Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Dr.Bedlo

Streamen en alles wat er bij komt kijken....K wil me daar wel eens in verdiepen maar of er iets te vinden is als" How to stream without confusing your cat". of "Streaming for extreme Dummies" is de vraag?
Quad vintage.

Klout10

Op de website van Signals staat een fraaie presentatie over het Naim streaming gebeuren. Wellicht dat dit e.e.a. kan verduidelijken.

http://www.signals.uk.com/Resources/network%20audio%20presentation.swf

Groeten,
Michel
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Dr.Bedlo

Bedankt voor de link,

Begrijp ik het nu goed dat het zo gaat? Je slaat cds op in je computer op de harde schijf of een externe harde schijf.Vervolgens zend je dit bedraad naar je moden en dan draadloos naar je router. Dan gaat de boel draadloos naar een netwerkspeler die is verbanden met een kabel naar je versterker?

Dit is zo als ik het nu begrijp. Heel wat stappen.
Quad vintage.

Klout10

Hoi Fred,

Ik ben ook geen expert, maar volgens mij klopt dit. Volgens mij is het wel in de meeste gevallen zo dat modem en router gecombineerd zijn in 1 apparaat (bij mij thuis de KPN Experiabox.

Mede vanwege het feit dat ik niet zo'n ster ben in netwerken heb ik indertijd voor de HDX gekozen; dit is een alles-in-een oplossing.  ;D

Groeten,
Michel
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

bmateijsen

Streaming bestaat uit 3 onderdelen:

- Opslag
- Controlpoint (het apparaat waar je muziek mee selecteert)
- weergave (streaming apparaat)

Dit alles is verbonden met elkaar in een netwerk (bij voorkeur altijd bedraad), waarbij ieder component is verbonden met de router. De router geeft de IP adressen uit. De router moet verbonden zijn met het internet.

In sommige apparaten zitten bovenstaande 3 functies standaard in, waaronder de Naim HDX) en heb je alleen netwerk/ internet verbinding nodig. Maar meestal zijn de functies las van elkaar.

Als de opslag niet in het apparaat zit, dan kan je dit het beste doen met een NAS (netwerk harde schijf), deze heeft een eigen operating systeem, zodat je niet de computer aan hoeft te hebben, om je muziek te kunnen streaming. Bij Naim kan je ook kiezen voor de Unitiserve.

Controlpoint, is het makkelijkste om een Ipad of Ipod touch te nemen, met daarop de applicatie die je wil gebruiken voor besturing.

Groet,

Bjorn

Klout10

Wow, zo duidelijk kan ik het dus niet uitleggen  :smile:

Groeten,
Michel

Dr.Bedlo

He..Ik bezit een redelijk intellect alhoewel een Groninger.maar snappen  doe ik het noig neit helemaal

Ehh...Ik heb interesse voor de Netwerkspeler van Niam. de NDX maar of dat een geschikt ding is?Zit daar een harde schijf al in? In dat geval lijkt het  mij weinig zinvol om draadloos of via een Netwerk deze aan te sluiten want je sluit hem net als de HDX toch direct aan op je versterker?
Quad vintage.

bmateijsen

De NDX heeft geen opslag en heeft natuurlijk wel besturing nodig. Nu kan dat bij de NDX op het frontpaneel, maar het kan veel makkelijker via een Ipad/ Iphone. Dus voor opslag heeft de NDX netwerk nodig en een NAS en ik raad je ten zeerste aan dit bedraad te doen.

Misschien makkelijker om een keer bij een dealer langs te gaan die de NDX heeft staan ;). Wij hebben hem staan, maar ik snap best dat de afstand van Groningen naar Hilversum een obstakel kan zijn.

