Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Alco

Voor die € 346,- (zal nog wel wat van afgaan) heb ik al dat gereis en gesjouw met zo'n loeizware, grote doos er ook niet voor over.

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

fireman

NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

bwolke

Vandaag naar het Naim Summer Sounds Evenement geweest bij Concerto Audio in Amsterdam.

Daar heb ik de volgende apparaten gehoord:

CDX2
HDX/XPS2
NAC282/SUPERCAP
NAP300
Sonus Faber Guarneri Memento

en later

NAC252/SUPERCAP

De HDX was in één woord ge-wel-dig. Het geluid was wat meer naar achter geplaatst dan bij de CDX2. Ik vond de HDX heel muziekaal en hij zette de muziek neer met precisie, rust en gemak.

Toen later de 282 werd vervangen voor de 252 was alsof alle puzzelstukjes op hun plaats vielen en het systeem echt af was.

De HDX is een vette aanrader (en de 252 ook :P)

solitaire

Citaat van: bwolke op augustus 30, 2008, 00:25:21

Toen later de 282 werd vervangen voor de 252 was alsof alle puzzelstukjes op hun plaats vielen en het systeem echt af was.

De HDX is een vette aanrader (en de 252 ook :P)

is dan niet de set waarbij het leek "alsof alle puzzelstukjes op hun plaats vielen" de vette aanrader, en de losse HDX en 252 alleen, zoals altijd, onder voorbehoud ... ???  ;)

afgaande op de enthousiaste berichten over de Naim Summer Sounds Evenementen, zijn die een schot in de roos voor alle partijen ! goed initiatief  8)

Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Alco

Persoonlijk vond ik de HDX wat tegenvallen.

Niet zozeer klankmatig, dat was dik in orde, maar voor 't enorme bedrag van € 6250,- vind ik 't een domper dat de info op het touchscreen display dusdanig klein is (t.o.v. een Naim CD-speler of Squeezebox) dat 't op een paar meter afstand niet meer te lezen is. :-\

Ok,...je kunt 'm ook via een laptop bedienen, en het menu/de bediening zag er dan heel eenvoudig en overzichtelijk uit, maar 't feit dat een laptop erbij bijna een must is i.p.v een optie, vind ik niet kloppen. ::)

Die SF Guarneri Memento's lijken me wel geweldig. Heb zelf de bovengenoemde set op B&W N804's beluisterd.
(was ook niet onaardig btw 8) )
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

fireman

Citaat van: bwolke op augustus 30, 2008, 00:25:21

Dat is ook zo bij de volgende stappen: nait5i -> 112/150 -> 202/200 -> 282/250 -> 252/SC2/300 -> 552/500

Ik heb deze combi's niet beluisterd, maar wat ik wil zeggen is dat als je eenmaal goed gewend ben aan een geluid en je kent het geluid. Dan zal elk kleine stapje een "verbetering" geven. Dat is/zal de kracht van naim zijn.

Leuk om te lezen dat het dus daadwerkelijk goed waarneembaar is.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Alco

CiteerDat is ook zo bij de volgende stappen: nait5i -> 112/150
Bedoel je niet de 122x/150x Fireman ? 
(aangezien de 112/150 al een wat oudere combo is, en over 't algemeen niet als een upgrade t.o.v. de Nait-5i wordt gezien)

Heb ook die ervaring die Bas had, dat naarmate men steeds hoger ging op de Naim ladder, dat de set dan steeds meer af was.
Ik kreeg dan aan 't eind 't gevoel van "Ja,...DIT is 't"  terwijl ik daarvoor dan zoiets had van:"Hmm, ja...ok...klinkt goed" 

bmateijsen

Dik tegenvallen? Het is toch wel gek, dat een simpele vorm van bediening ineens het apparaat dik kan laten tegenvallen...
Had je liever een 12" touchscreen gehad? Waardoor het apparaat gewoon bijna 25 cm hoog wordt? Dat lijkt me niet..

Wanneer je voor de HDX staat is de touchscreen perfect. Wanneer je vanaf de bank hem wil bedienen, gaat het net als je goede ogen hebt, of je neem een besturingsalternatief. Bij de Linn's kan je namelijk niet anders, maar dan wordt dat ook als nadeel gegeven... (m.a.w. het is ook nooit goed ;).)

Maar dik tegenvallen... dat mag je van mij nuanceren.

Citaat van: Alco op augustus 30, 2008, 11:15:08
Persoonlijk vond ik de HDX wat tegenvallen.

