Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Dr.Bedlo

Citaat van: paaj op juni  3, 2012, 11:10:42
T moet ook via de DAC van computer naar versterker.   :P

He?
Quad vintage.

Alco

CiteerBen ook erg tereden over de Rega. Klinkt natuurlijk minder dan de Naim XS maar dat kan ook haast niet anders gezien dat prijsverschil.
Dan mag er inderdaad verschil in zitten, hoewel grote prijsverschillen mij niet zoveel meer zeggen.
De Brio-R klinkt tot m'n verbazing (in mijn set althans) beter dan bijvoorbeeld de Sonneteer Alabaster die ik vorig jaar een keer kon proberen, en die zo'n 2,5 keer zoveel kost als de Brio-R.

CiteerAudio via de Computer van DAC naar versterker. Klinkt horrible. Zal wel iets niet goed doen.
Hmm, da's vreemd.  :unsure:  Heb je de Rega dac al eens aangesloten op de Naim 5XS ?
Niet dat ik verwacht dat dit een verbetering zal zijn, t.o.v. de interne dac van de Naim, maar uit nieuwsgierigheid...  8)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Dr.Bedlo

Alco,

Nee dat heb ik niet gedaan . Ben niet zo van de experimenteerderigheid. Zoals ik het nu heb is de Laptop verbonden met een USB kabel naar de Rega Dac en de Rega Dac analoog naar de versterker toe. De bestanden in WAV speel ik dan via Itunes af. Het werkt maar niet jofel kwa sound. Ik heb de Dac wel eens via de Naim xs aangesloten maar ook daar word ik  niet vrolijk van. Zal het ook nog eens gaan proberen via de Ndac.
Quad vintage.

Alco

USB schijnt niet de best klinkende verbinding te zijn van digitale bron naar dac (heb er zelf geen ervaring mee hoor) Coax heeft meestal de voorkeur, maar heb geen idee of de verschillen groot zijn.

Kan de Ndac wel via USB aangesloten worden ? Ik kan me vergissen maar ik dacht dat de USB aansluiting op de Ndac alleen bedoeld was om muziek vanaf USB-stick af te spelen of een Ipod op  aan te sluiten/op te laden. :unsure:

Als de Rega dac ook via de Nait XS niet naar wens klonk zou ik denken dat de Rega dac de bottleneck is.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Dr.Bedlo

Alco,

Ok had de Ndac optie nog niet nader onderzocht maar geloof je op je woord en zal dat dan ook maar niet nader bekijken.

De rega dac zal inderdaad de bottleneck zijn, Vind het verschil nogal groot of ik de Cd afspeel via de CD5XS of de Rega dac gebruil met de laptop op de Nait XS aangesloten. Is ook wel logisch eigenlijk .
Quad vintage.

Alco

Je had de Rega versterker wel al een keer in je Naim set aangesloten, toch ?
(dus met de CD5XS/Ndac + Harbeth's) Dat klonk wel goed als ik me niet vergis.
Dan zou de Rega dac inderdaad de zwakste schakel moeten zijn.

Dr.Bedlo

Ja Correct. De Rega zal inderdaad de zwakste schakel zijn.
Quad vintage.

Klout10

Citaat van: fred19633 op juni  3, 2012, 16:03:31
Ja Correct. De Rega zal inderdaad de zwakste schakel zijn.

Fred, Alco, een Rega DAC van EUR 675 (?) vergelijken met een Naim CD5XS (EUR 2.750) is volgens mij appels met peren vergelijken... Ik zou wel ietwat teleurgesteld zijn in Naim als deze niet duidelijk beter zou klinken...
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Oud lid

Ik zal mijn computer eens aan mijn DAC hangen en kijken hoe slecht dat is.

Erwin B

Alco

CiteerFred, Alco, een Rega DAC van EUR 675 (?) vergelijken met een Naim CD5XS (EUR 2.750) is volgens mij appels met peren vergelijken.
Daar heb je gelijk in Klout10, maar Fred gaf ook aan dat muziek vanaf de computer via de Rega dac 'horrible' klinkt, en dat had ik niet verwacht. Wel dat de CD5xs (met of zonder nDac) beter klinkt.

Ik heb begin vorig jaar heel even een 2e hands Marantz CD5003 in huis gehad en tot m'n verbazing klonk die niet veel slechter dan de CD5i-2, die ruim het 4-voudige kost.
(maar wellicht dat bij entry-level componenten de verschillen kleiner zijn)

Klout10

Citaat van: Alco op juni  3, 2012, 18:31:22
Ik heb begin vorig jaar heel even een 2e hands Marantz CD5003 in huis gehad en tot m'n verbazing klonk die niet veel slechter dan de CD5i-2, die ruim het 4-voudige kost.
(maar wellicht dat bij entry-level componenten de verschillen kleiner zijn)

Zou dat niet te maken hebben met de rest van je set, luidsprekers en versterker?
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Alco

CiteerZou dat niet te maken hebben met de rest van je set, luidsprekers en versterker?
Dat zou inderdaad kunnen. (al zijn du(urde)re speakers en/of een dure versterker voor mij geen garantie dat deze beter in staat zijn om tekortkomingen te laten horen)

Dr.Bedlo

Heren,

Het gaat erom dat als ik bestanden via de computer afspeel dus via de DAC naar de Brio versterker dan klinkt dat afgrijselijk als ik echter diezelfde cd via de cd speler van Rega afspeel dan word de Nait cd speler behoorlijk dicht benaderd.
Quad vintage.

