Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

bmateijsen

Citaat van: Fireman op september 30, 2009, 16:27:47
Komt naim met 1 DAC of volgen er meerdere? Ik meen iets gelezen te hebben dat de eerste ( die van € 2650,- ) een reference versie is. Komt er nog een "goedkope" ?

Dat is een makkelijke.. je hebt de 500 reference, 200 reference en XS lijn. In de XS lijn zal waarschijnlijk een DAC verschijnen, maar pas in de lucht springen als deze er daadwerkelijk is ;)

ivo1986

Citaat van: Fireman op september 30, 2009, 16:27:47
Komt naim met 1 DAC of volgen er meerdere? Ik meen iets gelezen te hebben dat de eerste ( die van € 2650,- ) een reference versie is. Komt er nog een "goedkope" ?

Nee die nu uit is de middelste. Er komt nog een duurdere en een goedkopere.

edit Had Bjorn's post nog niet gelezen.

Jeriko

Hallo Naimfans

Ik heb zo ver nog geen naim apparatuur, ik wel in de toekomst een naim nait 5i aanschaffen (of een voorversterker) die ik kan integreren in mijn homecinemaset samen met de 3 kanaals napv175. De meeste van jullie spelen allemaal met cd spelers van naim maar ik zou willen weten welke platenspeler merken op een naim versterker kunnen spelen. Ik weet dat de lp12 van linn een goede keuze zou zijn alleen die kost nogal wat en zit momenteel niet in mijn prijscatogerie, misschien is 2e hands iets alleen ik heb nog geen ervaring met afstellen van de platenspelers (wat niet is kan nog komen hè). Ik weet ook niet of de Linn basik iets is, er worden wel meer 2e hands platenspelers aangeboden maar ik ben er wel voor gewaarschuwd omdat daar meestal iets aan mankeert en aangezien ik geen praktijk ervaring heb met het afstellen en renoveren van platenspelers zou dit niet verstandig zijn.

Gr. Jeriko
Denon AVC-X4800H, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2/ Audioqiuest Dragonfly red en een Audio-Technica ATH-A7 hoofdtelefoon.

Alco

Hallo Jeriko,

Rega platenspelers worden naast de LP12 van Linn vaak als goed(koper) alternatief genoemd!
Ze zijn tevens meer 'plug-and-play', aangezien ze geen verend subchassis hebben.

De Rega P5 en P7 draaitafels zijn onlangs in prijs verlaagd. (P5 nu € 1000,- )

Een demo/tweedehands P3 is een meer betaalbare optie.
Een nieuwe P5 is nu nauwelijks duurder dan een nieuwe P3.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

EdoE

Ab-so-lu-te aanraders. (Sprak de LP12-eigenaar...)

Jeriko

Dat zijn zeker mooie plaatjes draaiers :P :P :P. Mijn platen verzameling loopt aardig op (alleen al van de nieuw uitgebrachte U2 albums). En wat zou een goede phono versterker zijn die hier bij past? Deze moet natuurlijk passen bij het totaal plaatje, luisteren is het beste natuurlijk.
Oh ja ik heb nu zo'n 110watt (per kanaal) aan vermogen van mijn receiver is dat een beetje te vergelijken aan de 2 keer 50watt van de nait5i (is geen 1 op 1 vergelijk maar als ik alleen naar de voeding kijk van de nait5i :omg: :omg: :omg:), ik heb maar een kleine kamer van zo'n 3m bij 3,5m.
Ik zou voor naim kunnen kiezen omdat ik vaak op het internet tegen kom dat dit merk uitstekend voor rock muziek zou zijn, misschien dat jullie daar anders over denken. Wat ik normaal aan muziek draai is U2, Bruce Springsteen, Coldplay, Muse, Greenday en wat pop en nog veel meer.

Gr.
Denon AVC-X4800H, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2/ Audioqiuest Dragonfly red en een Audio-Technica ATH-A7 hoofdtelefoon.

Alco

Met phono versterkers heb ik helaas geen ervaring.
Over de Clearaudio Smartphono heb ik heel goede berichten gelezen. (= €350,- )

Wat betreft het vermogen van de Nait-5i, die is ruim voldoende voor een kamertje van zo'n 3 bij 3,5m.
Heb zelf een Nait-5i in een kamer van 4 bij 5m en de versterker komt geen moment in ademnood.
(ligt ook beetje aan 't rendement van je speakers en gemiddelde luistervolume denk ik)
Heb zelf ook nog een 15 watt Naim Nait-1 versterker(tje) en daarmee blaas ik ook makkelijk 'het dak er af'.
(ook dankzij de ruim bemeten voeding)

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

EdoE

Kunnen er in de Nait 5i/5i geen phono boards worden ingebouwd?