Niet zozeer klankmatig, dat was dik in orde, maar voor 't enorme bedrag van € 6250,- vind ik 't een domper dat de info op het touchscreen display dusdanig klein is (t.o.v. een Naim CD-speler of Squeezebox) dat 't op een paar meter afstand niet meer te lezen is. :-\

Alco

CiteerDik tegenvallen? Het is toch wel gek, dat een simpele vorm van bediening ineens het apparaat dik kan laten tegenvallen...
Had je liever een 12" touchscreen gehad? Waardoor het apparaat gewoon bijna 25 cm hoog wordt? Dat lijkt me niet..

Nou,...ik zei 'wat' (als in 'iets/beetje') tegenvallen, niet 'dik'.  Zoals ik zei was er klankmatig niks op aan te merken, alleen dat display-aspect van de speler vind ik voor een apparaat in deze 'for the happy few' prijscategorie een tegenvaller. Dat doet verder geen afbreuk aan de kwaliteit van 't apparaat.

Ik begrijp dat 't lastig is om al die informatie nog leesbaar op een relatief klein display weer te geven.
Bij een CD-speler hoeft men tenslotte alleen track-nummer en/of tijd weer te geven. De rest van de info vind men op 't CD-hoesje. Maar bijvoorbeeld zo'n postzegelformaat CD cover-art plaatje had van mij niet echt gehoeven. Maar ok, zoveel mensen, zoveel wensen.  ;D

CiteerWanneer je voor de HDX staat is de touchscreen perfect. Wanneer je vanaf de bank hem wil bedienen, gaat het net als je goede ogen hebt
Klopt, het is een fraai display en prima te zien als je er voor staat. Vanaf de bank (in mijn geval zo'n 3,5 meter verwijderd van m'n set) wordt dat een stuk moeilijker. (heb namelijk niet zulke goede ogen)

Citeerof je neem een besturingsalternatief
Zoals een laptop bijvoorbeeld ? of bedoelde je iets anders...
Wat ik persoonlijk een heel prettige AB vind is de AB van de Squeezebox 3. Als ik door m'n FLAC collectie browse om een bepaald nummer/album te zoeken of ik wil een radio-zender beluisteren, dan gaat dat in seconden, met 1 vinger en zonder nog op de AB te hoeven kijken wat ik indruk.

CiteerMaar dik tegenvallen... dat mag je van mij nuanceren

Niet nodig denk ik...heb 't niet gezegd namelijk  8)

fireman

Alco

CiteerJe hebt dit toch ??

Hey ?  Wa's dat dan ?

Is dat een soort van alles-in-een AB ? 

fireman

Citaat van: Alco op augustus 30, 2008, 16:25:57

Hey ?  Wa's dat dan ?

Is dat een soort van alles-in-een AB ? 

Zie dat naimnet gedoe. Al die apparaten zijn voorlopers van dat naimnet. Dat ken je toch wel?

Als je genoeg eurie's hebt dan is naimnet leuk. Gericht op de Bentley "bezitters" 

Alco

CiteerZie dat naimnet gedoe. Al die apparaten zijn voorlopers van dat naimnet. Dat ken je toch wel?
Nou,...om eerlijk te zijn, ik heb er weleens van gehoord, maar daar houd 't ook mee op, omdat 't me niet aansprak.

CiteerAls je genoeg eurie's hebt dan is naimnet leuk. Gericht op de Bentley "bezitters" 
Oefff,...dan zal die AB (die er overigens niet zo 'Bentley-style' uitziet) ook wel een prijzige optie zijn.  :-\

bwolke

Citaat van: solitaire op augustus 30, 2008, 09:06:45
is dan niet de set waarbij het leek "alsof alle puzzelstukjes op hun plaats vielen" de vette aanrader, en de losse HDX en 252 alleen, zoals altijd, onder voorbehoud ... ???  ;)

Nee, want de speakers zou ik niet aanraden omdat ik het Tannoy geluid mooier vind dan het Sonus Faber geluid, vééél mooier zelfs. Maar het hangt inderdaad van het systeem af of ik een 252 zou aanraden of niet. Tenzij je de 252 alleen in combinatie met een Headline gaat gebruiken natuurlijk ;)

bwolke

Citaat van: Fireman op augustus 30, 2008, 11:33:04
Dat is ook zo bij de volgende stappen: nait5i -> 112/150 -> 202/200 -> 282/250 -> 252/SC2/300 -> 552/500

Ik heb deze combi's niet beluisterd, maar wat ik wil zeggen is dat als je eenmaal goed gewend ben aan een geluid en je kent het geluid. Dan zal elk kleine stapje een "verbetering" geven. Dat is/zal de kracht van naim zijn.

