in one zou iets zijn voor de slaapkamer

Als er een wekkerfunctie opzit zou dat inderdaad geweldig zijn. Met een stel mooie kleine speakertjes, topkwaliteit.  :clapping:
Dutch & Dutch 8c's

Alco

CiteerAls er een wekkerfunctie opzit zou dat inderdaad geweldig zijn. Met een stel mooie kleine speakertjes, topkwaliteit.

Wel een erg prijzige wekkerradio dan! ::)
In mijn geval zou ie z'n dan geld nooit waard worden, aangezien mijn wekkerradio dagelijks hooguit zo'n 10 tot 30 seconden aanstaat. (alleen s'morgens om 06:30 uur :sleepy:, voodat ie een klap krijgt) :D

Hier nog enkele lovende woorden over de Uniticute, van iemand die ook een Nait 5i had/heeft:

"My vote for best value Naim amplifier goes to the UnitiQute, not only do I consider it a worthwhile upgrade over the extremely good Nait 5i, but you get a high quality DAC and a radio thrown-in for good measure - OK I wish it had proper DIN plugs instead of those funny phono sockets, but it really is quite amazing and gives the wonderful 282-SC/200 a run for its money.
If you use the UQ purely as an amplifier then it just gets me more in to the music than the Nait 5i (I have one in the house temporarily that I can compare it with)"
:happy:

musfed

Ik lig 's avonds ook nog wel eens in bed met een muziekje aan... ::)  Dan is het mooi meegenomen dat het mooi klinkt.
Dutch & Dutch 8c's

Dr.Bedlo

Ok..als je wat meer leest en kennis opdoet dan kom je toch weer met iets anders op de proppen.

Ik ga morgen luisteren naar de Unity, want waar het mij omgaat zijn de digitale in en uitgangen en de streaming mogelijkheid. Als dan vervolgens deze all in one dezelfde sound geeft als de dedicated 5i dan ga ik liever voor de Unity als voor de Supernait. |Voordeel is ook dat je er later een eindbak aan kan hangen en eventueel een subje.

De unicute valt af daar deze maar 2x30 watt heeft en aangezien de harbethjes maar een rendement hebben van 86 db ben ik bang dat dat hem niet gaat worden.
Quad vintage.

bmateijsen

Citaat van: Fireman op juni  7, 2011, 10:21:58
Is dat idem als bij de nDAC ?

Ja, want het kan simpelweg niet, de nDAC heeft geen ethernet functie, dus je kan de content van USB ook niet zien.

Groet,

Bjorn

Alco

CiteerDe unicute valt af daar deze maar 2x30 watt heeft en aangezien de harbethjes maar een rendement hebben van 86 db ben ik bang dat dat hem niet gaat worden.

Een rendement van 86db valt me dan nog mee eigenlijk. (volgens de Harbeth site ligt het rendement op 83,5 db)
Ik heb enkele jaren met m'n 2x15watt Nait 2 een setje Linn Kan's (84db) en Rogers Studio 3's (85db) aangestuurd, zonder problemen. (wel in een relatief kleine woonkamer van 20 m2)

Maar 't is wel een prettig idee als je wat power over hebt en je geen zorgen hoeft te maken wanneer de volumeknop iets meer naar rechts gaat. 8)

fireman

Was het niet zo dat je beter naar het impedantie verloop kunt kijken dan naar het rendement?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Dr.Bedlo

verklaar u nader...De impedantie is toch 4 of 8 ohm? of schommelt dit? _lastig he die luitjes die weinig weten-
Quad vintage.

fireman

Citaat van: fred19633 op juni  8, 2011, 14:03:06
verklaar u nader...De impedantie is toch 4 of 8 ohm? of schommelt dit? _lastig he die luitjes die weinig weten-

Het impedantie verloop schommelt nogal. Bij de een wat meer dan de ander. Soms wordt er minimale impedantie gegeven of een gemiddelde.
Hoe lager hoe meer stroom er geleverd moet worden, dus zwaardere eindbak je nodig hebt.

Mijn speakers hebben minimaal 4 Ohm. Later vlakt 'ie af naar 8 Ohm.

zie:

Alco

Ik vraag me af,...als je een Naim Uniti(cute) gebruikt, moet je toch eerst nog een upnp programma/server downloaden/installeren ?  :unsure:

Net zoals ik nu bijvoorbeeld Squeezebox Server op mijn PC heb voor mijn Squeezebox Touch.

