Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

EdoE

Fred Mulder

Veel te doen over de nieuwe Naim DAC, maar even over een andere versterker input..

Heeft iemand toevallig ervaring met de Naim compatible voedingen van Avondale?
gezien de lage pond is het interessant een toekomstige upgrade te vervroegen.

Assortiment Avondale    vergelijkbaar met
TPX1                          Flatcap / Highcap
TPX2                          Highcap / Supercap
Multicap 2/3/4              Highcap / Supercap

De voedingen kunnen met een 30 dagen money-back-guarantee worden geprobeerd, maar
er lijkt geen dealer netwerk te zijn waar ze (met Naim) kunnen worden vergeleken.

Kan beide natuurlijk gelijktijdig thuis aan de tand te voelen, maar dat voelt niet goed/eerlijk
richting m'n Naim dealer.. En een Avondale vergelijking bij Naim dealer lijkt not done

Iemand ervaring met TPX2, Multicap 2 vs Highcap, Supercap???

Mijn set: (geweldige combinatie!!)
Squeezebox/Supernait/Harbeth HL P3ES2

EdoE

Naim is op z'n zachtst gezegd geen voorstander van Avondale. Een dealer die met Avondale in zee gaat is volgens mij vrij snel zijn dealerschap kwijt.

Les Wolstenholme is een aardige man en je kunt hem best vertrouwen. Een A-B thuis is de beste maar dus ook de enige optie - en een goede dealer heeft hier volgens mij ook geen bezwaren bij.

Staaled

En een nieuwe telg http://www.naim-audio.com/products/uniti.html de Uniti.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Sullivan

Citaat van: Hipster op februari 25, 2009, 13:21:17

Topic niet gevolgd? Een paar berichten terug werd ie al besproken. ;)

Staaled

Citaat van: Sullivan op februari 25, 2009, 13:28:56
Topic niet gevolgd? Een paar berichten terug werd ie al besproken. ;)
oeps :hehe:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

fireman

Citaat van: Hipster op februari 25, 2009, 13:21:17

Wat gaat dat ding kosten?

Zier er inderdaad zeer fraai uit.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

EdoE

Citaat van: Fireman op februari 25, 2009, 19:21:23
Wat gaat dat ding kosten?

"Snij" verwacht volgens mij rond de 2500 euries.

Is een voedingslijn voor een Stageline trouwens hetzelfde als een voedingslijn voor een Prefix?

musfed

Wat bedoel je met een voedingslijn?
Dutch & Dutch 8c's

EdoE

Citaat van: Musfed op februari 25, 2009, 20:08:31
Wat bedoel je met een voedingslijn?

Sommige (DIN-)aansluitingen hebben bij Naim een pen met een spanninkje erop. Dit spanninkje voedt een phono-voorversterker (bijvoorbeeld).

garmtz

Ik denk net ietsje meer dan 2500, eerder naar de 2750 denk ik.

musfed

Ah ok Edo, dat bedoel je. Als ik de fora mag geloven kunnen zowel de Prefix als de stageline met diverse *-caps gevoed worden. Ik lees zelfs hier en daar dat men een Supercap op een prefix heeft aangesloten.
Dutch & Dutch 8c's

EdoE

Citaat van: Musfed op februari 26, 2009, 10:42:47
Ah ok Edo, dat bedoel je. Als ik de fora mag geloven kunnen zowel de Prefix als de stageline met diverse *-caps gevoed worden. Ik lees zelfs hier en daar dat men een Supercap op een prefix heeft aangesloten.

Mijn vraag is alleen of de voedingslijn van de Uniti, die de Stageline kan voeden, dus ook de Prefix kan voeden...

bmateijsen

Citaat van: EdoE op februari 26, 2009, 11:43:16
Mijn vraag is alleen of de voedingslijn van de Uniti, die de Stageline kan voeden, dus ook de Prefix kan voeden...

Voor zover ik nu kan zien is het antwoord daarop ja.

Groet,

Bjorn

EdoE

Citaat van: bmateijsen op februari 26, 2009, 12:22:16

OK. Het kan ook nooit ingewikkeld zijn natuurlijk...

reinier32

Citaat van: bmateijsen op februari 26, 2009, 12:22:16

Groet,

Bjorn

Ik weet het wel zeker.  :dry:
Linn Lp12 (Aro, Dynavector XX2), Armageddon, Superline + Hicap, Nac52, Supercap, Nap135's, Audiovector Mi3 Avantgarde Arrete.

musfed

Gisteravond maar eens weer aan de slag gegaan met mijn set. Mijn vriendin was niet thuis en dat kon dus lekker rustig.
Setting was 82/hi/250/headline/hi. Stroom via een Hydra met één stekker ongebruikt. Op de 82 na is alles recent geserviced. Olive hicap in de set dit jaar nog, de CB hicap op de Headline een jaar of 8 geleden. Daarnaast heb ik nog een ongeservicde (?) CB Snaps staan.

