Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

VDM

Met mijn Nait5i nooit last van gehad. Met de Supernait eigenlijk ook niet, maar hij is wel vrij gevoelig. Zelfs bij hard spelen komt ie niet voorbij 11 of 12u. Last heb ik er eigenlijk niet van.

Wel vind ik het irritant dat het volume zo langzaam verandert met de afstandsbediening.

bwolke

Citaat van: Alco op november  5, 2007, 07:12:18
Ik las ook op 't Engelse Naim forum dat er problemen waren met de volumeknop van de NAC202.
Ook dat ie veel te gevoelig is. (net als de Nait-2 zeg maar) dat ie op 8 uur nog te zacht staat en op 9 uur alweer erg hard.
Zoiets mag met een voorversterker uit die prijsklasse (€ 2500,-) toch eigenlijk niet voorkomen, vind ik.

Met mijn Nait-5i ken ik die problemen gelukkig niet. Het iets ruimere bereik van de volume potmeter t.o.v. z'n voorgangers (Nait-1,2 en 3) is een verademing. De stand varieert bij mij vaak tussen 8 en 11 uur, en ook op zeer laag volume blijft de kanaalscheiding goed en de plaatsing ook rotsvast. :)
Zelfs met een geïntegreerde versterker van 1000 mag dat niet voorkomen. Met de volume op 12 uur hoor ik ook geen afwijking tussen links en rechts.

Citaat van: VDM op november  5, 2007, 12:44:41
Met mijn Nait5i nooit last van gehad. Met de Supernait eigenlijk ook niet, maar hij is wel vrij gevoelig. Zelfs bij hard spelen komt ie niet voorbij 11 of 12u. Last heb ik er eigenlijk niet van.
Bij mijn Nait5i hoorde ik ook meer geluid uit de linker speaker dan uit de rechter. Maar ik dacht dat het aan de akoustiek of aan mijn gehoor lag.

fireman

Citaat van: VDM op november  5, 2007, 12:44:41
Wel vind ik het irritant dat het volume zo langzaam verandert met de afstandsbediening.

Ik meen dat je dan gewoon moet vast houden( dan gaat 'ie snel ). los/vast is voor een zeer gevoelige (langzame) verandering.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Alco

CiteerIk meen dat je dan gewoon moet vast houden( dan gaat 'ie snel ). los/vast is voor een zeer gevoelige (langzame) verandering

Klopt.  Kan me op zich voorstellen dat 't even wennen is in 't begin of als iemand AB's bij andere merken gewend is,
maar ik heb er zelf geen last van. Als je de + of - even 'aantipt' veranderd er amper iets in 't volume, maar hou je 'm even 2 seconden ingedrukt, dan schiet ie wel omhoog.
De prettigste volumepotmeter die ik tot nu toe zelf heb gekend is die van de Sonneteer Campion en/of Alabaster versterkers. Die hebben helaas weliswaar geen AB, maar je kunt rustig draaien aan de knoppen zonder direct te schrikken van 't volume.

Ik heb zo'n 1,5 jaar een Sonneteer Campion gehad en de volumeknop daarvan stond gemiddeld tussen 10:00 uur en 02:00 uur!
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

VDM

Citaat van: Fireman op november  5, 2007, 16:26:09
Ik meen dat je dan gewoon moet vast houden( dan gaat 'ie snel ). los/vast is voor een zeer gevoelige (langzame) verandering.

Jep dat weet ik, maar bij de Supernait gaat ie ondanks dat niet echt snel, bij mijn exemplaar in ieder geval niet :)

Alco

Wat ik me nog weleens afvraag.....   

Ik verwacht niet dat 't echt flink in de papieren zal lopen, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe 't zit met het stroomverbruik van de SuperNait, t.o.v. bijvoorbeeld z'n voorgangers (Nait-5i, Nait-3,2,1)
(uitgaande van dat de versterker 24/7 aanstaat!)

Ik heb een keer een overzichtje gezien van stroomverbruik onder Naim versterkers, waarbij de NAP200 eindversterker 2x zoveel stroom verbruikte als een Nait-5i.
Aangezien een SuperNait nog iets (10watt meer) vermogen heeft als een NAP200, vroeg ik me af of je dat dan echt zult merken in 't energieverbruik.
(ik bedoel...moet je dan denken aan centen,dubbeltjes of de nodige euro's per maand of meer...)

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

EdoE

Ik kan het eens meten, moet ik alleen die gekke amperemeter even opzoeken (lees: tegen het lijf lopen).

HiCap+NAPSC+NAP250 was volgens mij iets van 35 Watt, als ik een voorspelling aan de Supernait mag koppelen gok ik op 15.

Cheers,

Edo

Alco

Herstel.... volgens mij heb ik een vergissing gemaakt...  Het was geloof ik niet de NAP200 die 2x zoveel stroom verbruikte dan de Nait-5i (20watt t.o.v. 10watt), maar 't was de NAP250.

