Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

solitaire

Citaat van: S@m op augustus 11, 2009, 11:15:18
Ik heb altijd aangenomen dat forward betekent dat de musici als het ware in je gezicht spuwen (okay, op schoot zitten) en laidback vindt meer plaats achter de luidsprekers...

'op schoot' is vaak een van de gevolgen van 'opgebouwd vanuit het midden'

W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

S@m

Citaat van: solitaire op augustus 11, 2009, 14:36:31
'op schoot' is vaak een van de gevolgen van 'opgebouwd vanuit het midden'

W.

Helder Wolf...

Bensz

Alco,

ik zie dat je N-sats hebt. Hoe hoog zijn deze incl. stands?
Gebruik je deze in combinatie met een sub?

Alco

CiteerAlco,

ik zie dat je N-sats hebt. Hoe hoog zijn deze incl. stands?
Gebruik je deze in combinatie met een sub?

De hoogte, incl. de stands is 88cm.

Ik gebruik ze zonder sub, om de volgende redenen:
- vind de Naim sub te prijzig. (circa €2500,-)  :unhappy:
- Ik hou niet van zo'n grote extra kast, in de woonkamer
- heb er momenteel geen ruimte voor.

Het zal ongetwijfeld klankmatig een mooie aanwinst zijn voor de n-Sats, maar ik hou 't liever bij 2 speakers.
Door de beroerde akoestiek in mijn woonkamer zijn speakers met een gesloten kast min of meer een must.
(bass-reflex speakers geven hier al gauw een erg rommelig/dreunend laag, vanwege staande golven)

Mocht ik tzt een keer gaan verhuizen zullen de n-Sats waarschijnlijk wel vrij snel worden vervangen.
Ze klinken op zich mooi helder, open en gedetailleerd, maar missen net wat body, laag en diepte en qua uiterlijk is 't ook niet echt mijn smaak.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Roger Black

Gister de Nait5i geluisterd bij Bas, erg vriendelijk ontvangen en veel geluisterd. Ik heb de versterker maar meteen meegenomen, zelfs nog een review van de CD5i en een schroevendraaiertje om de polariteit te testen meegekregen! ;D

De Nait5i staat nu te pronken thuis, klinkt al veel muzikaler dan de Marantz. Meer live. Ik verwacht nog een grotere verbetering als ik een goede CD speler heb. Het is nu nog de Marantz dvd speler met een dropvetertje er tussen.

Meteen een vraag over het aansluiten van mijn speaker. Ik heb de Quads nu met een Nordost Dreamcaster speakerkabel aangesloten, deze is bi-wire. Gaat dus van single- naar bi-wire. Bas gaf mij het advies om kabels van Naim te gebruiken. Hoe denken jullie hierover? En, kan het kwaad om de Nordost zo een tijdje te gebruiken?

Groeten,
Roger

S@m

Citaat van: Roger Black op augustus 13, 2009, 08:34:10

Meteen een vraag over het aansluiten van mijn speaker. Ik heb de Quads nu met een Nordost Dreamcaster speakerkabel aangesloten, deze is bi-wire. Gaat dus van single- naar bi-wire. Bas gaf mij het advies om kabels van Naim te gebruiken. Hoe denken jullie hierover? En, kan het kwaad om de Nordost zo een tijdje te gebruiken?

Groeten,
Roger

Van single- naar bi-wire en andersom kan geen kwaad, mits je uiteraard de goede aders koppelt... :hehe:

Ik zou eerst enkele kabels proberen/vergelijken (ook met je Nordost) voordat je (veel) geld gaat uitgeven aan iets wat met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid alleen subtiele verschillen laat horen.

reinier32

Ik heb al van allerlei kabels gebruikt maar kom steeds weer terug bij de (relatief) goedkope Naim luidsprekerkabel. Nadeel is dat deze heel stijf is en zich moeilijk op de juiste plek laat leggen.
Dit stoort me zo dat ik overweeg om eens de kabel van Avondale te gaan proberen.
Zij hebben de "30 dagen probeer" mogelijkheid. Overigens is die kabel ook niet zo duur.
De huis-tuin-keuken kabeltjes hebben mij niet kunnen bekoren. In mijn beleving waren de verschillen meer dan subtiel maar niet zo groot dat het veel geld waard is.

@Roger, gefeliciteerd met je Nait5i. Een mooie versterker waar je veel plezier aan zult beleven.
Linn Lp12 (Aro, Dynavector XX2), Armageddon, Superline + Hicap, Nac52, Supercap, Nap135's, Audiovector Mi3 Avantgarde Arrete.

Guester

Sonos - Spotify

EdoE

Citaat van: reinier32 op augustus 14, 2009, 08:12:32
Ik heb al van allerlei kabels gebruikt maar kom steeds weer terug bij de (relatief) goedkope Naim luidsprekerkabel.

Het is luidsprekerkabel die Fred Flintstone nog "hopeloos verouderd" zou noemen. Ik heb nog geen seconde spijt gehad dat ik het de deur uit heb gewerkt.

