Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

solitaire

Als je kijkt naar de drivers die in de originele LS3/5 zaten, en hun frequentie/impedantie/enz. gegevens, is direct duidelijk waarom er gedrochten van filters in zitten (bv. een 6 dB notch midden in het weergaveverloop van de B110). Daarin zit een groot deel van de reden waarom de luidsprekers toch nog zo goed klinken, maar voornamelijk ook welk een prestatie een versterker moet leveren om die goede klank er uit te krijgen ...

Grappig op zich: nu is een 'minimal-filter' bijna een mode verschijnsel, maar zo hebben we ook een tijd gehad dat fabrikanten er prat op gingen filters met hoge aantallen elementen te gebruiken (Rogers bv. heeft dat lang en uitgebreid gedaan) ...

W.

Hinterm Horizont geht's weiter.

Oud lid

Gebruikt er ook iemand andere stroomkabels aan NAIM apparatuur? En zo ja, welke?

Erwin B

bmateijsen

Ja, wij hebben goede ervaring met Cardas.

Groet,

Bjorn

Citaat van: Erwin B op november  1, 2008, 13:23:30
Gebruikt er ook iemand andere stroomkabels aan NAIM apparatuur? En zo ja, welke?

Erwin B

Fatalfelix

Ik zag trouwens laatst ergens een Naim Nait set waarvan het middengedeelte (waar het logo dus in zit), grijs geborsteld was. Kon die versie alleen nergens op internet vinden, en weet de link van die set ook niet meer. Is dat een Special Edition oid, want ik moet zeggen dat het er een stuk beter uit zag dan als alles zwart is  :) ?
Black & White by Rogér, We Can't Get Enough

fireman

Citaat van: Fatalfelix op november  1, 2008, 13:52:43
Ik zag trouwens laatst ergens een Naim Nait set waarvan het middengedeelte (waar het logo dus in zit), grijs geborsteld was. Kon die versie alleen nergens op internet vinden, en weet de link van die set ook niet meer. Is dat een Special Edition oid, want ik moet zeggen dat het er een stuk beter uit zag dan als alles zwart is  :) ?

That's something else.

It's this:

NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Fatalfelix

Dat is hem idd (is dat los verkrijgbaar als accessoire, of is dat op maat gemaakt ?), vind het er ook wel gaaf uitzien als alle onderdelen van een Naim systeem dat hebben. De zwarte variant is wel leuk als hij in een Naim Fraim staat, maar ik werd een beetje verdrietig van de prijzen van dat meubel  :'(

Alco

Audio-Artistiek had kort geleden nog zo'n plaatje (of wellicht meerdere) te koop staan op internet.

Je drukt 't eenvoudig zo op 't front van het betreffende apparaat.
(koste toch nog iets van 'n paar tientjes volgens mij. Best prijzig voor een stukje metaal)
Persoonlijk vind ik 't niet mooi, zo'n zilveren deel tussen dat zwart, maar goed...smaken verschillen.
Het geeft wel in een handomdraai een andere look aan een set/apparaat. :)

Klopt, een Naim set in/op een Naim Fraim rack ziet er schitterend uit, maar de prijs is absurd.
Het is ook wel prachtig afgewerkt e.d., maar toch.... € 2100,- voor een rack met 3 plateau's! ::) :o :(
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

bmateijsen

Het is niet alleen mooi, maar past ook volledig in de Naim filosofie en klinkt met Naim dus ook erg goed!
Misschien wel kostbaar, maar tja, dat is altijd moeilijk te bepalen voor een ander ;)

Citaat van: Alco op november  1, 2008, 18:48:37
Audio-Artistiek had kort geleden nog zo'n plaatje (of wellicht meerdere) te koop staan op internet.

Je drukt 't eenvoudig zo op 't front van het betreffende apparaat.
(koste toch nog iets van 'n paar tientjes volgens mij. Best prijzig voor een stukje metaal)
Persoonlijk vind ik 't niet mooi, zo'n zilveren deel tussen dat zwart, maar goed...smaken verschillen.
Het geeft wel in een handomdraai een andere look aan een set/apparaat. :)

Klopt, een Naim set in/op een Naim Fraim rack ziet er schitterend uit, maar de prijs is absurd.
Het is ook wel prachtig afgewerkt e.d., maar toch.... € 2100,- voor een rack met 3 plateau's! ::) :o :(

Alco

CiteerHet is niet alleen mooi, maar past ook volledig in de Naim filosofie en klinkt met Naim dus ook erg goed!