CiteerHiCap+NAPSC+NAP250 was volgens mij iets van 35 Watt, als ik een voorspelling aan de Supernait mag koppelen gok ik op 15.

Dat zou dan ongeveer wel kunnen kloppen. Hmm, dat valt me mee dan.

fireman

In de handleiding staat het afgenomen vermogen. ( dat is toch Quiescent consumption ?? )

Sn = 10 Va
NAP250.2 = 25 Va
nait 5i = 10 Va

Is die 10 of 25 Va, de bekende Watt ?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

EdoE

Volt.Ampere = Watt, ja. Elektrotechnici vinden volgens mij dat er een verschil tussen zit, maar de theorie zegt gewoon P = V.I

garmtz

Er is een verschil tussen VA en opgenomen vermogen. Dit heeft te maken met de 'power factor' van het apparaat. Google maar even... ;)

fireman

Ik blus af en toe een brandje en ik ben werktuigbouwkundige van origine. Elektro dat heb ik nooit echt goed kunnen bevatten.
Wat ik nog weet is U = I x R, weet nu ook effe niet wat het inhoud.

Maar ik zal effe google.

garmtz

P is inderdaad V x I, maar Google even naar power factor, dan lees je het verschil tussen de eenheden W en VA.

EdoE

Citaat van: garmtz op november  6, 2007, 09:33:22
P is inderdaad V x I, maar Google even naar power factor, dan lees je het verschil tussen de eenheden W en VA.

Ik vind het maar conventie ;D

fireman

Zo staat het weer in mijn "oude" rack.

Alco

Ziet er weer puik uit, Fireman! :)

(eigenlijk vind ik 't in dit rack nog mooier dan in/op 'n Fraim)

ajbeefde

Citaat van: Fireman op november  6, 2007, 16:37:44
Zo staat het weer in mijn "oude" rack.

Very nice !!!!!!! 

Originele Naim rack vind ik persoonlijk mooier.....
Denon AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE. KEF R3 Meta Indigo Gloss Special Edition, Kef IQ10, Kef model 100. REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55G56LS, Rega Planar3/Exact, Chord Shawline X luidsprekerkabel, AQ Cinnamon Optical, AQ Forest HDMI, Supra MD06 EU SP/LoRad 2.5 CS-EU.

fireman

Citaat van: Alco op november  6, 2007, 18:39:34
Ziet er weer puik uit, Fireman! :)

(eigenlijk vind ik 't in dit rack nog mooier dan in/op 'n Fraim)

Ik ook.

Ik ga 'm binnenkort wel een ander kleurtje geven. Zwart/donker grijs denk ik.
Een geheel zwart FRAIM vind ik ook wel fraai. Niet dat ik die ga kopen of zo, maar die uitvoering. En dat dan met deze componenten er in.

Zie hier de onderste hoe het ongeveer kan worden.

VDM

Fraim in zwart ziet er heel gaaf uit O0

Fireman, heb je mijn PM gezien?

mahansz

'k heb vandaag een N-VI opgehaald om eens te testen! Gelijk aangesloten en staat 'as we speak' te spelen. Tot nu toe moet ik zeggen dat ik best aangenaam verrast ben. Wel een groot verschil in vergelijking met mijn huidige set (marantz 17-set), hele andere klankkleur, andere nadruk op de muziek. Qua looks vind ik m best gaaf, vooral het display is erg mooi. Zijn er nog meer mensen die ervaring hebben met de n-vi?

nog maar even een plaatje:

EdoE

Heeft de n-Vi eigenlijk een gemotoriseerde lade?

Alco

CiteerHeeft de n-Vi eigenlijk een gemotoriseerde lade?
Yep, de N-Via heeft dat (volgens mij) wel.  (anders zat er zo'n klein 'handvatje' aan)

mahansz

Citaat van: Alco op november 10, 2007, 13:01:50
Yep, de N-Via heeft dat (volgens mij) wel.  (anders zat er zo'n klein 'handvatje' aan)

klopt inderdaad, heeft hetzelfde mechanisme als de dvd-5: een lade dus. Ik moet wel zeggen dat het best een goed apparaat is! Nu een volle avond mee gestoeid en 'k moet zeggen dat hij op stereogebied héél lekker meekomt. Ik durf wel te beweren dat hij op het niveau ligt van de cd5i / nait5i. Plus het feit dat het ook nog een 'dvd5/nat05/napv145/na-av2' is, dan valt de prijs á €5000 nog enigszins mee  ;) ;) ;)

EdoE

De Supernait gebruikt in "ruststand" trouwens zo'n 15 Watt. Afhankelijk van de geselecteerde input kan dat 0,5-1 Watt meer zijn (de DAC zal wel iets "vreten").

fireman

Citaat van: EdoE op november 11, 2007, 15:53:23
De Supernait gebruikt in "ruststand" trouwens zo'n 15 Watt. Afhankelijk van de geselecteerde input kan dat 0,5-1 Watt meer zijn (de DAC zal wel iets "vreten").

Heb je dat zelf opgemeten?