Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

fireman

Citaat van: Sullivan op december 15, 2008, 09:40:08
Zoals ik al eerder schreef heb ik de supernait thuis op proef staan om te proberen (Garmtz is daarvan op de hoogte). Ik ben er nog niet uit wat voor versterking ik wil. Ik vind de SuperNait alleen wel super klinken, maar een Lyngdorf zou dus ook een optie kunnen zijn.

mvg,
Frank

Dat had ik idd begrepen dat je 'm tijdelijk hebt staan. Maar mijn in ziens moet het dan een goede en correcte vertegenwoordiging zijn. En dus een apparaat dat 100% klinkt. En geen ruisje wat te hard over komt. Naim op zich heeft altijd een ruisje over de tweeter maar mijn ervaring is dat dat slechts op korte en niet hoorbare afstand is in je hotspot.

Ik heb nu de super nait al meer dan een jaar ( een record  ;D ) en doet alles wat ik er van verlang. Ik gebruik 3 van de 4 digitale inputs ( Mac/iTunes + airport express + iPod Touch als AB )

De speakers die jij gebruikt ken ik niet.

Suc6 met je keus.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

bmateijsen

Beetje snelle conclusie Robbert...... ::)

Dat ligt dus ook gewoon hoe gevoelig de luidsprekers zijn. Naim heeft altijd ruis en dat zit in de filosofie ingebakken.
De supernait klinkt 100% goed.

Groet,

Bjorn

Citaat van: Fireman op december 15, 2008, 10:31:03
Dat had ik idd begrepen dat je 'm tijdelijk hebt staan. Maar mijn in ziens moet het dan een goede en correcte vertegenwoordiging zijn. En dus een apparaat dat 100% klinkt. En geen ruisje wat te hard over komt. Naim op zich heeft altijd een ruisje over de tweeter maar mijn ervaring is dat dat slechts op korte en niet hoorbare afstand is in je hotspot.

Ik heb nu de super nait al meer dan een jaar ( een record  ;D ) en doet alles wat ik er van verlang. Ik gebruik 3 van de 4 digitale inputs ( Mac/iTunes + airport express + iPod Touch als AB )

De speakers die jij gebruikt ken ik niet.

Suc6 met je keus.

fireman

Citaat van: bmateijsen op december 15, 2008, 10:34:28
Beetje snelle conclusie Robbert...... ::)

Dat ligt dus ook gewoon hoe gevoelig de luidsprekers zijn. Naim heeft altijd ruis en dat zit in de filosofie ingebakken.
De supernait klinkt 100% goed.

Groet,

Bjorn

Ben ik ook mee eens want, zoals ik aangeef, heb ik ook een ruis over mijn tweeter. Men zegt dat mijn speakers ook iet wat gevoeliger zijn dan andere. Ongetwijfeld zijn er meerdere speakers die nog gevoeliger zijn. Maar om nou op 2,5 meter een storende ruis te hebben en een brom kan ik me bijna niet voorstellen.
Ik zou dat dan wel eens willen horen als je 's avond om een uur of 22:00/23:00 lekker relaxed een jazz CD'tje draait. Op zeer laag luister niveau. Dan zal men de brom en de ruis er dus bovenuit horen.

Ik zou even een andere super nait proberen. Het ontwerp kan gevoelig zijn dus waarom nu ook niet het resultaat daar van.

En de super nait KLINKT 100% goed alleen dat ruisje en brommetje op 2,5 meter moet er uit.
@sullivan: ik ga er vanuit dat als je je volume knop open draait dat de ruis niet harder wordt, of wél ??
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Sullivan

Citaat van: Fireman op december 15, 2008, 10:46:52
Ben ik ook mee eens want, zoals ik aangeef, heb ik ook een ruis over mijn tweeter. Men zegt dat mijn speakers ook iet wat gevoeliger zijn dan andere. Ongetwijfeld zijn er meerdere speakers die nog gevoeliger zijn. Maar om nou op 2,5 meter een storende ruis te hebben en een brom kan ik me bijna niet voorstellen.
Ik zou dat dan wel eens willen horen als je 's avond om een uur of 22:00/23:00 lekker relaxed een jazz CD'tje draait. Op zeer laag luister niveau. Dan zal men de brom en de ruis er dus bovenuit horen.
Voor de duidelijkheid is dit inderdaad de situatie wanneer het te horen is. Overdag met omgevingsgeluid is dit al niet meer te horen. Het is natuurlijk ook relatief, het is echt niet zo dat het een harde brom/ruis is. Dat zou overdreven zijn.

