Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

bokkes

Citaat van: Alco op januari 13, 2010, 12:14:39
Nu zou ik heeel flauw kunnen zeggen...'dan moet je de HVT kopen', maar ok...dat zal ik niet doen. :D
Nu zou ik heel flauw kunnen zeggen HVT ??? of was het MusicEmotion   ;)
De recensist heeft in deze de prijslijst erbij gehouden en heeft toen een recensie geschreven met in de laatste regels.

"Maar wacht eens even,als ik zo de prijzen doorloop dan klopt het plaatje uiteindelijk bijzonder mooi.De XS is €700,- duurder dan de 5i terwijl de
    SuperNait op zijn beurt weer € 1600,- meer kost dan de XS.Zoals de prijsverschillen liggen zo liggen uiteindelijk ook de prestatieverhoudingen"

Achteraf heeft hij ze dus ook in de doos kunnen laten want de prijslijst zegt genoeg  ;)
bokkes

Alco

CiteerNu zou ik heel flauw kunnen zeggen HVT  ??? of was het MusicEmotion ;)
Whoops....foutje! Je hebt gelijk, het was de Music Emotion.  :blush:
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

33RPM

Om me eventjes in de discussie te mengen..
Sinds ik zeeeeer lang geleden de originele nait + linn kans hoorde heb ik iets met Naim.

Ik heb vorig jaar zowel de 5i, XS als supernait beluisterd. De XS is wat mij betreft duidelijk superieur aan de 5i (ik heb de XS gekocht). Naar de Supernait zijn de meningen verdeeld. Sommigen zweren bij de XS, anderen bij de SN. Je hoort net hetzelfde tussen NAP 200 en 250...
Voor het geld kies ik dan op termijn eerder voor een upgrade naar NAP 200.

Magazines en reviews lees ik ondertussen al dertig jaar. Beschouw ze als leuke lectuur, maar neem ze niet te ernstig.

Fred Mulder

Gefeliciteerd met je XS amp, 33RPM
Veel luister plezier!

bokkes

Zijn er hier onder de Naim liefhebbers die van de bypass op de XS of UnityGain op een SN gebruik maken in een Surround set ?
En misschien wat ervaringen kunnen delen zoals gemak en bediening.
bokkes

Fred Mulder

Hi Bokkes,

Ik gebruik geen unity gain,
Als hier te weinig XS/SN gebruikers zijn én hiermee werken,
misschien handig om je vraag op het naim forum te stellen.

succes! Fred

bokkes

Hoi Fred, ik heb al een heel jaargang topics doorgenomen op het Naim forum uit het home theatre gedeelte.
Ook de zoekfunktie gebruikt maar al met al ook niet echt veel gebruikers daar. Wel meer AV2 gebruikers in de UK, die hopen op een AV3.
Maar goed ik zal misschien de vraag daar eens stellen. Het zijn natuurlijk wel eiland bewoners en dus soms rare antwoorden  ;)
bokkes

bowers

Hallo Bokkes,

Ik gebruik een SN in AV-mode in combinatie met een AV2 voor de frontkanalen bij DVD video, DVD audio en SACD meerkanaals.
De AV2 heb ik enkele maanden geleden aangeschaft.
Kan natuurlijk alleen maar iets zeggen over mijn eigen luister en bedieningservaringen.

Voorheen een NAD en een Cambridge AV versterker met pre-outs, daarna een Rotel voorversterker/processor icm de SN in AV mode gebruikt.
Aangesloten op de AV2 zijn een Pioneer multispeler, HD TV ontvanger en een Sony PS3.

Mijn conclusie is dat de SN in AV mode exact laat horen wat de aangesloten voorversterker aanbiedt. Wellicht is het ook de combinatie
Naim-Naim, maar de AV2 klinkt in mijn oren vele malen beter dan de andere genoemde surround(voor)versterkers. 

Vond ik CD's altijd veel muzikaler klinken dan muziek DVD's en
had ik de gedachte "surround gaat nooit echt goed klinken" en blijft altijd agressief en te sensationeel:

Met de AV2 (+SN) heb ik bijna al mijn muziek DVD (live concerten) opnieuw beleefd, er is rust, doortekening en muziek..........

Over bediening:
Ik bedien alles met een Logitech AB. Dit heeft meer moeite gekost om functioneel te krijgen. Door een combinatie van AB signalen en digitale signalen op de ingang van de AV2 ontstaat er een situatie waarbij de AV2 de digitale ingangssignalen niet meer herkend. De versterker uitschakelen en weer inschakelen is dan het enige wat helpt. Heb hierover destijds niets op forums kunnen vinden en heeft vele puzzeluurtjes gekost om op te lossen.  Wellicht een foutje in mijn AV2 ??!
Via de Logitech AB telkens terugschakelen naar de multi-input van de AV2 gaf bij mij een oplossing. Alles wordt nu zonder problemen (door alle familieleden) bedient met een Logitech Harmony One.

