Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Oud lid

Hallo Ivo,

de plug wordt opgestuurd. Die zou ik morgen moeten ontvangen. Ik laat het wel even weten.

Erwin B

garmtz

Citaat van: advr op april 11, 2009, 10:13:01
leuk, laatst ook de LP12 met Aro arm gehoord maar ik vind hem onrustig klinken :o

De versie die ik heb gehoord met Aro arm had juist een voorname rust!

Citeerop de een of andere manier hoor je vooral bij piano niet de rust die ik thuis ervaar.  :nervous:
maar het klinkt verder wel goed. blijf echter toch bij mijn eigen LP12, met Lingo en Linto en Benz Wood L2 :D

Piano heb ik er niet mee gehoord, maar is er een verschil tussen rust en afwezigheid van levendigheid he... ;)  Uiteindelijk is het een smaakkwestie, want de combinatie met Lingo en Linto is gewoon ook mooi en vooral heel schoon.

Oud lid

Wat een ellende met die NAIM dealer! Van een Naim dealer had ik toch meer service en correctheid verwacht. 2x een apparaat gekocht bij die persoon en 2x moet je zelf gaan bellen of het geld binnen is en wanneer het pakket verstuurd wordt enz.
Je wordt verward met een andere klant. Er wordt beloofd dat je iets opgestuuurd wordt en je ontvangt niks.

Ik heb de plug nu rechtstreeks bij Latham besteld en die zou opgestuurd worden.

Erwin B

reinier32

Pfff ..... blij dat ik een goede dealer heb zeg. Ik mag alijd alles kostenloos en zonder borg meenemen om thuis te proberen. Ik koop een Superline en Hicap voor € 3500,- en mag alles direct meenemen, betalen komt later wel per giro.
Thuis installeren? Geen probleem!

En last but not least: heerlijke koffie.

Bij deze een pluim voor Jan van de Audiowinkel in Delden.

Het mag gezegd worden!
Linn Lp12 (Aro, Dynavector XX2), Armageddon, Superline + Hicap, Nac52, Supercap, Nap135's, Audiovector Mi3 Avantgarde Arrete.

Sullivan

Citaat van: reinier32 op april 14, 2009, 19:54:35
Pfff ..... blij dat ik een goede dealer heb zeg. Ik mag alijd alles kostenloos en zonder borg meenemen om thuis te proberen. Ik koop een Superline en Hicap voor € 3500,- en mag alles direct meenemen, betalen komt later wel per giro.
Thuis installeren? Geen probleem!

En last but not least: heerlijke koffie.

Bij deze een pluim voor Jan van de Audiowinkel in Delden.

Het mag gezegd worden!

Gelukkig heb ik dezelfde ervaring met mijn Naim dealer uit Hilversum, behalve dan dat de koffie daar niet te zuipen is. ;D

Sullivan

PS. Ik lust geen koffie.

solitaire

Gemiste kans van die verkoper, jou nog steeds koffie voor te zetten :sigh:  ;D  ;)

Maar niets vergeleken bij Erwin B's dealer ... zeker voor een B&M verkoper verwacht je idd. meer. Maar misschien is het een slippertje ...

W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Oud lid

Het is geen slippertje. Toen ik vorig jaar mijn NAIM versterker daar kocht was het hetzelfde. Zelf erachter aan gaan wanneer het apparaat verstuurd wordt terwijl het notabene in de winkel staat. Het geld staat tegenwoordig de dag na overmaking op de rekening van iemand anders, dus waarom duurt zoites dan zo lang. Geen fatsoenlijke communicatie van de verkoper/eigenaar.

Ik vind dat des te treuriger omdat ik ook voor NAIM gekozen heb na veel omzwervingen omdat NAIM zelf alles keurig voor elkaar heeft( serienummers, productiejaartallen etc en allemaal toegankelijk), recapservice en wat er zo nog meer is. En dan zo'n figuur als dealer hebben...

Je moet eens iets bij RAF bestellen. Daar wordt je tot in de puntjes op de hoogte gehouden van waar je bestelde product zich bevindt. Alles via de mail. En het wordt snel geleverd. Gewoon PERFECT!!!

Erwin B

solitaire

Tja, in die situatie waarin Naim electronica on-line gaat kan deze dealer wel eens harde klappen krijgen (nu heeft 'ie als sales-buffer het 'beschermd B&M' dealerschap ...).

Gelukkig lijk je me over je Naim spullen enthousiaster, en daar is het dat je iedere dag mee moet (mag !) leven 8).

W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

musfed

Voorzover ik het een beetje kan inschatten gaat Naim niet snel over op verkoop via internet kanalen. Men hecht daar aan het dealerkanaal en de luister en servicemogelijkheden die dealers bieden.
Dutch & Dutch 8c's

reinier32

Inmiddels kun je in Engeland wel verschillende Naim apparaten via internet (bij officiële Naimdealers) kopen.
Het vreemde vind ik dat je dat ook als Nederlander kunt terwijl er hier toch een dealernetwerk is.
Op zich niet ongunstig omdat de prijzen in Engeland aanzienlijk lager liggen. Wat weer met de lage stand van de pond te maken heeft.

