Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Justapoke

Citaat van: Alco op april  5, 2010, 19:03:23
Helaas Justapoke, dat is niet mogelijk. Je kunt wel een externe Naim phono-versterker (de Stageline) op de SuperNait aansluiten die dan (als ik me niet vergis) gevoed word door de SuperNait zelf.

Dank je voor de reactie. De Stageline was me al bekend, vroeg me alleen of onboard nog een tweede optie was!  :music:
--
"This power cord is built using high-tech materials costing a small fortune. It might make your system sound a bit better. Or it might not. If it does, we're not really sure why. Still, might be worth trying it - look at the shiny gold plugs!"

Oud lid

Wat ik niet begrijp is dat NAIM in de XS geen digitale ingangen heeft ingebouwd. Minimaal 1 coax en 1 optische. In mijn opinie moet elke stereoversterker dat tegenwoordig hebben. Daar kun je gewoon niet meer om heen met al die mediaplayers en andere digitale poespas.

Erwin B

Fred Mulder

Citaat van: Erwin B op april  5, 2010, 20:16:41
Wat ik niet begrijp is dat NAIM in de XS geen digitale ingangen heeft ingebouwd. Minimaal 1 coax en 1 optische. In mijn opinie moet elke stereoversterker dat tegenwoordig hebben. Daar kun je gewoon niet meer om heen met al die mediaplayers en andere digitale poespas.

Erwin B

Hi Erwin,

Hiervoor heeft Naim de Supernait in het assortiment. De XS is gepositioneerd als 'no nonsense' nait.

Inderdaad grote kans dat fabrikanten vaker een DAC in de pre amp integreren. Naim was met de SN een van de eerste serieuze stereo versterkers met een ingebouwde DAC, het zou me niets verbazen als zij later ook met een pre/DAC combinatie komen.

gegroet, Fred

garmtz

Citaat van: Fred Mulder op april  5, 2010, 20:44:26
Inderdaad grote kans dat fabrikanten vaker een DAC in de pre amp integreren. Naim was met de SN een van de eerste serieuze stereo versterkers met een ingebouwde DAC, het zou me niets verbazen als zij later ook met een pre/DAC combinatie komen.

Een van de eerste zou ik toch niet durven zeggen... Arcam kwam er al mee in de jaren '80 en Accuphase heeft ook al heel lang D/A modules om in hun versterkers te bouwen. Hebben we het nog niet eens over de Lyngdorf/TacT versterkers... ;)

Oud lid

Persoonlijk vind ik dit nog noodzakelijker dan een phonomodule of tape in/out toestanden. Er wordt te "ouderwets" gedacht.
Er wordt wel vaak gesproken over een draaitafel revival, maar volgens mij is dat onzin. Het betreft hoofdzakelijk mensen die met de draaitafel zijn opgegroeid die er weer een nemen cq de oude draaitafel weer eens oppoetsen. Ja, ik heb 2 jaar geleden ook weer een Nottingham draaitafel gekocht. ( Ben van voor het cd tijdperk).

garmtz

Mee eens Erwin... Ik zie een D/A mogelijkheid ook als een grotere 'must' dan een interne phono stage en zeker tape in/uit. Diegenen die serieus met platen bezig zijn, zullen meestal toch kiezen voor een serieuzer alternatief dan wat er intern in de vv zit. Wat dat betreft doet NAIM dat erg netjes, net de mogelijkheid van de Stageline/Superline/Prefix.

Bensz

Even een klene update.

Woensdag is de Naim Nvi gebracht, samen met een tijdelijke Arro set. De NAP200 zat even levertijd op. De hele avond genoten van muziek, en van een zekere mate van de gewenste Naim sound.

Donderdag schakel ik achteloos de Nvi aan, maar na een tijd wachten geen geluid. Wel een hoop knipperende lampjes, en in het display iets van "Protection" en "Power switch off". Het apparaat maar uitgeschakeld en even geen ontbijt muziek en ouwe wijven geklets en geouwehoer(538). 's Avonds de aansluitingen gecontrolleerd, maar wederom geen geluid, op een harde klik na. Edwin(Audio Artistiek) gebeld en in overleg nog even zonder luidspreker aansluitingen proberen in te schakelen. Die zelfde avond heb ik de Nvi naar hem toegebracht, uit nader onderzoek de volgende ochtend bleek dat een of meer eindtrappen er uit te liggen. In ieder geval goed stuk, en kan op de boot retour Engeland.
Blijkt dat de QED aansluitpluggen oorzaak zijn van een flinke kortsluiting.

