Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Alco

CiteerIk help het je hopen, maar ik betwijfel of zoiets gaat komen...
Als je ziet hoe snel het fenomeen streamen steeds bekender,gewoner begint te worden, ben ik geneigd om te denken dat ook Naim t.z.t in staat is om alleen een 'instap-streamer' of HD-speler, voor een prijs tot zo'n € 2000,-

Zoiets als dit bijvoorbeeld:

(maar... of ik het engelengeduld heb om dat 't.z.t' af te wachten is inderdaad de vraag ::) ;D ;) )

CiteerMaarre, zo'n NDX matched toch ook prima met een Nait 5i
Absoluut,...maarre....die prijs matched alleen wat minder met mijn budget. :unhappy: :D

Het bedienen van zowel een Naim bron als versterker, met dezelfde (Naim) AB vind ik wel erg prettig.
Ik gebruik nu zo'n Logitech harmony AB, maar ben daar niet zo enthousiast over.
(de originele AB's van de Nait 5i en die van de SB Touch bedienen prettiger)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Alco

Wat ik trouwens wel vrees bij de NDX is dat ik dan weer met 2 remotes zou komen te zitten.
Doordat de info op het display zo ieniemienie klein is, is een (weer >€ 200,- extra) I-Pod touch met AB app. min of meer een must. (wel erg cool als remote overigens 8))

Dus, dan zit je weer met 1 AB om 't volume te regelen en 1 AB voor de bron.

In dat opzicht is een 'good old' Naim CD-speler dan wel weer prettiger bedienen.
(vond de CD5i & Nait 5i samen bedienen met 1 Naim AB een stuk prettiger dan wat ik nu heb... :-\

Maar aangezien ik vorig jaar bij al m'n CD's die jewel-case doosjes heb vervangen voor zacht plastic hoesjes (scheelt een boel ruimte) kan ik de CD's niet meer in een normaal CD-rack plaatsen en is 't zoeken in de collectie lastiger.

(je moet nu dan echt 'bladeren', net als bij LP's, want ik kan de CD titel nu niet meer aan de zijkant aflezen)

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

musfed

Dat is een goed idee Alco. Hoe ben je aan die hoesjes gekomen?
Ik heb nu een paar kratten met cd's in de kelder staan. Dat kan op deze manier een stuk effectiever.
Dutch & Dutch 8c's

Stef

Kijk ns op fleecepack.nl  ;)
- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).

Alco

CiteerDat is een goed idee Alco. Hoe ben je aan die hoesjes gekomen?

Ik heb ze besteld bij Who's Your Daddy Records: http://www.wydr.nl/cd-dvd-hoesjes/cd-pe-hoesjes-type-1.html
De doosjes heb ik bij de Hema gekocht. (€ 3,99 in diverse kleuren, en er kunnen zo'n 90/95 CD's in 1 doosje)

CiteerKijk ns op fleecepack.nl
Kan ook, maar die zijn vele malen duurder.

bmateijsen

Enige nadeel van Alco's systeem is dat je niet echt meer overzicht hebt. En hoe groter je collectie wordt, hoe meer je iets op alfabet ofzo wil hebben ;)

Alco

CiteerEnige nadeel van Alco's systeem is dat je niet echt meer overzicht hebt. En hoe groter je collectie wordt, hoe meer je iets op alfabet ofzo wil hebben
Klopt, maar dat was voor mij geen issue meer, omdat ik geen CD-speler meer had/gebruikte.
Als je een CD-speler gebruikt is deze manier van CD's opbergen inderdaad niet echt een handige optie.

bmateijsen

Citaat van: Alco op april  6, 2011, 10:11:47
Klopt, maar dat was voor mij geen issue meer, omdat ik geen CD-speler meer had/gebruikte.
Als je een CD-speler gebruikt is deze manier van CD's opbergen niet echt een handige optie.

Als je het alleen als opslag gebruikt, dan is dit prima.

musfed

Haha, ik was al zo'n nerd die de cd's en lp's op alfabetische colgorde in de kast had (cd's) en heeft staan. Als je meer dan 600 cd's hebt is dat wel zo handig......
Dutch & Dutch 8c's

ThijsG

En Waar gaan de plasticdoosjes heen?! :O Wat zonde zeg!! Staat toch niet verkeerd een muur vol CD's of LP's haha :D
"Why play so many notes instead of just choosing the most beautiful?" Miles Davis

Alco

CiteerEn Waar gaan de plasticdoosjes heen?! :O Wat zonde zeg!!
De plasticdoosjes (zo'n 4 a 5 vuilniszakken vol) heb ik deels verkocht, een deel weg gegeven en een deel weg gegooid.
Ik had vorig jaar niet zoveel zin, bij m'n verhuizing zo'n 650 CD's te moeten verhuizen, incl. de grote CD-rekken die ik had. :crazy:
(een stuk of 6 van die kleine, kartonnen doosjes neem je dan een stuk makkelijker mee. 8)

CiteerStaat toch niet verkeerd een muur vol CD's of LP's haha
Da's waar, maar 't nam nogal wat (teveel) ruimte in. Bovendien waren de CD-rekken waar ik al 4 van vol had, niet meer leverbaar.  (een wand vol met CD's vind ik wel mooi, maar met LP's niet echt. LP's alleen vanaf de voorkant)

ThijsG

Ja snap het probleem!! Alleen wel bummer als je weer CD speler gaat gebruiken :O... ga je dan weer plastic doosjes bestellen?! :O
"Why play so many notes instead of just choosing the most beautiful?" Miles Davis

Graphtuner

ik vind een kast vol cd's nog zo charmant... ik koop nooit mp3's omdat ik het gemis van een doosje met boekje enzo te groot vind...
Klipsch Heresy II / Mcintosh C2600 / Mcintosh MC275 / VPI Classic / Koetsu black / Astin Trew AT3500plus / Auralic Aries mini

Oud lid

Ik had al een ander topic hiervoor geopend, maar daar komt geen respons. Vandaar even in het Naim topic.

