Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Klout10

Hallo Alco,

Over de eventuele beschikbaarheid van CD loopwerken zou ik me vooralsnog geen zorgen maken. Zeker niet bij een merk als Naim. Zij hebben op dat gebied toch zeker een naam hoog te houden.

Maar waarom niet nog even door sparen en een UnitiQute of eventueel een NaimUniti in plaats van een CD5i aan te schaffen? Ik denk dat er een complete wereld voor je opengaat met de bijbehorende n-Stream app op een iPad! Geen CD hoesjes op postzegelformaat meer  :smile:

Uiteraard blijf ik erbij dat de HDX de mooiste all-in-one oplossing is  ;)

Groeten,
Michel
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Alco

CiteerMaar waarom niet nog even door sparen en een UnitiQute of eventueel een NaimUniti in plaats van een CD5i aan te schaffen? Ik denk dat er een complete wereld voor je opengaat met de bijbehorende n-Stream app op een iPad! Geen CD hoesjes op postzegelformaat meer

Bedankt voor je tip Michel,

De Qute en/of de Uniti zijn voor mij niet echt interessant omdat ik al een versterker heb, en de 2 genoemde apparaten alles in 1 producten zijn, met tevens een versterker. Daarbij heb ik dus al een Squeezebox waar ik ook een I-Pad/Pod Touch als remote voor kan gebruiken.

Ik heb de aanschaf van een Ipod Touch overwogen, maar niet gedaan omdat ik er niet zoveel voor voel om alsnog zo'n € 200,- uit te geven voor iets dat ik alleen als AB zal gebruiken. Bovendien zit ik dan weer met 2 AB's i.p.v 1 voor zowel bron als (volume) versterker.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Alco

Hier weer zo'n stukje text van iemand die reageert op 't UK Naim forum, in een topic over CD vs HD:
Citeer"My own view is that I would be very uncomfortable owning an expensive CD player at present. As you rightly state, the move to hard-drive is inevitable, and also the future support for CD players in terms of spares/repairs is likely to be fairly limited in terms of time. I don't know the official Naim line on this, but bear in mind that it may ultimately be beyond their control as certain "bought in" components become discontinued."

Dit zijn dus de soort berichten die me nog doen twijfelen om opnieuw te investeren in een relatief dure CD-speler als die van Naim.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Dr.Bedlo

De unit serve dan?
Quad vintage.

Alco

CiteerDe unit serve dan?

Ik begrijp je punt, m.b.t het ontbreken van een CD-loopwerk. (en dus de levensduur/beschikbaarheid daarvan)
Maar de uniti serve staat dus net als de Uniticute e.d. haaks op wat ik soms mis in een CD-speler.

Het door een fysieke CD-collectie bladeren, het hoesje in je hand hebben i.p.v op een schermpje, het gemak van 1 AB voor zowel bron als versterker. (de Uniti Serve kan bij mijn weten alleen met een Ipod/Iphone Touch bediend worden)

Daarbij vind ik de huidige streaming producten van Naim (nog) te duur.

Dr.Bedlo

Heb je dan ook niks aan zie ik net want er zit een versterker in en of die beter is dan de nait 5? Ingewikkeld. Als Naim nu gewoon een server uitbrengt met harde schijf en verder niks en dan die gewoon aansluiten op je eigen versterker dan was je al klaar! Of ist ie er al? Heb het niet kunnen ontdekken. Maar vind dit sowieso een ingewikkelde materie waar ik nog steeds geen sikkepit van snap.
Quad vintage.

bmateijsen

Citaat van: Alco op mei  7, 2011, 09:13:08
Het door een fysieke CD-collectie bladeren, het hoesje in je hand hebben i.p.v op een schermpje, het gemak van 1 AB voor zowel bron als versterker. (de Uniti Serve kan bij mijn weten alleen met een Ipod/Iphone Touch gebruikt worden)

Je kan door de RC5 ingang te gebruiken op de versterker, de Ipod/Ipad/Iphone gebruiken als ab.