Intussen heb ik nagedacht over het concept Nvi, samen met de NAP200. Niets ten nadele van deze machines, maar achteraf heb ik toch liever een "stereo only" set. Na een kort overleg is het iets anders geworden:

Nait XS, Naim DAC, en een Nat 05 XS, samen met eerder genoemde Arro's. Het lange wachten is begonnen, kennelijk zit er wel even levertijd op de Dac.
Eerdere wensen van oa RDS heb ik laten varen, bovendien kan ik ook nog iets met internet radio. Morgen maar es naar Saturn oid om een DVD/Bluray spelertje te halen.

Alco

CiteerNa een kort overleg is het iets anders geworden: Nait XS, Naim DAC
Ook nix mis mee...! :happy:  Als ik de berichten (zowel testverslagen als ervaringen van gebruikers) zo lees en mag geloven moet de DAC wel iets heel bijzonders zijn. Maakt me wel nieuwsgierig.

Ben benieuwd hoe de DAC (en XS) je zullen bevallen. :)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Roger Black

Citaat van: Bensz op april  9, 2010, 21:14:21
Even een klene update.

Woensdag is de Naim Nvi gebracht, samen met een tijdelijke Arro set. De NAP200 zat even levertijd op. De hele avond genoten van muziek, en van een zekere mate van de gewenste Naim sound.

Donderdag schakel ik achteloos de Nvi aan, maar na een tijd wachten geen geluid. Wel een hoop knipperende lampjes, en in het display iets van "Protection" en "Power switch off". Het apparaat maar uitgeschakeld en even geen ontbijt muziek en ouwe wijven geklets en geouwehoer(538). 's Avonds de aansluitingen gecontrolleerd, maar wederom geen geluid, op een harde klik na. Edwin(Audio Artistiek) gebeld en in overleg nog even zonder luidspreker aansluitingen proberen in te schakelen. Die zelfde avond heb ik de Nvi naar hem toegebracht, uit nader onderzoek de volgende ochtend bleek dat een of meer eindtrappen er uit te liggen. In ieder geval goed stuk, en kan op de boot retour Engeland.

Intussen heb ik nagedacht over het concept Nvi, samen met de NAP200. Niets ten nadele van deze machines, maar achteraf heb ik toch liever een "stereo only" set. Na een kort overleg is het iets anders geworden:

Nait XS, Naim DAC, en een Nat 05 XS, samen met eerder genoemde Arro's. Het lange wachten is begonnen, kennelijk zit er wel even levertijd op de Dac.
Eerdere wensen van oa RDS heb ik laten varen, bovendien kan ik ook nog iets met internet radio. Morgen maar es naar Saturn oid om een DVD/Bluray spelertje te halen.

Wow! Lucky B*strd  ;D
Zeer mooie set, ik ben erg benieuwd hoe het gaat klinken! Wat is je bron?

garmtz

Citaat van: Bensz op april  9, 2010, 21:14:21
Even een klene update.

Gave set! En jammer van je ervaringen met de eerdere nVi etc. Die ervaringen klinken niet erg representatief voor NAIM.

Bensz

Citaat van: Alco op april  9, 2010, 22:43:42
Ook nix mis mee...! :happy:  Als ik de berichten (zowel testverslagen als ervaringen van gebruikers) zo lees en mag geloven moet de DAC wel iets heel bijzonders zijn. Maakt me wel nieuwsgierig.

Ben benieuwd hoe de DAC (en XS) je zullen bevallen. :)

Ik ook... +/- vier week levertijd voor de dac.

Citaat van: Roger Black op april 10, 2010, 09:01:51
Wow! Lucky B*strd  ;D
Zeer mooie set, ik ben erg benieuwd hoe het gaat klinken! Wat is je bron?

Ik gebruik hoofdzakelijk een Mac Mini (~1000 Cd's in Lossless op externe HD). Vandaar ook mijn keuze voor de dac.

Bensz

Citaat van: garmtz op april 10, 2010, 10:21:54
Gave set! En jammer van je ervaringen met de eerdere nVi etc. Die ervaringen klinken niet erg representatief voor NAIM.

Ik heb beslist geen nare ervaring overgehouden aan de Nvi, of aan Naim....De Nvi is een prachtig apparaat voor als je alles in een zoekt.

garmtz

Voor de geïnteresseerden: ik heb reviews van de NAIM DAC uit de Stereo en Audio. Bij interesse, PM maar!

Alco

CiteerVoor de geïnteresseerden: ik heb reviews van de NAIM DAC uit de Stereo en Audio. Bij interesse, PM maar!

Dat zijn dan neem ik aan deze, toch ?

http://www.music-line.biz/cms/fileadmin/pdf/test_dac_audio.pdf

http://www.music-line.biz/cms/fileadmin/pdf/test_dac_stereo.pdf
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

reinier32

Kan niet wachten om er eens naar te gaan luisteren!
Linn Lp12 (Aro, Dynavector XX2), Armageddon, Superline + Hicap, Nac52, Supercap, Nap135's, Audiovector Mi3 Avantgarde Arrete.

garmtz

Citaat van: Alco op april 13, 2010, 19:49:35
Dat zijn dan neem ik aan deze, toch ?

http://www.music-line.biz/cms/fileadmin/pdf/test_dac_audio.pdf

http://www.music-line.biz/cms/fileadmin/pdf/test_dac_stereo.pdf

Yep... ::)  Nouja, bedankt voor de links in ieder geval! Hoef ik ook niets illegaals te doen... ;)

Alco

CiteerKan niet wachten om er eens naar te gaan luisteren!
Yeah, ...me too.  Ben best wel benieuwd wat ie bijvoorbeeld voor m'n SB3 zou doen, maar als ik de reacties van menigeen op 't UK Naim forum mag geloven is de digitale uitgang van de Squeezebox Classic (niet goed genoeg) minder goed dan de SB Touch. :unsure:  Daarmee zou ik dan de Naim DAC eigenlijk te kort doen als bron.

CiteerNouja, bedankt voor de links in ieder geval! Hoef ik ook niets illegaals te doen...
Ah,..kijk aan...fijn dat ik iemand voor illegale praktijken heb kunnen behoeden... :police: :D

reinier32

Ik heb jammer genoeg nog een laptop zonder S/PDIF aansluiting en de laptop aansluiten via de USB is geen optie. Al begreep ik wel dat spelen van een USB stick erg goed gaat maar zich slecht laat navigeren.
Linn Lp12 (Aro, Dynavector XX2), Armageddon, Superline + Hicap, Nac52, Supercap, Nap135's, Audiovector Mi3 Avantgarde Arrete.

Roger Black

Citaat van: reinier32 op april 14, 2010, 17:04:34
Ik heb jammer genoeg nog een laptop zonder S/PDIF aansluiting en de laptop aansluiten via de USB is geen optie. Al begreep ik wel dat spelen van een USB stick erg goed gaat maar zich slecht laat navigeren.

Oke, daar moet je dus niet een TB HDD aan hangen?

Bensz

Citaat van: reinier32 op april 14, 2010, 17:04:34
Ik heb jammer genoeg nog een laptop zonder S/PDIF aansluiting en de laptop aansluiten via de USB is geen optie.

Een Apple Airport Express biedt dan uitkomst denk ik.

Gianno

Ik heb zo'n anderhalve maand geleden de NAIM DAC geluisterd bij mijn dealer. Ik kwam om te luisteren wat een Hicap met mijn Supernait zou doen. De Hicap staat inmiddels lekker permanent bij mij thuis dus dat was een duidelijke zaak. Naast die upgrade liet mijn dealer me ook nog horen wat een Hicap deed op mijn cd5xs en daarna wat de NAIM DAC toevoegde aan de cd5xs. Ik hoorde wel verschil maar eerlijk gezegd waren in mijn oren de verschillen erg klein. Voor mij persoonlijk was de 2500 euro die de DAC kost dan ook niet te verantwoorden in mijn set. Vooralsnog gebruik ik dus lekker de DAC uit mijn Supernait icm de SB3 classic. De DAC van de CD5xs is hier superieur aan en ik prefereer dan ook CD's boven streamen. Mogelijk zou de NAIM DAC voor de squeezebox wel een goede upgrade zijn. Ik wacht persoonlijk liever op de squeezebox equivalent uit de stal van NAIM, m.i. volgt ie zeer snel.