Jeriko

(Quote from Alco: en daarmee blaas ik ook makkelijk 'het dak er af'.)

Ik hoop voor jou dat je geen bovenburen hebt  ;D ;D ;D

Alco

CiteerKunnen er in de Nait 5i/5i geen phono boards worden ingebouwd?
Nee,...helaas.

CiteerIk hoop voor jou dat je geen bovenburen hebt ;D ;D
Die heb ik (nog) wel, maar... misschien had ik achter die zin nog even "als ik zou willen" toe moeten voegen. ;D ;)

bwolke

Een leuke betaalbare platenspeler is misschien de funk vector:

Als je voor Naim gaat en een MM element dan zou ik een Stageline N kopen. Als je die wilt gebruiken in combinatie met een Nait5i heb je ook nog een iSupply nodig. Als je iets goedkopers zoekt dan zou ik een Creek OBH-8 ook een leuk (tweede hands) alternatief zijn:

reinier32

Citaat van: Jeriko op oktober  7, 2009, 12:56:15
En wat zou een goede phono versterker zijn die hier bij past? Deze moet natuurlijk passen bij het totaal plaatje, luisteren is het beste natuurlijk.

Gr.

Naim Stageline of Dynavector P75? Deze laatste wordt ook veel in combinatie met Naim gebruikt.
Linn Lp12 (Aro, Dynavector XX2), Armageddon, Superline + Hicap, Nac52, Supercap, Nap135's, Audiovector Mi3 Avantgarde Arrete.

EdoE

Citaat van: Alco op oktober  7, 2009, 15:24:59
Nee,...helaas.

Dat is natuurlijk wel errug jammer. Ik heb ze ingebouwd gehad in een 72 en in een 82 en ik moet zeggen dat ik ze erg goed vond.

Cheers,

Edo (Memo to self: "Leer kwoten!")

Alco

CiteerDat is natuurlijk wel errug jammer. Ik heb ze ingebouwd gehad in een 72 en in een 82 en ik moet zeggen dat ik ze erg goed vond.
Vind ik ook Edo.  Vond 't ideaal, zo'n printplaatje dat je zo even in de versterker klikt en voila... klaar. :)
De interne phonotrap van een Nait-1 of Nait-2 vind ik ook nog steeds erg fraai.

Kreeg vandaag btw een mail van iemand die m'n Nait-1 wil overnemen...  Zal 'm met een beetje pijn in m'n hart weg zien gaan, maarja...  het is toch ook wel zonde dat ik 4 Nait's in huis heb staan, waarvan 3 werkloos in een kast.

Jeriko

Ik had aan jullie ook nog een vraag gesteld (Ik zou voor naim kunnen kiezen omdat ik vaak op het internet tegen kom dat dit merk uitstekend voor rock muziek zou zijn) misschien hadden jullie deze gemist maar ben er best wel benieuwd naar  ;).

Gr. Jeroen

Roger Black

Citaat van: bwolke op oktober  7, 2009, 16:39:53
Een leuke betaalbare platenspeler is misschien de funk vector:

Als je voor Naim gaat en een MM element dan zou ik een Stageline N kopen. Als je die wilt gebruiken in combinatie met een Nait5i heb je ook nog een iSupply nodig. Als je iets goedkopers zoekt dan zou ik een Creek OBH-8 ook een leuk (tweede hands) alternatief zijn:

Die is best cool! Wat kost tie?

EdoE

Citaat van: Alco op oktober  7, 2009, 19:07:55
Kreeg vandaag btw een mail van iemand die m'n Nait-1 wil overnemen...  Zal 'm met een beetje pijn in m'n hart weg zien gaan, maarja...  het is toch ook wel zonde dat ik 4 Nait's in huis heb staan, waarvan 3 werkloos in een kast.

Good grief... Geef even een rondleiding...

