Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

reinier32

Ik wel. Maar het heeft me niet kunnen overtuigen.
Linn Lp12 (Aro, Dynavector XX2), Armageddon, Superline + Hicap, Nac52, Supercap, Nap135's, Audiovector Mi3 Avantgarde Arrete.

musfed

Ik heb dat inderdaad begrepen Reinier uit eerdere postings. Ik zit alleen op het moment een beetje met een "dilemma".
In mijn nieuwe 82 zitten geen MC phono boards. Ik ben al een tijdje aan het onderzoeken wat ik nu ga doen. Waarbij een belangrijke aantekening is dat ik onlangs voor een zeer zacht prijsje een mooie geservicede (?) CB Hicap heb aangeschaft.
Optie 1 is nu dus een aparte Stageline S of K (voor een dl103) waarvoor de extra hi-cap gebruikt kan worden.
Optie 2 is die tweede hi-cap op de 82. Er zit echter een paar jaar verschil in servicebeurten tussen de twee hi-caps die ik heb. Ik heb nog een olive die een paar weken geleden naar Latham geweest is en die gebruik ik op dit moment voor de 82.
Optie 3 is interne phonoboards voor de 82.
Optie 4 is phono pre-amp van ander merk. => enorme keuze.

Ik ben altijd zeer tevreden geweest met de boards die ik had in de 72. Ik neig dus een beetje naar de Stageline.

HJ

Dutch & Dutch 8c's

bwolke

musfed

Tnx Bas. Ik heb ze een mailtje gestuurd of ze ook aan het buitenland leveren.
Dutch & Dutch 8c's

nimrod

Citaat van: reinier32 op januari 17, 2009, 09:12:10
Uitgaande van het feit dat je hetzelfde bedrag uitgeeft?
Dan denk ik dat je met een losse voeding meer effect hebt.
Ik denk dat ik een flatcap zou kopen of een tweede hands hicap, door zou sparen en vervolgens een tweede hands CD5x zou kopen.

De CD5X staat inmiddels te draaien. Ik kon mijn cd5i-2 heel goed kwijt. De CD5X is toch weer een behoorlijk verschil met de cd5I-2. De Flatcap 2x is onderweg maar staat nog in Birmingham. Ik heb de demoset (feb. 2008) van een Engelse Naim-dealer gekocht. Met de huidige 1:1 koers was dit een no-brainer. De Naim dealer heeft het transport betaald en omdat GB bij de EU hoort ook geen BTW. De dealer heeft zelfs gezorgd voor Europese powercords want de Engelsen gebruiken afwijkende stekkers. Voor de garantie moet ik wel weer terug naar Engeland dus ik moet maar even vertrouwen op de Naim-kwaliteit. Voorlopig genieten en dan op naar de HDX  :devil:.
KARAN (verkocht)| SONUS FABER(verkocht)| KEF LSX.

garmtz

Citaat van: reinier32 op januari 24, 2009, 20:56:45
Ik wel. Maar het heeft me niet kunnen overtuigen.

Even heel iets anders: mooie set reinier, maar houden de speakers de potentie van de set niet wat tegen?

reinier32

Citaat van: garmtz op januari 28, 2009, 22:52:29
Even heel iets anders: mooie set reinier, maar houden de speakers de potentie van de set niet wat tegen?

Misschien. Maar ik heb al heel veel gehad/geprobeerd/gehoord: Harbeth, Neat, Audio Physic, Royd, Totem, PMC, B&W, Naim, Linn, Davis, Lua ... en dan ben ik vast nog wel een merk vergeten te noemen. Wat ik nog niet geprobeerd heb is Shahinian. Misschien komt dat ooit nog. Wat ik nu heb vind ik het beste passen in mijn kamer. Zelfs de (op zich) betere en duurdere Adamantes klonken in mijn kamer niet beter.