Citeer
Ik zou even een andere super nait proberen. Het ontwerp kan gevoelig zijn dus waarom nu ook niet het resultaat daar van.
Als de beslissing op de SuperNait zou vallen, zou ik inderdaad er zeker van willen zijn dat het niet exemplarisch is.

Citeer
En de super nait KLINKT 100% goed alleen dat ruisje en brommetje op 2,5 meter moet er uit.
@sullivan: ik ga er vanuit dat als je je volume knop open draait dat de ruis niet harder wordt, of wél ??
Klopt. De ruis wordt niet harder bij een hoger volume.

bmateijsen

Hoi Frank,

Ik luister vrijdag even mee met je, de brom/ruis waar jij over spreekt,  is het enige wat ik gek vind.
Nu weet ik wel dat je ook een 12v adapter in het stekkerblok had zitten en die kan wel eens storen.

Groet,

Bjorn

Citaat van: Sullivan op december 15, 2008, 11:06:17
Voor de duidelijkheid is dit inderdaad de situatie wanneer het te horen is. Overdag met omgevingsgeluid is dit al niet meer te horen. Het is natuurlijk ook relatief, het is echt niet zo dat het een harde brom/ruis is. Dat zou overdreven zijn.
Als de beslissing op de SuperNait zou vallen, zou ik inderdaad er zeker van willen zijn dat het niet exemplarisch is.
Klopt. De ruis wordt niet harder bij een hoger volume.

Sullivan

Citaat van: bmateijsen op december 15, 2008, 12:06:02
Hoi Frank,

Ik luister vrijdag even mee met je, de brom/ruis waar jij over spreekt,  is het enige wat ik gek vind.
Nu weet ik wel dat je ook een 12v adapter in het stekkerblok had zitten en die kan wel eens storen.

Groet,

Bjorn

:embarassed: :embarassed: :embarassed:

Nooit aan gedacht... Omdat mijn eigen oude versterker er beter van af komt qua ruis, wil dat niet zeggen dat de NAIM hier gevoeliger voor is. Ik kom hier op terug.

fireman

Citaat van: bmateijsen op december 15, 2008, 12:06:02
Hoi Frank,

Groet,

Bjorn

Idd, dat zou best de boosdoener kunnen zijn. Ik heb ook zo'n adapter in de buurt gehad voor zo'n telefoon in zo'n laad station. ( draadloos ding ) Even naar een ander stekkerblok en voila weg gekke brom/ruis.. suc6

Ben benieuwd. Naim brengt best wel wat rust daar kan je geen brom/ruis bij gebruiken.

VlisChris

Is de Nait 1 daar ook gevoelig voor?
Die komt straks op hetzelfde blok te zitten als waar mijn telefoonadapter bijna standaard inzit :)

EdoE

Citaat van: Chrisje op de Arreslee op december 15, 2008, 14:35:25
Is de Nait 1 daar ook gevoelig voor?
Die komt straks op hetzelfde blok te zitten als waar mijn telefoonadapter bijna standaard inzit :)

Dat klinkt als één van de makkelijkst op te lossen problemen van je leven.

VlisChris

Haha, absoluut. Maar was benieuwd. Ben namelijk dusdanig van instelling dat ik alles het liefst volledig onder handbereik heb :P (en die plek is gewoon het handigste ;))
Maar ik ben het met je eens: dit zal niet één van de problemen van het leven zijn of worden ;D

VlisChris

Een vraagje dat ik liever van te voren vraag dan het zelf uit te proberen ;)
Gaat een Nait 1 op Tannoy Mx3 voor problemen zorgen? Het is een versterker van welgeteld 15 (echt neem ik aan ;D) watts, dus echt luid spelen zal geen optie zijn neem ik aan.
Ga ik erg voorzichtig moeten zijn met het volume, of zal het allemaal wel meevallen?

garmtz

Ik denk dat de Tannoy geen enkel probleem vormt voor de Naim. Tannoy speakers hebben een hoge gevoeligheid en zijn meestal niet erg moeilijk aan te sturen.

