Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

EdoE

Citaat van: Fireman op november 12, 2007, 20:57:05
Heb je dat zelf opgemeten?

Correct. Bij de Makro zo'n apparaatje gekocht.

Alco

Goh, zo zie je zelden een Naim Nait-2 te koop staan, en zo zie je er 2 binnen 1 dag te koop staan op MP!

Beide in mint condition, maar 1 van de 2 eigenaren durft er wel opmerkelijk veel voor te vragen.
(staat ook op HiFi.nl te koop)
Nou weet ik dat de Nait-2 een geliefd en behoorlijk waardevaste versterker is maar € 625,-  ::)
(da's ongeveer € 100,- minder dan de nieuwprijs zo'n 17 jaar geleden!)

De Nait-2 was mijn eerste kennismaking met Naim in 1993 en 't blijft een opmerkelijk goede versterker,
ook zoveel jaren later nog. :)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

EdoE

Dank voor het opgooien. 625 is inderdaad te veel...

bwolke

Echt wel te duur, dan kun je beter een bod uitbrengen op deze versterker: http://link.marktplaats.nl/127131615 Die is nog beter ook :P

Alco

CiteerEcht wel te duur, dan kun je beter een bod uitbrengen op deze versterker: http://link.marktplaats.nl/127131615 Die is nog beter ook :P
En die heeft ook nog een AB! 8)  (de naam van de verkoper komt me ergens bekend voor btw  ;) ;D)

Tja, de beste man die die Nait-2 voor € 625,- aanbied zal nu wel naar beneden moeten met z'n prijs,
aangezien hij net de uitzonderlijke pech heeft dat even na hem nog een Nait-2 wordt aangeboden,
voor een nog schappelijke prijs.

Toch blijf ik me steeds weer verbazen en 'n beetje ergeren aan die bieders die altijd weer voor 'n dubbeltje op de eerste rang willen zitten, of blijkbaar geen idee hebben waar ze op bieden.
Er staat nadrukkelijk "BIEDEN BENEDEN 400 EURO HEEFT GEEN ZIN" (geen overbodige mededeling op MP!)
en toch heb je dan weer iemand die maar 220,- bied. ::) ???

Valt me wel vaak op dat wanneer er een Nait-2 of -1 wordt aangeboden, ze regelmatig uit Friesland komen.
Rinsma HiFi heeft er ongetwijfeld een aanzienlijk aantal verkocht destijds :D
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

EdoE

Citaat van: bwolke op november 13, 2007, 17:34:23
Echt wel te duur, dan kun je beter een bod uitbrengen op deze versterker: http://link.marktplaats.nl/127131615 Die is nog beter ook :P

Subtiele plug...

Volgens mij heeft de huidige hoogste bieder (580 euries) ook ooit een deal met mij rondgemaakt over mijn HiCap. En daarna nooit meer wat laten horen...

garmtz

Ik zou vanaf een Nait 5i eerder upgraden naar een Supernait dan naar een 112x/150x combi... Maargoed... :)

mahansz

Citaat van: garmtz op november 14, 2007, 18:09:14
Ik zou vanaf een Nait 5i eerder upgraden naar een Supernait dan naar een 112x/150x combi... Maargoed... :)

ben ik het mee eens, maar da's dan wel weer €1250 extra.....

fireman

Tot nu toe vind ik de super nait een upgrade tov mijn 202/200 combi. Zoals eerder beaamt werd is deze super nait iets warmer van klank.
Meer karakter ( als ik dat zo mag zeggen )

Een goeie keus deze allrounder  :)

Heb er welles waar de HC2 op, maar dat had ik op mijn 202 ook. Dat maakt de super nait, maar ook de 202, een betere ( pre ) amp.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Alco

CiteerIk zou vanaf een Nait 5i eerder upgraden naar een Supernait dan naar een 112x/150x combi... Maargoed...
Ik persoonlijk ook, maar.... ik kan me ook voorstellen dat iemand geen belang heeft bij de ingebouwde DAC, en niet het extra vermogen nodig heeft. Dan is €1250,- extra toch nog wel 'n boel geld en lijkt de 112x/150x niet zo'n slechte keuze.
Nog liever zou ik dan proberen om ergens een tweedehands 202/200 te scoren, voor waarschijnlijk ongeveer dezelfde prijsklasse als een nieuwe 112x/150x.

bwolke

Citaat van: garmtz op november 14, 2007, 18:09:14
Citaat van: mahansz op november 14, 2007, 19:25:23
ben ik het mee eens, maar da's dan wel weer €1250 extra.....
Waarom zouden jullie dat doen? Ik zou het niet doen omdat ik de supernait te duur vind en omdat ik veel opties die op de Supernait zitten niet zal gebruiken.

