Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Lion of Judah

Zo, ik behoor inmiddels ook tot de "Naim" familie sinds ik in het bezit ben van een Supernait. Ik ben ongeveer 2 jaar geleden besmet geraakt door het Naim virus toen ik bij It Harkstee ging luisteren voor een set andere speakers. Ik had toen nog een set bestaande uit de Marantz PM6010KI versterker, Arcam cd192 en B&W603 speakers.
Durk had een setje 2e hands Monitor Audio RS 6 staan waar ik wel in geinteresserd was. Dus ik met mijn setje onder de arm 2 uur in de auto van Spijkenisse naar Twijzelerheide. Niet alleen naar de MA geluisterd op mijn set maar ook met Cambridge Audio 840 en als alternatieve speaker Spendor A5. Als laatste de combi Naim 5i/cd5i met de Neat Motive 2. Uiteindelijk ben ik met de MA speakers naar huis gegaan die ik een maandje later al weer omgeruild heb voor de Spendor's (Durk had me al gewaarschuwd dat de MA's in mijn huiskamer wel eens een beetje te aggressief zouden kunnen zijn).
Jaartje later mijn ouwe trouwe Marantz versterker omgeruild voor een Arcam A85. Prima versterker die in combinatie met de Spendor's en mijn akoestiek (laminaat, betonnen muren en plastic lamellen) nooit vermoeiend werd maar toch een beetje sprankeling miste. Die sprankeling die ik in Friesland bij Naim wel ervaarde.

Toevallig had een collega van mij net een Naim XS gekocht en was wel bereid om die een keer mee te nemen zodat ik een vergelijk kon maken. Was leuk en leerzaam. De Arcam hielt zich prima staande, zo heel veel verschil was er niet. Blind zou ik ze niet uit mekaar kunnen houden denk ik. De XS was alleen net even sprankelender. Toen 2 weken later mijn cd speler het begaf kon ik mooi de switch naar Naim maken! Ik heb uiteindelijk voor de SN gekozen om 3 redenen. Ten eerste staan is mijn opstelling zo dat ik een balansregeling nodig heb, ten tweede wilde ik tijdelijk mijn Arcam Dvd speler als loopwerk gebruiken (dus de ingebouwde DAC van de SN was voor mij een pluspunt) zodat ik nog rustig kan nadenken of ik ooit nog een cd speler koop of over ga op streaming. En ten derde omdat ik toch vaak lees dat de XS toch iets "rustiger" is dan de SN. Mijn ervaring is dat dit wel klopt. De SN geeft het allemaal "grootser" weer, met meer pit.
Kortom, zeer tevreden. De SN is wel minder vergevingsgezind dan de XS en vooral de A85. Sommige opnames klinken dan echt minder dan met de laatstgenoemden. Wat ik verder nog niet onder controle heb is dat het volume van mijn UPC box; die heb ik analoog aangesloten maar dan kan ik het volume niet regelen via de SN. Alleen met de afstandsbediening van de box en dan heb ik maar 3 smaken; geen geluid, een beetje te hard of veel te hard.

Nu op naar een goede streamer!
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Naim Hicap DR, miniDSP SHD, MOON Mind 180, Teddy Pardo PSU.

Alco

Welcome to the family, Lion! :smile:

Mooi verhaal hoe je Naim hebt leren kennen en tot je keuze voor de Supernait bent gekomen.
Je omschrijving van de Nait XS (vs SN) doet me wel steeds meer vermoeden dat de XS niet echt my cup o' tea is.

CiteerNu op naar een goede streamer!
Om te 'proeven' zou je misschien een Squeezebox Touch kunnen proberen. Heb 'm zelf ook en afgezien van de goedkope looks/vorm (is uit zicht te plaatsen als je een Ipod/Ipad gebruikt als afstandsbediening), vind ik het een erg fijne streamer, met een ongekende prijs/kwaliteitsverhouding!
Simpel te bedienen, en klinkt standaard al helemaal niet verkeerd voor een apparaat van nog geen € 250,-!
Aangesloten op de interne dac van je SN lijkt 't me een geweldige combi! :smile:

Een Naim ND5xs is uiteraard mooier, maar goed... die kost dan ook ruim 10(!)x zo veel!
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Lion of Judah

Citaat van: Alco op januari 30, 2012, 21:05:37
Mooi verhaal hoe je Naim hebt leren kennen en tot je keuze voor de Supernait bent gekomen.
Je omschrijving van de Nait XS (vs SN) doet me wel steeds meer vermoeden dat de XS niet echt my cup o' tea is.

Is ook wel erg afhankelijk met welke speakers je gaat combineren denk ik. Ik zou de SN in mijn woonkamer zelf niet zo snel combineren met de Neat's die ik beluisterd heb. Dan zou ik waarschijnlijk de XS een betere keus vinden. Ik ken de klankeigenschappen van jou speakers verder niet dus om daar iets zinnigs over te zeggen...

Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Naim Hicap DR, miniDSP SHD, MOON Mind 180, Teddy Pardo PSU.

Alco

Ja, daar heb je wel gelijk in. Het resultaat hangt ook sterk af van de combinatie inderdaad.
Het is alleen dat ik steeds vaker lees dat de XS softer/rustiger klinkt, en ik hou persoonlijk wat meer van de old skool Naim sound, die wat pittiger/helderder is.
Maar goed, gelukkig is er keuze. Zoveel mensen, zoveel smaken. :)

Ik las vanavond trouwens dat het nieuwste Naim product (helaas weer :dontgetit:) een nieuwe streamer wordt.
De NDS die qua (prijs)klasse dus nog boven de NDX zit.  

Had persoonlijk gehoopt op bijvoorbeeld nieuwe, meer betaalbare luidsprekers, aangezien de keuze de laatste tijd wel erg karig is. (met de verdwijning van de Allae's en de n-Sats)
Er gingen geruchten van een Ovator S200, maar dat is (nog) niet uitgekomen dus...
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Dr.Bedlo

Hmm...Als ik het vergelijk met mijn ouwe cd 3.5 dan valt het met dat softe wel mee. Toegegeven het klinkt anders. Misschien iets minder "slam in youre face"maar om nu te zeggen het is niet des Naims eigen ...Je krijgt als je voor de XS gaat er een hoop tov de 3.5 voor terug. Luisteren Mijnheer K te A dan weet je meer en kun je je zelf van een en ander overtuigen.
Quad vintage.

Alco

CiteerAls ik het vergelijk met mijn ouwe cd 3.5 dan valt het met dat softe wel mee. Toegegeven het klinkt anders.
Misschien iets minder "slam in youre face"maar om nu te zeggen het is niet des Naims eigen ...Je krijgt als je voor de XS gaat er een hoop tov de 3.5 voor terug
Ok, maar vergelijk je nu de XS versterker of XS CD-speler met je oude CD3.5 CD-speler ?  
(de CD3.5 was mijn eerste Naim CD-speler. Destijds nog gekocht bij Sound-Gallery in Grunn'n city. Die waren toen nog Naim dealer)

CiteerLuisteren Mijnheer K te A dan weet je meer en kun je je zelf van een en ander overtuigen
Zit wat in, en als ik echt iets miste in m'n Nait 5i-2/Nait 2 dan zou ik dat zeker gaan doen, maar op versterker gebied heb ik voorlopig geen upgrade upgrade plannen/wensen...

Mocht ik e.v.t de ND5xs nog gaan beluisteren, dan zal ik wel vragen of ik 'm zowel op de Nait 5i-2 als op de Nait XS mag beluisteren. Dan kan ik inderdaad m'n eigen oordeel vormen.

Dr.Bedlo

nog steeds troubles met de lettertjes. Ik bedoelde de versterker en niet de cd.
Tsja. Als je de nait 5-2 gaat vergelijken met de XS dan weet ik de uitkomst al wel. Daar zit nogal een verschil in. De xs is veel gecontroleerder, meer openheid en lucht. veel breder sterobeeld en meer details. En wat de reviews ook zeggen vond de XS meer weg hebben van de oude NAIM sound. Meer direct. Maar zoals wel vaker voorkomt heeft dat uiteraard veel te maken met de plaatselijke akoestiek.
Quad vintage.

Jeriko

Ik heb ook sinds een aantal maanden een Naim Supernait en gebruik deze in combinatie met een Squeezebox classic, de luidsprekers zijn van Linn en wel de majik 140 en het èèn en ander is verbonden met audioqest bekabeling en dit klinkt me toch lekker.
De squeezebox zit aan een qnap nas verbonden en ik kan de squeezbox bedienen via mijn ipod touch en werkt prima, in de toekomst zal de squeezebox vervangen worden in de vorm van een Linn ds of een Naim ND5 XS maar dat zal nog wel even duren en ik moet zeggen dat ik nu wel tevreden ben.

Gr. Jeriko
Denon AVC-X4800H, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2/ Audioqiuest Dragonfly red en een Audio-Technica ATH-A7 hoofdtelefoon.

Jeriko

Citaat van: Alco op januari 30, 2012, 22:01:13
Had persoonlijk gehoopt op bijvoorbeeld nieuwe, meer betaalbare luidsprekers, aangezien de keuze de laatste tijd wel erg karig is. (met de verdwijning van de Allae's en de n-Sats)
Er gingen geruchten van een Ovator S200, maar dat is (nog) niet uitgekomen dus...

