Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

nimrod

Citaat van: Alco op januari  1, 2009, 15:42:27
Ben zelf ook wel benieuwd hoe een XS klinkt, t.o.v. de Nait-5i en hoe de SB klinkt op de ZS met een goede DAC ertussen.  (t.o.v de SB via de SuperNait)

De Cambridge DACmagic schijnt vrij goed te zijn, en kost maar € 425,- euri.

Ik heb de xs ervaren als schoner en met meer basweergave. Ik hoor ook meer dan met de 5i. De 5i loopt wat vol als je hem opendraait. Volgens diverse Naimisten zijn de echte indrukken van de XS pas over enige tijd te verwachten. De XS heeft wel zijn eerste 5 globes binnen bij een test van ik dacht hi fi world. De tester was "most impressed" en de XS kwam volgens hem heel dicht in de buurt van de SN. Hij zal er natuurlijk nooit helemaal komen want hij kost maar de helft van de SN.
KARAN (verkocht)| SONUS FABER(verkocht)| KEF LSX.

Sullivan

Citaat van: Alco op januari  1, 2009, 15:42:27
Ben zelf ook wel benieuwd hoe een XS klinkt, t.o.v. de Nait-5i en hoe de SB klinkt op de XS met een goede DAC ertussen.  (t.o.v de SB via de SuperNait)

De Cambridge DACmagic schijnt vrij goed te zijn, en kost maar € 425,- euri.
Plus een paar goede interlinks. ;)

Alco

CiteerPlus een paar goede interlinks

Hoezo, een paar ?    Alleen een digitale voor SB->DAC.  Een gewone interlink heb je tenslotte al.

En goede interlinks hoeven wat mij betreft geen kapitaal te kosten. Ok, het komt er wel bij, maar ik zou er hooguit tussen de €40,- en €100,- aan uitgeven.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Sullivan

Citaat van: Alco op januari  1, 2009, 18:34:36
Hoezo, een paar ?    Alleen een digitale voor SB->DAC.  Een gewone interlink heb je tenslotte al.

En goede interlinks hoeven wat mij betreft geen kapitaal te kosten. Ok, het komt er wel bij, maar ik zou er hooguit tussen de €40,- en €100,- aan uitgeven.

Je hebt gelijk ik bedoel een interlink. Digitaal heb ik al, dus 1 mijn geval zou ik een analoge interlink moet hebben. Degenen die ik nu op demo heb (en dus mee vergelijk) kost €140,-. Maar we gaan voor andere misschien een beetje off-topic.

mvg,
Frank

Oud lid

Die V-DAC van Musical Fidelity schijnt ook erg goed te zijn en kost 295 euro.

Erwin B

Stefan S.

Citaat van: Erwin B op januari  1, 2009, 20:22:28

Erwin B

Inderdaad, deze werd (voor wat het waard is) beter beoordeeld door een duits audiomagazine. Altijd goed om ook even aan deze DAC te denken, voordat men een keuze maakt  ;)

Sullivan

Citaat van: Stefan S. op januari  1, 2009, 20:36:55
Inderdaad, deze werd (voor wat het waard is) beter beoordeeld door een duits audiomagazine. Altijd goed om ook even aan deze DAC te denken, voordat men een keuze maakt  ;)
Beter dan wat?

bmateijsen

Citaat van: Erwin B op januari  1, 2009, 20:22:28

Erwin B

Tja, ik vind dat niet een extreem mooie dac, maar het gaat ook wel om de combinatie tussen Squeezebox, DAC en Naim.
Dus niet iedere DAC is er zomaar tussen te zetten, het moet wel matchen.

Sullivan

Even een minder belangrijke vraag (die mijn uiteindelijke keuze ook niet gaat beïnvloeden). De SuperNait en de Nait XS staan bij mij boven elkaar en ik zie een verschil in kleur en reliëf? Is de SuperNait hierin een uitzondering of gaan ze over op een andere afwerking in het vervolg (zoals de Nait XS). Ik vraag dit i.v.m. eventuele upgrades in de toekomst. Het zou jammer zijn als de kleur van een hi-cap of super-cap weer afwijkt van de andere apparatuur.

bmateijsen

Citaat van: Sullivan op januari  2, 2009, 12:37:00
Even een minder belangrijke vraag (die mijn uiteindelijke keuze ook niet gaat beïnvloeden). De SuperNait en de Nait XS staan bij mij boven elkaar en ik zie een verschil in kleur en reliëf? Is de SuperNait hierin een uitzondering of gaan ze over op een andere afwerking in het vervolg (zoals de Nait XS). Ik vraag dit i.v.m. eventuele upgrades in de toekomst. Het zou jammer zijn als de kleur van een hi-cap of super-cap weer afwijkt van de andere apparatuur.