Sullivan

Ik heb geen ervaring met de Tannoy Mx3 en met de Nait 1. Wel kan ik zeggen dat de Tannoy R2 erg lekker klinkt met de SuperNait. In hoeverre je die vergelijking mag doortrekken naar de Mx3 op de Nait 1 durf ik niet te zeggen.

FrankB

Citaat van: Chrisje op de Arreslee op december 16, 2008, 00:34:08
Een vraagje dat ik liever van te voren vraag dan het zelf uit te proberen ;)
Gaat een Nait 1 op Tannoy Mx3 voor problemen zorgen? Het is een versterker van welgeteld 15 (echt neem ik aan ;D) watts, dus echt luid spelen zal geen optie zijn neem ik aan.
Ga ik erg voorzichtig moeten zijn met het volume, of zal het allemaal wel meevallen?

Voor het luid spelen zou ik me niet blindstaren op het aantal opgegeven watt van een versterker. Mijn Quad 909 had op 4 ohm volgens mij 250 watt vermogen tegenover 35 watt voor de Lavardin IS reference. Jij mag raden welke met gemak harder ging ;)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

VlisChris

Hehe, mooi om te horen.
Ik heb hem vandaag horen spelen op een paar prachtige speakers, en dat ging erg goed :D Ook het laag mooi onder controle. En dat voor zo'n klein kastje 8) 8)
Robbert, dank voor je ontvangst. Ik had graag iets langer de tijd genomen om ook je set eens te bewonderen, maar dat was niet zo'n onzettend goed idee ;) (3 uur slapen, dan 3 uur autorijden naar school, lange dag op school waarbij je paar keer in slaap valt ;D, en dan weer terug naar Vlissingen. Ben onderweg ook even gestopt).
Dank voor je gastvrijheid, en ik ga erg blij zijn met de Nait 1 8)

fireman

@sullivan; hoe is het met de ruis? Was dat het euvel of toch iets anders?

nimrod

Citaat van: Starred op november 29, 2008, 11:45:38
Meer info over de XS:
http://uk.cinenow.com/articles/8901-naim-nait-xs-integrated-amplifier

Vorige week werd ik door de nieuwe winkel van Vincent, waar Vincent toen nog niet werkte, uitgenodigd voor een luistersessie met de nieuwe Naim XS. Gisteren was het dus zover. Mooi dicht in de buurt van waar ik woon dus ik kon met het boemeltje naar het nieuwe onderkomen van Vincent. Helaas was Vincent er zelf niet.

Ik was de eerste luisteraar dus het apparaat is nog niet ingespeeld. Vincent had Mark & Daniel monitoren aangesloten.

Geluidsweergave gaf uiteraard meer druk en meer bas dan mijn 5i. De zeer ongevoelige monitoren werden gemakkelijk aangestuurd. Ook bij hard zetten geen stress. De weergave was schoner dan de 5i maar de M&D konden de stemmen niet zo mooi weeregeven als in de combi met mijn Harbeth. Ook bij het vol opdraaien van het volume bleef het de weergave schoon.

De nieuwe XS zit tussen de 5i en de supernait in en als je de DAC niet nodig hebt is de XS een hele goede vervanger voor de SN en voor de helft van de prijs. Ik moest ook constateren dat de 5i voor zijn geld een voortreffelijk prestatie nerzet. Ik heb mijn 5i MK II te koop staan maar het verschil bij lage luisterniveaus is nu ook weer niet zodanig dat ik haast heb. De XS heeft wel het voordeel dat er een filterloze subwooferaansluitung op zit.

Naim heeft er met de XS weer een mooie telg bij.
KARAN (verkocht)| SONUS FABER(verkocht)| KEF LSX.