Roger Black

Thanks! ;D

Ik speel nog een tijdje door met de Nordost's, tot nu toe ben ik tevreden!

EdoE

Ik heb ook Nordost geprobeerd maar vond dit te forward (gaan we weer). Uiteindelijk is het Cardas geworden.

garmtz

Ik ga mee met Edo, de Spellbinder wordt i.c.m. Naim erg onrustig. Cardas Crosslink is ideaal voor de NAIM NAIT 5i/XS vind ik, zeker i.c.m. met de Crosslink DIN --> DIN interlink (als je ook een NAIM CD-speler gaat gebruiken, wat eigenlijk bijna MOET als je het volledige effect wilt).

Heb ook de NAIM NAC A5 (op zich inderdaad een prima kabel) vaak geprobeerd naast de Crosslink en laatstgenoemde wint eigenlijk altijd.

Roger Black

Citaat van: garmtz op augustus 14, 2009, 12:36:17
Ik ga mee met Edo, de Spellbinder wordt i.c.m. Naim erg onrustig. Cardas Crosslink is ideaal voor de NAIM NAIT 5i/XS vind ik, zeker i.c.m. met de Crosslink DIN --> DIN interlink (als je ook een NAIM CD-speler gaat gebruiken, wat eigenlijk bijna MOET als je het volledige effect wilt).

Heb ook de NAIM NAC A5 (op zich inderdaad een prima kabel) vaak geprobeerd naast de Crosslink en laatstgenoemde wint eigenlijk altijd.

Oke, thanks voor de info. Ik wil inderdaad een Naim cd speler, de Naim CD5i. Als ik de set compleet heb ga ik bovenstaande eens uitproberen.

musfed

Ik heb naca5 als speakerkabel. Ben ik erg tevreden over. Geen flitsende buitenkant, niet even dik als mijn pols en het hoeft niet op peperdure blokjes te liggen om ongewenst trillingen tegen te gaan.... ;)  In mijn situatie ook erg makkelijk omdat de kabel onder de vloer naar mijn speakers "hangt". Daarbij heb ik 8 meter kabel nodig dus ik ga niet zomaar even met kabel experimenteren.
Als interlink gebruik ik de standaard van Naim maar ik heb net de nieuwe Flashback interlink besteld. Dat wil ik wel eens proberen op mijn cd-speler. Zie http://www.flashbacksales.co.uk/acatalog/performance_premiere_cables.html
Ik heb daar ook een Din-Rca besteld voor mijn nieuwe phono voorversterker, binnen drie dagen op de mat!! Mooi kabeltje, prima geluid.
Dutch & Dutch 8c's

Alco

CiteerIk wil inderdaad een Naim cd speler, de Naim CD5i
Ik zie dat er een CD-5i op Marktplaats word aangeboden, in Zwijndrecht.  

Wat betref speakerkabel... ik gebruik al >10 jaar tot volle tevredenheid een erg dunne, transparante (letterlijk en klankmatig) en flexibele merkloze kabel van Rinsma HiFi. Helaas verkopen ze die al enkele jaren niet meer.
Die was maar € 4,50 per meter en deed voor mij niet onder voor Naim's eigen Naca5.

Naca5 vind ik ook een prima kabel op zich, voor een nog acceptabele prijs. Alleen die enorme stugheid... :-\ :confused:

Ben wel benieuwd naar die Cardas kabel, Garmtz. Die Crosslink, is dat een interlink of speakerkabel ?
Kun je me vertellen wat deze per meter kost ?  (op dit moment heb ik niets nodig maar mocht ik volgend jaar gaan verhuizen (wat ik niet uitsluit :sigh: ), dan zal ik waarschijnelijk meer lengte nodig hebben dan de 2x 2,50m die ik nu heb)

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

garmtz

Citaat van: Alco op augustus 14, 2009, 14:33:15
Ben wel benieuwd naar die Cardas kabel, Garmtz. Die Crosslink, is dat een interlink of speakerkabel ?

Beiden...

CiteerKun je me vertellen wat deze per meter kost ?  (op dit moment heb ik niets nodig maar mocht ik volgend jaar gaan verhuizen (wat ik niet uitsluit :sigh: ), dan zal ik waarschijnelijk meer lengte nodig hebben dan de 2x 2,50m die ik nu heb)

26,50 Euro per meter. Wij termineren de kabel met QED AirLocs (10 euro/st). Is een bi-wire kabel, maar kan 'shotgunned' worden gebruikt.

reinier32

Ik heb ook de Cardas Crosslink's geprobeerd maar kon ze in mijn set en in mijn kamer niet waarderen.
Ook de kabel van Rinsma heb ik gehad (gelijk gekocht met Royd luidsprekers). Deze vind ik wel mooi klinken maar minder dan de Nac A5.