Behuizingen zijn altijd wel iets anders van Naim, maar niet heel veel anders (zijn geen extreme verschillen en lichtinval doet ook veel ;) ). Wel is het belangrijk als je in de toekomst een voeding gaat gebruiken om deze niet dichtbij een voorversterker en/ of bron te zetten. Deze altijd een flink stukje van de rest van je apparatuur zetten.

Stefan S.

Alco

CiteerWel is het belangrijk als je in de toekomst een voeding gaat gebruiken om deze niet dichtbij een voorversterker en/ of bron te zetten. Deze altijd een flink stukje van de rest van je apparatuur zetten

Dat heb ik vaker gelezen, en is toch om brom te voorkomen, of heb ik dat mis ?

Vind 't wel bezwaarlijk trouwens, want je hebt niet altijd de mogelijkheid om een voeding voeding verder weg te zetten. (althans, niet wanneer 't optisch ook nog 'n beetje moet ogen)
Ik heb nu bijvoorbeeld een rack met 3 plateaus, met 15cm tussenruimte. Zou 't erg lullig vinden als zo'n plank dan leeg blijft, omdat bijvoorbeeld een HiCap ergens op de grond, naast 't rack zou moeten staan.

Ik zie ook weleens van die foto's in 't systempics-topic, op 't Engelse Naim forum, waarbij sommigen dan een peperduur Naim Fraim rack hebben, met tussen 2 (of meer) componenten een leeg plateau (a € 700,- :blink: ) omdat  de voedingen dan minder kans hebben om te storen op een voorversterker.  ???
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

reinier32

Eind 2007 organiseerde de eigenaar van de Audiowinkel in Delden (buitengewoon aardige kerel overigens) een audioshow waarin een demo werd gegeven van Naim met Neat. Een fraaie en beproefde combinatie. Als analoge bron werd een "genaimificeerde" LP12 gebruikt. Dat heet een LP12 met Naim Aro tonearm en Naim Armageddon voeding. Als element werd een Dynavector XX2 gebruikt. Zelden, nee nooit, ben ik zo onder de indruk geweest van een draaitafel. Ik heb mij die middag voorgenomen om, als de kans zich voor zou doen, een dergelijk LP12 te kopen. Nu, ruim een jaar later deed de kans zich voor.

Een jonge vent van rond de veertig  ;D  bood er een aan. Na wat heen en weer gebel en gemail hebben we een afspraak gemaakt om eens te luisteren. Bij aankomst bleek dat hij met dezelfde Naim set speelt als ik. Alleen de speakers verschillen. Dat maakte het luisteren makkelijker. Opnieuw was ik diep onder de indruk. Weinig gestoei over de prijs later kon ik gisteren de draaitafel ophalen.

Waar heb ik het precies over? Wel, een Lp12 van zeven jaar oud, met circus kit (2 jaar oud), Naim aro tonearm (1 jaar oud), Dynavector XX2 (1 jaar oud), Armageddon (10 jaar oud, 2007 gerecapped) en een Lingo (leeftijd onbekend, althans bij mij).

Hieronder een kort beeldverslag van de opbouw gistermiddag bij mij thuis.

De kale LP12 in de doos.

Het "innerplatter"(wat is de Nederlandse naam eigenlijk?) is geplaatst en de riem is aangebracht.
Dit alles nadat het met alcohol (96%) zorgvuldig is gereinigd.

Dan kan de "outerplatter" er op en de vilten mat.

Een klusje om geen kinderen in de buurt te hebben: het aanbrengen van de Aro tonearm.

Zonder ongelukken gelukt!

De Naim Armageddon voeding.

De Naim Aro met het DV XX2 element.

En dan eindelijk, na ruim een uur:  luisteren!

Eerste indruk: het was de investering meer dan waard!
En het zal de komende dagen alleen maar beter worden. Naim voedingen hebben de onhebbelijkheid pas na een tijdje het beste te geven. Volgens een aantal pas na weken. Ik zelf hoor na een dag of wat al geen verbetering meer.

Ik hou jullie op de hooogte!

Groet,
Reinier
Linn Lp12 (Aro, Dynavector XX2), Armageddon, Superline + Hicap, Nac52, Supercap, Nap135's, Audiovector Mi3 Avantgarde Arrete.

garmtz

EdoE

Stoer.

Al een Prefix besteld? ;D

garmtz

reinier32

Citaat van: EdoE op januari  5, 2009, 11:41:50
Stoer.

Al een Prefix besteld? ;D

Ik heb de interne phonoboards geprobeerd zonder succes. Ook de stageline, zelfs met losse voeding (hicap) vond ik niet mooi.
Ik kan mij dus niet voorstellen dat ik de prefix wel kan waarderen.

