Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Alco

CiteerZijn die Squeezebox producten tov serieuze streamers zo belabberd?
Nee, ik denk dat dat op zich best meevalt. Ik heb hier nog ergens een magazine liggen waarin de SB Classic getest wordt, eerst zonder en daarna met de prijzige Audio Aero DAC die de recensent zelf gebruikt, icm een eveneens prijzige Audio Aero CD-transport.  Nadat hij de dure DAC op de SB3 heeft aangesloten kon hij de 2 bronnen niet meer uit elkaar houden.
Hij nodigt nog enkele mensen uit om te luisteren en ook hun komen tot eenzelfde conclusie. Al zou de veelvoudig kostende Audio-Aero CD-transport iets beter hebben geklonken dan de SB3, dan is 't nog een hele prestatie.
We hebben 't tenslotte wel over een bron van amper 200,- euri.

Dat bijvoorbeeld een Naim CD5x icm de Naim DAC beter klinkt, mag dan ook wat mij betreft.
De CD5xs kost tenslotte 11x zoveel als een SB3! :o  De SB Touch schijnt een betere digitale uitgang te hebben, dus voor die 100,- extra (tov een SB Classic) is 't wellicht een geduchte streamer, die qua VFM weinig concurrentie kent.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Bensz

Citaat van: garmtz op april 16, 2010, 16:58:58
Bij ons in de zaak klinken de streamers altijd beter dan de CD-spelers van dezelfde klasse namelijk.

ik vraag me wel eens af wat een winkeleigenaar/medewerker van een audiozaak zelf thuis heeft aan spulletjes. Dat kan natuurlijk alle kanten op, van een vintageset die in de loop der jaren zorgvuldig beetje bij beetje is opgebouwd, of een wisselende collectie van nieuwe speeltjes om thuis te proberen. Zou haast een eigen topic waard zijn, tenzij ik alleen deze nieuwsgierigheid heb....

Gianno

Dat varieert enorm weet ik uit ervaring. Bij slechte hifi zaken heeft de eigenaar altijd exact hetzelfde thuis staan waar jij interesse in hebt, maar ik ken ook genoeg goede audio zaken gelukkig. Hierin zijn ook verschillen. IK ken eigenaren die een leuke middenklasse set hebben van de merken waarin ze zelf handelen. Maar ook eigenaren die een topklasse set hebben van componenten waar ze absoluut geen dealer van zijn (zelfs geen banden hebben met de importeur).

Even weer on topic, wat zou de ultieme NAIM streamer allemaal moet hebben? Van mij mag ie in een halve ref behuizing (a la Hicap en Uniticute) en dezelfde mogelijkheden hebben als een SB3. Digitaal en analoog uit en evt te upgraden met een flatcap of hicap. Beetje in de 200 lijn dus. Liefst wel ondersteuning voor wifi en bedraad streamen zodat ieder zijn eigen voorkeur kan gebruiken. Een losse usbpoort (voor of achterop) zou een leuke bonus zijn.

Alco

CiteerVan mij mag ie in een halve ref behuizing (a la Hicap en Uniticute) en dezelfde mogelijkheden hebben als een SB3. Digitaal en analoog uit en evt te upgraden met een flatcap of hicap. Beetje in de 200 lijn dus. Liefst wel ondersteuning voor wifi en bedraad streamen zodat ieder zijn eigen voorkeur kan gebruiken. Een losse usbpoort (voor of achterop) zou een leuke bonus zijn
Hier kan ik me volkomen in vinden. :)  Wat zou zo'n streamer mogen kosten. Volgens mij hoeft zo'n apparaat niet veel meer te kosten dan de prijs van Naim's huidige instap CD-speler, de CD-5i.  Zo'n €1200,- dus.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Bensz

Begint er op te lijken... Of een kleintje HDX, zonder interne schijf. Hoe groot schatten jullie de kans in dat er werkelijk een dergelijk streamproduct van Naim komt?

garmtz

Die komt er met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid (gevraagd aan NAIM zelf op de High End München vorig jaar).

Gianno

Citaat van: Bensz op april 16, 2010, 21:04:40
Begint er op te lijken... Of een kleintje HDX, zonder interne schijf. Hoe groot schatten jullie de kans in dat er werkelijk een dergelijk streamproduct van Naim komt?