Als interlink heb ik ook ooit een kabel van flashback gehad. Prima waar voor het geld. Ik denk niet dat je er spijt van zult krijgen. Iets duurder maar ook iets beter (vind ik) zijn de kabels van AR Sound. Ik heb nu een 4-5 pin tussen de Hicap (van de Superline) naar de Nac 52. Heel fraai voor 69 gbp.
Linn Lp12 (Aro, Dynavector XX2), Armageddon, Superline + Hicap, Nac52, Supercap, Nap135's, Audiovector Mi3 Avantgarde Arrete.

garmtz

Blijf me altijd verbazen over je speakers Reinier... :)

Alco

Ik heb een aantal jaren de Diapason Micra III gehad. (het kleine broertje van Reinier's Diapason Karis speakers)

Als ik niet te maken had met de beroerde akoestiek bij mij, dan hadden die er nu ongetwijfeld nog gestaan!
Ik zie ze maar zelden, maar als de Karis klinkt als een iets grotere Micra dan kan ik me voorstellen dat je er nog steeds erg happy mee bent, Reinier! :)  Ik vond de Micra ook erg mooi i.c.m Naim en tevens makkelijk aan te sturen. (had toen nog een Nait-2)

De klank was mooi ruimtelijk, open/transparant met veel detail en prachtige stemmenweergave.
(ongefilterde woofer)

Wat betreft looks vind ik de Karis de mooiste van Diapason. Mooier nog dan de veel duurdere Adamantes.
Qua vorm heeft de Karis veel weg van de Adamantes, maar die vind ik iets te "lomp" voor een stand-speaker.

reinier32

Ik kan nog steeds niets vinden dat ik mooier vind. Voor de vakantie hebben de Spendor's A6 een weekje bij mij gelogeerd. Deze staan toch bekend als een goede match met Naim. Doch helaas, op alle fronten minder dan de Diapason.

Voor de vakantie heb ik ook nog naar Sonics (Allegra) geluisterd. Deze vond ik erg mooi maar ik denk dat ze te "groot" (teveel bas en enorme soundstage) zijn voor mijn kamer en nieuw ook te groot voor mijn beurs.  :dry:

Je moet niet vergeten dat de Olive lijn anders klinkt dan de nieuwe lijn. De Diapason Adamantes is op de nieuwe lijn schitterend maar wilde bij mij thuis niet "zingen" (akoestiek kan daar natuurlijk aan bijgedragen hebben).

Kom eens luisteren, je zult je verbazen  ;D

garmtz

Ik vind de Adamantes zelf niet geweldig. Vind de Micra zelf fijner. Spendor vind ik ook niet heel geweldig. Iets te mat voor mij. Wel eens Harbeth uitgeprobeerd? Niet dat ik je van speakers af wil krijgen hoor... :)  Ben eigenlijk inderdaad wel benieuwd naar je geluid... :)

reinier32

Je bent welkom, iedereen trouwens. Misschien aardig om eens met een aantal af te spreken.

Roger Black

Citaat van: Alco op augustus 14, 2009, 14:33:15
Ik zie dat er een CD-5i op Marktplaats word aangeboden, in Zwijndrecht.  

Ja die heb ik gezien. Ik heb over 2 weken afgesproken met iemand uit Hendrik ido ambacht om zijn CD5i bij mij thuis uit te proberen. Een dag na die afspraak staat die uit Zwijfdrecht er op (direct met een bod van €525), verdacht dicht in de buurt van Hendrik ido ambacht. We zullen zien ;D

Ik ga de naim speakers kabels wel proberen. Maar eerst de cd speler... ;D

Bensz

Citaat van: Fireman op augustus  2, 2009, 21:53:38
Dik te vrede! Zeker met wat ik kon verwachten. Ik heb heel wat naim gehad en dit ding is weer super. Het is misschien net effe wat minder als wat ik had (pass labs + music first audio ) maar de mogelijkheden zijn super. Alles bij elkaar loopt de uniti voorop. qua geluid, mogelijkheden en gemak. Super.

Zeker dat wifi verhaal gaat best goed. Voor zover ik nu hoor is de CD wel iets beter dan de wifi ( mag ook wel )

Ik speel dus eigenlijk alleen muziek bestanden af. Welke twonky ( of andere media browser ) is dan het meest geschikt? Ik heb nu 5.0.61 Ik merk wel als je snel wil wisselen ( skippen ) van nummer dat 'ie een beetje door de war kan gaan. Is daar iets aan te doen of is dat wifi overdracht eigen?

Zie hier de opstelling. Mijn speakers doen het zeer goed. Maar je zal altijd een beter amp hebben  ;)

Hoe zijn de ervaringen tot nu toe met de Uniti?
Heb je deze in NL aangeschaft of in Uk, zag dat er nog al wat prijsverschil is, en aangezien ik toch nog naar de UK ga in het najaar...

fireman

Citaat van: Bensz op augustus 17, 2009, 11:38:39
Hoe zijn de ervaringen tot nu toe met de Uniti?
Heb je deze in NL aangeschaft of in Uk, zag dat er nog al wat prijsverschil is, en aangezien ik toch nog naar de UK ga in het najaar...

Ben net terug van vakantie dus nog geen nieuwe update wat betreft luisterervaring.

Ik heb deze Uniti in Nederland gekocht. Let wel dat je een in Nederland (nieuw)gekocht apparaat wel met garantie koopt. Vanuit de UK niet.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17