Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Alco

CiteerWaarschijnlijk inderdaad een LP12 met Aro arm en Armageddon voeding

O goody! Nice :D 8)  Kan ik eindelijk eens zelf ervaren 'what all the fuss is about'  ;D
(aangezien 't merendeel van de Naim gebruikers op 't UK Naim forum zweren bij de LP12 als DE analoge bron)

Ben benieuwd.  Ik zal verslag uitbrengen hoe 't is geweest. :)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Alco

Zoals beloofd.... hierbij mijn verslag van de Naim Summer Sounds event, bij Musifoon in Emmen.

Aangezien ik zelf niet in bezit ben van een auto, had ik een Matizje gehuurd voor 'n dagje en tufte ik met 't heerlijke weer van vandaag richting Emmen.

Gelukkig bleek de luisterruimte in de winkel erg aangenaam dankzij de muisstille airco.
Opgesteld in 2 racks (geen Naim Fraim's) stond een imposante Naim set, bestaande uit o.a. een NAC252,
Supercap, NAP300. (+ nog enkele Naim componenten, waarvan ik de 'namen' even niet weet)

Vanaf de (heerlijke) 2 stoelen viel mijn oog direct op de fraaie LINN LP12 (in mahonie) met Naim Aro arm en Dynavector element.  :-*  Maar goed...daarover later meer...

Ed Verkerk van Naim importeur Latham deed voornamelijk 't woord en was de man 'achter de knoppen'

De aftrap begon met de SuperNait i.c.m een CDX2. De luidsprekers die gedurende de middag werden gebruikt waren de B&W N804's. (gemodificeerd)
Als ik me niet vergis werd een speciale opname van War of the worlds van Jeff Wayne gedraaid.
Mijn eerste indruk was...goed, maar... niet heel bijzonder of 'I had to pick up my jaw'.
Misschien een kwestie van gewenning van mijn kant, of aan de opstelling.. geen idee.

Even later, werd de HDX gepresenteerd.
Klankmatig zondermeer een geweldig product!! Vond 'm beter klinken dan de CDX2.
(helderder/opener was hetgeen mij opviel)
De info op het display van de HDX2 was wel wat aan de kleine kant zodat dit van een paar meter afstand (zoals verwacht) niet te lezen was. De oplossing hiervoor was een laptop die men kan aansluiten, waarop het display fraai verschijnt. De bediening leek me heel duidelijk/gebruiksvriendelijk. Geen ingewikkelde menu's oid.

Na een poosje werd de HDX gekoppelt aan een fraaie NAC252, SuperCap, NAP300 combi.
Qua prijs 't veelvoudige, maar klankmatig smaakte 't dan ook absoluut naar meer!! :D  :)

Het was voor 't eerst dat ik de Nautilus tweeter goed vond klinken. Heb tot nu toe diverse keren een N805 gehoord, maar vond daarbij 't hoog te terughoudend/smooth en miste sprankeling en detail.
Deze keer niet!  Het hoog was helder, zonder ooit TE fel te worden. Stemmen klinken schitterend.
Het laag was wat aan de stevige kant (althans, naar mijn smaak) maar de Naim NAP300 had de N804's wel als een wurgslang onder controle!

De muziek was o.a. van Eva Cassidy, Lindsay Buckingham, Fleetwood Mac, Antonio Forcione, Roger Waters.
Het was overduidelijk dat Ed Verkerk een echte muziekliefhebber is. De passie/gedrevenheid waarmee hij verteld hoe een bepaald nummer tot stand komt en/of de uitdrukking wanneer een bepaald fragment in een track begint.  8)

De tijd vloog en aangezien ik "mijn" autootje op tijd terug moest brengen, werd m'n nieuwsgierigheid naar de LP12 steeds groter. Qua uiterlijk had deze living legend al een grote aantrekkingskracht op mij, maar... ik had 'm nog niet gehoord.
(...en was wel nieuwsgierig waarom >90% van de Naimoholics op 't UK forum zo weg zijn van een LP12 icm Naim)

Het wachten werd beloond. En hoe! :o :) Ok,...de LP12 was aangesloten op de nieuwe Superline reference phonotrap, en de totale prijs van loopwerk, arm, element + phonotrap zal qua prijs ongetwijfeld in de buurt komen van 't autootje waarmee ik vandaag kwam/ging, maar sois...

Het resultaat mocht er dan ook zijn!  Het sloeg voor mij alles wat ik vanmiddag al had mogen beluisteren.
Dit leefde! Het gemak, de openheid, detaillering, je vergeet even de bekende HiFi-termen.
Helas heb ik de LP12 maar ongeveer 10 minuten mogen ervaren, maar 't zei mij genoeg....

Al met al een zeer geslaagde middag. (enige minpuntje dat ik wellicht zou kunnen noemen is 't soms fanatieke gebruik van de volumeknop, maar bij de juiste muziek was dat niet zo'n bezwaar ;))

Mijn dank, aan Ed Verkerk en de mensen van Latham en Wim van Musifoon voor deze leuke middag.

