Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

twani

Citaat van: Klout10 op januari 11, 2014, 09:17:49
Ik spreek niet uit ervaring, maar ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat een sotfware update opeens klankmatig een 'wereld van verschil' maakt. Het lijkt mij dat het hier echt om nuances gaat, om grotere klankmatige verschillen te kunnen bereiken is het volgens mij ook nodig om onderdelen uit te wisselen.
Ik denk juist dat ze met software veel meer kunnen veranderen.

garmtz

Uiteraard zal een software update het gehele karakter van een apparaat niet veranderen! We hebben het hier over extreem kleine verschillen, die de gemiddelde gebruiker zonder meer niet op zullen vallen. Mij vallen de klankverbeteringen die men claimt bij Linn bijvoorbeeld ook niet op. Het viel mij echter wel op dat toen ik van 3.17 naar 3.21 ging, het geluid er op vooruitging in vloeiendheid en ruimtelijkheid. Maar ik zou dit zeker niet onder een verandering in het karakter van het geluid willen indelen, het is veel subtieler dan dat (logischerwijs).

jpmoree

De kwaliteit van het digitale streaming gedeelte wordt volgrns mij bepaald door:
-  de mate van bereikte bitperfectie. Als er geen digitale volume regeling wordt toegepast is dit doorgaans in orde. Volgens mij heeft Naim ook files waar je dit mee kunt testen
- geproduceerde jitter op het digitale signaal. Dit wordt bepaald door zowel de hardware als de firmware. De hardware is hier de constante factor, maar de firmware is vervangen. Minder code kan leiden tot efficientere digitale bewerking en zou kunnen leiden tot wat vermindering in jitter

Opgemerkt dient te worden dat de jitter rejectie door het DAC circuit dus vanuit het digitale domein naar het analoge domein bij de meeste moderne audiofiele schakelingen goed voor elkaar is, zeker bij Naim. Minder jitter leidt tot meer rust, meer detailinformatie, strakker laag en minder scherpte. Theoretisch is het mogelijk dat nieuwe firmware leidt tot een iets ander klankbeeld, maar in de praktijk zou ik verwachten dat dit zeer minimaal tot nihil waarneembaar is.

Cyreg

....waarbij ik overigens ooit had begrepen dat jitter juist wel noodzakelijk is voor digitale conversie :unsure:....dus gaat het dan om de kwaliteit vd jitter zonder bijproducten?
...of gaat het alleen maar om de maximale rejection na conversie?
setup: Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 3DW Gold +(plus) > Furutech e-TP60E(G) > AH! KB10 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (CD8SE)

jpmoree

Jitter is ongewenste variatie in de tijd van de 1-0 en 0-1 overgangen. In het ideale geval is jitter nu dwz dat alle overgangen precies op het juiste tijdstip plaatsvinden.

De nadelige effecten in het analoge uitgangssignaal van de DAC wordt dus bepaald door zowel de hoeveelheid jitter op het ingangssignaal en de onderdrukking daarvan in de da conversie. Beiden hebben invloed. De hoeveelheid jitter is medepebalend voor de kwaliteit van de digitale streamer, jitterrejectie is medebepalend voor de kwaliteit van de dac

Dr.Bedlo

Heren,  Passen jullie een beetje op want dit is wederom off-topic! En onze alom geprezen  en door en door een ieder  gewaardeerde christiaan S kan daar maar slecht over. Voor de goede orde ik zelf zit er niet mee.
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: fred19633 op januari 11, 2014, 12:21:10
Heren,  Passen jullie een beetje op want dit is wederom off-topic! En onze alom geprezen  en door en door een ieder  gewaardeerde christiaan S kan daar maar slecht over. Voor de goede orde ik zelf zit er niet mee.

Stop dan ook met telkens zulke reacties te geven!
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Klout10

Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

dre73

Citaat van: fred19633 op januari 11, 2014, 12:21:10

Je begint helaas flink te eikelen..... ::)

Gelukkig verdwijnen zulke vanzelf. :D
Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Dr.Bedlo

Baal enorm van de update van de nd 5xs. Het geluid is harder en koeler geworden en dat is nu net dat ik niet zoek. Ik zal maandag Latham eens bellen. Misschien weten zij hoe ik er mee aan moet.
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: fred19633 op januari 12, 2014, 00:31:26
Baal enorm van de update van de nd 5xs. Het geluid is harder en koeler geworden en dat is nu net dat ik niet zoek. Ik zal maandag Latham eens bellen. Misschien weten zij hoe ik er mee aan moet.