Is er een standaard programma wat bij de Naim Uniti(cute) hoort, of haal je die van internet ? :dontgetit:

fireman

Citaat van: Alco op juni  8, 2011, 17:31:17
Ik vraag me af,...als je een Naim Uniti(cute) gebruikt, moet je toch eerst nog een upnp programma/server downloaden/installeren ?  :unsure:

Net zoals ik nu bijvoorbeeld Squeezebox Server op mijn PC heb voor mijn Squeezebox Touch.

Is er een standaard programma wat bij de Naim Uniti(cute) hoort, of haal je die van internet ? :dontgetit:

In principe is het een standaard UpNp programma ( ik had Magistic oid ) maar allemaal ruk. Geen of slechte verbinding. Dat is o.a. de reden geweest om niet door te gaan met de qute. MAAR, het kan verbeterd zijn. Who knows?

Bensz

Citaat van: Fireman op juni  8, 2011, 17:35:05
In principe is het een standaard UpNp programma ( ik had Magistic oid ) maar allemaal ruk. Geen of slechte verbinding. Dat is o.a. de reden geweest om niet door te gaan met de qute. MAAR, het kan verbeterd zijn. Who knows?

Ik heb in het verleden ook geworsteld met diverse, al dan niet betaalde UpNp servers om een Unitiqute aan de gang te krijgen. Ging van redelijk tot bovenstaande ervaring, "ruk". De remote app was toen ook "ruk".
Ik heb mij toen voorgenomen om in ieder geval niet meer op die manier te streamen.
Wat voor mij overbleef binnen Naim was de Unitiserve. Alleen toen Meridian uitkwam met de betaalbare, en beter in een normale huiskamer te plaatsen MC200, was voor mij de keuze snel gemaakt.

solitaire

Muziekweergave is steeds meer software-(& gadgets)driven, en 'producten' worden eerder (kunnen daardoor ook vaak) in de markt gezet en, wanneer er te veel potentiele kopers afhaken op het aspect dat eea. te 'niet-uitontwikkeld' is, weer uit de markt genomen worden (alhoewel Naim, zo heb ik de indruk, iig. vaak zijn best doet na te haken). Helaas imo. een fact of life.

Welliswaar zelf geen Naim Adept, maar als geïntrigeerd zijlijner (one-brand zijn ze het voor mij 'net niet', en mixed-brand sets qua weergave lastig te combineren/optimaliseren) zie ik vaak gebruikers/interface problemen opduiken dan wanneer het product meer het 'ouderwetse Naim (in de meest positieve zin) down-to-earth plug&play hardware' ontstijgt. En da's jammer.

Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Robiwan

Na wat testjes ben ik uiteindelijk toch van mening dat het standaard netsnoer dat bij een Naim apparaat wordt geleverd, uiteindelijk toch het meeste muzikale plezier geeft. In vergelijking met, nog voordelig, Audio Agile netsnoeren (70 euro per stuk incl. connectoren), is er dan wellicht een iets minder drukvol laag en een wat kleinere afbeelding maar klinkt het laag wel sneller, is er overall meer definitie, minder randjes en een meer energieke weergave. Met alle bronnen is dat verschil waarneembaar. Nee die Naim boys daar aan de overkant van de visbak hebben het toch bij het rechte eind wat mij betreft. De powerline van Naim zal ongetwijfeld nog verbetering geven maar die vind ik achterlijk hoog geprijsd :(
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

bmateijsen

Powerline, Audioquest of Cardas zijn de kabels die wij gebruiken. Je moet met name naar een goede toepassing van de kabel kijken. Dus de juiste kabel op het juiste apparaat... En wij hebben heel veel getest ;).

Citaat van: LPlover op juni  9, 2011, 10:48:05
Na wat testjes ben ik uiteindelijk toch van mening dat het standaard netsnoer dat bij een Naim apparaat wordt geleverd, uiteindelijk toch het meeste muzikale plezier geeft. In vergelijking met, nog voordelig, Audio Agile netsnoeren (70 euro per stuk incl. connectoren), is er dan wellicht een iets minder drukvol laag en een wat kleinere afbeelding maar klinkt het laag wel sneller, is er overall meer definitie, minder randjes en een meer energieke weergave. Met alle bronnen is dat verschil waarneembaar. Nee die Naim boys daar aan de overkant van de visbak hebben het toch bij het rechte eind wat mij betreft. De powerline van Naim zal ongetwijfeld nog verbetering geven maar die vind ik achterlijk hoog geprijsd :(