Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Alco

Hey Fireman,

Ik zag zojuist een nieuwe prijslijst van Latham, en zag dat sommige Naim produkten aanzienlijk in prijs zijn gedaald! :)

Waaronder.... de SuperNait, van € 3950,- nu voor € 3450,- .  (scheelt 'n slok op 'n borrel 8) )

Groet,
Alco
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

EdoE

Je wilde ons humeur opfleuren met dit bericht?

Alco

CiteerJe wilde ons humeur opfleuren met dit bericht?

Nou,...het zou leuk zijn als dat op die manier gelukt is, maar ik wilde 't alleen even kwijt.  8)

Dit is de nieuwe prijslijst: http://www.homefidelity.nl/cms/files/Naim%20juli%202008.pdf
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

EdoE

Dank voor de info... ;)

Het dringt trouwens nu pas tot me door dat de Prefix eruit is. Blij dat ik er al een heb, want voor in de LP12 is het natuurlijk ideaal...

fireman

Vraagje mbt de NAC282.

Kan een NAP200 een NAC282 voeden? Of is er perse een *cap voor nodig?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

EdoE

bwolke

Citaat van: EdoE op augustus 21, 2008, 09:35:26
Dank voor de info... ;)

Het dringt trouwens nu pas tot me door dat de Prefix eruit is. Blij dat ik er al een heb, want voor in de LP12 is het natuurlijk ideaal...

Is dat wat een prefix? wat voor phonostage had je daarvoor?

EdoE

Citaat van: bwolke op augustus 21, 2008, 22:37:23
Is dat wat een prefix? wat voor phonostage had je daarvoor?

Ik ben errug tevreden over het geluid dat mijn installatie van vinyl aftrekt. Maar ik kan niet eerlijk vergelijken met de 523S die ik hiervoor had. Immers, ik ben in een stap van LP12>523S>82>Hi>250 naar LP12>Prefix>Supernait gegaan. Te veel variabelen dus.

bwolke

Oud lid

Hoe zit het eigenlijk met NAIM luidsprekers. Daar hoor je niet zo veel over. Kunnen die zich niet meten met andere merken?
Zo'n n=Sat zit dat op het niveau van een Dynaudio Audience 52 of een Von Schweikert VR1 of een Totem Rainmaker?

En de vloerstaanders?

Erwin B

fireman

Citaat van: Erwin B op augustus 22, 2008, 21:32:09
Hoe zit het eigenlijk met NAIM luidsprekers. Daar hoor je niet zo veel over. Kunnen die zich niet meten met andere merken?
Zo'n n=Sat zit dat op het niveau van een Dynaudio Audience 52 of een Von Schweikert VR1 of een Totem Rainmaker?

En de vloerstaanders?

Erwin B

De Allea heb ik een keer op het gemak kunnen beluisteren en ik vond ze vrij fel klinken. Misschien iets te fel van karakter waarom ze niet gretig aftrek hebben.

Ik weet ook niet of deze Allae specifiek tegen de muur geplaatst dienen te worden. Als dat moet dan kan ik me voor stellen dat dat ook een probleem op kan leveren.

Alco hier heeft de n-Sat's, die kan er uitgebreid verslag van doen en ik denk dat 'ie dat wel zal gaan doen.

Maar om ze te vergelijken met de genoemde speakers dat kan ik niet. Misschien een van de dealers hier.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

bwolke

Naim Allæs (spreek uit al-eyes) (allies in het engels) zijn hele mooie speakers en je kunt ze ook actief gebruiken.

De Naim Arivas schijnen ook heel mooi te zijn en zijn ook niet erg duur voor de nieuwprijs van een paar n-Sats koop je een 2e hands paar Arivas

Dynaudio Audience 52 heb ik ook ervaring mee maar is niet mijn smaak. Maar volgens sommigen is Naim en Dynaudio een goede combinatie.

Je kunt het beste zelf de demo doen.

Oud lid

Nou, ik wil nu geen demo doen. Maar heb die 3 luidsprekers gehad. En ik moet zeggen dat de n-sat dan van goede huize moet komen.
Ik vind NAIM een interessant merk, maar meestal hoor je dingen over de versterkers en de cd spelers.

Ook snap ik niet dat ze geen draaitafel hebben. Als je een vaste schare fans hebt, en dat hebben ze als ik goed begrepen heb, dan zal dat toch aftrek vinden?  Ze hebben wel een arm, maar geen draaitafel. Ik wist het wel als ik NAIM was.