Daar heb je wel gelijk in. Het is klankmatig ook zondermeer een aanwinst.
Maar vond die klankwinst persoonlijk (in vergelijking met een Ikea Corras kastje op 3 spikes, twv circa € 50,-) in geen verhouding staan tot de prijs van 't rack.
Wellicht dat de reference serie van Naim meer profiteert van de meerwaarde als 't in/op een Fraim wordt geplaatst, t.o.v. de intro serie die ik zelf had.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

bmateijsen

Ik denk dat de ondergrond inderdaad belangrijker wordt wanneer je in de Naim series omhoog gaat.
Dus het is ook moeilijk om die vergelijking dan thuis te doen.

Als je aan mij deze vraag had gesteld voor de aanschaf van een naimfraim met je huidige set, dan had ik je deze niet aangeraden omtrent de geluidskwaliteit.

Citaat van: Alco op november  1, 2008, 20:39:42
Daar heb je wel gelijk in. Het is klankmatig ook zondermeer een aanwinst.
Maar vond die klankwinst persoonlijk (in vergelijking met een Ikea Corras kastje op 3 spikes, twv circa € 50,-) in geen verhouding staan tot de prijs van 't rack.
Wellicht dat de reference serie van Naim meer profiteert van de meerwaarde als 't in/op een Fraim wordt geplaatst, t.o.v. de intro serie die ik zelf had.

Fred Mulder

Misschien een hele stomme vraag.... maar levert een kwaliteit frame bij streaming muziek ook een verbetering op ???

Mijn veronderstelling bij SN+SB3: geen bewegende onderdelen, dus geen/van zeer beperkte invloed..?

bmateijsen

Experimenteer zelf eens door de SN op een andere ondergrond te zetten. Hoor je verschil, dan maakt het uit.
Hoor je geen verschil, dan is het toch prima ;).

Groet,

Bjorn

Citaat van: Fred Mulder op november  3, 2008, 17:31:48
Misschien een hele stomme vraag.... maar levert een kwaliteit frame bij streaming muziek ook een verbetering op ???

Mijn veronderstelling bij SN+SB3: geen bewegende onderdelen, dus geen/van zeer beperkte invloed..?

Alco

CiteerExperimenteer zelf eens door de SN op een andere ondergrond te zetten

Bij de SuperNait zal 't ongetwijfeld wel wat uitmaken, maar bij een SB3 kan ik 't me niet voorstellen.
De SB3 is tenslotte niet veel meer dan een printplaatje in een klein, plastic kastje.

1 level Fraim kost circa 3x zoveel als 1 Squeezebox. :-\

Voor mijn Naim versterker (Nait-5i/soms Nait-2) maakt 't wel wat uit, ook al zijn 't geen dag/nacht verschillen.
Heb eergisteren 3 blokjes masterbase onder de externe voeding voor de Squeezebox geplaatst, wat ook nog een verbetering gaf.

Mijn ervaring met Naim is dat apparaten met een trafo (versterkers, externe voedingen) redelijk gevoelig zijn voor hun ondergrond. (marmer/graniet is funest voor de klank, wat ik bij toeval 'n keer ontdekte)

Groet,
Alco

solitaire

Citaat van: Alco op november  3, 2008, 18:37:31
Bij de SuperNait zal 't ongetwijfeld wel wat uitmaken, maar bij een SB3 kan ik 't me niet voorstellen.
De SB3 is tenslotte niet veel meer dan een printplaatje in een klein, plastic kastje.

...

Mijn ervaring met Naim is dat apparaten met een trafo (versterkers, externe voedingen) redelijk gevoelig zijn voor hun ondergrond. (marmer/graniet is funest voor de klank, wat ik bij toeval 'n keer ontdekte)

...

Gehard glas is nog een stapje vervelender :-\. Maar probeer eens vesiculair basalt of gasbetonblokken. Door de onregelmatige structuur van vesiculair basalt is er minder sprake van monofrequent resoneren (vaak 'pieken' of 'ringen' genoemd). Het 'onrustige' of 'scherpe'  van de hoog/mid tonen wat je vaak bij glas / graniet tegenkomt is bijna volledig weg bij vesiculair basalt of gasbeton.

Trouwens: er zijn nog al wat merken die printplaatjes 'zacht' in het apparaat opnemen (volgens mij Naim ook). Ze veren ze af of installeren op zacht kunststof. Haal die maatregelen maar eens weg: een printplaatje in een klein plastic kastje is zeker ook te tweaken IMO.