Maar als je nog een tip hebt dan hoor ik het graag.
Linn Lp12 (Aro, Dynavector XX2), Armageddon, Superline + Hicap, Nac52, Supercap, Nap135's, Audiovector Mi3 Avantgarde Arrete.

reinier32

Citaat van: Musfed op januari 26, 2009, 10:33:37
Ik heb dat inderdaad begrepen Reinier uit eerdere postings. Ik zit alleen op het moment een beetje met een "dilemma".
In mijn nieuwe 82 zitten geen MC phono boards. Ik ben al een tijdje aan het onderzoeken wat ik nu ga doen. Waarbij een belangrijke aantekening is dat ik onlangs voor een zeer zacht prijsje een mooie geservicede (?) CB Hicap heb aangeschaft.
Optie 1 is nu dus een aparte Stageline S of K (voor een dl103) waarvoor de extra hi-cap gebruikt kan worden.
Optie 2 is die tweede hi-cap op de 82. Er zit echter een paar jaar verschil in servicebeurten tussen de twee hi-caps die ik heb. Ik heb nog een olive die een paar weken geleden naar Latham geweest is en die gebruik ik op dit moment voor de 82.
Optie 3 is interne phonoboards voor de 82.
Optie 4 is phono pre-amp van ander merk. => enorme keuze.

Ik ben altijd zeer tevreden geweest met de boards die ik had in de 72. Ik neig dus een beetje naar de Stageline.

HJ

Optie 4 heeft mijn voorkeur. Enfin, je hebt inmiddels begrepen dat ik geen liefhebber van de Naim phonostages (superline ken ik trouwens nog niet maar ik ga er gemakshalve maar even vanuit dat die buiten je budget valt).

Ik weet niet wat je budget wel is maar ik zou serieus overwegen een te kijken naar de Dynavector P75. Deze worden nog wel eens tegen een schappelijke prijs tweedehands aangeboden. Bevalt hij niet ben je hem ook zo weer kwijt.
De Nederlandse dealers en importeur hebben geen exemplaar op voorraad om te proberen helaas. Ik heb er namelijk voor mezelf naar geïnformeerd.

Een tweede mogelijkheid is de Bluenote Phono 1. Ongelooflijk goed. Ik heb hem zelf en inmiddels ook vergeleken met een aantal andere phonotrappen waaronder de gigantisch dure Tom Evans Groove+. De Bluenote presteert naar prijs fantastisch. Prijs € 600,-. Als je daarvoor kiest en je Hicap in Duitsland verkoopt hoeft er niet veel geld bij en heb je toch wat moois. Dit geldt natuurlijk ook voor de Dynavector. Ik heb hem in Sneek gekocht. Ik heb hem een aantal weken op proef thuis mogen proberen.

Succes in je zoektocht.

bmateijsen

Tips?

- Sonus Faber Cremona Auditor
- Wilson Benesch Square 2 / Arc
- Living Voice Auditorium/ Avatar

Misschien anders eens komen luisteren in Hilversum?

Groet,

Bjorn

Citaat van: reinier32 op januari 30, 2009, 13:29:12
Misschien. Maar ik heb al heel veel gehad/geprobeerd/gehoord: Harbeth, Neat, Audio Physic, Royd, Totem, PMC, B&W, Naim, Linn, Davis, Lua ... en dan ben ik vast nog wel een merk vergeten te noemen. Wat ik nog niet geprobeerd heb is Shahinian. Misschien komt dat ooit nog. Wat ik nu heb vind ik het beste passen in mijn kamer. Zelfs de (op zich) betere en duurdere Adamantes klonken in mijn kamer niet beter.

Maar als je nog een tip hebt dan hoor ik het graag.

reinier32

Na de aanschaf van de Lp12 en de Tom Evans is het geld voor langere tijd op vrees ik.