Erwin B

Alco

CiteerAlco hier heeft de n-Sat's, die kan er uitgebreid verslag van doen en ik denk dat 'ie dat wel zal gaan doen

Nou,.....vooruit dan maar  ;D ;)

De n-Sats was voor mij min of meer een 'verplichte' keus, gezien m'n kamerakoestiek.
Ik wou een kleine stand-speaker en 't 'moest' eigenlijk wel een gesloten kast zijn.

Qua uiterlijk vind ik ze eerlijk gezegt niet echt mooi, op die wat iel-ogende 'surround' stands.
(die overigens een stuk zwaarder en degelijker zijn, dan ze op foto overkomen)

Hoe ze vergelijken met de genoemde Dynaudio's en Totems kan ik helaas ook niks over zeggen.
(behalve dat uit de n-Sats ongetwijfeld minder laag komt en de andere speakers vrijstaand opgesteld dienen te worden)

CiteerIk weet ook niet of deze Allae specifiek tegen de muur geplaatst dienen te worden. Als dat moet dan kan ik me voor stellen dat dat ook een probleem op kan leveren.

Alle (vroegere en hudige) Naim speakers zijn ontworpen om vlak voor een muur te staan.
Voor veel mensen (lees: met name vrouwen) zal dat ongetwijfeld juist een voordeel zijn.
De Allae's kunnen zowel vlak voor een muur als redelijk vrijstaand worden opgesteld.

Dat de Naim speakers optimaal klinken vlak voor een wand kan inderdaad wel een reden zijn dat ze minder vaak voorkomen dan andere merken, omdat je met dergelijke speakers dus veel minder diepte (3D) in 't geluidsbeeld hebt.
Ook zijn ze best wel prijzig, en qua uiterlijk/afwerking zijn er vaak ook wel mooiere speakers.
(bijv. Diapason, Sonus Faber, e.d.)

Ik heb de Allae's vorig jaar gehoord bij Audio-Artistiek. Ik vond ze in 't begin ook wat fel, maar na een paar minuten sloeg m'n twijfel toch om in enthousiasme voor deze speakers.  Ze klinken allesbehalve smooth/warm. (persoonlijk houd ik daar ook niet zo van) De meeste Naim speakers klinken vrij helder.

CiteerOok snap ik niet dat ze geen draaitafel hebben. Als je een vaste schare fans hebt, en dat hebben ze als ik goed begrepen heb, dan zal dat toch aftrek vinden?  Ze hebben wel een arm, maar geen draaitafel. Ik wist het wel als ik NAIM was.

Dat heb ik me ook weleens afgevraagd Erwin. Ik denk dat Naim er ook vast weleens over nagedacht heeft, maar de moed heeft opgegeven, aangezien de LP12 al ruim 30 jaar wordt gezien als DE draaitafel i.c.m Naim.
Volgens mij heeft >80% van alle Naim gebruikers op 't UK forum een LP12 als draaitafel.

bwolke

Citaat van: Erwin B op augustus 22, 2008, 22:15:06
Ik vind NAIM een interessant merk, maar meestal hoor je dingen over de versterkers en de cd spelers.

dingen? wat voor dingen?

Citaat van: Erwin B op augustus 22, 2008, 22:15:06
Ook snap ik niet dat ze geen draaitafel hebben. Als je een vaste schare fans hebt, en dat hebben ze als ik goed begrepen heb, dan zal dat toch aftrek vinden?  Ze hebben wel een arm, maar geen draaitafel. Ik wist het wel als ik NAIM was.

Erwin B

Ik wel. In het begin dat Naim bestond werkten ze nauw samen met Linn. Naim maakte de versterkers en Linn zorgde voor de bron en de luidsprekers (LP12 en bijvoorbeeld Linn Kan speakers. De Naim Aro is ontworpen met de Linn LP12 in het achterhoofd. Ook de Armageddon is gemaakt voor de LP12 en tot voor kort was de Prefix de referentie platenspelervoorversterker die geschikt is om in te bouwen in de plint van een LP12.

Maar dat maakt toch allemaal niet uit want een Roksan Xerxes.20 met een Aro klinkt veel mooier dan een LP12 met Aro & Armageddon.

groetjes
Bas

Oud lid

@BWolke,

Dingen. Goede dingen bedoel ik. Dat ze goede versterkers en cd spelers maken. Ik heb zelf het een en ander gehoord van NAIM en kan dat onderschrijven.

Erwin B

solitaire

Citaat van: Alco op augustus 22, 2008, 23:24:04
Alle (vroegere en hudige) Naim speakers zijn ontworpen om vlak voor een muur te staan.
Voor veel mensen (lees: met name vrouwen) zal dat ongetwijfeld juist een voordeel zijn.
De Allae's kunnen zowel vlak voor een muur als redelijk vrijstaand worden opgesteld.