Linn Lp12 (Aro, Dynavector XX2), Armageddon, Superline + Hicap, Nac52, Supercap, Nap135's, Audiovector Mi3 Avantgarde Arrete.

EdoE

Citaat van: reinier32 op april 17, 2009, 07:56:55
Inmiddels kun je in Engeland wel verschillende Naim apparaten via internet (bij officiële Naimdealers) kopen.

Gaat dat dan om een beperkt segment uit het assortiment van Naim?

reinier32

Ja, bijvoorbeeld de Superline voor 1650 gbp (€ 2400 in NL), stageline, i-supply, hicap ......
Maar ook kabels, pluggen, pucks, afstandbedieningen enz.

TomTom audio heeft bijvoorbeeld zo'n on-line accesoireshop. Ik heb daar zelf ook enkele dingen gekocht.
Uitstekende zaak!

Bij Synergy kan bijvoorbeeld weer on-line een Superline worden gekocht. Zie: http://www.rega-synergyav.co.uk/acatalog/Naim_Audio_Superline.html

hifiman

Ik zag in de manual van Nait XS staan dat de luidsprekerkabels MINIMAAL 3.5 meter per stuk dienen te zijn. Iemand enig idee waarom dat is? Zit zelf momenteel met kabels van pakweg 270 cm lengte.

Sullivan

Dit lijkt me erg afhankelijk van de LS kabel/speakers die je gebruikt. Ze zullen het wel hebben over hun eigen LS kabels, anders kunnen ze zo'n uitspraak niet waar maken.

Hoe bevalt de XS?

Mijn kabels zijn 2 meter tussen de SuperNait en LV.

garmtz

Citaat van: Audioloog op april 18, 2009, 11:38:59
Ik zag in de manual van Nait XS staan dat de luidsprekerkabels MINIMAAL 3.5 meter per stuk dienen te zijn. Iemand enig idee waarom dat is? Zit zelf momenteel met kabels van pakweg 270 cm lengte.

Het is iets uit het verleden... NAIM versterkers ontbeerden in het verleden een netwerk om de uitgang stabiel te houden bij kabels met een wat lagere inductie. De eigen NAC A5 kabels van NAIM zijn wat dat betreft "veilig". Even specs vergelijken:

NAC A5 (gevonden op een forum):

1.3 - 1.5 microHenries per metre (Loop )
Max 20 picofarads per metre
about 25 milliOhms per metre ( Loop )
MIN Length 3 metres
According to julian vereker 26 Aug 98 ?

Crosslink:
Inductance:   .11 uh/ft/loop
Capacitance:   55 pf/ft
Bi Wire Option:   Yes
Discrete Conductors:   108
Cable AWG:   10

Wel nog even omrekenen van ft --> m... ;)  Dus NAC A5 kabel heeft zoals je ziet een erg lage capaciteit en een wat hogere inductie, om precies de reden die ik noemde. Moderne NAIM versterkers hebben een veel hogere stabiliteitsmarge, dus dit speelt niet heel erg meer. De minimale lengte heeft dus te maken met verkrijgen van een minimale loopinductie.

hifiman

Citaat van: Sullivan op april 18, 2009, 11:54:42
Hoe bevalt de XS?
Een hele prettige sound! Ik wil er nog niet teveel over kwijt maar match met de Harbeth speakers die ik hier te leen heb staan is (zoals reeds aangegeven door de heren van BB&G) heel erg goed!  :smile: Hoe ze op andere speakers klinken weet ik niet en daarom vind ik het wat gevaarlijk om een absolute uitspraak te doen over wat ik van deze versterker vind. Het is tevens de eerste naim versterker die ik echt serieus beluister.

hifiman

Citaat van: garmtz op april 18, 2009, 12:41:02
Het is iets uit het verleden... NAIM versterkers ontbeerden in het verleden een netwerk om de uitgang stabiel te houden bij kabels met een wat lagere inductie. De eigen NAC A5 kabels van NAIM zijn wat dat betreft "veilig". Even specs vergelijken:
Bedankt voor de uitleg Garmt.  :)

Blijf het toch wat raar vinden, gezien het feit dat een groot deel van de belasting zowiezo al inductief is (de speaker units). Maar goed , lekker belangrijk  ;D

hifiman

Ik zocht ook nog even tevergeefs naar de knop op de AB om de Nait XS in standby te zetten, die is er blijkbaar gewoonweg niet  ;D

Sullivan

Inderdaad, hij blijft altijd aan. Wat ik doe is het display uitzetten. Dan brand alleen het NAIM logo en als je het volume/input wijzigt dan gaan de lampjes even branden. Lekker rustig tijdens een filmpje kijken.

hifiman

Citaat van: Sullivan op april 18, 2009, 14:26:07
Inderdaad, hij blijft altijd aan. Wat ik doe is het display uitzetten. Dan brand alleen het NAIM logo en als je het volume/input wijzigt dan gaan de lampjes even branden. Lekker rustig tijdens een filmpje kijken.
Had ik reeds gedaan, om dezelfde reden inderdaad  ;D