Alco

CiteerIk had aan jullie ook nog een vraag gesteld (Ik zou voor naim kunnen kiezen omdat ik vaak op het internet tegen kom dat dit merk uitstekend voor rock muziek zou zijn) misschien hadden jullie deze gemist maar ben er best wel benieuwd naar  ;)
Dat heb ik ook weleens gelezen, maar heb niet 't idee dat muzikale voorkeur iets uitmaakt, m.b.t. Naim.
Het is wel zo dat veel rock albums niet geweldig zijn qua opname (U2 staat er bekend om bijvoorbeeld)

CiteerGood grief... Geef even een rondleiding...
Haha,yeah... in Alco's Nait headquarters. Dan krijg je een bezoekerspasje en 'n officiele rondleiding door m'n Nait-museum.  ;D  8)  just kidding... 4 is idd wat teveel, daarom gaat er binnenkort 1 uit, en t.z.t misschien nog de Olive Nait-2. (de CB Nait-2 blijft)

EdoE

Citaat van: Alco op oktober  8, 2009, 09:24:22
Haha,yeah... in Alco's Nait headquarters. Dan krijg je een bezoekerspasje en 'n officiele rondleiding door m'n Nait-museum.  ;D  8)  just kidding... 4 is idd wat teveel, daarom gaat er binnenkort 1 uit, en t.z.t misschien nog de Olive Nait-2. (de CB Nait-2 blijft)

Oe...

bwolke

Citaat van: Jeriko op oktober  8, 2009, 07:50:00
Ik had aan jullie ook nog een vraag gesteld (Ik zou voor naim kunnen kiezen omdat ik vaak op het internet tegen kom dat dit merk uitstekend voor rock muziek zou zijn) misschien hadden jullie deze gemist maar ben er best wel benieuwd naar  ;).

Gr. Jeroen

Alles klinkt goed op Naim van klassiek tot rock.

bwolke

Citaat van: Roger Black op oktober  8, 2009, 08:59:27
Die is best cool! Wat kost tie?

1200 euro zonder arm en zonder element (ik dacht eigenlijk dat hij goedkoper was  :-[ )

jer

hallo naim mannen !

even een vraag.

Ik wil graag van mengpaneel naar de nap 180 .
Ik heb de mogelijkheid om van mijn mengpaneel zowel gebalanceerd als ongebalanceerd naar de nap.
Aangezien  de nap alleen din is , wil ik graag de naim kabel aanpassen door er Rca stekkers aan te zetten.

Nu komen uit de din kabel 4 draden, rood.geel.blauw.groen.

Ik schat in dat er 1 voor de stroomvoorziening is van de voorversterker.
en 1 een gedeelde massa.
wat nog 2 plussen overhoud voor het signaal.

maar hoe de fXXXX ga ik dat doen ?

iemand een idee hierover , of heeft iemand het al geprobeerd.

ik hoor het graag !

vr gr jeroen

Roger Black

Citaat van: jer op oktober 12, 2009, 19:08:41
hallo naim mannen !

even een vraag.

Ik wil graag van mengpaneel naar de nap 180 .
Ik heb de mogelijkheid om van mijn mengpaneel zowel gebalanceerd als ongebalanceerd naar de nap.
Aangezien  de nap alleen din is , wil ik graag de naim kabel aanpassen door er Rca stekkers aan te zetten.

Nu komen uit de din kabel 4 draden, rood.geel.blauw.groen.

Ik schat in dat er 1 voor de stroomvoorziening is van de voorversterker.
en 1 een gedeelde massa.
wat nog 2 plussen overhoud voor het signaal.

maar hoe de fXXXX ga ik dat doen ?

iemand een idee hierover , of heeft iemand het al geprobeerd.

ik hoor het graag !

vr gr jeroen

Volgens mij zijn er wel kabels die van RCA naar Din gaan, Nordost heeft deze wel dacht ik...

reinier32

Voor niet te veel geld kun je ook bij Flashback Sales terecht. Zeker met de lage stand van de pond.
Je wordt daar uitstekend geholpen.

http://www.flashbacksales.co.uk/acatalog/naim-cables.html

Duurder, maar naar mijn smaak beter zijn de kabels van AR Sound: http://www.ar-sound.com/GreenLink.html
Ik gebruik een dergelijke kabel tussen de Superline en de Nac52 en ben meer dan tevreden. Zeker zo goed als de Hiline die ik hiervoor had en maar een fractie van de prijs.
Linn Lp12 (Aro, Dynavector XX2), Armageddon, Superline + Hicap, Nac52, Supercap, Nap135's, Audiovector Mi3 Avantgarde Arrete.

reinier32

Ik ben al een tijdje op zoek naar andere luidsprekers en ga zaterdag bij Beter Beeld en Geluid een aantal kandidaten beluisteren.
Nu hoorde ik dat er ook mensen zijn die Audiovector gebruiken in combinatie met Naim.
Nu zegt Audiovector mij helemaal niets. Is er hier iemand die deze combinatie heeft gehoord en vindt dat ik dit merk aan mijn shortlist moet toevoegen?