Maar ik neem aan dat ik, ondanks dat, wel mag komen luisteren, toch?

advr

Citaat van: reinier32 op januari 30, 2009, 15:25:35
Na de aanschaf van de Lp12 en de Tom Evans is het geld voor langere tijd op vrees ik.

een LP12 bezitter met Aro arm, kom je niet veel tegen op dit forum ::)
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

bmateijsen

Citaat van: reinier32 op januari 30, 2009, 15:25:35

Natuurlijk, je kan gewoon met mij een afspraak plannen.

Groet,

Bjorn

nimrod

Citaat van: nimrod op januari 28, 2009, 20:36:01
De CD5X staat inmiddels te draaien. Ik kon mijn cd5i-2 heel goed kwijt. De CD5X is toch weer een behoorlijk verschil met de cd5I-2. De Flatcap 2x is onderweg maar staat nog in Birmingham. Ik heb de demoset (feb. 2008) van een Engelse Naim-dealer gekocht. Met de huidige 1:1 koers was dit een no-brainer. De Naim dealer heeft het transport betaald en omdat GB bij de EU hoort ook geen BTW. De dealer heeft zelfs gezorgd voor Europese powercords want de Engelsen gebruiken afwijkende stekkers. Voor de garantie moet ik wel weer terug naar Engeland dus ik moet maar even vertrouwen op de Naim-kwaliteit. Voorlopig genieten en dan op naar de HDX  :devil:.
Inmiddels is de flatcap 2x gearriveerd en aangekoppeld. Ik heb de flatcap verbonden met de CD5x. Weer een behoorlijke verbetering en een schonere weergave tov een losse cd5X. Nu hoor ik verschillende verhalen. Hoewel de Flatcap niet voor niets 2x heet, hoor ik verschillende verhalen over het aansturen van 1 dan wel 2 apparaten. De ene kant zegt dat het beter is enkel de cd5X aan te sluiten omdat de flatcap zich dan helemaal op de bron kan richten terwijl anderen zeggen dat ook de voorversterker aangesloten moet worden. Ik had juist begrepen dat de Flatcap 2x wel uitgebalanceerd was in tegenstelling tot de eerdere Flatcap. Iemand een mening over het aansturen van één dan wel twee bronnen?

nimrod

Citaat van: nimrod op januari 14, 2009, 19:30:02
Weer een uitstekende review van de XS. Een grote verbetering tov de 5i en een bedreiging voor de SN. Naim gaat met de XS terug naar haar roots.

Alles wel even in het juiste perspectief zien natuurlijk. Maar mijn XS gaat steeds beter klinken en het is inderdaad een groot verschil met de 5i.

http://whathifi.com/Review/Naim-Nait-XS/

En weer een.

Een Stereoplay Highlight.

http://www.music-line.biz/cms/fileadmin/pdf/test_naitxs_stereoplay.pdf

Starred

bmateijsen

Daklem

Hoe zal een cd5i klinken op een Arcam A80? (voorlopige oplossing totdat ik een andere versterker gevonden heb.

De instap Nait 5i versterker heeft geen pre-outs of wel?

Ben een beetje aan het oriënteren voor Naim. Wil misschien wel weer eens iets anders dan Arcam.

bmateijsen

Citaat van: Daklem op februari  2, 2009, 20:08:11
Hoe zal een cd5i klinken op een Arcam A80? (voorlopige oplossing totdat ik een andere versterker gevonden heb.

Ik denk dat het wel matched, maar Naim klinkt het beste met Naim. ;)

CiteerDe instap Nait 5i versterker heeft geen pre-outs of wel?

Dat klopt. De eerste met een pre-out is de Nait XS.

CiteerBen een beetje aan het oriënteren voor Naim. Wil misschien wel weer eens iets anders dan Arcam.

Anders eens komen luisteren? ;)

ivo1986

Citaat van: nimrod op januari 30, 2009, 21:42:41
Inmiddels is de flatcap 2x gearriveerd en aangekoppeld. Ik heb de flatcap verbonden met de CD5x. Weer een behoorlijke verbetering en een schonere weergave tov een losse cd5X. Nu hoor ik verschillende verhalen. Hoewel de Flatcap niet voor niets 2x heet, hoor ik verschillende verhalen over het aansturen van 1 dan wel 2 apparaten. De ene kant zegt dat het beter is enkel de cd5X aan te sluiten omdat de flatcap zich dan helemaal op de bron kan richten terwijl anderen zeggen dat ook de voorversterker aangesloten moet worden. Ik had juist begrepen dat de Flatcap 2x wel uitgebalanceerd was in tegenstelling tot de eerdere Flatcap. Iemand een mening over het aansturen van één dan wel twee bronnen?

Voorzover ik weet inderdaad gebalanceerde uitgang dus voor die ene uitgang voor de speler maakt het niks uit of je er nog een vv op aansluit.

Daklem

Citaat van: bmateijsen op februari  3, 2009, 09:13:20
Ik denk dat het wel matched, maar Naim klinkt het beste met Naim. ;)

Dat klopt. De eerste met een pre-out is de Nait XS.

Anders eens komen luisteren? ;)

Bedankt Bjorn voor je snelle antwoord! Ik ben bang dat de Nait XS ver buiten mijn budget zal vallen op dit moment voor de pre-out's.

Ik wil uiteindelijk gaan spelen met geheel Naim, alhoewel, dat zit nu in mijn hoofd. Ik wil rond de zomer gaan kijken voor een nieuwe cd speler. Mocht het zover zijn, dan kom ik weer een keer langs om lekker te genieten :)

Bedankt!

bwolke

Citaat van: reinier32 op januari 30, 2009, 13:29:12
Wat ik nog niet geprobeerd heb is Shahinian. Misschien komt dat ooit nog.
Een vriend van me had ooit Shahinian Arc's op een CDS/72/Hicap/250 en ARO/Xerxes.20 en dat klonk echt goed.

nimrod

Citaat van: nimrod op januari 30, 2009, 21:42:41

Eeven een korte update.
Eerst heb ik de dus de Nait 5 italic vervangen door de XS. Dat was een verbetering. Daarna heb ik de cd5 italic vervangen door de CD5x. Die combi was een aanzienlijke verbetering tov de combi 5i/cd5i. Wij hebben toen een weekje goed kunnen luisteren naar de XS/CD5X omdat wij in afwachting waren van de Flatcap 2x. Ik heb de Flatcap 2x aangesloten op de CD5x en dat maakte wat mij (en zeker mijn vrouw) betreft het grootste verschil. Alles werd ineens veel zuiverder en schoner. De soundstage veranderde. Bij een nummer van Moby hoorde wij ineens dingen die wij niet hadden gehoord met de XS/CD5X.

Als wij nu onze eerste set, de Nait 5i en de cd5i vergelijken met de XS/CD5X/flatcap 2x is dat een heel groot verschil. En reken erop dat de combi 5i/cd5i een goede combinatie is. Maar nu is de soundstage breder, diepe en hoger geworden en alles is uit elkaar getrokken. Luisterden wij eerst naar een laag muziek, nu luisteren wij naar diepte met alle instrumenten afzonderlijk geplaatst. Stemmen zijn veel zuiverder en met name veel voller. Mogelijk komt het ook omdat de Harbeth natuurlijk groeien met de set.

Mijn voorzichtige conclusie is dat de voedingen het doen bij Naim. Aanvankelijk heb ik nooit stil gestaan bij externe voedingen maar wat dat betreft ben ik om. Alles draait om een goede voeding en daarom kan ik alleen maar adviseren; Neem een Naim die je kunt upgaden.

Ik houd de flatcap op de cd5x en mogelijk verbind ik hem door met de XS. Of ik zet ooit nog een Hi-cap op de XS. Wij gaan wel zien. :music:

Alco

Hoi Nimrod,

Mooi hoor, deze upgrades! :)  Het jaar 2009 begint voor jou al goed zie ik. :bigsmile:  8)

Mijn ervaring van de CD5x + FC2x voeding is dat de voeding het geluidsbeeld iets groter maakte. Dus inderdaad meer breedte en ook wat meer diepte. De klankbalans (helder, open, gedetailleerd) bleef gelukkig wel hetzelfde.
Het verschil viel wel direct op, maar vond 't verschil niet echt dramatisch. (kan ook komen doordat er zowel een schouw als m'n set, tussen de speakers stond, waardoor de verbeteringen misschien niet optimaal uit de verf komen)
Ben wel benieuwd wat een HiCap doet. Die schijnt voornamelijk voor meer laag/body te zorgen.

Als 't goed is krijgt m'n Naim dealer deze maand ook een Nait-XS in de zaak.

Op 't Engelse Naim forum zijn enkele mensen van mening dat een nieuwe Naim amp enorm kan veranderen van klank, naarmate de tijd verstrijkt. ('burn in')
Van ietwat terughoudend, traag en gesluierd, naar schel, schreeuwerig, tot uiteindelijk mooi in balans.
Persoonlijk geloof ik daar niet zo in.  Een (Naim) versterker moet imho direct al goed klinken, en na verloop van tijd (aantal weken/maand) hooguit nog ietsie beter klinken.
(mijn Nait-5i kocht ik nieuw in decemer 2005, en ik kan me niet herinneren dat ie steeds maar beter of anders ging klinken)

Heeft iemand andere ervaringen met inspelen van nieuwe Naim apparatuur ?
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

reinier32

Citaat van: nimrod op februari  8, 2009, 10:17:20

Neem een Naim die je kunt upgaden.

En als je eenmaal op dat pad bent terecht komt ........  :(

Maar wel mooi hoor! Geniet ervan!

reinier32

Citaat van: Alco op februari  8, 2009, 11:00:47
Hoi Nimrod,

Mooi hoor, deze upgrades! :)  Het jaar 2009 begint voor jou al goed zie ik. :bigsmile:  8)

Mijn ervaring van de CD5x + FC2x voeding is dat de voeding het geluidsbeeld iets groter maakte. Dus inderdaad meer breedte en ook wat meer diepte. De klankbalans (helder, open, gedetailleerd) bleef gelukkig wel hetzelfde.
Het verschil viel wel direct op, maar vond 't verschil niet echt dramatisch. (kan ook komen doordat er zowel een schouw als m'n set, tussen de speakers stond, waardoor de verbeteringen misschien niet optimaal uit de verf komen)
Ben wel benieuwd wat een HiCap doet. Die schijnt voornamelijk voor meer laag/body te zorgen.

Als 't goed is krijgt m'n Naim dealer deze maand ook een Nait-XS in de zaak.

Op 't Engelse Naim forum zijn enkele mensen van mening dat een nieuwe Naim amp enorm kan veranderen van klank, naarmate de tijd verstrijkt. ('burn in')
Van ietwat terughoudend, traag en gesluierd, naar schel, schreeuwerig, tot uiteindelijk mooi in balans.
Persoonlijk geloof ik daar niet zo in.  Een (Naim) versterker moet imho direct al goed klinken, en na verloop van tijd (aantal weken/maand) hooguit nog ietsie beter klinken.
(mijn Nait-5i kocht ik nieuw in decemer 2005, en ik kan me niet herinneren dat ie steeds maar beter of anders ging klinken)

Heeft iemand andere ervaringen met inspelen van nieuwe Naim apparatuur ?

Ik heb nog nooit nieuwe Naim apparatuur gekocht maar wel al m'n apparaten laten recappen. Na een recap of servicebeurt hebben ze wel degelijk een hele poos nodig om in te spelen. Met name de voeding van de CDS had daar "last" van.