Leuk om te lezen dat het dus daadwerkelijk goed waarneembaar is.

Ik vind dat niet bij alle Naim producten zo, bijvoorbeeld van CD5x/Flatcap2x naar CDX2 is in mijn ogen geen verbetering. Toen ik gisteren de CDX2 voor het eerst weer hoorde sinds ik hem heb verkocht was ik wel heel blij dat ik hem heb weggedaan omdat ik vind dat die speler gewoon slecht is.

De "verbetering" is ook afhankelijk van de volgorde waarmee je de stapjes maakt . bijvoorbeeld 122x/150x naar 202/200 kun je met 2 verschillende tussenstapjes doen 122x/200 en 202/150x.

Maar zelfs koud was de 252 beter dan de opgewarmde 282. En gezien het relatief kleine prijsverschil t.o.v. de totale prijs van het systeem was het een hele grote stap. 

bwolke

Citaat van: bmateijsen op augustus 30, 2008, 12:51:10
Wanneer je voor de HDX staat is de touchscreen perfect.

Touchscreen? En ik maar de hele tijd rommelen met die afstandsbediening.... Ik voelde me net een bejaarde die net een dvd-recorder had gekocht.

EdoE

Citaat van: Fireman op augustus 20, 2008, 20:18:33
DAC in de super nait is een prima ding.

Leg dan maar even uit waarom je SuperNait te koop staat...

garmtz

Overigens kun je op de HDX een monitor aansluiten (composite, S-Video, VGA), zodat je veel beter kunt zien wat je doet. Dan is dat kleine schermpje ook geen issue meer... :)

fireman

Citaat van: EdoE op september  7, 2008, 19:17:57
Leg dan maar even uit waarom je SuperNait te koop staat...

Mogelijk upgrade naar 282. Maar denk dat de snait blijft. Moet te veel op inleveren :(

Maar goed, we spelen lekker verder )

Oud lid

@Fireman,

omdat de NAIM prijzen verlaagd zijn kom je hem niet kwijt (denkelijk). Je zou dan te veel moeten inleveren. Of je moet natuurlijk uitzonderlijk goed in de slappe was zitten. Dan maakt het allemaal niks uit.

Erwin B

solitaire

Citaat van: bwolke op augustus 30, 2008, 22:09:19
Nee, want de speakers zou ik niet aanraden omdat ik het Tannoy geluid mooier vind dan het Sonus Faber geluid, vééél mooier zelfs. Maar het hangt inderdaad van het systeem af of ik een 252 zou aanraden of niet. Tenzij je de 252 alleen in combinatie met een Headline gaat gebruiken natuurlijk ;)

exact : alle losse stukjes zijn 't die 'het' doen, en niet specifiek 1 of 2 apparaten ...  ;)

W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Oud lid

Kun je eigenlijk ook 2 van die n-Cents gebruiken voor stereo weergave? Op stands bedoel ik dan. Die lijken me net iets meer fundament hebben dan die n-Sat.

Erwin B

Alco

CiteerKun je eigenlijk ook 2 van die n-Cents gebruiken voor stereo weergave? Op stands bedoel ik dan. Die lijken me net iets meer fundament hebben dan die n-Sat.
Het zou op zich denk ik wel kunnen, maar 't lijkt me geen fraai gezicht, die n-center speakers op een stand.

(i.v.m de schuine/afgeronde voorkant. Ik neem aan dat je 't dan met de zijkant van de speaker op een stand zou willen plaatsen ?)

Oud lid

In principe op zijn zijkant. Maar wellicht zou je ze ook plat kunnen leggen. Je zou dan misschien wel zelf een stand moeten maken die er bij past.

Erwin B

Alco

Ik lees zojuist dat Latham met een opmerkelijke demonstratie aanwezig zal zijn op de komende VAD-show.
Niet alleen de gangbare, huidige modellen van Naim, maar ook een A-B demonstratie tussen oude Naim apparatuur die wel en niet is gerecapped door Latham.  Best interessant lijkt me. 
(ben wel benieuwd om welke apparaten 't dan gaat en wat de verschillen zijn)

Jammer, dat 't altijd zo'n kolere eind weg is, die VAD-show.  :-\