Bensz

Citaat van: Gianno op april 14, 2010, 22:26:42
Ik heb zo'n anderhalve maand geleden de NAIM DAC geluisterd bij mijn dealer.

Is de Dac dan al wel uitgeleverd aan, en bij sommige dealers wel op voorraad?

Naast die upgrade liet mijn dealer me ook nog horen wat een Hicap deed op mijn cd5xs en daarna wat de NAIM DAC toevoegde aan de cd5xs. Ik hoorde wel verschil maar eerlijk gezegd waren in mijn oren de verschillen erg klein.

Ik lees anders ook dat men de DAC in combinatie met niet eens zo excotische loopwerken plaats op het niveau CDX2 en hoger.

Vooralsnog gebruik ik dus lekker de DAC uit mijn Supernait icm de SB3 classic. De DAC van de CD5xs is hier superieur aan en ik prefereer dan ook CD's boven streamen. Mogelijk zou de NAIM DAC voor de squeezebox wel een goede upgrade zijn. Ik wacht persoonlijk liever op de squeezebox equivalent uit de stal van NAIM, m.i. volgt ie zeer snel.

Citaat van: Alco op april 13, 2010, 22:06:59
Yeah, ...me too.  Ben best wel benieuwd wat ie bijvoorbeeld voor m'n SB3 zou doen, maar als ik de reacties van menigeen op 't UK Naim forum mag geloven is de digitale uitgang van de Squeezebox Classic (niet goed genoeg) minder goed dan de SB Touch. :unsure:  Daarmee zou ik dan de Naim DAC eigenlijk te kort doen als bron.

Zijn die Squeezebox producten tov serieuze streamers zo belabberd? Een SB uit de stal van Naim zou mooi zijn, maar laat het dan een keer met Apple / Itunes overweg kunnen. Een Unitiqute ontdaan van het (voor)versterker gedeelte zou aardig zijn, tegenhanger van de Linn Majik DS ofzo.

garmtz

Vooralsnog gebruik ik dus lekker de DAC uit mijn Supernait icm de SB3 classic. De DAC van de CD5xs is hier superieur aan en ik prefereer dan ook CD's boven streamen. Mogelijk zou de NAIM DAC voor de squeezebox wel een goede upgrade zijn. Ik wacht persoonlijk liever op de squeezebox equivalent uit de stal van NAIM, m.i. volgt ie zeer snel.

Hoe concludeer je dat de DAC van de CD5x superieur is aan die in de SN? Wellicht ligt het wel aan de matige verjitterde uitgang van de SB3 dat de CD5x beter klinkt...

Gianno

Citaat van: garmtz op april 16, 2010, 13:05:46
Hoe concludeer je dat de DAC van de CD5x superieur is aan die in de SN? Wellicht ligt het wel aan de matige verjitterde uitgang van de SB3 dat de CD5x beter klinkt...

Mijn CD5xs klinkt minder (in mijn oren) indien ik hem op de DAC van de Supernait aansluit (BNC-RCA digitale kabel). Ik denk dat dat een redelijk objectieve manier van testen is. Dat de SB3 een jitterprobleem kent zou zomaar kunnen. Ik gebruik mijn SB3 merendeels om geripte CD's te beluisteren en te bezien of ze een aanschaf waard zijn. De SB3 is helemaal geen vervelend apparaat, integendeel zelfs. Maar ik vind zelf dat de CD5xs kwalitatief een betere muziekpresentatie biedt.

garmtz

O.k. Ik dacht dat je CD5x analoog uit vergeleek met de SB3 digitaal. Zoals je het nu zegt, is het een ander verhaal!

Ik denk wel dat je niet het streamen zelf de schuld kunt geven, maar de SB3... Bij ons in de zaak klinken de streamers altijd beter dan de CD-spelers van dezelfde klasse namelijk.