Alco

Als het echt afgrijselijk klinkt ben ik geneigd te denken dat er iets niet in orde is... :unsure:

huh,...heb je ook al een Rega CD-speler ? Heb ik iets gemist ? :lookaround:
Heb je die nieuwe Apollo-R ? 

Dr.Bedlo

Ja een gescheiden set van Naim en Rega. Ja loop er niet mee te koop en moet mijn profiel nog ff aanpassen.

Quad vintage.

Alco

Nice Fred!  8)

(nu nog 'n keer een mooie systempic van je Rega + Totem set in de Showcase afdeling) :sigh: :)

Dr.Bedlo

Ja moet nog steeds maar ja ik heb nog steeds niet mijn kannonetje gevonden. En ach voor dat je het weet bij ikke is het weer weg en heb ik weer wat anders  ;)
Quad vintage.

garmtz

ITunes alleen klinkt ook gewoon bagger... Op zijn minst een programma als Pure Music, Bitperfect, Amarra o.i.d. gebruiken om de Apple Core Audio te omzeilen. En een goede USB kabel gebruiken.

Dey

Fred,

Heb je al eens de WAV bestanden op een USB-stick gezet en die via de Ndac afgespeeld? Dat schijnt fantastisch te klinken heb ik me eens laten vertellen. Nadeel is dat je niet kan zien wat je afspeelt en wat er op de USB stick staat.
Naim Audio NAC202, NAPSC, NAP200, HiCapDR, DAC-V1, Rega P6 Ania, Nsub, Dynaudio

Alco

CiteerHeb je al eens de WAV bestanden op een USB-stick gezet en die via de Ndac afgespeeld? Dat schijnt fantastisch te klinken heb ik me eens laten vertellen. Nadeel is dat je niet kan zien wat je afspeelt en wat er op de USB stick staat.

Klopt, het klinkt super inderdaad, maar het is erg onpraktisch op de Ndac.

Ik vind 't persoonlijk dan ook een zeer aantrekkelijke mogelijkheid bij de Naim streamers en all-in-one componenten. Daar kun je namelijk wel aflezen wat er op de USB-stick staat.
(hetzij op het display....als je 'n verrekijker bij de hand hebt ;), of op je Ipod/pad/phone) :)

musfed

CiteerDe bestanden in WAV speel ik dan via Itunes af.

Fred,

Maakt Itunes niet (instelling?) een MP3 bestand van een WAV file?
Als dat zo is dan verklaart dat de kwaliteit van het geluid in mijn ogen. Wij hebben alle MP3 bestanden van onze NAS gegooid, klonk voor geen meter.
Dutch & Dutch 8c's

paaj

Dat moet je volgens mij handmatig laten doen.

Zijn het FLAC of WAV rips?
Staan de 'verbeteringen' uit?
Windows of Mac? Op een Mac is iTunes gewoon prima, onder Windows kun je bijvoorbeeld eens naar Foobar kijken met ASIO of WASAPI ingesteld.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
LG 42C3 || Apple TV

garmtz

Citaat van: paaj op juni  4, 2012, 12:32:31
Op een Mac is iTunes gewoon prima

Niet mee eens... Wel eens BitPerfect of Pure Music uitgeprobeerd?

paaj

ja, gebruik nu BitPerfect maar vooral voor de gemoedsrust en het automatisch switchen. Heb me er nog niet op betrapt dat ik het wezenlijk beter vind klinken dan kaal iTunes. Nu moet ik bekennen dat ik het ernstige vermoeden heb dat de Supernait DAC nu de elektronische bottleneck in mijn systeem is en dat er met een betere DAC misschien wat meer uit de software te halen valt.
In ieder geval ben ik het er niet mee eens dat iTunes slecht/bagger is alleen omdat het misschien beter kan.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
LG 42C3 || Apple TV

Dr.Bedlo

Geachte Naim en andere Liefhebbers,

Ik gebruik de Ndac eigenlijk alleen maar voor de bestanden op een stickkie (nee zo een elektronisch gevalletje met wiet heeft het niks te maken) en verder heb ik de televisie , blu ray en de Decoder erop aan gesloten. Verder geen klagen klinkt uitermate bevredigend.

Op de computer staan rechtstreeks geripte bestanden in WAV. ( heb dit nagekeken en het zij n WAV bestanden)

Garmtz. Zou kunnen dat je gelijk hebt dacht dat de software of interface er niets mee van doen had, dit is dan blijkens wel zo vond het al vreemd dat je via I tunes de equalizer kon activeren en die het ook nog deed ook. Zal eens naar de alternatieven kijken. Had overigens begrepen dat EAC, BITPERFECT etc. omzettings programmas waren en niet bedoelt om bestanden mee at te spelen.

Quad vintage.