Mijn idee was om de 82 te voorzien van de tweede (CB) hi-cap om te luisteren of dat veel verschil maakte. Maar,... volgens de diverse fora dienen de Hi-caps   
van dezelfde leeftijd, of op hetzelfde moment geserviced te zijn omdat je anders geluidsverschil kan krijgen tussen de twee kanalen.  Maar ja, als je het niet probeert weet je het ook niet. En dus met veel geklooi (je moet echt precies doen wat in de handleiding staat anders werkt het niet!) eindelijk alles op zijn plek. Twee hi-caps op de 82, het signaal naar de 250 vanuit de olive Hi-cap, en de Snaps nu als voeding op de Headline. Is de Hydra ook weer helemaal in gebruik.

In tegenstelling tot wat er door diverse mensen nog wel eens op het (GB) Naim forum beweerd wordt leverde het bij mij wel degelijk een grote kwaliteitssprong op. Realistischer en "ronder" natuurlijker geluid, meer breedte en diepte en strakkere, maar wel diepere bas. En ondanks het verschil in de Hi-caps kan ik zo direct geen verschil tussen de kanalen ontdekken.
Met de Snaps nu op de Headline is de geluidskwaliteit op de Grado wel een stuk minder geworden. Blijft toch wonderlijk dat een voeding zo´n groot verschil kan maken op iets als de Headline. Ik blijf vooralsnog de twee hi-caps op de 82 houden. Maar eens rond gaan kijken naar een supercap.... :crazy:

Dutch & Dutch 8c's

fireman

Vanaf hoeveel Hi-caps wordt de 250 gevoed? ( ik neem aan dat je 1x een 250 hebt )
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

reinier32

Citaat van: Musfed op februari 27, 2009, 16:50:08
Stroom via een Hydra ....................

Ik heb ook wel eens overwogen zo'n Hydra aan te schaffen.
Kun jij een duidelijke verbetering opmerken?
Linn Lp12 (Aro, Dynavector XX2), Armageddon, Superline + Hicap, Nac52, Supercap, Nap135's, Audiovector Mi3 Avantgarde Arrete.

EdoE

Citaat van: Fireman op februari 27, 2009, 16:59:04
Vanaf hoeveel Hi-caps wordt de 250 gevoed? ( ik neem aan dat je 1x een 250 hebt )

Schaam je

fireman

Citaat van: EdoE op februari 27, 2009, 17:30:52
Schaam je

Nee niet helemaal, want er wordt gesuggereerd dat er kanaal ongelijkheid zal zijn ivm de Hi-cap's.
Maar als er van af één Hi-cap signaal afgetapt wordt lijkt het mij niet direct van toepassing die kanaal ongelijkheid.

Moet bekennen dat ik geen (2)82 gehad heb en me zelf er niet in verdiept heb.

Normaal is het nl zo dat de pre gevoed wordt van uit de PS en dat het pre signaal weer terug komt in de PS en vanaf de PS naar de EV.

Hoe dat exact geschakeld zit in de (2)82 weet ik niet exact. En zover ik weet zit er één ingang op de 250 EV ( zo'n XLR model )

Ik zal later even zo'n setup schema erbij zoeken.

musfed

De twee voedingen leveren stroom voor de 82 voorversterker. Als er 1 Hi-cap gebruikt wordt dan worden beide kanalen (de 82 is in wezen een dual mono vv) gevoed door die ene hi-cap , bij twee hi-caps leveren beiden de stroom voor 1 kanaal. Vandaar mijn opmerking over kanaalongelijkheid. Wat er bij twee hi-caps natuurlijk wel moet gebeuren is dat het muzieksignaal van 1 hi-cap naar de 250 ev moet. Daarvoor heb ik dus gekozen voor de nieuwste hi-cap.
Ik zit nu even naar Kate Bush te luisteren en het valt mij (en mijn vriendin ook) op dat het geluid van de platenspeler er enorm op vooruitgegaan is. Ik maak overigens gebruik van de interne phono modules die ik laatst bij TomTom audio aangeschaft heb.

De Hydra heb ik zelf gemaakt. Met 3 x 2.5mm niet afgeschermde kabel. Wel met van die dikke ziekenhuisaparaat stekkers, (op internet te vinden bij bv Sharkwire, ik heb ze rechtstreeks in de vs gekocht, veeeel goedkoper) maar dat was eigenlijk meer een optische keuze dan dat ik hier een geluidsverbetering van verwachte. Ik heb een aparte groep voor de Hifi waar alleen mijn geluid op zit. De Hydra maakt een verschil maar bij mij niet op het niveau van een tweede Hi-cap op de 82. Hoewel ik het moeilijk vind hier een kwalificatie aan te verbinden. Ik heb ook de keuze voor een Hydra gemaakt vanuit de gedachte dat ik daarmee de stroomvoorziening in de geest van Naim's streven naar steraarde breng. Eigenlijk wilde ik een Powerigle maar ik kan voor mezelf de aanschafwaarde (tweedehands) op dit moment even niet verantwoorden. Ik denk wel dat die er ooit komt. De volgende upgrade wordt een Heed Audio Orbit voor de P25....... :sneaky:
Dutch & Dutch 8c's

garmtz

fireman

Lijkt een beetje op een stereo uitvoering van de n-Vi...

garmtz

Citaat van: Fireman op maart  6, 2009, 15:10:20
Lijkt een beetje op een stereo uitvoering van de n-Vi...

Ik denk dat de interne opbouw wel flink anders is.