Mijn belangrijkste bron is een platenspeler het enige apparaat dat ik heb met een digitale uitgang is mijn Tohsiba HD XE1 hd dvd speler. Daar zit al een DAC in dus ik heb het niet echt nodig. Met een hoofdtelefoon luister ik niet.

Ik wil graag een losse voor- en eindversterker en ik vind de 122x en 150x er ook mooi (bescheiden) uitzien in de 5-serie behuizing. Ik zou de 150x tweedehands kopen en de 122x nieuw. Van het geld dat ik dan 'over zou houden' omdat ik geen supernait koop kan ik dan een superline platenspeler voorversterker kopen daar heb ik veel meer aan dan een DAC en 30 watt extra.

groetjes
Bas

VDM

Je koopt toch ook geen 202/200 puur omdat die combinatie meer vermogen heeft dan een 122/150? ;)

EdoE

Citaat van: bwolke op november 15, 2007, 10:26:51
Ik wil graag een losse voor- en eindversterker en ik vind de 122x en 150x er ook mooi (bescheiden) uitzien in de 5-serie behuizing.

Als looks ertoe doen: ik vind de reference series wat meer een kwaliteitsindruk geven.

bwolke

Citaat van: VDM op november 15, 2007, 10:32:38
Je koopt toch ook geen 202/200 puur omdat die combinatie meer vermogen heeft dan een 122/150? ;)
Wél als je luidsprekers hebt die lastig aan te sturen zijn.

Alco

CiteerWaarom zouden jullie dat doen? Ik zou het niet doen omdat ik de supernait te duur vind en omdat ik veel opties die op de Supernait zitten niet zal gebruiken.
Zo zit ik ook al te denken...  aan de ene kant ben ik wel wat nieuwsgierig geworden naar de SuperNait, gezien de vele lovende woorden, maar on the other hand... De SN is wel 4x(!) zo duur als m'n huidige Nait-5i, en die vind ik al super klinken.
Bovendien zijn de aspecten die de SN z'n prijs geven (DAC, dubbele rij play/rec knoppen, ruime vermogen) voor mij ook geen must.

CiteerAls looks ertoe doen: ik vind de reference series wat meer een kwaliteitsindruk geven.
Dat vind ik ook wel. (maarja,...gezien de meerprijs mag dat dan ook wel)

bwolke

Citaat van: Alco op november 15, 2007, 11:05:24
De SN is wel 4x(!) zo duur als m'n huidige Nait-5i, en die vind ik al super klinken.
Bovendien zijn de aspecten die de SN z'n prijs geven (DAC, dubbele rij play/rec knoppen, ruime vermogen) voor mij ook geen must.
De enige reden dat ik wil upgraden is dat ik bij het draaien van platen het gevoel heb dat ik niet genoeg vermogen heb maar dat kan ook aan de stageline liggen. Ik heb ooit ergens gelezen dat een platenspelervoorversterker verantwoordelijk is voor 80% van de versterking dus een betere phonostage zal zeker verschil uitmaken. Ik ben wel benieuwd hoe een superline/supercap/nait5i klinkt tegenover een superline/supernait.

groetjes
Bas

EdoE

Ik ben even kwijt welke draaitafel je hebt. Is de Prefix geen optie voor je?

bwolke

Citaat van: EdoE op november 15, 2007, 12:45:01
Ik ben even kwijt welke draaitafel je hebt. Is de Prefix geen optie voor je?
Een roksan Xerxes.20 met een Naim Aro:

Nu is de Prefix geen optie omdat je die niet kunt voeden vanaf de Nait5i dus dan moet ik of een Flatcap2x kopen of upgraden naar een 122x/150x. De superline kan wel gevoedt worden door de iSupply. Ik heb deze foto gezien op het Roksan forum van iemand die ook een roksan draaitafel heeft met een upgrade plinth. Dus technisch gezien is het inbouwen van een prefix mogelijk. Als straks de superline uitkomt zullen er wel een hoop 2e hands prefix-en te koop komen dus het is zeker een interessante optie.

garmtz

Citaat van: bwolke op november 15, 2007, 12:34:40
De enige reden dat ik wil upgraden is dat ik bij het draaien van platen het gevoel heb dat ik niet genoeg vermogen heb maar dat kan ook aan de stageline liggen. Ik heb ooit ergens gelezen dat een platenspelervoorversterker verantwoordelijk is voor 80% van de versterking dus een betere phonostage zal zeker verschil uitmaken. Ik ben wel benieuwd hoe een superline/supercap/nait5i klinkt tegenover een superline/supernait.

groetjes
Bas

Hallo Bas, je mist gewoon GAIN met de Stageline. Misschien een extreem low-output MC? Of wellicht is je Stageline met zijn huidige instellingen niet geschikt voor jouw element?