Ik heb een tijd geleden de man van Latham BV gesproken tijdens een demo van Naim en deze zij dat er eerder een Ovator S800 of een S1000 aan komt dan een Ovator S200.
Denon AVC-X4800H, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2/ Audioqiuest Dragonfly red en een Audio-Technica ATH-A7 hoofdtelefoon.

Alco

Ok, bedankt voor de info, Jeriko. (wel jammer dat Naim alleen nog maar de Ovator serie heeft. Tot voor een paar jaar geleden had men nog: n-Sats, Ariva's, Allae, SL2)

ps. de SB Classic vervangen voor de SB Touch is een zeer betaalbare upgrade. :)

Dr.Bedlo

Quad vintage.

Klout10

Citaat van: Alco op januari 31, 2012, 15:05:30
wel jammer dat Naim alleen nog maar de Ovator serie heeft. Tot voor een paar jaar geleden had men nog: n-Sats, Ariva's, Allae, SL2

Sorry, maar volgens mij is Naim nooit echt "famous" geweest vanwege haar luidsprekers. Wellicht is dit inmiddels veranderd met de komst van de Ovators ..
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Alco

CiteerSorry, maar volgens mij is Naim nooit echt "famous" geweest vanwege haar luidsprekers. Wellicht is dit inmiddels veranderd met de komst van de Ovators ..
Dat is waar. De meeste mensen met een Naim set combineren die met luidsprekers van een ander merk.
Persoonlijk was ik wel gecharmeerd van enkele Naim speakers i.c.m Naim versterker. (zoals de n-Sats, Allae's, SBL's)
Het feit dat ze vaak vlak voor een wand konden/moesten staan vind ik zelf ook wel een voordeel.

maar goed... ergens kan ik me ook wel voorstellen dat men er (voorlopig?) vanaf ziet.
Er is tenslote keuze genoeg bij andere fabrikanten.

Jeriko

ps. de SB Classic vervangen voor de SB Touch is een zeer betaalbare upgrade. :)
[/quote]

Klopt dat hadden ze me bij de hifizaak waar ik mijn audio spul heb gekocht ook al verteld dus misschien wel een optie maar ook een high cap op de supernait hebben ze me daar geadviseerd, zou een wereld van verschil zijn.

Lion of Judah

Zo'n Hicap zie ik ook wel zitten. Je ziet ze trouwens niet vaak 2e hands aangeboden.

Alco

CiteerKlopt dat hadden ze me bij de hifizaak waar ik mijn audio spul heb gekocht ook al verteld dus misschien wel een optie maar ook een high cap op de supernait hebben ze me daar geadviseerd, zou een wereld van verschil zijn.
Dat klopt ook. Een HiCap op de SuperNait is een supercombi. :)
Maar goed... een HiCap kost dan ook zo'n € 1500,- als ik me niet vergis.
Een SB Touch kost (na verkoop van de SB Classic), hooguit nog zo'n € 130,-  

Jeriko

Als je de classic verkoopt, ik wil deze dan in de woonkamer gebruiken. En wat de high cap betreft ik had laatst een 2e handsje over kunnen nemen voor zo'n 1000 euro alleen dat kwam een beetje te vroeg (geld is op).

Gianno

Hier nog een grote van fan van een hi-cap op de Supernait. Het duurde even voordat ik mezelf kon overtuigen dat een "voedingsupgrade" het waard was om een luistersessie voor te plannen. Maar samen met een mede scepticus waren we na 2 minuten al verbaasd door het enorme verschil. Denk vooral aan bredere spreiding van het geluid en een enorme dosis autoriteit over de gehele sound... en niet te vergeten een strakkere basweergave.

Nog even inhakend op de Ovators, ik heb inmiddels de 400 en 600 serie beluisterd op diverse configuraties (instap tot zeer high end) en vond het midhoog niet mijn smaak. Al na 15 minuten trad bij mij luistermoeheid op vanwege het enorm benadrukte midhoog. Het laag was wel erg mooi en liep lang en strak door, zelfs op de instapset. Ook de treble was vrij neutraal en niet te schel of te warm. Maar ja, zoveel mensen zoveel wensen... ik kan namelijk ook goed begrijpen dat sommigen het midhoog van de Ovators wel helemaal super vinden. Zelf testen blijft het devies!

Dr.Bedlo

Citaat van: Alco op januari 31, 2012, 22:32:33
Dat klopt ook. Een HiCap op de SuperNait is een supercombi. :)
Maar goed... een HiCap kost dan ook zo'n € 1500,- als ik me niet vergis.
Een SB Touch kost (na verkoop van de SB Classic), hooguit nog zo'n € 130,-  

Alco,

Nog steeds niet tot rust gekomen? Het houd je wel van de straat dat is waar. HIHI een collega heeft zijn Nait XS teruggebracht met de klacht dat de achterkant helemaal los zat...Vind ik dan wel weer humor.
Quad vintage.