Sullivan

Citaat van: Fireman op december 19, 2008, 23:09:00
@sullivan; hoe is het met de ruis? Was dat het euvel of toch iets anders?
Het probleem van de brom/ruis was niet het gevolg van invloed van andere apparatuur. Er is navraag gedaan bij de importeur en het demo model SuperNait die ik heb staan is er 1 van de 1ste generatie, waarbij er een lichte overspraak is op 1 kanaal. Hiervoor schijnt een modificatie te zijn, waarbij afscherming extra wordt geplaatst. Bij nieuwere Supernaits is dit al direct verholpen. Het demo model krijgt dan ook een check-up.

Als ik dus kies voor de SuperNait krijg ik gewoon een nieuwe en zou het probleem dus verholpen moeten zijn. :)

@Chrisje: Gefeliciteerd met de Nait 1. Ben je tevreden met de combinatie Nait en je Tannoy's?

fireman

Da's dus een mooi vooruitzicht. Maar dan moet ik wel bekennen dat ik volgens mij ook een van de eerste heb en daar geen overspraak heb over een van de kanalen. Hmmm... was er een serienummer meegegeven? bv tussen dit en dat S/n ?

Hmm... toeval ??

Afin, hij klinkt prima hier. Suc6 met je keus.

Sullivan

Citaat van: Fireman op december 20, 2008, 12:29:02
Da's dus een mooi vooruitzicht. Maar dan moet ik wel bekennen dat ik volgens mij ook een van de eerste heb en daar geen overspraak heb over een van de kanalen. Hmmm... was er een serienummer meegegeven? bv tussen dit en dat S/n ?

Geen idee, dat zou je bij je dealer moeten navragen.

mvg,
Frank

VlisChris

Citaat van: Sullivan op december 20, 2008, 12:08:04
@Chrisje: Gefeliciteerd met de Nait 1. Ben je tevreden met de combinatie Nait en je Tannoy's?

Dank je :D
Volgens mij klinkt het best goed uiteindelijk. Tannoy heeft wel een wat warmere deken over zich heen. Maar daarvoor ga ik morgen andere speakers halen kom te kijken wat dat doet.
Heb het zaakje overigens pas vanavond aangesloten, en daarna even wat vrienden over de vloer gehad, dus heb nog niet echt kunnen luisteren.
Wat ik me wel afvraag, en ik denk dat Fireman daarop wel antwoord kan geven: heeft iemand enig idee wat onderstaande situatie kan opleveren?
DVD-speler aangesloten op naim. Selecteer ik tape heb ik alleen rechts geluid. Selecteer ik tuner heb ik alleen links geluid. Aan/uitzetten heeft geen effect. Omwisselen van de input op de Naim heb ik nog niet geprobeerd. Selecteer ik overigens phono hoor ik behoorlijk vaag wat geluid.
Kan het er mee te maken hebben dat ik uit tijdelijke noodzaak met simpele kabels werk, en vooral met tussenstukjes? :-\
Volume kan trouwens niet ver opengeschroef worden op de versterker. Hij staat nu net open, en ik wordt al bang dat mijn bovenburen komen klagen ;D Bang voor te weinig vermogen hoef ik bij mijn huidige set-up dus niet te zijn ;)

fireman

Ik ben bang dat, zoals ik al aangaf, dat een "te simpele kabel" een negatief effect kan geven. Ik heb het zelf ervaren. heb ik nog uitgelegd. een degelijke kabel als chord "cobra"  bijvoorbeeld geeft een heel fraai geluidsbeeld.

Probeer even een goede kabel te vinden en voila je moet net zo'n goed geluid hebben zoals dat je 'm bij mij tijdens het test luisteren gehoord hebt.

VlisChris

Klopt. Je hebt me inderdaad gewaarschuwd van te voren. Moet alleen nog even een budget vrijmaken om echte kabels te kopen :) Zal binnen nu en korte termijn zijn.
Ach, ik ga eens zoeken of ik ze niet gewoon nu direct ergens kan vinden :)

garmtz

Volgens mij heb je gewoon de linker kabel op tuner aangesloten en de rechter kabel op tape. Goed kijken op de achterkant van de versterker naar de labels denk ik.

fireman

En de "balance" werkt anders dan normaal. Hij verzwakt -3 dB of versterkt 3 dB. Maar dan slechts 1 kanaal. dus beide blijven het doen waarvan 1 kant iets zachter.