Zoiets als de NS01 van NAIM? Dat er een streamer komt durf ik ongeneerd met 100% zekerheid te voorspellen. Naim heeft alle kennis in huis en zou gek zijn nog meer klanten te verliezen aan Linn door geen eigen variant van de DS aan te bieden. M.i. gewoon een kwestie van tijd. Toegegeven 't zijn engelsen, en ze hebben hun rare eigenaardigheden.. maar 't zijn grote voorstanders en voor een heel klein gedeelte pioniers op het gebied van High-end streaming. Ik zou wel graag een schermpje op de streamer willen (ik ben geen voorstander van alles met de iPod/Phone) en mits er een goede DAC inzit, mag ie van mij wel tot max 1800-2000 gaan kosten. Dus ja, gewoon een upgradable 'Cute zonder versterker, zoals heel veel mensen eigenlijk al aangaven.

Ik had al wel ergens en foto van een halfsize cased ripper gezien van NAIM. Eigenlijk een soort hicap met een CD sleuf aan de voorkant... wat ze daar verder mee gaan doen is mij onbekend.

Alco

CiteerDus ja, gewoon een upgradable 'Cute zonder versterker, zoals heel veel mensen eigenlijk al aangaven.
Volgens mij kost de Cute iets van €1750,- dus zou een streamer ala Cute minder hoeven te kosten. :smile:

Een display op 't apparaat zelf is wel prettig, maar dan graag wel een leesbare, dus niet zo'n onnodig touch-screen geval als op de HDX, met CD-hoesjes van 't formaat postzegel, en de belangrijke info alleen leesbaar middels een verrekijker.

Ik denk ook dat er zondermeer een goede markt voor is, voor een betaalbare Naim streamer.
(als stand-alone of ideale transport voor de Naim DAC)

Roger Black

Mocht iemand interesse hebben, ik bied mijn Nait5i aan voor verkoop:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=100075.msg1687934#msg1687934

Alco

Da's een nette prijs, Roger. :)

Heb je al iets anders ? (op 't oog ?)

Roger Black

Dank je!

Er komen 2 Emotiva UPA-1 voor in de plaats (waarschijnlijk)  :headbanging:

garmtz

Waarschijnlijk technisch iets beter (of alleen anders?), maar ik denk met vrij grote zekerheid een stuk minder muzikaal...

Roger Black

Citaat van: garmtz op april 23, 2010, 19:52:44
Waarschijnlijk technisch iets beter (of alleen anders?), maar ik denk met vrij grote zekerheid een stuk minder muzikaal...

we zullen het zien!

Fred Mulder

Goh, het is al een tijdje stil hier..

Er zal wel niets spannends te melden zijn  :-X

bmateijsen

Nieuw in het assortiment bij Naim: Unitiserve ook in SSD versie beschikbaar en HDX in SSD beschikbaar.

Groet,

Bjorn

Bensz

Citaat van: Fred Mulder op mei  7, 2010, 17:56:41
Goh, het is al een tijdje stil hier..

Er zal wel niets spannends te melden zijn  :-X

Kennelijk zijn Naim bezitters tevreden....Ik sinds een twee weekjes wel. De aangekondigde Naim set, Nait XS, Nat XS, de DAC en Arro's spelen hier heerlijk muziek.

De prijzen van de nieuwe Unitiserve vallen me tegen trouwens...Hoewel het meer is dan een SB achtige.
Zelf had ik op iets als een Linn DS gehoopt.
(en nee, niet een Linn DS voor de prijs van een SB)

Fred Mulder

Citaat van: Bensz op mei  8, 2010, 12:26:35
Kennelijk zijn Naim bezitters tevreden....Ik sinds een twee weekjes wel. De aangekondigde Naim set, Nait XS, Nat XS, de DAC en Arro's spelen hier heerlijk muziek.

De prijzen van de nieuwe Unitiserve vallen me tegen trouwens...Hoewel het meer is dan een SB achtige.
Zelf had ik op iets als een Linn DS gehoopt.
(en nee, niet een Linn DS voor de prijs van een SB)

Het is inderdaad een stevig prijs als alleen de streamer wordt gebruikt

De UnitiServe is een erg mooie aanvulling naast de Cute (2 schoendozen:  :pompom:)
Voor de naar streaming-lonkende-digibeten zal de Serve het waarschijnlijk ook goed doen.

Ik ben benieuwd hoe ie klinkt..!! (ook vergeleken met SB/Linn familie)
Voor het serieuzere werk zal nog wel een enkelvoudige streamer worden geintroduceerd, maar dat zou nog wel een tijdje kunnen duren..  :nopompom:

garmtz

Ik zou graag een streamer zien in de XS serie, in een 'full-width XS-height' kast zeg maar...