Gain heeft verder weinig met kwaliteit te maken. Het is een versterkeringsfactor, meer niet. Je zou ook kunnen zeggen dat het beter is op je versterker het volume hoger open te moeten zetten, omdat de potmeter op hogere standen meer lineair is... ;)

bwolke

Citaat van: garmtz op november 15, 2007, 12:59:08
Hallo Bas, je mist gewoon GAIN met de Stageline. Misschien een extreem low-output MC? Of wellicht is je Stageline met zijn huidige instellingen niet geschikt voor jouw element?

Gain heeft verder weinig met kwaliteit te maken. Het is een versterkeringsfactor, meer niet. Je zou ook kunnen zeggen dat het beter is op je versterker het volume hoger open te moeten zetten, omdat de potmeter op hogere standen meer lineair is... ;)
Hallo Garmtz,

Ik gebruik een medium output Ortofon Rondo Bronze element met een Naim stageline E platenspelervoorversterker De specificaties zijn als volgt:

Ortofon Rondo Bronze:
Output voltage at 1000 Hz, 5cm/sec.   500 µV
Recommended load impedance   10-200 Ohm

Uitgebreide specificaties zijn te vinden op: http://www.ortofon.com/html/body_moving_coil_technical_data.asp?varenr=1312132

Naim Stageline E:
400uV/400ohm for medium ouput cartridges

Dat is toch wel een redelijke match? Ik gekozen voor de stageline omdat ik die kon bestellen met BNC aansluitingen die op de ARO zitten. Deze stageline is mij aangeraden door de Naim klantenservice.

garmtz

Perfecte match! Probleem is alleen dat bijvoorbeeld in vergelijking met een CD-speler met een belachelijke output van 2 V, het LIJKT alsof er 'vermogen' tekort is, terwijl eigenlijk de CD-speler en andere apparaten een te HOGE output hebben. Is het zo dat het nog steeds niet hard genoeg is met het volume maximaal?

bwolke

Citaat van: garmtz op november 15, 2007, 13:19:27
Perfecte match! Probleem is alleen dat bijvoorbeeld in vergelijking met een CD-speler met een belachelijke output van 2 V, het LIJKT alsof er 'vermogen' tekort is, terwijl eigenlijk de CD-speler en andere apparaten een te HOGE output hebben. Is het zo dat het nog steeds niet hard genoeg is met het volume maximaal?
Ik heb niet van dat broekspijpenflapperende laag dus als ik het volume op 12 uur heb staan heb ik voor me gevoel niet genoeg laag en als ik hem dan harder zet dan wordt het alleen maar harder en krijg ik niet diepere lage tonen. Misschien komt het omdat de stageline met zijn 400 ohm loading te ver van de aanbevolen 100 ohm loading zit? Of het ligt gewoon aan de eindversterker en dat ik meer 'grunt' nodig heb om te krijgen wat ik zoek. Als het goed is kun je straks de superline laten aanpassen aan het element dat je gebruikt. Dan heb je een platenspelervoorversterker die 100% matched met je element. Verder ben ik heel tevreden, met die BNC aansluitingen op beide apparaten heb ik niet meer de scherpte die ik had toen ik van die BNC naar RCA adapters gebruikte.

Alco

CiteerIk heb niet van dat broekspijpenflapperende laag dus als ik het volume op 12 uur heb staan heb ik voor me gevoel niet genoeg laag

Zou je dat willen dan ?  ??? (of begrijp ik 't verkeerd)

EdoE

Met het volume op 12 vliegt hier trouwens de beglazing eruit.

bwolke

Citaat van: Alco op november 15, 2007, 16:04:03
Zou je dat willen dan ?  ??? (of begrijp ik 't verkeerd)
Toen ik vroeger bij een vriend luisterde naar zijn CDS hoorde je echt diep laag in vergelijking met de CDX2. Ook bij de platenspeler was dit zo. Als ik zelf platen draai dan heb ik wel mooier geluid maar niet dieper geluid in vergelijking met de cd-speler terwijl dat wel zou horen.

Citaat van: EdoE op november 15, 2007, 16:26:09
Met het volume op 12 vliegt hier trouwens de beglazing eruit.
Als ik een cd'tje luister hier ook.