Groet,

Bjorn

Citaat van: fred19633 op mei  2, 2011, 12:11:12
He..Ik bezit een redelijk intellect alhoewel een Groninger.maar snappen  doe ik het noig neit helemaal

Ehh...Ik heb interesse voor de Netwerkspeler van Niam. de NDX maar of dat een geschikt ding is?Zit daar een harde schijf al in? In dat geval lijkt het  mij weinig zinvol om draadloos of via een Netwerk deze aan te sluiten want je sluit hem net als de HDX toch direct aan op je versterker?

ZeRoo

Ik sta er eigenlijk een beetje van te kijken dat de NDX licht onderdoet voor de Linn Akurate DS.. tenminste van wat ik in de reviews lees, moet zelf nog een keer gaan luisteren ben wel erg benieuwd.

bmateijsen

Citaat van: ZeRoo op mei  2, 2011, 15:53:00
Ik sta er eigenlijk een beetje van te kijken dat de NDX licht onderdoet voor de Linn Akurate DS.. tenminste van wat ik in de reviews lees, moet zelf nog een keer gaan luisteren ben wel erg benieuwd.

Welke review?

Dr.Bedlo

Citaat van: bmateijsen op mei  2, 2011, 13:20:34
De
Misschien makkelijker om een keer bij een dealer langs te gaan die de NDX heeft staan ;). Wij hebben hem staan, maar ik snap best dat de afstand van Groningen naar Hilversum een obstakel kan zijn.

Groet,

Bjorn

Ja...Ik heb 2 naim dealers hier vlak om de hoek, dan is dat uiteraard de aangewezen weg.
Quad vintage.

Alco

CiteerIk heb 2 naim dealers hier vlak om de hoek

2 ? :unsure: Wie is die 2e dan, in Grunn'n ? (ken zelf alleen Audio-Artistiek)

(edit: of bedoelde je misschien Musifoon in Emmen)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Dr.Bedlo

It Harkstee in twijzelerheide, Half uurjte van de stad af tenminste als we een autootje hadden.
Quad vintage.

ThijsG

Citaat van: fred19633 op mei  3, 2011, 07:47:00
It Harkstee in twijzelerheide, Half uurjte van de stad ad tenminste als we een autotje hadden.

Hehe twee uur op de fiets ;), drie uur op de skelter, vier uur op de step :P
"Why play so many notes instead of just choosing the most beautiful?" Miles Davis

Alco

CiteerIt Harkstee in twijzelerheide, Half uurtje van de stad af tenminste als we een autootje hadden

Oja...effe niet meer aan gedacht. Lijkt me een mooie winkel.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Dr.Bedlo

Apart . Het is eigenlijk een schuur. Vooral de Eigenaar is een rustige en geen zenuwachtige ongeintresseerde verkoper. Je kunt op je gemakje alles vragen bekijken en beluisteren. Ik heb mij zonder enige invloed van Durk met plezier voor de Harbethjes gekozen. De koffie was heerlijk(vind ik ook niet onbelangrijk)

Tis overigens wel een Fries maar ja...evolutioneer foutje zullen we maar zeggen ;)
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Iemand al op de hoogte van de nieuwe prijzen van Naim, of geldt de oude prijslijst nog?
Quad vintage.

bmateijsen

Citaat van: fred19633 op mei  4, 2011, 09:19:15
Iemand al op de hoogte van de nieuwe prijzen van Naim, of geldt de oude prijslijst nog?

Per 1 mei is er een nieuwe prijslijst.

Groet,

Bjorn

Dr.Bedlo

En waar kunnen  we die vinden? Online ergens?
Quad vintage.

bmateijsen

Citaat van: fred19633 op mei  4, 2011, 09:32:24
En waar kunnen  we die vinden? Online ergens?

Ik denk dat als je je dealer mailt dat deze hem je kan toesturen.
On-line is de nieuwe prijslijst nog niet te vinden volgens mij.

Groet,

Bjorn

katwax

Citaat van: bmateijsen op mei  2, 2011, 16:26:01
Welke review?

