Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

reinier32

Citaat van: bmateijsen op januari 30, 2009, 15:42:06
Natuurlijk, je kan gewoon met mij een afspraak plannen.

Groet,

Bjorn

Heb je ervaringen met EPOS?
Linn Lp12 (Aro, Dynavector XX2), Armageddon, Superline + Hicap, Nac52, Supercap, Nap135's, Audiovector Mi3 Avantgarde Arrete.

solitaire

dat ik gek ben is algemeen bekend (...): van de apparatuur waar ik mee draai verzamel ik altijd zoveel mogelijk info

een lange lange tijd geleden draaide ik met Epos ES14, en tussen die info staat:

"the ES11 was developed primarily for a Naim context, using Naim amplification" (normaal heb ik ook bronvermelding, kan ik nu echter niet vinden: doet een beetje afbreuk aan de quote :().

Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

poojke

Citaat van: Alco op februari  8, 2009, 11:00:47
Hoi Nimrod,

Mooi hoor, deze upgrades! :)  Het jaar 2009 begint voor jou al goed zie ik. :bigsmile:  8)

Mijn ervaring van de CD5x + FC2x voeding is dat de voeding het geluidsbeeld iets groter maakte. Dus inderdaad meer breedte en ook wat meer diepte. De klankbalans (helder, open, gedetailleerd) bleef gelukkig wel hetzelfde.
Het verschil viel wel direct op, maar vond 't verschil niet echt dramatisch. (kan ook komen doordat er zowel een schouw als m'n set, tussen de speakers stond, waardoor de verbeteringen misschien niet optimaal uit de verf komen)
Ben wel benieuwd wat een HiCap doet. Die schijnt voornamelijk voor meer laag/body te zorgen.

Als 't goed is krijgt m'n Naim dealer deze maand ook een Nait-XS in de zaak.

Op 't Engelse Naim forum zijn enkele mensen van mening dat een nieuwe Naim amp enorm kan veranderen van klank, naarmate de tijd verstrijkt. ('burn in')
Van ietwat terughoudend, traag en gesluierd, naar schel, schreeuwerig, tot uiteindelijk mooi in balans.
Persoonlijk geloof ik daar niet zo in.  Een (Naim) versterker moet imho direct al goed klinken, en na verloop van tijd (aantal weken/maand) hooguit nog ietsie beter klinken.
(mijn Nait-5i kocht ik nieuw in decemer 2005, en ik kan me niet herinneren dat ie steeds maar beter of anders ging klinken)

Heeft iemand andere ervaringen met inspelen van nieuwe Naim apparatuur ?

Hoi Alco,

Mijn ervaring is dat het wel even tijd nodig heeft voor dat nieuwe Naim aparatuur goed klinkt.
De 250.2 die ik heb klonk in het begin inderdaad ietsjes traag vooral op hoog volume.
Er was kort na dat ik begonnen was met het inspelen van mijn set ook een soort metaalachtige klank, die er helemaal in het begin niet was.
Volgens mij kwam dat door de cd speler.
Vroeger geloofde ik dingen als inspelen niet,maar door aanschaf van Naim heb ik het toch mogen ervaren.

Groet,

Jules

garmtz

Hier ook een ja-stem voor inspelen NAIM... Oningespeelde NAIM kan nogal grainy en plat klinken. Naarmate de tijd verstrijkt, wordt de weergave homogener en ronder, met meer klankkleur. Ik moet wel zeggen dat een NAIT hier veel minder 'last' van heeft dan zeg een NAP 200. Waarschijnlijk hoe simpeler de opbouw, hoe minder burn-in er nodig is.

Alco

CiteerIk moet wel zeggen dat een NAIT hier veel minder 'last' van heeft dan zeg een NAP 200. Waarschijnlijk hoe simpeler de opbouw, hoe minder burn-in er nodig is.
Aah thanx. Ok, dan zou dat de reden kunnen zijn dat ik tot nu nog nooit zoveel verschil heb ervaren mbt inspelen.

Heb tot nu alleen een Nait-5i nieuw gehad, daarvoor altijd 2e hands gekocht. (2x Nait-2, Nait-3r, 71/180, 102/180)
Ik kan me voorstellen dat 't 'burn-in' effect bij een versterker nog iets meer aanwezig is, dan bij een CD-speler ?
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

musfed

Ik heb het "inspeel fenomeen" zelf laatst weer mogen ervaren met een 2e hands Nac82 die ik koud in de set integreerde ipv een 72.
De eerste avond klonk het werkelijk nergens naar, de dag daarop werd het beter en pas op dag 3 waren we overtuigd dat de 82 de plek van de 72 definitief in ging nemen.
Dutch & Dutch 8c's

garmtz

Epos is ontwikkeld door Robin Marshall op NAIM apparatuur inderdaad. Hij gebruikte een NAP 250. Erg mooie combi, maar de tweeters van de Epos leggen soms wel wat grain bloot die de oudere NAIM spullen kunnen hebben. Dynamisch gezien en qua openheid zijn de ES11 en ES14 erg fraai.

Alco

Ik ontving zojuist van een UK forumgenoot de meest up-to-date prijslijst voor Naim.

De UKP prices wel te verstaan,...en da's wel effe shocking :o 
Bloody'ell,... dat scheelt nogal een slok op 'n borrel, vergeleken met wat we hier moeten betalen.
(tenzij Naim onlangs ook net de prijzen heeft aangepast, n.a.v de lage koersen en/of financiele crisis)

Rega draaitafels zijn inmiddels ook al aanzienlijk in prijs gedaald in Nederland,.... nu Naim nog ?  ::)  8)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

ivo1986

Citaat van: Alco op februari 21, 2009, 23:50:19
Ik ontving zojuist van een UK forumgenoot de meest up-to-date prijslijst voor Naim.