Alco

CiteerAlco,

Nog steeds niet tot rust gekomen? Het houd je wel van de straat dat is waar
Hoezo dan (in relatie tot de gequote text) 'nog steeds niet tot rust gekomen' ? :unsure:

Of dacht je dat ik bedoelde, dat ik zelf interesse had in een SuperNait + HiCap combi ?

Haha,..ja, grappig verhaal van je collega! Maar goed,...ergens ook nog wel voor te stellen.
Het is normaal gesproken niet echt gebruikelijk dat een deel van de achterkant los hoort te 'wiebelen'.

ps. de Naim dac is inmiddels verkocht. :)  Nu maar eens ff rustig aan doen... kijken wat ik echt wil.

Dr.Bedlo

Ja en dat laatste is datgene dat ik bedoel. Wat jij wilt is een stel p3tjes ;D
Quad vintage.

Alco

CiteerWat jij wilt is een stel p3tjes ;D
Zou u denken ? ;D ;)  Ben er op zich wel nieuwsgierig naar, dat klopt.
Maar ik acht de kans groter dat er tzt op bron gebied iets veranderd, aangezien ik eigenlijk nog te happy de peppie ben met zowel m'n Nait 5i-2/Nait 2 als m'n Diapasonnetjes.

We'll see...

Fred Mulder

Citaat van: Jeriko op januari 31, 2012, 22:48:59
Als je de classic verkoopt, ik wil deze dan in de woonkamer gebruiken. En wat de high cap betreft ik had laatst een 2e handsje over kunnen nemen voor zo'n 1000 euro alleen dat kwam een beetje te vroeg (geld is op).

@ Lion: gefeliciteerd met je Supernait, je zult er veel plezier van hebben!
@ Lion, Jeriko: als je een Hicap voor de Supernait overweegt, kijk eens naar de alternatieven van Avondale Audio en Teddy Pardo. Beide matchen erg goed. Afhankelijk van het type zelfs beter dan de Hicap, voor minder geld. Zelf ben ik enorm tevreden met m'n Avondale TPX2. Eerder heb ik op een Engelse site al eens m'n ervaringen gedeeld, zie hieronder.

Succes! Fred

-----

Chet Baker \ Live in Tokyo (disc 1) \ My funny valentine
Quieter background, more separation between musicians, less fuzzy (sharper start and ending of notes), more detail when applauded. Very nice.

Johnny Cash \ American IV: The Man Comes Around \ Hurt
Goosebumps, voice is much more fragile. Again instruments are better separated, better controlled.

Jaqcues Brel \ De 24 grootste successen \ Ne me quitte pas
Easier to listen, again quieter background. More emotion in voice (micro details?) Less moving then previous songs.

Beasty Boys \ Ill Communication \ Sabrosa
Wow! Much more 'real' experience. Great song for listening at different instruments. Bass better controlled. Clapping at the end better placed in the room (sharper positioning of the walls)

Peter Fox \ Stadtaffe \ Haus am see
Big difference. Heavy bass is much better controlled. Song is much better listenable, without power supply it sounded a bit to crowded (great lyrics )

Crosby, Still, Nash & Young \ 4 Way street (disc 1) \ 49 Bye-byes
Openness of the stage. Audience better noticeable (applause, talking, laughing) => more involved with performance. Again bass better controlled and more of the above.

Jackson C. Frank \ Blues run the game \ My name is Carnival
A bit late noticed, but speakers aren't producing music. Music is just there.. More rhythm in the guitar picking. Wonderful.

Bert Jansch \ Bert Jansch \ Angie
Just a bit more rhythm, not as much as with Jackson C Frank.

Cannonball Adderley \ Work song 1960 – 1969 \ Mercy mercy mercy
More ambiance, again better live experience.

John Coltrane \ Plays it cool \ Blue train
I was curious about the beginning of the song, hard to drive. Instruments are playing less in a ´shoe box´ then before, again more separation, butt not as much as with My funny valentine (perhaps for some other reason still too busy/crowed?).

Air \ Moon safari \ You make it easy
Wow, really enjoying this. Improvements are similar to Sabrosa. Details are much better noticeable. Separation and better controlled bass.

Conclusion
I liked the Supernait already, and now even more.
What a great improvement! Highly recommended upgrade.

-----

Lion of Judah

musfed

Zijn die Penaudio Rebels van Per Flemming (roze vis forum) niets voor jou Alco? Als ik in mijn tweede set (sorry) nog geen speakers zou hebben op mijn Nait2 dan was dit denk ik wel een kandidaat geweest.
Klonken bij Rinsma altijd erg goed, op Sonneteer.
En een klein gokje dat de Nait2 het dan ook goed doet zou ik dan wel willen maken.
Iemand deze speaker gehoord op Naim?
Dutch & Dutch 8c's