Ik vraag me af of er mensen zijn die ervaring hebben met een Naim eindversterker met een ander merk voorversterker. Als dat kan omdat Naim geen cinchaansluiting of gebalanceerd heeft om een voorversterker aan te sluiten. Meestal zie je Naim voorversterker met Naim eindversterker.

Wat zijn de bevindingen?

Klout10

Aan wat voor voorversterker denk je precies en waarom? In mijn beleving moeten voor- en eindversterker een bepaalde synergie hebben om een goede match te hebben. Ik denk hierbij voornamelijk aan de elektrische eigenschappen als uitgangsspanning en impedanties. Ik zou alleen daarom al niet zo snel kiezen voor twee verschillende merken. Bovendien is het bij Naim zo dat de voorversterker z'n voeding krijgt uit de eindversterker...
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

fireman

Ik heb een speciaal kabeltje waarmee je een 2 x tulp -> 1 x XLR gaat. Dus stereo ( NAP250-2 ) het kan dus makkelijk. Volgens mij zijn de meeste apparaten ongeveer gelijk aan impedantie en andere spanningen.

En synergy??? je moet gewoon luisteren wat je mooi vindt. Of het nu synergy is of niet, ieder zijn smaak kan uniek zijn.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

musfed

Vriendje komt langs met zijn iPhone. Hij heeft daarop 22tracks (1.59 euro) gedownload. Goed, sluit maar aan op de nDac (werkt echt als een tierelier). En we zitten dus al de hele avond te luisteren naar 22tracks. De iPhone laadt op en de muziek draait. Ontdekken op deze manier nieuwe muziek. Niet de beste kwaliteit maar als achtergrond werkt het prima.
En het blijft bijzonder om een iPhone op de nDac te leggen en te laten spelen. Blijf het een geweldig doordacht ontwerp vinden van Naim.  ;D
Dutch & Dutch 8c's

musfed

Dutch & Dutch 8c's

fireman

Waar zit de betere DAC in? In de nDAC of de NDX ?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

bmateijsen

Citaat van: Fireman op april 17, 2011, 21:23:27
Waar zit de betere DAC in? In de nDAC of de NDX ?

Theoretisch in de nDAC, maar het maakt ook erg uit welk transport je erop plaats.
Daarnaast biedt de NDX natuurlijk echt streaming en een nDAC niet. ;). Dus is het ook echt van belang hoe je het wil gebruiken.....

fireman

Citaat van: bmateijsen op april 17, 2011, 21:25:14
Theoretisch in de nDAC, maar het maakt ook erg uit welk transport je erop plaats.
Daarnaast biedt de NDX natuurlijk echt streaming en een nDAC niet. ;). Dus is het ook echt van belang hoe je het wil gebruiken.....

Momenteel stream ik met mijn iMac -> draadloos naar airport express -> optisch "out" op de airport express -> via 10meter toslink -> optical "in"  op de nDAC. Dan speel ik weer radio dan weer een van mijn opgeslagen muziek bestanden (CD in MPEG-1 layer 3, is dat MP3?? verder sommige in AAC), dan weer de TV-digitaal.

Ik heb het idee dat ik er meer moet uit kunnen halen. Mijn Panasonic DVD-speler speelt ( digitaal aangesloten op de nDAC ) mijn streaming sound helemaal weg.

Waar valt de meeste winst te behalen in mijn situatie?

garmtz

Volgens mij moet je eerst zeker weten dat je wel lossless bestanden aan het spelen bent. Zo te zien niet met CD in MPEG-1 layer 3 en AAC! Dus iedere vergelijking met CD gaat al direct mank!

Als je enigszins kwaliteit wilt, rip dan in ieder geval je CD's naar AIFF of Apple Lossless in iTunes, maar rip liever met XLD. Vervolgens gooi je veel kwaliteit weg door via een Airport Express te streamen. Dan voegt de 10 m Toslink ook nog eens een flinke dot jitter toe en wat je overhoudt is... :-X

Ik vind het dus geenszins vreemd dat de DVD-speler je huidige streaming zoek speelt. Ik denk dat als je de streaming van een NDX hoort, met CORRECTE rips, er een complete wereld voor je opengaat, want zoals je nu speelt heb je nog geen idee van de potentiële kwaliteit van streamen.

Jeriko

.
Denon AVC-X4800H, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2/ Audioqiuest Dragonfly red en een Audio-Technica ATH-A7 hoofdtelefoon.

Dr.Bedlo

Funny..Hiet snap ik dus helemaal niks van..... ;)
Quad vintage.

garmtz

Citaat van: fred19633 op april 20, 2011, 13:26:01
Funny..Hiet snap ik dus helemaal niks van..... ;)

Waarvan?