Hoop dat je iets hebt aan bovenstaande relaas.

vr.gr. Peter

bokkes

Peter je noemt het een "relaas" maar het is meer een review geworden.
Door deze uitleg wordt het in ieder geval weer een stuk duidelijker dus mijn dank daarvoor.
bokkes

33RPM

Ik heb in een impuls een NAP180 gekocht uit 1995. Eigenlijk om wat te experimenteren met upgrades.

Momenteel is mijn versterker een XS met flatcap2X. de voornaamste bron is LP12/ARO/Armageddon/Micro Benz/EAR.

Omdat het een oud toestel is (1995) dacht ik niet dat de stap vooruit zo groot zou zijn. Veel meer detail, betere scheiding van de instrumenten en vooral... meer fun.

Ik heb niet het idee dat een befaamde "recap" echt nodig is, maar ik wil toch eens nagaan of hier iemand ervaring mee heeft. En zo ja, hoe werkt dat dan.... Liefst van al zou ik het naar Naim opsturen - mocht dat de moeite zijn. Tenzij er hier op het vasteland een "authorised" Naim center bestaat dat de klus kan klaren??

Alco

CiteerTenzij er hier op het vasteland een "authorised" Naim center bestaat dat de klus kan klaren??

Yep, die is er.  Naim importeur Latham doet ook recaps. Je zou ze een mailtje kunnen sturen.
Goedkoop is 't niet. (een paar jaar geleden vroeg ik een prijsopgaaf voor een recap van mijn Nait-2, en die was €350,- dus ik verwacht dat een NAP180 ook minimaal dat bedrag kost of iets hoger nog.  
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

33RPM

Dank je Alco

350€ is niet weinig. Ik had op zeker 100 € minder gerekend. Maar ik kan het altijd eens navragen.

Alco

Dit zijn de onderdelen die bij een recap van een Nait-2 worden vervangen:

Bij een NAP180 zal 't waarschijnlijk niet veel meer zijn. Het positieve feit is dat je versterker na afloop van de ingreep weer als nieuw is en klinkt.  8)

reinier32

Citaat van: 33RPM op maart 31, 2010, 17:22:39
Ik heb in een impuls een NAP180 gekocht uit 1995. Eigenlijk om wat te experimenteren met upgrades.

Momenteel is mijn versterker een XS met flatcap2X. de voornaamste bron is LP12/ARO/Armageddon/Micro Benz/EAR.

Omdat het een oud toestel is (1995) dacht ik niet dat de stap vooruit zo groot zou zijn. Veel meer detail, betere scheiding van de instrumenten en vooral... meer fun.

Ik heb niet het idee dat een befaamde "recap" echt nodig is, maar ik wil toch eens nagaan of hier iemand ervaring mee heeft. En zo ja, hoe werkt dat dan.... Liefst van al zou ik het naar Naim opsturen - mocht dat de moeite zijn. Tenzij er hier op het vasteland een "authorised" Naim center bestaat dat de klus kan klaren??

Ik heb mijn supercap en Nap135's laten recappen. Is het de moeite waard?
Absoluut! Je krijgt er een zo goed als nieuwe versterker voor terug. De eerste weken hoor je dat niet omdat alles moet inspelen maar daarna .......... :clapping:

Ik heb de recaps laten doen bij de Audiowinkel in Delden en bij AudioArtistiek in Groningen. Beiden zijn Naim-dealer en geautoriseerd om deze recaps uit te voeren. Je kunt daar eens informeren wat het kost.

Ik heb toen (2007 en 2008) ook rond de € 350,- per apparaat betaald.
Linn Lp12 (Aro, Dynavector XX2), Armageddon, Superline + Hicap, Nac52, Supercap, Nap135's, Audiovector Mi3 Avantgarde Arrete.

Alco

CiteerBeiden zijn Naim-dealer en geautoriseerd om deze recaps uit te voeren.
Is dat zo ?  Ik heb een paar jaar geleden een Nait-1 laten recappen bij Audio-Artistiek, en dat kostte ongeveer maar de helft van wat 't bij Latham kost!  Er worden dan wel iets andere onderdelen gebruikt.