Wat is jullie ervaring als je ndx of hdx vergelijkt met linn akurate?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Cyreg

setup: Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 3DW Gold +(plus) > Furutech e-TP60E(G) > AH! KB10 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (CD8SE)

garmtz

Citaat van: katwax op mei  4, 2011, 10:39:06
Wat is jullie ervaring als je ndx of hdx vergelijkt met linn akurate?

Dat de NAIM spelers anders klinken dan de Linns... :)  Smaak is hier de grootste factor, niet geluidskwaliteit. De Linn spelers blinken uit in verfijning en klinken zeer uitgewogen, de NAIM spelers klinken dynamisch, pakkend en organisch.

katwax

Citaat van: garmtz op mei  4, 2011, 14:30:13
Dat de NAIM spelers anders klinken dan de Linns... :)  Smaak is hier de grootste factor, niet geluidskwaliteit. De Linn spelers blinken uit in verfijning en klinken zeer uitgewogen, de NAIM spelers klinken dynamisch, pakkend en organisch.

Dus luisteren :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Alco

Wellicht zie ik nu beren op de weg, maar... toch vroeg ik me 't volgende af:

Ik overweeg om binnenkort toch nog weer een CD-speler aan te schaffen.
De laatste 2,5 a 3 jaar gebruik ik alleen nog een Squeezebox streamer als bron.

Toch merk ik de laatste tijd soms weer het gemis van de good 'old' CD-speler.
Niet zozeer om klankmatige redenen, want mijn SB Touch + Metrum dac vind ik prima klinken.

Het gaat me meer om de eenvoud, bediening, het feit dat ik (als ik voor Naim kies) met 1 AB zowel de bron als versterker kan bedienen, het fysieke van een CD uitzoeken uit een CD-rek/kast, en de titels e.d. aflezen van een hoesje, i.p.v een ieniemienie schermpje met een digitaal hoesje ter grootte van een postzegel, dat de PC niet altijd aan hoeft te staan, en last but certainly not least moet ik toegeven.... de looks. (t.o.v. Squeezebox)

Ook erger ik me weleens aan het feit dat ik niet goed kan spoelen in een spelend nummer, bij de SB Touch.
(gaat soms goed, maar vaker verkeerd, waarbij de Touch dan doorschiet naar 't volgende nr, of nog verder)

Nu zit ik alleen nog in dubio:

OF ik kies voor een goedkope, maar redelijk degelijke CD-speler, die ik dan puur gebruik als transport.
Daar sluit ik dan mijn Metrum dac op aan. (bijv: Onkyo C-7030 voor € 250 of de Cambridge Azur 550 voor € 500)

Voordeel is: vriendelijk prijsje
Nadeel is: matched visueel minder mooi met m'n Nait 5i en zit weer met 2 AB's.
(tenzij ik m'n Logitech Harmony 600 gebruik, maar die vind ik niet zo prettig in de hand liggen)

OF ik kies toch weer voor een Naim CD5i.

Voordeel: Matched zowel klankmatig als visueel erg fraai met m'n Naim versterker.
nadeel: prijskaartje t.o.v. bovengenoemden en gezien mijn (eindelijk,haha) hamvraag in deze...

Aangezien de CD-speler als bron zijn langste tijd gehad lijkt te hebben, met de sterke opkomst en populariteit van streaming audio, vroeg ik mij af:

Hoe lang zullen er ongeveer nog loopwerken beschikbaar zijn voor o.a. de duurdere CD-spelers, als die van Naim ?

Ook las ik weleens op andere (buitenlandse) forums, dat iemand besloot om zijn relatief dure CD-speler (o.a. Naim) nu maar alvast te verkopen, 'nu het nog wat waard is'.

Zou 't kunnen dat de duurdere CD-spelers over een paar jaar weinig meer waard zijn door de opkomst van streaming audio en/of een evt gebrek aan CD-loopwerken ?

Iemand een idee/mening hierover ?

groet,
Alco