Alco

De laatste tijd begon ik het gebruik en gemak van een CD-speler toch wel steeds meer te missen.
Dus,... na >1 jaar alleen met een Squeezebox als muziekbron, ben ik weer terug bij the good ol' CD.  8) 

(uiteraard weer een Naimpie ::) ;D

Het klinkt voor menigeen ongetwijfeld vreemd, maar zelfs 'cold out of the box' bevalt deze combi me beter, dan de SuperNait + SB3.  :dontgetit:  :smile:
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Sullivan

Citaat van: Alco op april 18, 2009, 20:42:07
De laatste tijd begon ik het gebruik en gemak van een CD-speler toch wel steeds meer te missen.
Dus,... na >1 jaar alleen met een Squeezebox als muziekbron, ben ik weer terug bij the good ol' CD.  8) 

Ik kan me voorstellen dat je een CD-speler verkiest boven de squeezebox om verschillende redenen, maar gemak?

Alco

CiteerIk kan me voorstellen dat je een CD-speler verkiest boven de squeezebox om verschillende redenen, maar gemak?
Kan me voorstellen dat dat inderdaad wat raar klinkt, maar toch ervaar ik dat zo.

Toen ik de SB3 nog niet zolang had vond ik 't ideaal, m'n hele muziekcollectie via de AB doorbladeren en beluisteren.
Ik kom daar echter toch 'n beetje van terug nu. Soms regaeert de SB3 niet zo snel op de AB, en des te meer albums er op de PC staan, des te langer het bladeren duurt, totdat je het gewenste album/track hebt. Ook het ontbreken van even snel << of >> spoelen in een bepaald nummer (bijv. naar een bepaalde solo in een lang nummer) vind ik een gemis van de SB3. Daarnaast vind ik 't fijn dat ik de tijd weer kan aflezen. (via de SB3 te klein om te kunnen lezen)
Ook gebeurd 't weleens dat als ik via de SB3 een album afspeel steeds de 1e titel in het display blijft staan. Als ik dan vooruit skip naar een volgend nummer verschijnt heel even de titel van 't gekozen nummer, en daarna weer track 1.

Bij de CD is 't gewoon lekker simpel. Ok,...ik zal wat vaker op moeten staan en in beweging komen
(blijf ik toch nog 'n beetje fit  ;) ;D ), maar ik vind 't nu toch wel weer erg prettig.
CD kiezen, laatje open, CD er in, laatje dicht, en voila.  Musica  8)

Waarschijnlijk blijf ik de SB3 gewoon als (internet-radio) tuner gebruiken. Dat was destijds ook mijn voornaamste reden om 'm te kopen.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Sullivan

Citaat van: Alco op april 18, 2009, 21:17:51
Toen ik de SB3 nog niet zolang had vond ik 't ideaal, m'n hele muziekcollectie via de AB doorbladeren en beluisteren.
Ik kom daar echter toch 'n beetje van terug nu. Soms regaeert de SB3 niet zo snel op de AB, en des te meer albums er op de PC staan, des te langer het bladeren duurt, totdat je het gewenste album/track hebt.
Ik weet niet hoeveel albums jij hebt, maar ik merk die vertraging helemaal niet. Er zijn ook veel plugins te vinden die het zoeken makkelijker maken. Wij zijn meer tijd kwijt om een CD in de kast te vinden/zoeken dan op mijn SB. ;)

CiteerOok het ontbreken van even snel << of >> spoelen in een bepaald nummer (bijv. naar een bepaalde solo in een lang nummer) vind ik een gemis van de SB3.
Mee eens.

CiteerDaarnaast vind ik 't fijn dat ik de tijd weer kan aflezen. (via de SB3 te klein om te kunnen lezen)
Dit is inderdaad wat klein, maar zelf heb ik die behoefte nooit.

CiteerOok gebeurd 't weleens dat als ik via de SB3 een album afspeel steeds de 1e titel in het display blijft staan. Als ik dan vooruit skip naar een volgend nummer verschijnt heel even de titel van 't gekozen nummer, en daarna weer track 1.
Dit snap ik inderdaad niet van de SB, maar ik heb dit opgelost door de screensaver de 'now play' informatie te laten tonen. Mijn screensaver gaat aan na 1 seconden, dus heb ik nooit last van het probleem. En welk nummer er op dit moment speelt kan je juist op een SB zo mooi zien, dit zou ik erg missen op een CD speler.

CiteerBij de CD is 't gewoon lekker simpel. Ok,...ik zal wat vaker op moeten staan en in beweging komen
(blijf ik toch nog 'n beetje fit  ;) ;D ), maar ik vind 't nu toch wel weer erg prettig.
CD kiezen, laatje open, CD er in, laatje dicht, en voila.  Musica  8)
Kan ik me voorstellen, heeft ook zeker wat. Vooral het doorzoeken van echte albums.

Had je de SB3 analoog aangesloten op de NAIM versterker? Dan zal je nu ook wel een verbetering in het geluid ervaren?