Mvg,
Alco
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

EdoE

Kreeg je wel wat te lurken aangeboden?

Cheers,

Edo (heeft ook wel wat met de combi CDX2, LP12 en SN)

Alco

CiteerKreeg je wel wat te lurken aangeboden?

Te lurken ?  Te drinken ?  Uhh, ja een glas water. (kon ook koffie/thee krijgen)

EdoE

Dus wat dat betreft kun je bij R&W beter op een demo komen dan wat geld besteden?

Alco

CiteerDus wat dat betreft kun je bij R&W beter op een demo komen dan wat geld besteden?
Uhmm,...ik ben niet meer zo helder geloof ik... :-[   ik snap niet helemaal wat je bedoeld, Edo.

EdoE

Ouwe koe: heb eens mijn ev door ze laten servicen op aanraden van "iemand bij de toenmalige importeur". Heel vakkundig gebeurd, daar niet van, maar toen ik het ding kwam ophalen kreeg ik na meer dan twee uur achter het stuur helemaal nakko aangeboden.

Geen echt probleem en ik zal het wel gewoon beroerd getroffen hebben, maar ik denk dat je zult begrijpen waarom dit een ouwe koe geworden is.

Edit: ik besef me nu dat mijn eigen track record qua meet and greets met forumleden ook niet smetteloos is

Alco

CiteerOuwe koe:
Ik dacht effe...gaan we schelden ?!  ;D ;)

CiteerGeen echt probleem en ik zal het wel gewoon beroerd getroffen hebben, maar ik denk dat je zult begrijpen waarom dit een ouwe koe geworden is.
Ik denk dat ik 't nu begrijp  8)

Oud lid

Wat zijn eigenlijk de karakteristieken van de NAIM NACA5 luidsprekerkabel? En wie heeft ze wel eens met Kimber en/of Supra vergeleken?

Erwin B

Alco

CiteerWat zijn eigenlijk de karakteristieken van de NAIM NACA5 luidsprekerkabel

Het voornaamste kenmerk is wel dat 't zo ontzettend stug, en daardoor erg onpraktisch is!  ??? :-\

Maar je bedoeld klankmatig neem ik aan ;)  Op de show werd geen naca5 gebruikt, ook al is dat doorgaans wel gebruikelijk icm Naim audio. (de kabels die tijdens de show werden gebruikt waren van Audioquest)

Ik heb zowel Naim sets in combinatie met Kimber als met Supra kunnen beluisteren, maar dat waren verschillende sets op verschillende plekken, dus heb ze helaas niet kunnen vergelijken.
Wel meen ik een keer gelezen te hebben dat de getwiste kabels van Kimber schadelijk zou kunnen zijn voor Naim versterkers. (ivm capaciteit o.i.d.)

Groet,
Alco

Oud lid

Kun je nog iets zeggen over de klank met de Suprakabels? Ik heb Kimber 4 VS aan de NAIM NAIT 5i, maar zoek eigenlijk een andere kabel.

Erwin b

Alco

Ik heb bij Hanze HiFi in Zwolle vorig jaar een keer een Naim set beluisterd, bestaande uit NAC122x, HiCap, NAP150 met Supra ls-kabel op Sonics Argenta luidsprekers.

(voor meer info + foto's van deze speakers, zie: http://www.sonicsonline.de/produkte_popup.php?id=3 )

De klank was erg goed, open, sprankelend en gedetailleerd, met een strak laag, maar...
af en toe wat aan de felle, metalige kant. Maar dat kwam denk ik voor een groot deel door de metaldome tweeter (en woofer volgend mij ook) van de speakers. 
Het is dus eigenlijk een goede eigenschap van de Supra kabel dat deze de metalige klank niet verbloemde door 't opeens heel soft/smooth te maken. Wellicht was een andere speaker toen verstandig(er) geweest.

Alco

garmtz

Supra klinkt redelijk 'veilig' (met uitzondering van de topkabel, die klinkt bijna neutraal). Geen slechte match met Naim, ik denk beter dan Kimber. Andere goede match is wat mij betreft Cardas, maar wel een stuk duurder.

EdoE

Ik heb Supra een keer gehoord i.c.m. Naim en Sonus Faber en vond dat uitstekend klinken. Cardas ook, maar om de kosten daarvan te rechtvaardigen moet je wel iets verder zijn dan een instapmodel.

Alco

Ik heb nu sinds een paar dagen een set van 2x 4,6 meter Naim Naca5 kabel op proef.

Het is een erg lastige kabel om te buigen of weg te werken, maar klankmatig denk ik wel DE ideale kabel voor Naim.
Ik heb 't idee dat 't weinig/niets verbloemd. Heel neutraal dus. Open/transparant, helder en gedetailleerd maar nimmer fel/hard, het midden heeft body (meer dan ik voorheen gewend was) en 't laag is gewoon goed en strak.

Het blijft echter een K_T (damesplasser ;D)-kabel om aan te sluiten. Als ik 'm op m'n Nait-2 wil aansluiten moet ik de versterker zelfs eerst op een verhoginkje/plateautje plaatsen, omdat de speaker aansluitingen op de versterker te laag zitten, waardoor de kabel niet genoeg kan buigen.