De UKP prices wel te verstaan,...en da's wel effe shocking :o 
Bloody'ell,... dat scheelt nogal een slok op 'n borrel, vergeleken met wat we hier moeten betalen.
(tenzij Naim onlangs ook net de prijzen heeft aangepast, n.a.v de lage koersen en/of financiele crisis)

Rega draaitafels zijn inmiddels ook al aanzienlijk in prijs gedaald in Nederland,.... nu Naim nog ?  ::)  8)

Is toch al met zo'n 8 % gebeurd?

Alco

CiteerIs toch al met zo'n 8 % gebeurd ?

De prijzen van Naim audio ?  Nix van gemerkt of gelezen...  ???

Bij mijn weten zijn de prijzen van Naim, zoals die vorig jaar juli bekend waren, nu nog steeds van kracht.

bmateijsen

Citaat van: Alco op februari 22, 2009, 00:26:39
De prijzen van Naim audio ?  Nix van gemerkt of gelezen...  ???

Bij mijn weten zijn de prijzen van Naim, zoals die vorig jaar juli bekend waren, nu nog steeds van kracht.

Ik verwacht wel een aanpassing, maar hoogstwaarschijnlijk door de wisselkoers kan het nog uitgesteld worden.
Dit zal je overigens met meer Engelse merken gaan zien ;)

fireman

Kan iemand de meest recente prijslijst van naim posten?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

bmateijsen

Citaat van: Fireman op februari 23, 2009, 09:50:14
Kan iemand de meest recente prijslijst van naim posten?

Die kan je zelf opvragen bij de importeur ;)

fireman

Ik deel het graag gelijk met de forum genoten ;)
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

bmateijsen

Citaat van: Fireman op februari 23, 2009, 11:06:19
Ik deel het graag gelijk met de forum genoten ;)

Je bedoelt dat je liever anderen het werk laat doen ;D.
Google kan je vriend zijn...

fireman

Citaat van: bmateijsen op februari 23, 2009, 11:08:32

Hmm... ik dacht dat er al een recentere zou zijn.

Iemand een idee hoe duur de separate DAC gaat kosten? En hoeveel inputs die heeft en wat voor inputs?

Sullivan

Citaat van: bmateijsen op februari 23, 2009, 11:08:32

Hij vroeg een recente prijslijst. ;)

edit: Fireman was me voor.

Heeft NAIM dan al een aparte DAC?

bmateijsen

Citaat van: Fireman op februari 23, 2009, 11:17:57
Hmm... ik dacht dat er al een recentere zou zijn.

Er is alleen een tijdelijke prijslijst ivm wisselkoers, verder is er dus nog niets nieuws.

CiteerIemand een idee hoe duur de separate DAC gaat kosten? En hoeveel inputs die heeft en wat voor inputs?

Welke seperate DAC?

Het laatste nieuws van Naim vind je hier: http://www.naim-audio.com/news.html

En daarop is alleen de Uniti aangekondigd.

Groet,

Bjorn

musfed

De DAC is nog geen officieel produkt heb ik ergens gelezen. Zou ergens in mei/juni gelanceerd gaan worden, speelt nu in Bristol als prototype en gaat volgens de berichten rond de 2000 pond kosten. Met mogelijkheid voor een aparte voeding.
Dutch & Dutch 8c's

EdoE

Hmm, die Uniti lijkt me errug cool...

bmateijsen

Citaat van: EdoE op februari 23, 2009, 14:44:04
Hmm, die Uniti lijkt me errug cool...

Het is een mooie all-in one. UPNP versterking, internetradio en CD-speler in 1.
Zodra deze officieel leverbaar is, zullen we ook de demo hebben staan. (stond al voor persaankondiging in bestelling ;D)

EdoE

Citaat van: bmateijsen op februari 23, 2009, 14:49:56
Het is een mooie all-in one. UPNP versterking, internetradio en CD-speler in 1.
Zodra deze officieel leverbaar is, zullen we ook de demo hebben staan. (stond al voor persaankondiging in bestelling ;D)

Hij is kwalitatief vast net weer iets minder dan CDX2-Sonos-SN, maar teruggaan naar één doos zou wel errug cool zijn.

Wat ook sterk is, is dat hij een StageLine kan voeden.

bmateijsen

Citaat van: EdoE op februari 23, 2009, 14:53:51
Hij is kwalitatief vast net weer iets minder dan CDX2-Sonos-SN, maar teruggaan naar één doos zou wel errug cool zijn.

Wat ook sterk is, is dat hij een StageLine kan voeden.

Ja, het is een one-box die op kwaliteitsniveau ligt van Nait 5i/ CD5i.

Groet,

Bjorn

EdoE

Citaat van: bmateijsen op februari 23, 2009, 15:34:39
Ja, het is een one-box die op kwaliteitsniveau ligt van Nait 5i/ CD5i.

Hetgeen alles behalve beroerd is, maar zeker een stap terug vanaf CDX2/SN.

En is de Auditor M niet een beetje too much voor de Nait 5i?

bmateijsen

Citaat van: EdoE op februari 23, 2009, 15:39:45

En is de Auditor M niet een beetje too much voor de Nait 5i?

Yep.