Vooralsnog wil ik eerst een P75 van Dynavector proberen. Bij voorkeur 1 in de Dr t mode.
Dit schijnt met name met de betere low output MC elementen van Dynavector een mooie combi te zijn.
Linn Lp12 (Aro, Dynavector XX2), Armageddon, Superline + Hicap, Nac52, Supercap, Nap135's, Audiovector Mi3 Avantgarde Arrete.

EdoE

Citaat van: reinier32 op januari  5, 2009, 12:45:43
Ik heb de interne phonoboards geprobeerd zonder succes. Ook de stageline, zelfs met losse voeding (hicap) vond ik niet mooi.
Ik kan mij dus niet voorstellen dat ik de prefix wel kan waarderen.

Ik vond destijds de interne phonoboards in mijn 82 helemaal niet onaardig en ben nu ook wel enthousiast over de Prefix. Ik kan me ook niet voorstellen dat het een slechte match is met je element, want hele legers Naimees spelen met Dynavector.

Het zal inderdaad wel een kwestie van smaak zijn...

reinier32

De Lingo is mooi maar haalt het niet bij de Armageddon. Althans dat vind ik  ;)

@Alco, jij hebt een sqeezebox, niet? Op welk niveau speelt dat? CD5x, CDX2 of mijn CDS1?

EdoE

Citaat van: reinier32 op januari  5, 2009, 16:46:19
De Lingo is mooi maar haalt het niet bij de Armageddon. Althans dat vind ik  ;)

Veel mensen wijzen wel op synergie tussen Armageddon en Prefix (en Aro natuurlijk) en raden mixen met upgrades van Linn (dus bijvoorbeeld de Linto) af.

Succes in ieder geval. Het lijkt erop dat je heel wat kanten op zult voor je je optimale prepre gevonden hebt.

garmtz

Had mijn opmerking even weggehaald, ging namelijk over de Linto en niet de Lingo. Nogmaals dan maar: ik vind een Lingo heel schoon, gedetailleerd en open, maar ik krijg er geen muzikale kick van. Voor mij is in een Naim set een Armageddon en Aro met een Naim phono stage de mooiste combinatie.

EdoE

Citaat van: garmtz op januari  5, 2009, 17:00:38
Voor mij is in een Naim set een Armageddon en Aro met een Naim phono stage de mooiste combinatie.

Ergens vind ik het jammer dat de Prefix er niet meer is. "Derde" weg tussen Stageline/boards en Superline en geen extra zwarte doos.

Maar goed, dat "jammer" is relatief, want ik bezit hem gelukkig al.

Alco

Citeer@Alco, jij hebt een squeezebox, niet? Op welk niveau speelt dat? CD5x, CDX2 of mijn CDS1?

Klopt, ik heb nu sinds bijna een jaar een Squeezebox. Met 't bijgeleverde el-cheapo stekkervoedinkje klinkt de SB niet onaardig (zeker gezien de prijs van inmiddels nog maar €199,- ) Met de CI Audio externe voeding, die ik nu heb klinkt 't aanzienlijk beter en speelt dan ongeveer op 't niveau van een CD5x!
(zie: http://www.av123.nl/electronica/ciaudio/vdcsb/ )

Ik kocht de SB in eerste instantie als alternatief voor een tuner. Met de -tig internet radiozenders die (voor mij) vaak veel meer interessante muziek uitzenden dan de FM-zenders. (en de PC hoeft er niet voor aan te staan) :)

Uiteindelijk heb ik echter m'n CD5x verkocht, aangezien de SB3 met externe voeding klankmatig aardig dicht bij de CD5x met FC2x kwam en ik de CD-speler nog maar zelden gebruikte.  Met een goede DAC op een SB verwacht ik CDX2 niveau te kunnen halen. (voor 'n fractie van de prijs) :)

Het enige wat ik nu langzaam maar zeker wel begin te missen is tastbare van een CD (beetje hetzelfde als met LP, t.o.v. een Squeezebox) + dat 't geen porum is zo'n klein, plastic kastje in m'n rack, onder de Nait-5i.
De CD5x + FC2x was samen met m'n Nait-5i wel een mooier geheel.

garmtz

SB3 met externe voeding die 'dicht' in de buurt komt van CD5x+FC2, dat moet ik een keer horen... ;)

Sullivan

Citaat van: garmtz op januari  5, 2009, 17:54:20
SB3 met externe voeding die 'dicht' in de buurt komt van CD5x+FC2, dat moet ik een keer horen... ;)

Neem hem mee de volgende keer... ik ben ook wel benieuwd. ;)