kun je niet terug naar de vorige versie net zoals het mooie windows programma :crazy: :D

Deleted Member 2

Citaat van: fred19633 op januari 12, 2014, 00:31:26

Citaat van: garmtz op januari 11, 2014, 10:54:18
Uiteraard zal een software update het gehele karakter van een apparaat niet veranderen! We hebben het hier over extreem kleine verschillen, die de gemiddelde gebruiker zonder meer niet op zullen vallen. Mij vallen de klankverbeteringen die men claimt bij Linn bijvoorbeeld ook niet op. Het viel mij echter wel op dat toen ik van 3.17 naar 3.21 ging, het geluid er op vooruitging in vloeiendheid en ruimtelijkheid. Maar ik zou dit zeker niet onder een verandering in het karakter van het geluid willen indelen, het is veel subtieler dan dat (logischerwijs).

Jullie hebben het hier toch beide over de ND5Xs?

Dr.Bedlo

Ja...waarnemingen verschillen vaak van mens tot mens. Overigens is het niet meer van belang. Heb de hele sjebeng net verkocht en ga mij op een ander merk focussen.
Quad vintage.

twani

Citaat van: fred19633 op januari 12, 2014, 10:53:19
Ja...waarnemingen verschillen vaak van mens tot mens. Overigens is het niet meer van belang. Heb de hele sjebeng net verkocht en ga mij op een ander merk focussen.
Wat een heerlijke man ben je toch Fred :D. In welk merkentopic kan ik je vanaf nú dan volgen? Ik beleef namelijk veel plezier aan jouw schrijverij :pompom: :clapping:

Deleted Member 2

Ik kan mij voorstellen dat er verschil in waarneming zijn, maar tussen deze twee waarnemingen zit wel een heel groot verschil.

Succes en meer plezier met dat "andere merk". Toch géén Linn hè? Die hebben ook software updates.... 8)

Gr
Henk

Robiwan

Citaat van: Onder013 op januari 12, 2014, 11:05:52
Ik kan mij voorstellen dat er verschil in waarneming zijn, maar tussen deze twee waarnemingen zit wel een heel groot verschil.

Succes en meer plezier met dat "andere merk". Toch géén Linn hè? Die hebben ook software updates.... 8)

Gr
Henk

:D :D

Bensz

Echt waar?! Hoe doe je dat zo snel, of was je er al een tijdje mee bezig?

Of aan je vierde ex? >:D

Robiwan

Dat meen je toch niet? Terugzetten naar een vorige versie is toch wel mogelijk?

Dr.Bedlo

Linn zal het zeker niet worden! Ik denk eerder aan Leben of Lfe. En een Noors merk dat mij even niet te binnen wil schieten. Die hebben een apparaat in het gamma die de kameracoestiek kan verbeteren en dat is bij mijn beroerde akoestiek denk ik wel handig.
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: fred19633 op januari 12, 2014, 11:09:23
Linn zal het zeker niet worden! Ik denk eerder aan Leben of Lfe. En een Noors merk dat mij even niet te binnen wil schieten. Die hebben een apparaat in het gamma die de kameracoestiek kan verbeteren en dat is bij mijn beroerde akoestiek denk ik wel handig.

Lyngdorf?

Dr.Bedlo

Quad vintage.

Deleted Member 2

Robiwan

Citaat van: fred19633 op januari 12, 2014, 11:32:37
Ja die bedoel ik.

je gaat toch niet al je naim spulletjes verkopen he? Roomcorrectie zal best goed werken maar het klankkarakter wijkt erg af van Naim, of je dat mooi vind?

Deleted Member 2

Citaat van: fred19633 op januari 12, 2014, 11:32:37
Ja die bedoel ik.

Die heeft voor zo ver ik weet geen streamer

Alco

CiteerOverigens is het niet meer van belang. Heb de hele sjebeng net verkocht en ga mij op een ander merk focussen.
Holymoly Fred, da's behoorlijk rigoreus. :o  Was een simpele Squeezebox Touch + Naim dac misschien niet beter geweest in dit geval ?
(I know,...da's achteraf gepraat, en misschien had je dat al eens geprobeerd)

Ik weet inmiddels uit ervaring dat er meer is dan alleen Naim, maar als je al jaren een Naim liefhebber bent, is het moeilijk om te wennen aan een geheel andere klank.
(vandaar dat mijn persoonlijke merkvoorkeuren (Sonneteer, Rega, Audio-Note) klankmatig wel iets gemeen hebben met de Naim sound. Of dat nu die PRaT is...geen idee, blijf 't een vaag begrip vinden)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)