Fred Mulder

Citaat van: garmtz op mei  8, 2010, 17:03:36
Ik zou graag een streamer zien in de XS serie, in een 'full-width XS-height' kast zeg maar...
Nu de CD5XS een digitaal uit heeft, lijkt het een kwestie van tijd.
Het zou in ieder geval een mooie kerstpakker zijn (dan is ie leverbaar vanaf pasen ;-)

Gianno

Ik zit ook te wachten op een stream-only black box van naim. Van mij mag ie in een 5 series case, hicap-case of fullsize case... Als ie maar komt ;)
Indien er voor het eind van t jaar geen is gelanceerd ga ik begin volgend jaar eens kijken naar een NAP 200 voor aan de Supernait (wil zelf ooit over op de 282). We wachten rustig af.

Jeriko

Citaat van: Bensz op mei  8, 2010, 12:26:35

Ik zie hier dat je een combinatie maakt van Naim & Totem Arro, kan je een omschrijving maken hoe dat klinkt. Ik heb een paar 2e hands Arro's op het oog waar ik die in de toekomst wil uitbreiden naar Naim appartuur (bv in combinatie met een Nait 5 of hoger maar in eerste instantie op een Marantz SR7001) alleen ik heb geen ervaring hoe dat klinkt, en om nou eerst in de winkel te gaan luisteren en daarna 2e hands te gaan kopen vind ik niet netjes. Ik heb de recensie gelezen op hifi.nl en dat geeft me al goede hoop nu alleen zelf gaan luisteren, ik wil ze namelijk in een kleine kamer gaan gebruiken van 3m bij 3,4m en ik heb ergens gelezen dat deze daar juist voor geschikt zijn.

Gr. Jeriko
Denon AVC-X4800H, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2/ Audioqiuest Dragonfly red en een Audio-Technica ATH-A7 hoofdtelefoon.

Bensz

Citaat van: Jeriko op mei 10, 2010, 22:00:37
Ik zie hier dat je een combinatie maakt van Naim & Totem Arro, kan je een omschrijving maken hoe dat klinkt. Ik heb een paar 2e hands Arro's op het oog waar ik die in de toekomst wil uitbreiden naar Naim appartuur (bv in combinatie met een Nait 5 of hoger maar in eerste instantie op een Marantz SR7001) alleen ik heb geen ervaring hoe dat klinkt, en om nou eerst in de winkel te gaan luisteren en daarna 2e hands te gaan kopen vind ik niet netjes. Ik heb de recensie gelezen op hifi.nl en dat geeft me al goede hoop nu alleen zelf gaan luisteren, ik wil ze namelijk in een kleine kamer gaan gebruiken van 3m bij 3,4m en ik heb ergens gelezen dat deze daar juist voor geschikt zijn.

Gr. Jeriko

Het omschrijven van geluid is iets wat ik niet kan. Het is misschien een dooddoener, maar idd zelf
luisteren!
Misschien vind je een dealer die een Nait 5i tweedehands aanbied(en je Marantz wil inruilen), dat je van te voren kan luisteren.

garmtz

Citaat van: Fred Mulder op mei 10, 2010, 19:43:24
Nu de CD5XS een digitaal uit heeft, lijkt het een kwestie van tijd.

Die redenatie snap ik niet helemaal...

Bensz

Citaat van: garmtz op mei 11, 2010, 11:17:54
Die redenatie snap ik niet helemaal...

hier net zo...

Jeriko

Citaat van: Bensz op mei 11, 2010, 10:23:21
Het omschrijven van geluid is iets wat ik niet kan. Het is misschien een dooddoener, maar idd zelf
luisteren!
Misschien vind je een dealer die een Nait 5i tweedehands aanbied(en je Marantz wil inruilen), dat je van te voren kan luisteren.

Eh, de Marantz wil ik  :( juist niet kwijt ik wil mijn dvd's en blu-ray's nog wel kunnen beluisteren in 5.1 (en kijken natuurlijk ook).De nait 5i heeft toch een unitygain av input (of zoiets dergelijks) waardoor je de voorversterker uitschakeld en de versterker kunt gebruiken als eindversterker (alleen als ik 5.1 luister) en als je stereo luistert dan wil ik de nait 5i als geintregeerde versterker gebruiken. Het is niet zo dat ik mijn zinnen heb gezet op alleen de nait 5i het zou ook een voorversterker met eindversterker van naim mogen zijn (wel met dezelfde unitygain av input).

Jeriko
Denon AVC-X4800H, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2/ Audioqiuest Dragonfly red en een Audio-Technica ATH-A7 hoofdtelefoon.