Dat de Naim speakers optimaal klinken vlak voor een wand kan inderdaad wel een reden zijn dat ze minder vaak voorkomen dan andere merken, omdat je met dergelijke speakers dus veel minder diepte (3D) in 't geluidsbeeld hebt.

Speakers die van de grond af zijn ontworpen voor near-wall plaatsing hebben daardoor ook minder last van negatieve uitwerking van die muur op bv. "diepte (3D) in 't geluidsbeeld".

Daarnaast is het aandeel speakers op de markt dat ontworpen is voor near-wall plaatsing zeer klein. Als je om je heen kijkt hebben veel hifi'isten hun speakers dicht bij een muur geplaatst (WAF  ???). Al deze mensen zouden om het maximale uit hun audio-set te halen speakers gekocht moeten hebben die ook ontworpen zijn voor een dergelijke plaatsing. Juist dus "speakers die optimaal klinken vlak voor een wand", by design, zouden veel vaker moeten voorkomen ::)

Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Alco

CiteerJuist dus "speakers die optimaal klinken vlak voor een wand", by design, zouden veel vaker moeten voorkomen
Yep,...van mij mag 't!  :D

Ben ook niet zo'n liefhebber van speakers die 'midden in de kamer' dienen te staan, voor ze pas optimaal klinken.
Nou woon ik toevallig alleen, maar kan me voorstellen met kids, huisdieren, visite over de vloer dat 't een kwestie van tijd is voor zo'n speaker tegen de vlakte gaat...  ::)  (is mij ook aleens overkomen ooit)

Als ze echt heel dicht op de muur moeten staan is ook niet altijd een voordeel, maar een cm-tertje of 25/30 zou toch ideaal zijn, lijkt mij. :)

solitaire

Citaat van: Alco op augustus 23, 2008, 18:58:22
Nou woon ik toevallig alleen, maar kan me voorstellen met kids, huisdieren, visite over de vloer dat 't een kwestie van tijd is voor zo'n speaker tegen de vlakte gaat...  ::)  (is mij ook aleens overkomen ooit)

ja ja, de gevaren van met de ogen dicht luchtgitaar spelen  >:D  :-*  8)

W.

EdoE

Citaat van: bwolke op augustus 22, 2008, 23:43:49
Ik wel. In het begin dat Naim bestond werkten ze nauw samen met Linn. Naim maakte de versterkers en Linn zorgde voor de bron en de luidsprekers (LP12 en bijvoorbeeld Linn Kan speakers. De Naim Aro is ontworpen met de Linn LP12 in het achterhoofd. Ook de Armageddon is gemaakt voor de LP12 en tot voor kort was de Prefix de referentie platenspelervoorversterker die geschikt is om in te bouwen in de plint van een LP12.

Maar dat maakt toch allemaal niet uit want een Roksan Xerxes.20 met een Aro klinkt veel mooier dan een LP12 met Aro & Armageddon.

De historie van Naim is qua productontwikkeling ook een beetje bijzonder. Het is lang zo geweest, dat als iemand in het bedrijf een goed idee had en de Grote Roerganger ervan kon overtuigen dat het zou werken en er markt voor was, het een product werd. De Aro is hier het beste voorbeeld van.

bwolke

Ja toch jammer dat Guy Lamotte zijn ontwerp voor elektrostatische luidsprekers nooit heeft afgemaakt.

VDM

Citaat van: Alco op augustus 21, 2008, 00:05:11
Hey Fireman,

Ik zag zojuist een nieuwe prijslijst van Latham, en zag dat sommige Naim produkten aanzienlijk in prijs zijn gedaald! :)

Waaronder.... de SuperNait, van € 3950,- nu voor € 3450,- .  (scheelt 'n slok op 'n borrel 8) )

Groet,
Alco

Leuk voor de mensen die de Supernait al hebben  ::)

Alco

CiteerLeuk voor de mensen die de Supernait al hebben  ::)

Hmm, ja,... je zal 'm maar net een maandje of 2 geleden hebben gekocht!  :-\ Dan baal je wel, denk ik.

bwolke

*

solitaire

Je vergeet de extra kosten ivm. service verlening (van/naar de Engelse verkoper reizen of opsturen). Gekocht in Nederland is dat gratis. Daarnaast is wat steun voor de plaatselijke (lees 'Nederlandse') op zijn plaats IMHO, om te voorkomen dat zich een schrale audiomarkt ontwikkeld in Nederland fixed op laagste prijzen zonder service ...

"Eventjes een luistersessie bespreken" bij de dealer/importeur zoals je nu gelukkig nog vaak leest op dit forum is er dan niet meer bij.

W.