Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

garmtz

Bjorn heeft het getest, ben er zelf nog niet voor gaan zitten. Zal morgen de HC2 er opzetten, die staat er al naast warm te blijven... ;)

Een SC2 hebben we (nog) niet.

bmateijsen

Met een HC2 til je de performance omhoog in ruimtelijkheid, zwart en ook een tikkeltje minder warm. Was een ear-opener ;).

FFF

Wat is de HC2?

Even uit de invalshoek van een niet naim kenner.

De supernait is namelijk genomineerd als potentiele upgrade hier...

bmateijsen

Dat is een High Cap, dus externe voeding.
Als de Supernait op je lijstje staat, kom dan vooral even luisteren, wij hebben noviteitenshow met Supernait en Sonus Faber Cremona Auditor M. Indien je het nog niet gezien hebt ;).

Citaat van: FFF op november  1, 2007, 19:46:13
Wat is de HC2?

Even uit de invalshoek van een niet naim kenner.

De supernait is namelijk genomineerd als potentiele upgrade hier...

VDM

Citaat van: bmateijsen op november  1, 2007, 19:08:28
Met een HC2 til je de performance omhoog in ruimtelijkheid, zwart en ook een tikkeltje minder warm. Was een ear-opener ;).

Iets minder warm kan idd geen kwaad!

fireman

Citaat van: VDM op november  1, 2007, 20:14:10
Iets minder warm kan idd geen kwaad!

Hangt idd van je luister ruimte af.

Heb 'm er net ingeprikt en idd meer ruimte en minder wollig. Meer rust en duidelijkheid. Heel mooi allemaal.
Ben benieuwd wat een SC2 zal doen. Iemand geïnteresseerd in een HC2  ;D  Zal je er geen overkill mee krijgen?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

FFF

Citaat van: bmateijsen op november  1, 2007, 19:47:31
Dat is een High Cap, dus externe voeding.
Als de Supernait op je lijstje staat, kom dan vooral even luisteren, wij hebben noviteitenshow met Supernait en Sonus Faber Cremona Auditor M. Indien je het nog niet gezien hebt ;).

Heb ik gezien, moet helaas al deze dagen werken. Ik ga eerst 3 weken op vakantie, dan mijn zelfbouw speakers afmaken en dan wil ik gaan luisteren.

Zag ook dat jullie zowel de supernait, als de IS Reference als de Arcam A32 hebben.

De arcam is een beetje het koopje tussen deze versterkers, maar ik heb een dv27 die ik voorlopig als bron wil gebruiken.
De a32 past daar optisch mooi bij en ik overweeg hem als referentie te gebruiken.

Ben vooral benieuwd naar de klankmatige verschillen, en hoewel ik twijfel of deze mijn speakers naar behoren aan kunnen sturen (avalon clone).
(verder staat op mijn te luisteren lijste de Plinius 9200, de Perreaux Radiance Series R200i ,Krell KAV-400xi, en de Bladelius THOR MKII, allemaal rond de 2x200 watt aan 8 ohm budget 3500,- ongeveer.)

Als het zover is neem ik wel even contact op.

garmtz

Neem dan ook Lyngdorf mee, briljant op de Avalons, zoals ik weer heb mogen beleven bij Audioloog. Speelt ver boven zijn prijsklasse. Maar laten we on-topic blijven... ;)

bwolke

Ik heb net gelezen over de vernieuwde cd5i (italic) er komt ook een vernieuwde Nait5i (italic).

De verschillen tussen de cd5i en de cd5i (italic) staan op deze site:http://www.naimusa.com/html/1_news.html#CD5it

Wie weet wat de verschillen zijn tussen de Nait5i en de Nait5i (italic)?

Bas

EdoE

Mag ik gokken op een gereguleerd voedingscircuit, zoals bij de CD5i?

EdoE

Had iemand niet trouwens nog een Nait2 liggen?

bwolke

Ik heb hier nog een link gevonden met wat info over de nait5i (italic):
http://whathifi.com/hi-fi/archive/2007/11/03/show-news-naim-rolls-out-the-italics.aspx

Als ik het zo lees lijken de veranderingen mij niet echt de moeite om m'n nait5i te vervangen voor een nait5i

Roll on the SUPERLINE! 

Alco

Hmm, als 't enige verschil tussen de Nait-5i en 5i de aansluiting op 't front voor een MP3 spelers is... ::)
Dan blijf ik ook lekker bij m'n huidige Nait-5i, die me nog prima bevalt. (hoewel 't best verleidelijk is om toch eens een SuperNait of bijvoorbeeld 202/200 te proberen)

CiteerHad iemand niet trouwens nog een Nait2 liggen?

Die is volgens mij al verkocht. Zelf heb ik nog wel een Nait-1 (mint condition, 6 maanden geleden gerecapped) Aan de ene kant kan ik 't (nu nog) niet over m'n hart verkrijgen om 'm te koop aan te bieden, maar on the other hand... ik gebruik 'm niet vaak, dus t.z.t zal ie waarschijnlijk wel in de verkoop gaan.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Jean Sibelius

Vandaag een NAIM set gehoord (incl. Wilson Benesch speakers)...

Aan deze kant een nieuwe fan erbij ;D
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse 2 x Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

garmtz

Jean Sibelius

Citaat van: garmtz op november  3, 2007, 19:55:46
Vertel meer!
Set bestond uit Wilson Benesch Trinity speakers aangestuurd door een Naim supernait geïntegreerde versterker (met aparte voeding).