Waarom te duur? Bedoel je misschien dat jij het geld er nog niet voor over hebt? Ik kijk naar kwaliteit vs prijs en als de NDX de CDX2 voorbij speelt, is de prijs voor mij daarmee direct rechtvaardigt. ;).

Groet,

Bjorn

Robiwan

Citaat van: Alco op mei  7, 2011, 09:13:08
Ik begrijp je punt, m.b.t het ontbreken van een CD-loopwerk. (en dus de levensduur/beschikbaarheid daarvan)
Maar de uniti serve staat dus net als de Uniticute e.d. haaks op wat ik soms mis in een CD-speler.

Het door een fysieke CD-collectie bladeren, het hoesje in je hand hebben i.p.v op een schermpje, het gemak van 1 AB voor zowel bron als versterker. (de Uniti Serve kan bij mijn weten alleen met een Ipod/Iphone Touch gebruikt worden)

De CD5i wordt toch vrij regelmatig aangeboden op MP, hifi.nl e.d.. Als het meezit kun je voor 600 euro er eentje kopen. Het is wel zo dat het meestal de versie 1 is en niet de MKII. Ik heb de CD5iMKII te leen gehad in combinatie met de Nait5i en Linn Ninka speakers. Het laag en midden was erg goed maar het hoog ontbrak wat sprankeling en openheid in vergelijking met Rotel RCD1072. Maar als geheel was het klankbeeld wel dynamisch en organisch. Daarnaast vond ik het loopwerk erg robust en het inlezen ging snel. Ook was duidelijk te horen dat de din aansluiting de voorkeur had boven rca.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

Volgens mij heeft ALCO de cd 51 mark 2 al?
Quad vintage.

Klout10

Hallo Alco,

Ik blijf erbij dat je toch eens naar een NaimUniti zou moeten kijken. Uiteraard ga ik er dan van uit dat je je Nait 5i inruilt. Heb je meteen wat extra "cash" voor een iPod/iPad als afstandsbediening. Met de n-Stream app kun je ook het volume regelen!

Tsja, is dat te duur? Als ik naar mezelf kijk en zie hoeveel meer plezier ik van mijn muziek heb sinds ik m'n HDX heb ...  ::)

Groeten,
Michel
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Robiwan

Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Alco

CiteerJe kan door de RC5 ingang te gebruiken op de versterker, de Ipod/Ipad/Iphone gebruiken als ab.

O, ok...dat wist ik niet, da's dan wel mooi. :smile:
Al begrijp ik eerlijk gezegd niet wat je bedoeld met RC5 ingang op de versterker. :unsure:

CiteerWaarom te duur? Bedoel je misschien dat jij het geld er nog niet voor over hebt?
Ok, ik heb het bedrag er niet voor over, dat is misschien een betere formulering.

CiteerDe CD5i wordt toch vrij regelmatig aangeboden op MP, hifi.nl e.d.. Als het meezit kun je voor 600 euro er eentje kopen. Het is wel zo dat het meestal de versie 1 is en niet de MKII. Ik heb de CD5iMKII te leen gehad in combinatie met de Nait5i en Linn Ninka speakers. Het laag en midden was erg goed maar het hoog ontbrak wat sprankeling en openheid in vergelijking met Rotel RCD1072.
Klopt, de CD5i wordt af en toe aangeboden op MP/HiFi.nl maar zoals gewoonlijk altijd ergens in 't zuiden/westen van het land, en bij gebrek aan een auto, vallen daarom de meeste aanbiedingen al af.

CiteerVolgens mij heeft Alco de cd 5i mark 2 al ?
Ik heb 'm tot begin vorig jaar inderdaad wel gehad, maar uiteindelijk verkocht omdat ie te weinig werd gebruikt, t.o.v. m'n Squeezebox. Klankmatig vond ik de CD5i-2 prima. (kan niet zeggen dat ik sprankeling en openheid in 't hoog miste, want daar ben ik ook nogal gevoelig voor. Vind dat wel een belangrijk klankmatig aspect.