Neemt niet weg dat ik niks heb aan te merken op 't eindresultaat en dat de Nait-1 prima klonk.
(verschil was niet heel groot, maar voor mijn gevoel klonk 't iets krachtiger en opener na de recap)
Dus, wat dat betreft zouden de genoemde winkels inderdaad ook een prima keuze zijn.

reinier32

Voor zover mijn informatie reikt is het zo dat de dealers de onderdelen bij Naim bestellen en in hun eigen werkplaats verwerken.
Naim levert de onderdelen uitsluitend aan geautoriseerde "recap" dealers.

Nogmaals, dit is wat ik gehoord heb (van een dealer). Ik mag er toch vanuit gaan dat dat betrouwbare informatie is.
Linn Lp12 (Aro, Dynavector XX2), Armageddon, Superline + Hicap, Nac52, Supercap, Nap135's, Audiovector Mi3 Avantgarde Arrete.

Alco

In mijn Nait-1 zijn toen wel onderdelen gebruikt die ook in andere Naim versterkers voorkomen, (de 5i serie) maar de elco's die in m'n Nait-1 kwamen waren wat langer dan de originele.
Ik zou me kunnen voorstellen dat sommige onderdelen zoals de originele elco's zoals die in bijvoorbeeld de Nait-1 werden gebruikt niet allemaal meer te krijgen zijn. (aangezien 't ontwerp van '83 is)

Een NAP180 is een stuk recenter, dus zal dat wellicht niet zo'n 'probleem' zijn.

CiteerVoor zover mijn informatie reikt is het zo dat de dealers de onderdelen bij Naim bestellen en in hun eigen werkplaats verwerken.
Dat is ook wat ik gehoord heb, maar dan op 't Engelse Naim forum, geldende voor enkele UK dealers.
Ik dacht dat in Nederland alleen Latham officieel geautoriseerd was, maar ik kan me vergissen...

Bensz

Zo, en ik wil mijn blijdschap en vreugde even met jullie delen. Ik heb een NVI + NAP200 en een set totem speakers onderweg.

reinier32

Mooi hoor  :happy:

Welke Totem's krijg je?

Alco

Nice Bensz!  :smile:

Totem & Naim is 'n goede combinatie!  Ben benieuwd naar je bevindingen.

Bensz

Het is de Totem Arro geworden. Onze woonkamer is niet bijzonder groot, en WAF speelt ook mee. Voor de huidige ruimte meer als voldoende, met voorgaande speakers als B&W 705 en Meridian DSP3100 kon ik de ruimte meer dan me lief is vullen met musica. De NAP200 zou misschien een overkill lijken op de Arro's, maar is op de groei. Bovendien gebruik ik het meest om muziek 2 kanaals te luisteren. Waarom dan toch een NVI zou je afvragen. Dat is om binnen Naim toch een RDS tuner, DVD, en een digitale input voor de Mac mini te hebben.

Met dank aan, en geleverd door de beste Naim dealer van Groningen  ;)

mahansz

Dat van die totem arro snap ik wel ;) ;), maar waarom is de meridian weggegaan? Beviel ie niet?

Bensz

De Meridian is me niet gebruiksvriendelijk genoeg, de DSP 3100 teveel kabels en stekkers. De lipsync functie te beperkt. Zo van die kleine dingen die me niet gelukkig maken.
De Naim set kan ik in de toekomst eventueel wat makkelijker wijzigen en upgraden. Bijvoorbeeld door een losse VV en de nieuwe Dac, of andere speakers. Allemaal wat flexibeler. Bovendien heb ik liever een nieuwe set met garantie. Tja, en dan is er misschien toch iets bijgebleven van de Naim sound(als die al bestaat). 

Justapoke

Vraagje over de SuperNait: Kan iemand me vertellen of het mogelijk is een on-board phono stage in te bouwen? Heb een tijdje geleden gelezen dat het bij sommige types mogelijk is maar vraag me dus af of dit ook met de Supernait kan..
--
"This power cord is built using high-tech materials costing a small fortune. It might make your system sound a bit better. Or it might not. If it does, we're not really sure why. Still, might be worth trying it - look at the shiny gold plugs!"

Alco

CiteerKan iemand me vertellen of het mogelijk is een on-board phono stage in te bouwen?
Helaas Justapoke, dat is niet mogelijk. Je kunt wel een externe Naim phono-versterker (de Stageline) op de SuperNait aansluiten die dan (als ik me niet vergis) gevoed word door de SuperNait zelf.  

Vroeger bestonden er voor de (olive en CB series) voorversterkers phono-printplaatjes die je in de versterker kon inbouwen en dan had je in no-time een goede interne phonostage.

Dat waren deze NA323 plaatjes: