Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Alco

CiteerSB3 met externe voeding die 'dicht' in de buurt komt van CD5x+FC2, dat moet ik een keer horen...  ;)

Die reactie had ik al verwacht ;D, maar als ik 't zelf niet zo had ervaren had ik er niet over gepiekerd om de CD5x in de verkoop te doen. (mis 'm nu af en toe wel hoor, als ik heel eerlijk ben, maar da's niet zozeer om klankmatige redenen)

Ok, de CD5x + FC2x was nog wel beter dan de SB met losse voeding, maar voor 't verschil moest je/ik toch echt wel even op 't puntje van de stoel zitten. Ik vond de verschillen althans in geen enkele verhouding staan tot 't mega-prijsverschil.

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

garmtz

Hallo Alco, ik deel je mening hoor, was maar wat aan het plagen... ;)  Op puur prijs/prestatie is streamen heel moeilijk te verslaan. Als je het goedkoop wilt houden, koop gewoon een Beresford DAC. Met de huidige pond is dat een 'no-brainer'. Mooie Apogee Wyde Eye digitale kabel en mooie analoge interlink en voila!

Alco

CiteerHallo Alco, ik deel je mening hoor, was maar wat aan het plagen...  ;)  Op puur prijs/prestatie is streamen heel moeilijk te verslaan. Als je het goedkoop wilt houden, koop gewoon een Beresford DAC. Met de huidige pond is dat een 'no-brainer'. Mooie Apogee Wyde Eye digitale kabel en mooie analoge interlink en voila!
Da's inderdaad verleidelijk Garmtz, maar als ik dat doe 'vrees' ik dat er nooit meer een draaitafel in huis komt ;D  ;) 

Wat me ook wat tegen staat is (iets waar ik niet zo bij stil stond in 't begin) als ik dat zou doen heb ik als bron, 3 kleine kastjes van alle 3 verschillend formaat en merken. Dat ziet er niet echt fraai uit in/op een rack.
(nog 'n nadeel van streaming audio als een Squeezebox, t.o.v. CD-speler of draaitafel)  8)

Weet jij trouwens Garmtz, als ik een DAC op m'n SB3 aan zou sluiten, of ik dan nog wel gebruik kan maken van de regelbare uitgang op de SB3 ?
(die regelbare uitgang gebruik ik niet icm de Nait-5i hoor, maar soms heb ik m'n Nait-1 of -2 weleens aangesloten en dan is die regelbare uitgang een verademing)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

garmtz

Citaat van: Alco op januari  5, 2009, 19:12:50
Weet jij trouwens Garmtz, als ik een DAC op m'n SB3 aan zou sluiten, of ik dan nog wel gebruik kan maken van de regelbare uitgang op de SB3 ?
(die regelbare uitgang gebruik ik niet icm de Nait-5i hoor, maar soms heb ik m'n Nait-1 of -2 weleens aangesluiten en dan is die regelbare uitgang een verademing)

Ja, je kunt nog gebruik maken van de regelbare uitgang, maar dat is niet goed voor je geluidskwaliteit. Wat de DAC binnenkrijgt is dan niet meer 'bit-perfect', wat met geringe verzwakking nog geen probleem hoeft te zijn, maar hoe zachter je het zet, hoe meer resolutie je verliest. Resultaat is dat het geluid een randje krijgt en platter gaat klinken.

Alco

ok thanx :)

Met de SB3 op de Nait-1 of -2 aangesloten verzwak ik 't signaal nu naar uiterlijk zo'n 60%. Heb daarbij nog geen hoorbaar/noemenswaardig verlies kunnen waarnemen. De Nait-1 en -2 staan bekend om hun kanaalongelijkheid op laag volume en ze zeer gevoelige potmeter, en dan is die variabele output wel erg prettig.

Heb een tijdje met een CDX op Nait-2 gedraaid. Klonk super, maar qua regelbereik voor 't volume een pain in the a.. uhh, bips  8)

solitaire

Naar mijn ervaring is de aantasting van het geluid door manke digitale verwerking veel hoorbaarder (uh ... meer hoorbaar ?) dan de aantasting van het geluid door een manke analoge verwerking. Minder 'rasperig' voor je billetjes vnl. ...

W.

Hinterm Horizont geht's weiter.

garmtz

Citaat van: Alco op januari  5, 2009, 19:21:07
ok thanx :)

Met de SB3 op de Nait-1 of -2 aangesloten verzwak ik 't signaal nu naar uiterlijk zo'n 60%. Heb daarbij nog geen hoorbaar/noemenswaardig verlies kunnen waarnemen. De Nait-1 en -2 staan bekend om hun kanaalongelijkheid op laag volume en ze zeer gevoelige potmeter, en dan is die variabele output wel erg prettig.

Heb een tijdje met een CDX op Nait-2 gedraaid. Klonk super, maar qua regelbereik voor 't volume een pain in the a.. uhh, bips  8)

Kan me voorstellen dat je met de hoge gevoeligheid en kanaalongelijkheid op de pots van de Naits de volumeregeling van de SB3 gebruikt... Maar zoals solitaire al zegt: volgens mij is de volumeregeling op de analoge uitgangen ook analoog en op de digitale uitgang digitaal, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Als dat echt zo is, dan is het inderdaad logisch dat je op de analoge uitgangen bij verzwakking weinig kwaliteitsverlies hebt.

nimrod

Citaat van: Sullivan op januari  1, 2009, 18:19:06
Plus een paar goede interlinks. ;)

Weer een uitstekende review van de XS. Een grote verbetering tov de 5i en een bedreiging voor de SN. Naim gaat met de XS terug naar haar roots.

Alles wel even in het juiste perspectief zien natuurlijk. Maar mijn XS gaat steeds beter klinken en het is inderdaad een groot verschil met de 5i.

http://whathifi.com/Review/Naim-Nait-XS/
KARAN (verkocht)| SONUS FABER(verkocht)| KEF LSX.

Alco

CiteerAlles wel even in het juiste perspectief zien natuurlijk. Maar mijn XS gaat steeds beter klinken en het is inderdaad een groot verschil met de 5i.

Kun je me uitleggen waarin de XS voornamelijk verschilt t.o.v. de 5i, nimrod ?

nimrod

Citaat van: Alco op januari 14, 2009, 21:30:31
Kun je me uitleggen waarin de XS voornamelijk verschilt t.o.v. de 5i, nimrod ?

Ik hoor veel meer, er is meer dynamiek en hij is schoner. Veel opener. Er is meer druk waardoor de XS veel verder opengedraaid kan worden dan de 5i zonder te stressen. Kortom, je luistert meer ontspannen naar meer detail en muziek.

En dan moet ik nog upgraden naar de cd5x, want die hoort erbij. Maar ook met de cd5i klinkt hij super.

bwolke

Citaat van: nimrod op januari 14, 2009, 22:34:38
En dan moet ik nog upgraden naar de cd5x, want die hoort erbij. Maar ook met de cd5i klinkt hij super.

Hoeft niet persé hoor. Als ik jou was zou ik die cd5i gewoon houden en een Flatcap 2x zoeken.

Welke cd5i heb je eigenlijk de cd5i of de cd5i

bmateijsen

Citaat van: bwolke op januari 15, 2009, 13:39:51
Hoeft niet persé hoor. Als ik jou was zou ik die cd5i gewoon houden en een Flatcap 2x zoeken.

Welke cd5i heb je eigenlijk de cd5i of de cd5i

Ahum... een CD5i heeft geen mogelijkheid voor externe voeding..

bwolke

Citaat van: bmateijsen op januari 15, 2009, 14:14:09
Ahum... een CD5i heeft geen mogelijkheid voor externe voeding..

Dat weet ik maar de XS heeft die mogelijkheid wel.

bmateijsen

Citaat van: bwolke op januari 15, 2009, 14:28:08
Dat weet ik maar de XS heeft die mogelijkheid wel.

Dat klopt, maar die zou ik met hi-cap aansluiten... ;)

bwolke

Citaat van: bmateijsen op januari 15, 2009, 14:29:08
Dat klopt, maar die zou ik met hi-cap aansluiten... ;)
Waarom geen Supercap? :P

Ik zou gewoon gaan voor de Flatcap 2x, met de Hicap word de set zo een berglandschap ;) en mocht nimrod de verleiding van een CD5x niet kunnen weerstaan kan hij met de Flatcap 2x, de XS en de CD5x tegelijk voeden en is hij ook nog eens 625 euro goedkoper uit.

bmateijsen

Omdat de Flatcap denk ik niet zoveel toevoegd op de Nait XS.
Maar jij hebt er blijkbaar ervaring mee ;)

Citaat van: bwolke op januari 15, 2009, 14:53:58
Waarom geen Supercap? :P

Ik zou gewoon gaan voor de Flatcap 2x, met de Hicap word de set zo een berglandschap ;) en mocht nimrod de verleiding van een CD5x niet kunnen weerstaan kan hij met de Flatcap 2x, de XS en de CD5x tegelijk voeden en is hij ook nog eens 625 euro goedkoper uit.

bwolke

Citaat van: bmateijsen op januari 15, 2009, 15:14:00
Omdat de Flatcap denk ik niet zoveel toevoegd op de Nait XS.

Waarom denk je dat?

bmateijsen

Citaat van: bwolke op januari 15, 2009, 21:27:42
Waarom denk je dat?

Omdat ik het hier makkelijk kan testen..., en ik vind de toevoeging van de hi-cap een veel grotere stap, dan de  minimale stap van de flatcap. Daarnaast vind ik de flatcap mooi op een cd-speler ;).

Maar mijn vraag was, heb je het gehoord wat de 2 verschillende voedingen doen op een Nait XS? Je bent namelijk vrij stellig... ;)

Alco

CiteerIk hoor veel meer, er is meer dynamiek en hij is schoner. Veel opener
O, dat klinkt goed Nimrod. 8) Ik vind de 5i al erg open klinken. 
(de XS zou concurrentie voor de SuperNait kunnen zijn, voor de mensen die geen belang hebben bij de interne DAC)

bwolke

Citaat van: bmateijsen op januari 16, 2009, 10:00:22
Omdat ik het hier makkelijk kan testen..., en ik vind de toevoeging van de hi-cap een veel grotere stap, dan de  minimale stap van de flatcap. Daarnaast vind ik de flatcap mooi op een cd-speler ;).

Maar mijn vraag was, heb je het gehoord wat de 2 verschillende voedingen doen op een Nait XS? Je bent namelijk vrij stellig... ;)

Het zou mij niet verbazen dat de Hicap beter zal zijn want hij is ook bijna twee keer zo duur. Maar omdat er een aantal mensen zijn die de Flatcap 2x op de CD5x prefereren op een Hicap, zou het kunnen zijn dat dit ook geldt voor de XS.

Ik heb zelf geen ervaring met de verschillen tussen de voedingen op een XS. Bovendien heb ik nog nooit een XS beluisterd maar mijn ervaring is wel dat een voorversterker upgrade de meeste winst in geluidskwaliteit brengt dus vandaar mijn advies om voor een Flatcap 2x te gaan in plaats van de CD5x.

Zelf gebruik ik een Flatcap 2x op een Stageline en dat was een mooie verbetering t.o.v. de iSupply.

Heb jij wel al getest wat de twee verschillende voedingen doen op een XS? Ik ben wel benieuwd wat je bevindingen zijn. Misschien is het een idee dat ik langskom in uw winkel het lijkt het me leuk om samen de volgende twee systemen te vergelijken. CD5i/Flatcap2x/Nait XS tegen een CD5x/Nait XS.

Bas

nimrod

Citaat van: bwolke op januari 16, 2009, 10:42:54
Het zou mij niet verbazen dat de Hicap beter zal zijn want hij is ook bijna twee keer zo duur. Maar omdat er een aantal mensen zijn die de Flatcap 2x op de CD5x prefereren op een Hicap, zou het kunnen zijn dat dit ook geldt voor de XS.

Ik heb zelf geen ervaring met de verschillen tussen de voedingen op een XS. Bovendien heb ik nog nooit een XS beluisterd maar mijn ervaring is wel dat een voorversterker upgrade de meeste winst in geluidskwaliteit brengt dus vandaar mijn advies om voor een Flatcap 2x te gaan in plaats van de CD5x.

Zelf gebruik ik een Flatcap 2x op een Stageline en dat was een mooie verbetering t.o.v. de iSupply.

Heb jij wel al getest wat de twee verschillende voedingen doen op een XS? Ik ben wel benieuwd wat je bevindingen zijn. Misschien is het een idee dat ik langskom in uw winkel het lijkt het me leuk om samen de volgende twee systemen te vergelijken. CD5i/Flatcap2x/Nait XS tegen een CD5x/Nait XS.

Bas

Hoi Bas,

ik heb de 5cdi mk 2. Ik wilde simpelweg de bron verbeteren en dacht daarom aan de cd5x. Daarmee heb ik ook de XS beluisterd. Maar de cd5i voldoet goed maar ik weet dat er meer uit de XS te halen is. Ik heb mij eigenlijk nooit echt verdiept in andere voedingen. Ik moet mij duseven inlezen. Denken jullie in het algemeen dat een extra voeding meer verbetering oplevert dan een betere bron(lees cd5x)?

bwolke

Hallo Nimrod,

Ik heb geen ervaring met de CD5i maar ik heb wel een keer de CD5i vergeleken met de CD5x en het verschil was duidelijk hoorbaar.

Persoonlijk zou ik het zonde vinden om een cd-speler die minder dan een jaar oud is in te ruilen of 2e hands te verkopen omdat je daar flink geld op verliest. Als je voor bijvoorbeeld een Flatcap 2x gaat hoef je niets in te ruilen en zal je geen geld verliezen. Plus dat deze upgrade ook ten goede komt aan andere bronnen zoals bijvoorbeeld de dvd-speler.

reinier32

Citaat van: nimrod op januari 16, 2009, 10:51:19
Hoi Bas,

ik heb de 5cdi mk 2. Ik wilde simpelweg de bron verbeteren en dacht daarom aan de cd5x. Daarmee heb ik ook de XS beluisterd. Maar de cd5i voldoet goed maar ik weet dat er meer uit de XS te halen is. Ik heb mij eigenlijk nooit echt verdiept in andere voedingen. Ik moet mij duseven inlezen. Denken jullie in het algemeen dat een extra voeding meer verbetering oplevert dan een betere bron(lees cd5x)?

Uitgaande van het feit dat je hetzelfde bedrag uitgeeft?
Dan denk ik dat je met een losse voeding meer effect hebt.
Ik denk dat ik een flatcap zou kopen of een tweede hands hicap, door zou sparen en vervolgens een tweede hands CD5x zou kopen.

Linn Lp12 (Aro, Dynavector XX2), Armageddon, Superline + Hicap, Nac52, Supercap, Nap135's, Audiovector Mi3 Avantgarde Arrete.

musfed

Bas,

Heb je ook al wel eens een hi-cap op de stageline geprobeerd?
Dutch & Dutch 8c's

bwolke

Nee, dat heb ik nog nooit geprobeerd.