W.

bmateijsen

Citaat van: Alco op november  3, 2008, 18:37:31

1 level Fraim kost circa 3x zoveel als 1 Squeezebox. :-\

Daarom staat er ook specifiek SN ;)

Alco

CiteerDaarom staat er ook specifiek SN ;)

Daar heb je gelijk in Bjorn, maar ik dacht meer aan de zin 'maar levert een kwaliteit frame bij streaming muziek ook een verbetering op'

EdoE

Citaat van: solitaire op november  3, 2008, 19:13:04
Gehard glas is nog een stapje vervelender :-\. Maar probeer eens vesiculair basalt of gasbetonblokken. Door de onregelmatige structuur van vesiculair basalt is er minder sprake van monofrequent resoneren (vaak 'pieken' of 'ringen' genoemd). Het 'onrustige' of 'scherpe'  van de hoog/mid tonen wat je vaak bij glas / graniet tegenkomt is bijna volledig weg bij vesiculair basalt of gasbeton.

En bij spaanplaat?

solitaire

Citaat van: EdoE op november  4, 2008, 00:02:36
En bij spaanplaat?

Spaanplaat absorbeerd trillingsenergie goed. Wil je je apparatuur dempend plaatsen kan dit een voordeel zijn, wil je koppelen is het een slecht materiaal.

W.

reinier32

Citaat van: solitaire op november  3, 2008, 19:13:04
Gehard glas is nog een stapje vervelender :-\.
W.

???  Het Naim Fraim heeft toch ook gehard glas?
Ik heb de voedingen op gehard glas staan. En geloof me dat klinkt in mijn situatie een stuk beter dan op ander materiaal.
Linn Lp12 (Aro, Dynavector XX2), Armageddon, Superline + Hicap, Nac52, Supercap, Nap135's, Audiovector Mi3 Avantgarde Arrete.

Fatalfelix

Ik wil geen welles nietes discussie krijgen, maar niemand kan mij wijs maken dat er hoorbare verbeteringen optreden als voedingen of poweramps op x materialen staan... Daarentegen geloof ik wel dat het invloed kan hebben op het bewegende mechanisme van een cd-speler.

solitaire

Zonder iemand iets te willen wijsmaken, zou ik alleen willen aanraden ipv. glas als 'ondergrond materiaal' eens van andere materialen gebruik te maken.

Glas is niet per definitie slecht (mijn eigen apparaat voetjes zijn van glas ...), en ik ken de Fraim niet goed genoeg om te oordelen, echter glas is, wanneer random toegepast, niet optimaal geeigend om te gebruiken als ondergrond IMHO. Het kan zo zijn dat Naim een glassoort en/of een specifieke toepassing ervan heeft gevonden waardoor eea. wel positief uitwerkt op geluidsreproductie.

Vergelijken dus, dan ben je er vrij snel achter ...

W.

VDM

Mijn Supernait gaat eruit, misschien iets voor de liefhebbers hier?

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=81194.0

Alco

CiteerMijn Supernait gaat eruit, misschien iets voor de liefhebbers hier?

Zoals je al aangaf... Naim heeft de prijs ook al verlaagd, dus ik vraag me af of je 'm voor € 2800,- kwijtraakt. (hoop 't uiteraard wel voor je) Gezien de oude nieuwprijs is je vraagprijs op zich netjes.

Mag ik vragen wat voor versterker er in de plaats komt voor de SuperNait ?

fireman

Citaat van: VDM op november 17, 2008, 17:15:55
Mijn Supernait gaat eruit, misschien iets voor de liefhebbers hier?

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=81194.0

Jeetje € 2800,- da's niet al te veel voor deze allrounder. Het is dat ik er al een heb. Soms denk ik er ook aan om weer eens te switchen. Maar, zoals insiders misschien weten, heb ik deze amp nu ruim een jaar en bevalt me prima. Is toch een goed teken, tegen de snelheid waarmee ik van een nait5->112x->202->SN ging.

De klank en praktische veelzijdigheid zorgt er voor dat ik 'm toch hou. Vooral die DAC komt goed tot zijn recht in deze digitale revolutie. ( iPod Touch/Airport express/PowerBook G4/SN )

Good luck with selling.

Ga je voor iets anders of iets zwaarder?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Alco

Citeerzoals insiders misschien weten, heb ik deze amp nu ruim een jaar en bevalt me prima. Is toch een goed teken, tegen de snelheid waarmee ik van een nait5->112x->202->SN ging
Da's waar,...je hebt een persoonlijk record gebroken. ;) 8)  Maar da's inderdaad een goed teken! :)

Voor mij zou de SuperNait op zich ook wel verleidelijk kunnen zijn, aangezien ik zelf de aanschaf van een losse DAC overweeg, om zodoende m'n Squeezebox zo optimaal mogelijk te gebruiken.
Feit is alleen dat ik eigenlijk al heel tevreden ben met m'n Nait-5i, en een goede, losse DAC een stuk goedkoper is dan een (2e hands) SuperNait.