Ik kan een zgan Marantz CD5003 kopen voor maar €135,- Daar zou ik dan m'n Metrum dac op aan kunnen sluiten.
Ook kan ik me een uitspraak herinneren van een collega van mij die ook een Nait 5i-2 heeft, i.c.m een Marantz CD-speler, en hij vertelde me dat hij beide apparaten met zowel de Naim als Marantz AB kan bedienen. :smile:

Financieel zou ik me aan die 2e hands Marantz CD5003 geen buil kunnen vallen, alleen.... (as usual) is ie in zilver i.p.v zwart.  :-\ (en 't design spreekt me niet zo aan)

Dr.Bedlo

Alco,

Met alle res[ect maar als ik jouw was zou ik het gewoon bij Naim houden. Straks zit je met een berg apparaten die je niet mooi vind, klanktechnisch en designmatig niet met elkaar matchen enz.....En dan weet je het wel. Maar ja Just my two cents.
Quad vintage.

Klout10

Citaat van: fred19633 op mei  7, 2011, 15:01:01
Alco,

Met alle res[ect maar als ik jouw was zou ik het gewoon bij Naim houden. Straks zit je met een berg apparaten die je niet mooi vind, klanktechnisch en designmatig niet met elkaar matchen enz.....En dan weet je het wel. Maar ja Just my two cents.

Helemaal mee eens!

Alco

CiteerAlco,

Met alle respect maar als ik jouw was zou ik het gewoon bij Naim houden. Straks zit je met een berg apparaten die je niet mooi vind, klanktechnisch en designmatig niet met elkaar matchen enz.....En dan weet je het wel.

Ja, daar zit wel wat in. Al dacht ik zelf dat de klankmatige match voornamelijk zal afhangen met de dac en het was dus mijn bedoeling om m'n huidige Metrum dac op de CD-speler aan te sluiten.

Dr.Bedlo

Over Marantz gesproken Fredje zijn Slaapkamer setje.

En ja ik weet het dat is vloeken op een NAIM Forum Sorry....
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Even voortbordurend op het streaming gebeuren. Ik wil dus eigenlijk een apparaat dat ik op de versterker kan aansluiten en die de muziek opgeslagen op de Computer of een externe harde schijf via deze versterker draadllos via een netwerk kan afspelen. Wenselijk is het dan dat er geen Tuner, versterker of Cd speler inzit want die heb ik tenslotte al en daar dubbel voor te betalen heeft dan ook weinig zin. Kom niet ontdekken of NAIM zoiets heeft of kijk ik er overheen?

Of bestaat zoiets uberhaupt niet?
Quad vintage.

Alco

CiteerIk wil dus eigenlijk een apparaat dat ik op de versterker kan aansluiten en die de muziek opgeslagen op de Computer of een externe harde schijf via deze versterker draadllos via een netwerk kan afspelen.
Dan heb je 't dus over een Squeezebox. :smile: (zoals de Touch, die ik heb)

Voor € 249,- bij o.a. Mediamarkt te koop. Klink standaard al beter dan de prijs en 't formaat doen vermoeden.
(met een externe dac kun je 't niveau verder opkrikken)

Naim heeft 't ook (NDX a € 4200,-), en dat zal ongetwijfeld een niveau hoger liggen, maar goed... daar is de prijs dan ook naar. ::)

Dirk

Citaat van: fred19633 op mei  8, 2011, 09:49:20
Even voortbordurend op het streaming gebeuren. Ik wil dus eigenlijk een apparaat dat ik op de versterker kan aansluiten en die de muziek opgeslagen op de Computer of een externe harde schijf via deze versterker draadllos via een netwerk kan afspelen. Wenselijk is het dan dat er geen Tuner, versterker of Cd speler inzit want die heb ik tenslotte al en daar dubbel voor te betalen heeft dan ook weinig zin. Kom niet ontdekken of NAIM zoiets heeft of kijk ik er overheen?