Maar goed,...eenmaal aangesloten is 't leed snel geleden en kan men genieten.  8)

EdoE

Ik vind NACA5 niet meer van deze tijd. Het klinkt zo enorm ingesloten, ik kan me niet voorstellen dat je het "DE ideale kabel voor Naim" noemt. De beroemde Naim Forum-formulering "it sounded like somebody removed a veil" vind ik eigenlijk op weinig dingen meer van toepassing dan op de overstap van NACA5 op iets anders.

Alco

CiteerIk vind NACA5 niet meer van deze tijd. Het klinkt zo enorm ingesloten, ik kan me niet voorstellen dat je het "DE ideale kabel voor Naim" noemt.

O ?  Ingesloten ?  Goh, da's allesbehalve de ervaring die ik er nu mee heb.

Ik heb alleen ervaring (thuis) met Van den Hul Clearwater, Transparent 'the Wave' en m'n jarenlang gebruikte merkloze, dunne, flexibele (alles wat Naca5 niet is! :-\) kabel van Rinsma HiFi.

De VdH Clearwater klinkt minstends zo open en gedetailleerd als Naca5, maar zet 't hoog wel aan (verzilverd) en is in 't laag wat dunnetjes. I.c.m Naim is 't mij iets TE fel.

De Transparent kabel klinkt (mij) te soft. Details worden verbloemd en 't hoog is minder sprankelend.
Het middengebied is minder open en 't laag minder strak.

Een kabel die ook prima klinkt met Naim en veel overeenkomsten heeft met Naca5 (in alle opzichten) is de CableTalk 3.1, maar ik geloof niet dat die nog gemaakt/verkocht word.

De dunne kabel die ik van Rinsma al jaren gebruikte op m'n Nait-2, klinkt eigenlijk net zo goed als Naca5, alleen heeft 't laag dan net ietsie minder fundament.
Jammer dat ik daar maar 2x 2 meter van heb en ik nu meer nodig ben en Rinsma 't niet meer verkoopt, anders was m'n keuze wel anders uitgevallen!  (kostte maar € 4,50 p.m.)

Wel ben ik van mening dat Naim na zoveel jaaaren eindelijk weleens met een nieuwe (soepeler) kabel op de proppen mag komen.

EdoE

Vraag aan een bevriende dealer eens een demo-setje Cardas op proef.

Alco

CiteerVraag aan een bevriende dealer eens een demo-setje Cardas op proef.

Een bepaald type van Cardas ?   Was Cardas niet behoorlijk prijzig ?

Aan wat voor prijs moet ik denken, aangezien ik in m'n nieuwe opstelling wel 2x 5 meter nodig zou zijn...

EdoE

Citaat van: Alco op augustus 18, 2008, 11:44:26
Een bepaald type van Cardas ?   Was Cardas niet behoorlijk prijzig ?

Aan wat voor prijs moet ik denken, aangezien ik in m'n nieuwe opstelling wel 2x 5 meter nodig zou zijn...

Cardas is niet goedkoop, nee. Die 2x5 meter gaat je natuurlijk de das omdoen.

Oud lid

De Cardas Crosslink is al een hele mooie kabel. Ook de Golden Reference heb ik beluisterd. Weliswaar niet met NAIM. Wel in mijn toenmalige set. IK vond de Golden Reference een te zalvend geluid geven. Wel veel ruimte en lucht. Had iets meer pit mogen hebben. Maar als instapper van Cardas is die Crosslink erg goed.

Erwin B

Alco

Citeerals instapper van Cardas is die Crosslink erg goed

Hmm, Ik zie net dat een setje van 2 x 3 meter € 280,- moet kosten, en aangezien ik dus 2 x 5 meter nodig heb, in m'n nieuwe opstelling wordt me dat too much  :-\   

(ben nooit zo into zeer dure ls-kabels geweest. Gebruik nu alweer zo'n 7 jaar een dunne kabel van € 4,50 p.m. en die vind ik al erg goed klinken!)

Oud lid

Waarom hebben NAIM en Spendor een zelfde soort logo? Hebbn die twee bedrijven iets met elkaar van doen?

Erwin B

Alco

CiteerWaarom hebben NAIM en Spendor een zelfde soort logo? Hebbn die twee bedrijven iets met elkaar van doen ?
Da's mij inderdaad ook aleens opgevallen. Geen idee hoe/waarom. Volgens mij is die vraag ook 'n keer gesteld op 't UK Naim-forum.

fireman

Citaat van: sultankat op augustus 11, 2008, 18:14:17
Ik twijfel niet aan zijn oordeel en ga dus vroeg of laat zo'n apparaat op proef vragen.

Is altijd t doen natuurlijk. Maar een mooie DAC + airport express en je hebt het zelfde. Itunes!!! ik meen dat je een apple laptop hebt ( staat me vaag bij )

Ik speel momenteel met een powerbook G4 en een airport express. Digitaal aangesloten op mijn supeer nait DAC. Gaat super. DAC in de super nait is een prima ding.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17