De bron was een Naim NA CDX2 CD-speler. Speakerkabel de mij welbekende Nordost Frey (in bi-amp versie). Totale setprijs ± 16 [k€].

Ik had helaas geen eigen muziek meegenomen (stom, stom, stom, ...) maar op basis van het introductie verhaal had ik al wel direct het gevoel dat dit wel erg interessant zou kunnen worden. Heb circa 1 uur naar diverse soorten muziek geluisterd (gitaar, klassiek, jazz). Wat me opviel was een mooie ruimtelijke stage (iets minder diep geplaatst als bij mij thuis).
Zowel mensen die houden van een analytische set als een muzikale set kunnen met de bovenstaande combi zeker uit te voeten. Het was voor mij in ieder geval erg gemakkelijk schakelen tussen de beide luistermodi ;). Set valt met name op door de detailweergave en het gemak waar deze mee speelt (lekker los en snel). Genoemde speaker is in feite een tweeweg systeem (die supertweeter werkt pas boven de 18 [kHz]). Op het laatste moment heb ik nog geluisterd naar een groter orkest en daar hoor je de beperking van de set (daar ging de boel versmeren). Waarschijnlijk een combinatie van de versterking en de ruimte (die op het gehoor al best goed in elkaar zat). Uiteraard mis je aan de onderkant het nodige basfundament.

Als iemand het bovenstaande genoemde bedrag uit wil geven voor een set, dan zal ik hem de bovenstaande set zeker aanraden om toe te voegen aan het lijstje om te gaan beluisteren :D.

Wat dat betreft ben ik wel benieuwd naar de hogere series van NAIM en Wilson Benesch, maar ik heb mijn grote uitgaven pas de laatste twee jaren gedaan, dus ik wil voorlopig nog even mijn eigen set houden ;).

Groetjes, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse 2 x Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

VDM

Naim en Wilson Benesch is inderdaad een erg fijne combinatie :)

EdoE

Citaat van: Alco op november  3, 2007, 18:41:51
Die is volgens mij al verkocht. Zelf heb ik nog wel een Nait-1 (mint condition, 6 maanden geleden gerecapped) Aan de ene kant kan ik 't (nu nog) niet over m'n hart verkrijgen om 'm te koop aan te bieden, maar on the other hand... ik gebruik 'm niet vaak, dus t.z.t zal ie waarschijnlijk wel in de verkoop gaan.

"Zoek" geen CB...

garmtz

Jan, ik neem aan dat je dat alles hebt beluisterd bij Audio Excellence?

Jean Sibelius

Citaat van: garmtz op november  4, 2007, 15:26:24
Jan, ik neem aan dat je dat alles hebt beluisterd bij Audio Excellence?
PM
The Confidence Mansion

fireman

Citaat van: EdoE op november  3, 2007, 23:55:41
"Zoek" geen CB...

Iemand waarvan ik een nait2 geleend had die heeft 'm inmiddels verkocht. ( helaas ) Was een "olive" style.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fireman

Nog een heel fijn voordeel is de gelijkheid in kanaal sterkte bij lage luister volume.

Mijn vorige voorversterker had het "nadeel" dat als ik 's avonds laat lekker relaxed ging luisteren. Dat het geluid naar één zijde ging. Nu staat het rotsvast in het midden, hoe zacht ik ook speel.

Alco

CiteerNog een heel fijn voordeel is de gelijkheid in kanaal sterkte bij lage luister volume.

Mijn vorige voorversterker had het "nadeel" dat als ik 's avonds laat lekker relaxed ging luisteren. Dat het geluid naar één zijde ging. Nu staat het rotsvast in het midden, hoe zacht ik ook speel.

Ik las ook op 't Engelse Naim forum dat er problemen waren met de volumeknop van de NAC202.
Ook dat ie veel te gevoelig is. (net als de Nait-2 zeg maar) dat ie op 8 uur nog te zacht staat en op 9 uur alweer erg hard.
Zoiets mag met een voorversterker uit die prijsklasse (€ 2500,-) toch eigenlijk niet voorkomen, vind ik.

Met mijn Nait-5i ken ik die problemen gelukkig niet. Het iets ruimere bereik van de volume potmeter t.o.v. z'n voorgangers (Nait-1,2 en 3) is een verademing. De stand varieert bij mij vaak tussen 8 en 11 uur, en ook op zeer laag volume blijft de kanaalscheiding goed en de plaatsing ook rotsvast. :)

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

garmtz

Ik heb op de VAD nog gesproken met Naim en het probleem van de hoge ingangsgevoeligheid van de (voor-)versterkers van Naim aangekaard. Zij zijn op de hoogte van dit 'probleem', maar geven aan dat alle veranderingen die zij aanbrachten om de volumeregeling comfortabeler te maken, zijn gestrand in een verminderde geluidskwaliteit. Nouja, we zullen dat maar voor waar aan moeten nemen...

EdoE

Citaat van: Alco op november  5, 2007, 07:12:18
Ik las ook op 't Engelse Naim forum dat er problemen waren met de volumeknop van de NAC202.
Ook dat ie veel te gevoelig is. (net als de Nait-2 zeg maar) dat ie op 8 uur nog te zacht staat en op 9 uur alweer erg hard.

FWIW: met mijn 82 had ik ook altijd erg veel moeite het juiste niveau te vinden. Ben nooit voorbij 9 uur geweest.