Of bestaat zoiets uberhaupt niet?
volgens mij beantwoordt de NDX vrij precies aan jouw wishlist, toch ?

een tuner als dusdanig heeft de Naim NDX volgens mij niet (een FM module is wel beschikbaar, maar als extra optie), dus je kan er wel radiostations mee beluisteren, maar da's allesbehalve een nadeel...vind ik.
en als het niet persé Naim moet zijn is er wat meer keuze, gaande van TEAC over Logitech tot Linn ed.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dr.Bedlo

Citaat van: Alco op mei  8, 2011, 10:22:35
Dan heb je 't dus over een Squeezebox. :smile: (zoals de Touch, die ik heb)

Voor € 249,- bij o.a. Mediamarkt te koop. Klink standaard al beter dan de prijs en 't formaat doen vermoeden.

Naim heeft 't ook (NDX a € 4200,-), en dat zal ongetwijfeld een niveau hoger liggen, maar goed... daar is de prijs dan ook naar. ::)

Ok...Maar ff vooruitdenkend: Je geluid word toch versterkt via de Versterker idg in de Naim. Ik begrijp dat je Knijpkist niets meer en minder is dan een doorgeefluik naar je versterker toe en er geen geluidsverwerking in de knijpkist plaatsvind . De sound zal dan volgens mij ook niet veranders moeten zijn. Maar iets vertelt mij dat ik er ff weer naast zit.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Citaat van: Dynky op mei  8, 2011, 10:23:33
volgens mij beantwoordt de NDX vrij precies aan jouw wishlist, toch ?

een tuner als dusdanig heeft de Naim NDX volgens mij niet (een FM module is wel beschikbaar, maar als extra optie), dus je kan er wel radiostations mee beluisteren, maar da's allesbehalve een nadeel...vind ik.
en als het niet persé Naim moet zijn is er wat meer keuze, gaande van TEAC over Logitech tot Linn ed.

Dat denk ik ook. is overigens de HDX hetzelfde als de NDX maar dan met een interne harde schijf
Quad vintage.

Alco

Citeeris overigens de HDX hetzelfde als de NDX maar dan met een interne harde schijf
De HDX heeft ook een CD-speler aan boord, waar CD's mee geript/afgespeeld kunnen worden.

CiteerIk begrijp dat je Knijpkist niets meer en minder is dan een doorgeefluik naar je versterker toe en er geen geluidsverwerking in de knijpkist plaatsvind . De sound zal dan volgens mij ook niet veranders moeten zijn. Maar iets vertelt mij dat ik er ff weer naast zit.
Klopt, het is in principe een doorgeefluik. De interne dac is voor z'n bescheiden prijs van een heel aardig niveau, maar het blijft een apparaat van zo'n €250,-  Met een externe dac kun je de klank evt verbeteren.

Ik zie de Naim NDX in grote lijnen als een (heel luxe) Squeezebox, maar dan met veel betere interne DAC en veel betere voeding,etc. Het lijkt mij fantastisch als Naim tzt met een meer betaalbare variant op de markt komt, die bijvoorbeeld bij de 5i-series past, qua prijs/kwaliteit/design. :)

Klout10

Citaat van: Alco op mei  8, 2011, 10:22:35

Hi Alco,

Ik heb ooit eens een demo bijgewoond met o.a. de Squeezebox op een Naim SuperNait. Hierbij werd afwisselend gespeeld met de interne DAC van de SB en de DAC van de SuperNait. Je hoefde niet lang te luisteren om tot de conclusie te komen dat de interne DAC van de SB niet echt geweldig is ...

Groeten,
Michel

Alco

Hi Michel,

Ging het toen om de Squeezebox Classic of om de SB Touch ? Daar zit namelijk nogal een verschil in.
Ik heb beide, en de Touch heeft een aanzienlijk betere interne dac, alswel een betere digitale uitgang.

Heb zelf ook een keer (thuis) de SB Classic analoog en digitaal aangesloten op een Naim Supernait.
Ben 't wel met je eens dat de SB Classic veel beter klonk via de dac van de SuperNait!

Klout10

Volgens mij ging het om de SB Classic...